Pendlarcykel har styrbord slagsida

Hej alla!

Jag har upptäckt ett lustigt beteende hos min pendlarcykel. När jag cyklar utan händerna på styret så märker jag hur cykeln lutar åt höger, och jag måste kraftigt kompensera min sits åt vänster för att få någon balans.

Jag skulle vilja påstå att min kropp är hyfsat symmetrisk och min sits balanserad mitt på cykeln, så problemet skulle jag tro ligger hos cykeln. Cykeln är en Crescent Pico.

Någon som har någon gissning vad det skulle bero på?
Kanske är ovan med extravikten p.g.a. tvådelat fram?

/M-G

Reivennob

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har upptäckt ett lustigt beteende hos min pendlarcykel. När jag cyklar utan händerna på styret så märker jag hur cykeln lutar åt höger, och jag måste kraftigt kompensera min sits åt vänster för att få någon balans.

Jag skulle vilja påstå att min kropp är hyfsat symmetrisk och min sits balanserad mitt på cykeln, så problemet skulle jag tro ligger hos cykeln. Cykeln är en Crescent Pico.

/M-G
Jag har märkt av detta själv men problemet följer med när jag byter cykel så jag tror att det handlar om skit bakom spakarna snarare än växelvikt. Häng en kasse på styret för att kompensera vett ja.

MagerValp

Aktiv medlem
Minns att min mammas cykel var sån när det begav sig. Märktes inte när man hade händerna på styret, men så fort man släppte så drog den åt ett håll. Brydde mig aldrig om att lista ut vad problemet var, men gissningsvis satt något snett på cykeln.

andben

Aktiv medlem
Hej alla!

/M-G
Bakhjulet felbyggt, ramen sned eller hjulen sitter snett i bak/framgaffeln skulle jag gissa på.

Woodknocker

Aktiv medlem
Tror mig kunna dra mig till minnes att jag hade det här problemet på min förra, då vill jag inbilla mig att det blev bra av att byta hjul. Säker? Nope.

Fruktansvärd känsla i vart fall, man blir bara arg. JUST DET, jag tror minsann att den var sne för jag hade alltid obalans i benen, något som försvann vid cykelbyte. Allt som allt: cykla inte på den medan detta pågår.

Pfaff

Aktiv medlem
En bra lädersadel fixar det problemet.
Formar sig efter belastningen, sas.
Fixar dock inte ryggen utan slagsidan.
För att vidsreutveckla, jag är pga artros (jätte-)sned i höftpartiet. Upptäckte samma fenomen som TS när jag cyklade lvgcykeln, den lutade åt höger.
En lädersadel som formar sig efter mig, dvs med tiden låter höger sittben sjunka längre ner i sadeln jmf vänster, har fått ekipaget på rätt köl igen.
Fast det verkar ju inte vara TS problem då hen uppenbart är välskapt.

kais01

Aktiv medlem
olika böj i framgaffelbenen är enligt min ringa erfarenhet svårt att upptäcka, och en inte osannolik orsak. kolla att däcket är centrerat uppe vid gaffelhuvudet

en annan sak att titta på är ekerspänningen i bakhjulet. platta sidan med kassetten har tendens att släppa sin högre spänning mer än andra sidan. följden blir att hjulet hamnar något åt vänster.

Hasse#7

Aktiv medlem
Håll upp cykeln och kolla om styret är neutralt eller om det vill dra åt något håll. Sitter sadeln rakt? Är den stabil eller orolig i övrigt? En del cyklar är ju inte bekväma att släppa styret på och då får man ju problem redan vid små skillnader.

Tack för alla bra svar! Har bara detta problem på denna cykel och inga andra, så det är nog hårdvarufel någonstans.

Det låter som att jag får ta mig en närmare titt på hur allt sitter. Jag har märkt att vevlagret beter sig lite konstigt, antagligen inte helt ordentligt åtskruvat eller gängpaj någonstans, så det finns nog kanske mer som inte riktigt är som det ska..!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer