pendlarcykel hjälp

manneokoko

Ny medlem
pendlarcykel hjälp
Hej.
Är i farten med att införskaffa en hybrid till pendlarcykel och behöver lite råd. Jag kommer cykla ca. 2 mil om dagen året runt.

Jag vill ha en cykel som kräver minimalt med underhåll men med bra funktion. Jag har förstått att navväxlar kräver mindre underhåll än utanpåliggande och att skivbromsar kräver mindre underhåll än fälgbromsar. Så jag skulle egentligen ha en cykel med navväxlar och skivromsar. Tyvärr så verkar det som att den kombinationen inte går att få på de modeller jag har kikat in.

Vad rekomender ni: navväxel+fälgbroms eller utanpåliggande växel+skivbroms - med tanke på funktion och underhållsfrihet? Tänker framförallt på snö,slask och saltade vägbanor.

pendlarcykel hjälp
Alternativen tar ju inte slut där. Det finns Trum- och rullbromsar också. Ännu mindre service än skivor, och fortfarande bättre bett än fälgbromsar i regn.
Visserligen så går det utmärkt att köra vintern igenom utan att topstvätta cykeln varannan dag, men jag erkänner att ett växelnav och ett heltäckande kedjeskydd har lockat då och då.

pendlarcykel hjälp
Navväxlar kräver mindre underhåll, men när de rasar så är det dyrt. Om du skaffar navväxlar och kör året runt så bör du lämna in navet (hjulet) på genomgång och infettning en gång per år, minst. Navet ska vara fyllt med fett, men det försvinner alltid över tid och måste ersättas.

pendlarcykel hjälp
Det bästa är så klart att kombinera bägge, men av dina två alternativ hade jag definitivt valt utanpåliggande växel och skivbroms. Jag har aldrig upplevt några större problem med utanpåliggande växlar vid vintervardagscykling i Göteborg, i alla fall inte med lång framskärm med egolapp så att man slipper slasksprut rakt på framväxeln. Fälgbromsar däremot har jag förbannat oerhört många gånger, det är rätt trist att knappt kunna bromsa, och det jävla kladdet är inte heller så trevligt.

Senast ändrad:
pendlarcykel hjälp
För snö och minusgrader så lägger jag min röst på skivbromsar och utanpåliggande växlar men för underhållsfriheten resten av året så säger jag navväxel. Glöm inte att de alltid (eller?) kommer med fotbroms och den är väl ändå höjden av underhållsfrihet oavsett väderlek och minusgrader. Då är det bara frambromsen som ev är en fälgbroms

Har du ofta -20 och djup snö?
I så fall är nyservade vajrar viktigare än vilket växelsystem du har.

pendlarcykel hjälp
De bra växelnaven (Alfine) finns inte ens med fotbroms vad jag vet. Oljan ska bytas efter första året, och därefter var femte - fritt ur minnet. Rätta gärna. Knappast några knäckande serviceintervaller.

pendlarcykel hjälp
Prova navväxlat innan du köper! Jag tycker det är väldigt äckligt. Jag kör snigelspeed och hydrauliska skivbromsar på min pendlare. Har provat både rem och kedja, jag gillar kedja bäst.

pendlarcykel hjälp
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> De bra växelnaven (Alfine) finns inte ens med
> fotbroms vad jag vet. Oljan ska bytas efter
> första året, och därefter var femte - fritt ur
> minnet. Rätta gärna.
På Alfine 11 är det efter 100 mil och sen var 500:e. (Dvs efter 2 månader och sen varje år med 2 mil per dag). Verkar dock tveksamt om det är någon som följer det. Fick gå till 3 olika cykelaffärer innan jag hittade någon som kunde byta olja. För den som gjorde det, sportson, var det första gången så de fick ta hem grejer först.

Mina erfarenheter av navväxel och hydralisk skivbroms på åretruntpendlare är dock inget vidare. Navväxeln slutade fungera efter 600 mil och kedjesträckaren korroderade ihop långt tidigare. Bromscylindern bak började kärva första vintern. Gick på garanti men den började krångla igen andra vintern. Tränger tydligen in grus och salt som förstör. Oljetråget på handtaget började läcka efter en vurpa. Vevlagret fick bytas efter 500mil (också garanti)

Bekvämt: ja, underhållsfritt i nordiskt klimat: definitivt inte.
Är det verkligen underhållsfritt du är ute efter så satsa på fotbroms. Min tidigare pendlare med nexus 7 rullade minst 3000 mil innan något krånglade.

pendlarcykel hjälp
> Är det verkligen underhållsfritt du är ute
> efter så satsa på fotbroms. Min tidigare
> pendlare med nexus 7 rullade minst 3000 mil innan
> något krånglade.

+1
Min höll i 12 år, frugans i nästan 20. Båda mestadels förvarade utomhus.

pendlarcykel hjälp
Lingon skrev:
> Utanpåliggande växlar och vajerskivbroms funkar
> bäst.

Låter rätt och kommer från någon med erfarenhet. Byter man kedja och kassett då och då är inte underhållet så blodigt med utanpåliggande växlar - man kan fuska lite med underhållet om man byter rätt billiga slitdelar lite oftare. Kör 9 - delat så är delarna billigare.

Jag gillar hydrauliska skivbromsar, men det finns de som haft strul med dem på vintern så bra mekaniska är nog ett säkrare kort.

Just det - ingen dämpad gaffel för pendling. Tungt, kräver underhåll och onödigt.

Senast ändrad:
pendlarcykel hjälp
Den gångna "vintern" var det ett ickeproblem, men de förra två Stockholmsvargavintrarna var definitivt ingen höjdare med utanpåliggande växlar. Slask stänker upp från spåren biltrafiken kört upp och fryser igen kassetten när man kommer ut i förortskylan. Kedjeoljning två gånger i veckan för att den inte ska bli stel som ett spett i kylan.
Jag hade gärna haft rem och navväxlar de två vintrarna.

pendlarcykel hjälp
bojsänke skrev:
> Den gångna "vintern" var det ett ickeproblem, men
> de förra två Stockholmsvargavintrarna var
> definitivt ingen höjdare med utanpåliggande
> växlar. Slask stänker upp från spåren
> biltrafiken kört upp och fryser igen kassetten
> när man kommer ut i förortskylan. Kedjeoljning
> två gånger i veckan för att den inte ska bli
> stel som ett spett i kylan.
> Jag hade gärna haft rem och navväxlar de två
> vintrarna.

Förvarar du cykeln ute då ? Men jo visst kan det bli iskaka av kassetten. Gäller bara att ha valt lämplig växel innan moder natur förvandlar cykeln till en ss....

Spd pedaler som det fryser fast snö i kan irritera mig. Brukar gå bra att hacka loss med en insex nyckel. Trist men fungerar. Visst skulle man kunna köra med plattform pedaler men det är så jobbigt och känns otryggt.

pendlarcykel hjälp
Den stod inne både på jobbet och hemma. Det gick ändå åt kedjor, kassetter, klingor, trissor och belägg nästan som på löpande band - och till och med ett bromsok. :)

pendlarcykel hjälp
bojsänke skrev:
> Den stod inne både på jobbet och hemma. Det gick
> ändå åt kedjor, kassetter, klingor, trissor och
> belägg nästan som på löpande band - och till
> och med ett bromsok. :)

Urk. Härlig missär!! ☺

pendlarcykel hjälp
Har haft problem med att hydrauliska bromsar på mtb:n börjat läcka bromsvätska nere vid oken vid vintercykling i kyla. Därför tar jag nog hellre vajerbromsar på en vinterpendlare.
Nedisad kassett kan man råka ut för vid blöt nysnö i kombination med minusgrader. Var kanske nån dag i vintras med sånt väder. Dom två föregående kalla vintrarna kommer jag inte ihåg att jag hade några problem med nedisning överhuvudtaget (i sthlm).

Remdrift? Varför??
Hur lång tid tar det att fixa bakhjulspunka?
;)

pendlarcykel hjälp
Jag var tvungen att se efter om jag mindes misären rätt. Det gjorde jag.

8456.jpg

pendlarcykel hjälp
De senaste fem åren har jag pendlat på: 9delat utanpåliggande med hydrauliska skivor, 9-delat utanpåliggande med mekaniska skivor, 10delat utanpåliggandemed mekaniska skivor och nexus 7 med fälgbroms fram.
Mina erfarenheter:
Mekaniska skivor (Hayes, avid) ser jag bara nackdelar med jmft med hydrauliska - haft lite problem med frusna vajrar och man måste justera klossar ganska ofta. Hydrauliskt har funkat helt perfekt och underhållsfritt (shimano, billiga).
9- eller 10-delat funkar båda, men då har 10-delat inte misärtestats lika hårt.
Fälgbromsar är uselt - smutsigt och dålig funktion och mycket underhåll.
Nexus 7 funkade i ca 3 år, men rasade sedan ihop. Mycket problem med frusen växelvajer hur jag än gjorde. En känsla av stora effektförluster. Tungt. Men huvudanledningen till att jag aldrig kommer ha navväxel igen är hur bökigt och kladdigt mekandet blir - att byta däck tog minst 4 ggr så lång tid för mig.

Mina slutsatser: aldrig navväxel, alltid (hydraulisk)skivbroms.

pendlarcykel hjälp
Lejon skrev:
> Fälgbromsar är uselt - smutsigt och dålig
> funktion och mycket underhåll.

Finns ju bättre och sämre fälgbromsar. Vill man ha underhållsfria bromsar så köper man Magura HS33 hydrauliska fälgbromsar. Monterade mina 2008 och har sedan dess inte behövt justera dem. Bytt belägg några gånger bara. Men fortfarande smutsigt, dålig bromskraft när det kommer nysnö på fälgen och snart dags för byte av bakfälg.

pendlarcykel hjälp
10k enkel? Då är mitt givna val en gammal MTB som Hybridifieras och fixeras. Med fram och bakbroms. På med stänkor och komils/egolapp med. Rygga är bättre än väska om du byter om. Annars är lastflak fram överlägset imho.

Senast ändrad:
pendlarcykel hjälp
Atlas skrev:
> Just det, Eggbeaters är grymma fixed-pedaler.

De fryser inte ihop? Låter i så fall som något att testa i vinter. Frågan är bara om mw81 är styv nog för att fungera bra äggvispar?

pendlarcykel hjälp
Nejdå, EB och Time är väl de vanliga vinterpedalerna, de klarar obehindrat snö och is. Det fina med EB är att de klickar i lätt om man klickar ur i nerförsbackarna, vilket ju är toppen förutsatt att man har bromsar. I överigt är jag ingen CB förespråkare, och vad gäller EB gäller ju att köpa "rätt" modell, de billiga går ju sönder av ingenting och de finaste slits fort i lager.

Jag skulle säga att den kontroll som man har på en fixed med bromsar på vinterväglag är omöjlig att uppnå på annat sätt. Det räcker finfint med mjuka breda sulor dessutom, under värsta perioden kan dubb fram vara skönt. Men jag har aldrig kört det. (brr, jag skall genast sluta skriva om vinter :)

pendlarcykel hjälp
Med tjock kramsnö och behov av fotnedsättningar är spd-skor allmänt jobbigt, resten av tiden är de inget problem.
Dubb är skönt att ha på is men sämre fäste på allt annat. Kör dock dubb själv.
Utanpåliggande växlar fungerar ofta bättre med juniorkassett, då slipper man de minsta kuggarna som man ändå inte har någon användning för på vintern.
Dynamonav är väldigt trevligt, det är inte kul när MS-lampan lägger av och man blir tvungen att fisköra i mörker. Skivbroms vill jag ha nästa gång.

pendlarcykel hjälp
bojsänke skrev:
> De bra växelnaven (Alfine) finns inte ens med
> fotbroms vad jag vet. Oljan ska bytas efter
> första året, och därefter var femte - fritt ur
> minnet. Rätta gärna. Knappast några knäckande
> serviceintervaller.

Alfine 8 är fettsmord, det är bara alfine 11 som kör på olja. Oljebytet går fort och utan att man behöver ta loss hjulet ens.

Jag körde nexus 8 i vinter och hade inga problem alls med frusna vajrar och annat, det har jag haft mycket mer problem med när jag använt utanpåliggande växlar. När man fått in snitsen är det inte ett dugg svårt att laga punka med navväxel. Haka av vajern på några sekunder sen är det bara att lossa hjulet som vanligt.

Det blir spännande att se hur min alfine 11 kommer klara första vintern. :)

pendlarcykel hjälp
Oj, massor med svar:-)
Jag bor i östergötland och här är det inte så fasligt kallt om vintrarna, men lite minusgrader blir det allt. Och massor med salt, de är mycket kvicka med att salta vid minsta kyla här.

Trots många svar ser jag att meningarna är delade... men det verkar ändå som att de flesta av er rekomenderar utanpåliggande växlar+hydrauliska skivromsar före navväxlar+fälgbromsar - För en cykel med god funktion och lågt krav på underhåll.

Tyvärr är det bara dessa 2 kombinationer jag har att välja på. Min längd gör att utbudet av cyklar begränsas starkt.

Tack för hjälpen, fler tips mottages gärna!

pendlarcykel hjälp
Skivbromsar smäller helt klart högre än navväxel i min bok. Navdynamo hade varit trevligt under vinterhalvåret, men ur ren säkerhetssynpunkt funkar väl induktionslösningar (ReLights eller vad de heter) lika bra. Om man inte behöver ljus för att se utan bara synas, menar jag.

Tillbaka
Topp