Pendlarcykel, Crossrip Comp

Maaaartin

Ny medlem
Ska börja pendla 2 mil tur och retur med allt vad det innebär, och har fastnat för Trek Crossrip Comp. Har en butik i närheten som har den med Sora och "FSA Vero 50/34" vevparti för 9,5 tkr. Är utväxlingen på denna vettig? Något annat som jag bör tänka på innan köp?

Verkar finnas lite olika configs för både Comp och Elite. Har hittat Elite för ca 11 med Sora och 14 med 105, och en Comp för 9,5 med Sora känns ju prisvärt när det enda som skiljer, vad jag vet, är hydrauliska bromsar på Elite. Men säg gärna till också om du vet någon butik i Göteborg med något annat intressant :)

Och förresten, vilken storlek är rimlig? Är 179cm lång för att vara exakt, ska prova ut i butik men känns skönt att höra andras råd om storlek också så jag inte blir lurad.

Är väl bara att cykla runt lite :-)
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zDCDRRV3dFlU.kYsmcuL2KbX0&usp=sharing
Den på slottskogsgatan hade några roliga Cube inne i vintras, men vad som är kvar vete gudarna :-)

Men Trek:en är bra. Du kanske kan spara några hundringar på något annat men Trek brukar vara förhållandevis lätt med delar och service, vilket ju är bra om man ska pendla :-)

Edit: 54/56 rimligen. Vanligaste storlekarna.

Edit edit: GT Grade Alloy på SportSpec kan vara värd att cykla bort och kika på. http://www.sportspec.se/web/Produkter/Cyklar/GT/GT_Grade_Alloy_Tiagra-13488.aspx

Senast ändrad:
Storleken är inte bara absolut, utan beror även lite på hur du vill eller känner dig bekväm med att sitta. Jag är liite liite längre än du. 52 eller 54 är en bra grundstorlek att testa, men testa både mindre och större. Sen kan man göra en cykel större med set-back sadelstolpe och längre styrstam, men motsatsen är svårare.

Åtminstone de Crossrip som fanns i våras hade 10-växlade 105, då är det lika bra att spara lite pengar och köpa Sora, men nu kanske de får 11-växlade 105 och den ska vara 'nästan' ultegra-kvalitet. Och HyRd-bromsarna är också ett steg upp från mekaniska. Även om mekaniska duger till det mesta. Tyvärr får man ju oftast lite mer om man betalar lite mer...

Men cykeln, även med Sora, duger jättebra till ditt ändamål. Köp till skärmar så du kan ckla i regn och vinter utan att tveka. Gärna bakskärm med pakethållare/väskfäste, klart värt att slippa ha en ryggsäck tätt mot ryggen och högst upp (eller rygga med luftspalt mellan rygg och säck!)

Stort tack för tips. Snälla snälla, snabbt svar önskas på denna fråga. En Merida CX100 finns för bra pris nu, med 8-delad Claris. Räcker antal växlar för mig eller är det skit?

Jag har 8 bak på både pendlaren och racern och tycker det funkar bra och är nöjd! :-)
Men jag har ju inte cyklat med 11 växlar heller så jag vet nog inte bättre. ;-)
(10 har jag på MTB:n)

Frid!

Klart 8 räcker.
Det lär ju dessutom vara 8x2.
Jag har inte cyklat med Claris så vet inte hur känslan är, men i värsta fall kan du ju gradera upp i efterhand.

Enda arbet med 2x8 är de stora stegen. Växeln man skulle vilja ha finns aldrig.
(Nu måste man inte ha 11/32 i bak men det är oftast stöd.)

Stort tack alla som skriver och kommer med bra råd, trots mina sega svar. Lagerstatus är det stora problemet i alla affärer jag tittar i. Det senaste jag kollar på nu är en Merida CX 500, men hade gärna velat ha lite input på storlek, och gärna om någon som läser som har cykeln kan komma med någon erfarenhet. Jag är som sagt 179cm, bör jag ha 54 med Merida CX500:ans geometri? Eller kanske 52 till och med? Enligt Bikeplace skulle jag ha 54 med Trek Crossrip Elite's geometri, och dom verkar ju veta vad dom snackar om där men den fanns dessvärre ej i lager på länge, samt att CX 500:an verkar prisvärd för 10999:-.

Har skrivets en del här på happy om Merida cx 500, bara att söka!
är själv nöjd med min cx 500 har snart kört 200 mil sen i våras på den, bytt till släta 32 mm däck, väljer den framför min racer och mtb nästan varje runda.

Maaaartin skrev:
-------------------------------------------------------
> Har läst dina inlägg nu, låter bra, tack. Får
> man fråga längd och cykelstorlek?

173cm, innerbenslängd/grenmått 79cm, valde en 52:a

Tillbaka
Topp