Pendlarcykel, 1x10? 1x11? (Eller behålla 2x10)

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Jag har en hybridcykel (2x10) med Tiagra 50-34 fram och SLX 11-32 bak. Funderar på om jag ska byta till 1x10 eller 1x11 eftersom jag sitter och trampar 90% av tiden på 50 drevet. Det är sällan jag maxar på trögaste växeln (bara långa hyffsat branta nedförsbackar)

Frågan är vilken utväxling man skall satsa på? 48T, 46T eller 44T fram och behålla 11-32? Eller helt nytt set 1x11? Men vad i så fall?

Mvh
Max

Jag kör 44t med 11-36 på min brukis. Tycker det funkar bra för mig när jag vill köra lite grus m.n
IMG_20200507_102147667.jpg

Jag har ett Alfine 45t vevparti fram på min vardagscykel, parat med en 11-34 tror jag. Funkar bra även i backar med cykelkärra även om det kan vara i tyngsta laget.

Jag kör 1x10 på min bruksis. 44 - 12-18
Hade jag kört mer på vintern hade jag velat ha bredare spänn, läs lättare lättaste växel.
I ditt ställe hade jag fortsatt med 2x10 eller byggt om till 1x10 vid tillfälle men det blir en del pengar då du måste ta utväxling med i åtanke som då kräver nytt framdrev, kanske ny kassett osv.

Utväxlingen tycker jag att bara du själv kan svara på. Kolla var du själv känner dig bekväm, kanske med lite fart i medvind och i en tråkig uppförsbacke, då är det ju bara att räkna på det och omsätta samma utväxling till en 46t klinga till exempel.

Sen kan man ju fråga vad syftet är, är sakerna slitna rakt igenom och ändå skall bytas. Eller är det bara en klinga och en framväxel du vill "bli av med".

Jag kör 1x10 på min bruksis. 44 - 12-18
Hade jag kört mer på vintern hade jag velat ha bredare spänn, läs lättare lättaste växel.
I ditt ställe hade jag fortsatt med 2x10 eller byggt om till 1x10 vid tillfälle men det blir en del pengar då du måste ta utväxling med i åtanke som då kräver nytt framdrev, kanske ny kassett osv.
12-18 är verkligen en supertight kassett.

Om du tycker 50 fram och nuvarande kassett nästan alltid funkar är mitt råd samma kassett men 46 fram. Alldeles för liten vinst att gå på elvadelat rent funktionsmässigt på en pendlare anser jag.

Ändra inget, du har den perfekta drivlinan. Stort framdrev är bra, det innebär att man ligger högre upp på kassetten och får därmed bättre livslängd på drivlinan. Själv kör jag (2x8) 48-38 / 11-32 på min pendlare.

Jag gick från 11-32 kassett till 12-25 på pendlaren. Resultatet var en grym förbättring på alla sätt. 50-11 användes nästan aldrig, så jag fick nästan en växel gratis och väldigt täta steg mellan växlarna. Jag var tvungen att använda framväxeln och lärde mig att uppskatta tvådelat mer än innan. Nackdelen är att jag nu ser nackdelarna med singelklinga på fincykeln. :-P

Att gå från 2 x 10 till 1 x 11 är snordyrt. Du måste byta STIreglage, kassett och troligen hjul med. I många fall är det då kanske bättre att se sig om efter en ny cykel.

Jag gick från 11-32 kassett till 12-25 på pendlaren. Resultatet var en grym förbättring på alla sätt. 50-11 användes nästan aldrig, så jag fick nästan en växel gratis och väldigt täta steg mellan växlarna. Jag var tvungen att använda framväxeln och lärde mig att uppskatta tvådelat mer än innan. Nackdelen är att jag nu ser nackdelarna med singelklinga på fincykeln. :-P

Att gå från 2 x 10 till 1 x 11 är snordyrt. Du måste byta STIreglage, kassett och troligen hjul med. I många fall är det då kanske bättre att se sig om efter en ny cykel.

Nja, han kör hybrid idag står det så nog inte STI, och 11 delad MTB-kassett är funkis på 10-delat hjul
Men sen kan jag hålla med om att det är onödigt "bara för att". TS har fortfarande inte återkommit med anledning, kanske är hela drivlinan redo för tippen ändå.

Tack för all respons! Det var mycket blandade åsikter kring detta :-)
Hmm, nja prylarna är inte alls slitna, de är max 2 år gamla och vår-sommar-höst körda. Anledningen är just att jag enbart sitter och trampar på det stora drevet. Sen så får även bort en klinga + en växel med kabel= blir ju en snyggare cykel :-)
1x11 utesluter jag. Om jag går ner till singelklinga, vad är att rekommendera till SLX bakväxel?

Utväxlingen tycker jag att bara du själv kan svara på. Kolla var du själv känner dig bekväm, kanske med lite fart i medvind och i en tråkig uppförsbacke, då är det ju bara att räkna på det och omsätta samma utväxling till en 46t klinga till exempel.
Tack för all respons! Det var mycket blandade åsikter kring detta :-)
Anledningen är just att jag enbart sitter och trampar på det stora drevet. Sen så får även bort en klinga + en växel med kabel= blir ju en snyggare cykel :-)
1x11 utesluter jag. Om jag går ner till singelklinga, vad är att rekommendera till SLX bakväxel?
Gör som moros skriver. Testa dig fram vilka utväxlingar som du behöver och välj utifrån det. Det beror ju på så många faktorer vilken utväxling som är bäst för dig att det blir svårt att svara på. Som exempel så använde jag 34T på den cykel jag senast gjorde om till 1x10. Detta tillsammans med 11-34 kassett. Men det är på min vintercykel som väger bly och som jag inte svettocyklar med. För övrigt har den också SLX bakväxel.

Tillbaka
Topp