Pendlar ryggsäck?

Pendlar ryggsäck?
Ortlieb styrväskska kör jag med efter lessnar på tung rygga vid pendling. Men vill du promt ha rygga så har jag en Osprey Talon 22. Funkar bra på småvandringar och går cykla med.

Pendlar ryggsäck?
Finns en anledning till att ryggsäck, buren på ryggen, är förbjudet på (många? de flesta? alla?) långlopp. I mitt tycke är det fullständigt galet att belasta och hänga saker på sig själv när man har en hel cykel att sätta grejer på. Fast jag älskar själv ryggsäck, men jag har den på pakethållaren när jag cyklar... Den var snygg de där ryggan på Rose iallafall, och verkar ha bra lösningar och detaljer, men att spekulera över komforten känns lite meningslöst eftersom alla har olika åsikter och behov såväl som ryggar och axlar. Men den ser ju som sagt riktigt bra ut vad jag kan se! Abus satsar ju på cykeltillbehör, och nog testar de sina produkter och försöker få dem så bra och bekväma som möjligt.

Pendlar ryggsäck?
Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns en anledning till att ryggsäck, buren på
> ryggen, är förbjudet på (många? de flesta?
> alla?) långlopp.

Vad tusan har det med komfort att göra? Det handlar om att du inte ska kunna förbättra din aerodynamik. Mest intressant på landsväg men regler får inte vara allt för tydliga och logiska. I Sverige tillämpas väl inte den regeln på MTB ens eller har de ändrat sig igen?

Jag säger också cykelväska (som i väska på cykeln) för pendling. Cyklingen blir visserligen mycket tråkigare än med motsvarande vikt på ryggen, cykeln känns tung och död, men i det sammanhanget vinner komforten.

Pendlar ryggsäck?
Cykelväskor är mycket bra men tycker att det blir instabilt och en smula bökigt,
en ryggsäck är bättre enlgt. min mening,speciellt när man kanske behöver bära cykeln över diverse hinder på väg till jobbet

Pendlar ryggsäck?
Naugas skrev:
> alla?) långlopp.

Kanske inom LVG men knappast MTB. Dessutom är det ju tvärt emot ett obligatoriskt krav med ryggsäck med viss minimivikt på under hela loppet på Birken i grannlandet i väst.

Pendlar ryggsäck?
Naugas skrev:
> alla?) långlopp...

Vad har du fått den idén från. Det är snarare krav med ryggsäck på de långlopp jag känner till.

I övrigt så använder jag Deuter TRANS ALPINE 30 när jag pendlar & den är jag bra nöjd med. Det märks knappt att den sitter på ryggen och den är full med finesser samt även regnskydd. Det finns även plats för att handla mat på vägen hem. :)

http://www.rosebikes.se/artikel/deuter-trans-alpine-30-backpack/aid:777812

Frid!

Senast ändrad:
Pendlar ryggsäck?
Jag har haft en mission workshop vandal i ett par månader och den är helt perfekt för cykelpendlaren. Det går i tillräckligt mycket i den utan att expandera den, men när du expanderar den går det i ännu mer. Du kan storhandla på vägen hem från jobbet med cykeln.

Lite dyr bara, men bra, toppkvalitet.

Pendlar ryggsäck?
Miracle skrev:
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns en anledning till att ryggsäck, buren
> på
> > ryggen, är förbjudet på (många? de flesta?
> > alla?) långlopp...
>
> Vad har du fått den idén från. Det är snarare
> krav med ryggsäck på de långlopp jag känner
> till.
/.../
> Frid!

Menade enbart lvg, tänkte inte på mtb-långlopp utan breveter 3-600 km, pbp och liknande.

Norrbotten skrev:
> Naugas skrev:
> -----
> på
> > alla?) långlopp.
>
> Kanske inom LVG men knappast MTB. Dessutom är det
> ju tvärt emot ett obligatoriskt krav med
> ryggsäck med viss minimivikt på under hela
> loppet på Birken i grannlandet i väst.

Vilket jobbigt utvecklingshämmande regelverk för en så simpel sak - borde ju vara krav på att ha med packning med en viss vikt istället, och så får man lösa det som man vill? Har ju kommit många smarta lösningar med styr- och rammnoterade väskor för mtb under de senaste åren.

Rattnalle skrev:
> Naugas skrev:
> -----
> på
> > alla?) långlopp.
>
> Vad tusan har det med komfort att göra? Det
> handlar om att du inte ska kunna förbättra din
> aerodynamik. Mest intressant på landsväg men
> regler får inte vara allt för tydliga och
> logiska. I Sverige tillämpas väl inte den regeln
> på MTB ens eller har de ändrat sig igen?
>
> Jag säger också cykelväska (som i väska på
> cykeln) för pendling. Cyklingen blir visserligen
> mycket tråkigare än med motsvarande vikt på
> ryggen, cykeln känns tung och död, men i det
> sammanhanget vinner komforten.

När jag läste om det nämndes inte aerodynamik någonstans, utan det stod uttryckligen att det var för att de hade så dåliga erfarenheter med att folk inte orkade med att ha på en ryggsäck efter många timmar i sadeln - definitivt pga komforten alltså. Det fanns tips på sadelväskor och styrmonterade väskor istället. Kommer inte ihåg var jag läste det, och hittar inte igen det tyvärr. Och när jag sökte runt nu hittar jag inte heller något om att ryggsäck skulle vara otillåtet någonstans, så det var väl bara just det där loppet jag råkade läsa om och lägga på minnet. My bad.

Hursomhelst är det ett riktigt lyft att avlasta kroppen från vikt vid cykling - det känns som motsvarigheten till en sten i skon att vara tvungen att bära ryggsäck om man är van vid att ha sakerna på pakethållare.

Pendlar ryggsäck?
deuter TRANS ALPINE 30 verkar ju faktiskt vettig och med lagom volummen lite dyr dock fast det kanske är en "buy once-cry once" grej

Pendlar ryggsäck?
Att ha en tung och dålig ryggsäck på sig under långa perioder är jobbigt, Men detta gäller inte bara cykling. Jag har spenderat 1 heldag med fullastad och flera 12 timmars dagar med en halvfull trans alp utan att lida det minsta. (bortsett från att man blir svettigare på ryggen än utan)

Pendlar ryggsäck?
Naugas skrev:
> Hursomhelst är det ett riktigt lyft att avlasta
> kroppen från vikt vid cykling - det känns som
> motsvarigheten till en sten i skon att vara
> tvungen att bära ryggsäck om man är van vid att
> ha sakerna på pakethållare.

Det beror ju helt på hur man cyklar. För all lite mer inspirerad cykling vinner vikten på ryggen alla dagar i veckan för mig. Mala ToR jobbet vinner väska på cykeln lätt.

Pendlar ryggsäck?
Jag har pendlat de senaste 4 åren med samma rygga, en Vaude. Jag gillar att den har en luftspalt och är allmänt bekväm.

De som nämner tyngd på ryggen kanske har en poäng om du cyklar långt och lastar tungt. Fråga dig vad du behöver släpa med dig till jobbet. Jag brukar mest cykla med kläder samt frukost- och lunchlådor vilket inte väger någonting alls. De dagar jag behöver släpar jag även med mig en dator som väger 1 kg. Släpar inte med mig skor, handduk, deo, tvål osv utan har istället en extra uppsättning av allt sånt på jobbet. Kan inte säga att jag någonsin känt att ryggsäck varit ett problem.

Den riktigt stora fördelen för mig med en ryggsäck är att den fungerar till alla mina cyklar. Vill inte ha pakethållare eller korg på min mtb eller min racer.

Pendlar ryggsäck?
Jag har prövat väska på cykeln i flera år, men köpte Trans Alp 30 i våras & det är för mig en mycket bättre lösning på min pendlingssträcka som är 20 km enkel. Jag funderar inte på ryggan när jag väl börjat rulla och cykeln är mycket skojigare utan väskor, plus att jag fritt kan välja vilken cykel jag ska ta beroende på väder & humör.

Frid!

Pendlar ryggsäck?
Miracle skrev:
> Jag har prövat väska på cykeln i flera år, men
> köpte Trans Alp 30 i våras & det är för mig en
> mycket bättre lösning på min pendlingssträcka
> som är 20 km enkel. Jag funderar inte på ryggan
> när jag väl börjat rulla och cykeln är mycket
> skojigare utan väskor, plus att jag fritt kan
> välja vilken cykel jag ska ta beroende på väder
> & humör.
>
>
> Frid!

Förra jobbet hade jag 25km till. Då körde jag väska på ryggen. Då kändes det mer intressant att hålla cykeln lätt och rolig att cykla på. Nu har jag 5km och då spelar det mindre roll, jag cyklar inte ens ombytt.

Pendlar ryggsäck?
Köpte en uswe f4 pro idag, blir nog bra till pendling.
Gott om fack och förvaringsutrymme
Sitter grymt bra och kommer inte göra hela ryggen plaskvåt. Något dyr men med det ökade användningsområdet med vätskepåse gjorde det okej.

Pendlar ryggsäck?
På det ljusa halvåret skulle jag satsa på en lätt och smidig rygga. Möjligen vattentätt höst/vår men knappt då.

Jag vårdar ömt min gamla Everest 25 ADV flex. Den har ett genialt airflow-system där ryggen är ett luftigt nät. Ryggsäcken hålls uppi ryggen av två tunna lattor i metall.

Jag vill inte ha själva ryggsäcken direkt mot ryggen.

Blir det regn drar jag på ett regnskydd.

Pendlar ryggsäck?
Jag älskar min Vaude Bike Alpin 30+5. Man kan lasta med sig grymt med prylar i ett gäng olika fack. Den här hjälmhållare och regnskydd och ett smart system med ram som håller ut den från ryggen så man blir mindre svettig. Ruskigt bra kvalitet på den är det också. Har använt den nästan varje dag i ett år och det märks inte mycket.

http://www.vaude.com/en-GB/Products/Backpacks/Bike-Alpin-30-5-marine-anthracite.html

Senast ändrad:
Pendlar ryggsäck?
Har kört på en ryggsäck från Clas Ohlson 1,5 år. Kostade några hundralappar bara, funkar bra. Kör med ett regnskydd när det regnar. Har 12 km till jobbet. Måste inte alltid vara märkes grejer :) tror det är garanti på väskan också.

Pendlar ryggsäck?
Jag har en ryggsäck med ett nät på utsidan där man kan fästa lite större saker. Det är jättebra om man ska har extra mycket packning nån dag som inte får plats, ett par skor tex.

Pendlar ryggsäck?
magedb skrev:
> Har kört på en ryggsäck från Clas Ohlson 1,5
> år. Kostade några hundralappar bara, funkar bra.
> Kör med ett regnskydd när det regnar. Har 12 km
> till jobbet. Måste inte alltid vara märkes
> grejer :) tror det är garanti på väskan också.

Jag har också en från CO, en Asaklitt med luftspalt mot ryggen. Håller bra till allt i flera år. Hade bla 12 liter vätska i den när jag var och handlade med cykel på Gran Canaria. Men när jag cykelpendlar har jag sällan ryggsäck. Styrväska för enkla dagar och sidoväska/väskor bak för de mer krävande dagarna är så mycket bättre enligt min mening.

Pendlar ryggsäck?
Jag mördade en Asaklitt med luftspalt innan jag köpte min Vaude.

För tung användning behövs rejäla grejor och jag hittade min för under 900 kr.
Helt OK pris alltså. Vissa märkesgrejor är faktiskt bättre. :)

Pendlar ryggsäck?
Häromdan kom jag på när jag var 10 min från jobbet när jag upptäckte att jag glömt lilla ryggan med nyckel-/stämpelkort, skåpsnyckel, en långärmad tröja till kvällen och underkläder och annat krafs. Vilket ju måste innebära att den är så skön så att den inte märks. 9 l Ospray (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY_VERVE9 )räcker bra när man har arbetskläder på jobbet. Där vätskesystemet har sin plats ligger istället två ihopvikta bikezac om man behöver tex handla på väg hem eller ha med sig mer än som får plats i väskan ( http://bikezac.com/ )Tack till den som gav tips om dem! Danskarna är smarta!

Pendlar ryggsäck?
Jag har en Osprey Momentum 30 till jobbet. Jag tänker inte på den när jag trampar till jobbet och tycker inte att den är otäckt varm på ryggen heller. Remmarna över bröst och mage är smala, men skaver inte.

Jag kan sakna lättåtkomliga fickor för nycklar och mobil(er). Den lilla nyckelficka som finns på ena axelremmen är lite för liten, tycker jag. Ryggsäcken är ganska lätt och mjuk och småfickorna är högt uppe på locket, vilket gör att när jag har något i dem sjunker locket ihop och det blir svårt att packa stora facket. Den har fack för dator och läsplatta, som jag gillar.

Den är inte vattentät. Då får man dra ut regnskyddet på den, som ligger i en ficka undertill.

Den du länkade till först - ABUS URBANITE ST 7600 - ser ut att vara hyfsat styv i materialet, vilket jag kan sakna på min. Dessutom är den vattentät från början.

deuter TRANS ALPINE 30 verkar bra för att det ser ut som att den har fickor på magremmen. Dessutom är flera fickor lågt placerade och borde inte göra så att ryggsäcken sjunker ihop när man har fyllt dem - tänker jag mig.

Vaude Bike Alpin 30+5 verkar också vara bra - av ungefär samma anledning som för deuter-ryggan.

Jag har inte riktigt sett tjusningen med att ha en expanderbar/komprimerbar ryggsäck. Hade hellre valt en lite styvare väska som är lätt att lasta och som kanske inte krossar det man stuvar in.

http://www.wiggle.co.uk/compare/shared?product=5360079433&product=5360083188

Jag skulle kolla lite extra på alternativen deuter och Vaude, som folk föreslog.

Pendlar ryggsäck?
Om ni inte tror att ni får bättre kvalitet när ni prösjar mer så tycker jag ni har fel.
Men, det finns tre sorters kvalitet här
1. Hur skön är den att ha på sig, här räcker det med allt över det billigast skiten, så kan det vara bra.
2. Finesser, ska du ha en "smart" väska så kostar den lite mer.
3. Materialkvalitet, hur länge håller den?

Min vandal lär överleva mig och är seriöst jäkla praktisk.

Drog hem från jobbet igår. Regnade så lämnade hojjen på jobbet.
Ner med cykelhjälm, cykelskor i väskan. Plus sex vattenfilter till min kanna, plus tre påsar olika sorters kaffe från kaffecompagniet, plus 8 burkar öl, 33or, plus verktyg, plus slang, plus regnjacka, plus lås, plus vajjer.

Plats kvar, men ändå smidig när jag bara har verktyg, slang, regnjacka

Sen jag har inte någon bil, bara cykel och mc, så en väska som kan ta lite grejer är the bees knees för min del.

Pendlar ryggsäck?
Jag kör med en Vaude bike alpine 25+5, den sitter riktigt bra på ryggen och den har tillräckliga utrymmen för mina behov. Även med tung packning så sitter den skönt. Ett par negativa saker är att den kan inte stå av sig själv på golvet när den ska packas, den måste luta mot något vilket gör det lite krångligt ibland, dessutom knarrar det lite i axelremmarna.

Pendlar ryggsäck?
Appel skrev:
> Sen gäller det ju att vara snygg när man cyklar,
> och då får man räkna med att det kostar lite.

Kostnaden är en liten uppoffring för något så viktigt.

Pendlar ryggsäck?
GurraG skrev:
> Inte vad jag vet ivf

Jodå, när man har den i ena handen och gungar den medan man går, då pendlar den.

Edit: Insmugen stor bokstav och saknat kommatecken.

Senast ändrad:
Pendlar ryggsäck?
Kollat runt en massa efter en ny, hyfsat kompakt och civil dagsäck. Oftast har jag min säck på ryggen när jag cyklar i Stockholms innerstad, men på sträckor över 5 km spänner jag oftast fast den på pakethållaren för att inte bli svettig på ryggen.

Jag gillar när den är hyfsat vattentålig och gärna med tygflikar över blixtlåsen. Det är sällan jag kommer ihåg eller ids dra över regnskyddet. Både regnskydd och elastisk spännrem vill jag förvara i småfickor på utsidan.

Ordentligt med olika fickor för tidningar (och ibland dator), nycklar, ficklampa, pennfodral med mera ska det vara, men samtidigt en relativt slät utsida.

Nu har jag beställt en Gregory Sketch 22:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=GREGORY_GM751522-22

Pendlar ryggsäck?
PerMatts skrev:
> Jag har en Osprey Momentum 30 till jobbet. Jag
> tänker inte på den när jag trampar till jobbet
> och tycker inte att den är otäckt varm på
> ryggen heller. Remmarna över bröst och mage är
> smala, men skaver inte.
>
> Jag kan sakna lättåtkomliga fickor för nycklar
> och mobil(er). Den lilla nyckelficka som finns på
> ena axelremmen är lite för liten, tycker jag.
> Ryggsäcken är ganska lätt och mjuk och
> småfickorna är högt uppe på locket, vilket
> gör att när jag har något i dem sjunker locket
> ihop och det blir svårt att packa stora facket.
> Den har fack för dator och läsplatta, som jag
> gillar.
>
> Den är inte vattentät. Då får man dra ut
> regnskyddet på den, som ligger i en ficka
> undertill.
>
> Den du länkade till först - ABUS URBANITE ST
> 7600 - ser ut att vara hyfsat styv i materialet,
> vilket jag kan sakna på min. Dessutom är den
> vattentät från början.
>
> deuter TRANS ALPINE 30 verkar bra för att det ser
> ut som att den har fickor på magremmen. Dessutom
> är flera fickor lågt placerade och borde inte
> göra så att ryggsäcken sjunker ihop när man
> har fyllt dem - tänker jag mig.
>
> Vaude Bike Alpin 30+5 verkar också vara bra - av
> ungefär samma anledning som för deuter-ryggan.
>
> Jag har inte riktigt sett tjusningen med att ha en
> expanderbar/komprimerbar ryggsäck. Hade hellre
> valt en lite styvare väska som är lätt att
> lasta och som kanske inte krossar det man stuvar
> in.
>
>
> http://www.wiggle.co.uk/compare/shared?product=536
> 0079433&product=5360083188
>
> Jag skulle kolla lite extra på alternativen
> deuter och Vaude, som folk föreslog.

Verkar riktigt bra bägge två du länkar till

Kan man ha höftbältet infällt på något sätt om man vill på Ospray ryggan du har?

Tycker det är lite bökigt att använda det även om jag vet att den gör gott så att säga för passformen

Pendlar ryggsäck?
Jag har aldrig höftbälte. Bara bröstspänne räcker för pendling. Då går det lätt att flytta på ryggan om något ska upp ur ryggfickan där oftast mobil och nycklar finns snabbt tillgängliga.

De extra vikten regntäthet medför går bort för mig. Det går snabbt att dra på ett regnskydd. Viktiga saker får färdas i plastkasse i ryggan. Efter 7-8 år är det lite grisigt invändigt ändå.

Kommer titta på tyskarna nästa gång. De kan sådant här skit. 20-25 liter, lätt och ventilerad rygg är mina grundkrav.

Pendlar ryggsäck?
Jag kör med en Osprey Escapist 25 som är grym. Går ner ombyte (skjorta plus underkläder), handduk och dator tillsammans med lite xtrajunk såsom slang, verktyg och regnjacka. Sitter riktigt bra också, plus att den har inbyggt regnskydd i hi-viz.

Pendlar ryggsäck?
Rico skrev:
> Jag kör med en Osprey Escapist 25 som är grym.
> Går ner ombyte (skjorta plus underkläder),
> handduk och dator tillsammans med lite xtrajunk
> såsom slang, verktyg och regnjacka. Sitter
> riktigt bra också, plus att den har inbyggt
> regnskydd i hi-viz.

+1 på den.
Klart bästa pendlarryggan jag haft. Allt får plats, sitter bekvämt också.

Tillbaka
Topp