Pendlarcykel höst/vår/vinter?

pwrdesign

Medlem
Hej!

Cyklar mkt racer sommartid men har nu beslutat att jag ska börja pendla till jobbet, även under vintern. Är på jakt efter en bra cykel och tänkte kolla lite här vad ni tycker!

Jag har 19km enkel resa, blandat asfalt, grus/skogsstig till jobbet så jag funderar på en mtb. Dämpad framgaffel med lockup. Skivbromsar för att klara vintern bättre med snö/slask/kyla.

Något annat jag bör tänka på?
Blir troligen något begagnat alternativt något nytt på rea.
Då jag precis lagt ganska mkt på en Giant TCR mdd Mavic Cosmic Carbone-hjul så har jag tyvärr inte några jättemöjligheter när det gäller inköp. Men tänkte hitta något beggat för runt 5000-6000 eller nytt för max 10000:-

Mvh P

Kanske slå ett öga på en cross också om nu inte skogsstigen är för tuff.

Om du har den för pendling vintertid så kolla vad det finns för möjligheter att montera riktiga skärmar, det spar både på cykeln och lite kläder även om det kanske inte ser så snyggt ut.

cykelcross med skivbromsar och skärmar kanske? Vet inte om du lyckas få en Focus eller Merida för 10k, men ciclib.de har billiga och sen ett par SKS Commuter eller Bluemels på så är det perfekt.

Vägen jag har till jobbet kommer nog inte vara speciellt bra snöröjd...
Och det vore kul att ha något så långt ifrån racer som möjligt. Även om det blir lite tyngre än em cross.

Hellre feta däck än dämpare på vinterpendlare. Dämpare kräver kärlek och omvårdnad, speciellt på vintern.

Skivbromsar är dock helt rätt.

Feta däck och låsbar dämpare? :)
Varit inne på XXL precid, vad säger panelen om deras WHITE cyklar? Såg ut att vara halvdan kvalitet på deras gafflar (förutom 25000:- mtb'en som körde fox)

Hur låter dina argument för dämpare på en pendlare ut egentligen? Den där skogstigsstumpen måste vara något i hästväg. Det är inte alls säkert att feta däck är bättre än tex 30 mm crossdäck i oröjd snö. Det är nästan säkert att det är tvärtom förresten.

Eftersom alla har olika underlag på sin sträcka samt distans så finns det inget rätt eller fel. Ofta slutar det med att man moddar det man har med det man behöver och kör med saker som fungerar. För ens ändamål. Bara för att någon kör skivbromsar behöver inte det vara rätt för dig. Vissa kör odubbat året om, andra på däckbredd och lufttryck eller dubbat.

Men att välja en dämpad gaffel så ska det mycket till för att den ska göra sig rätt till pendling :)

Men något i stil med Nishiki crossroads borde fungera.

Dåligt snöröjd + trafik kommer att betyda att föret blir dåligt sneare på vintern.

För mig personligen är cx ett bra val på höst och vår, men på vintern är den förbaskat värdelös. Ingen fröjd att cykla i bocken när det är svinhalt, -20 och spåriga isbanor.

Pendlar själv med en Canyon Lux på vintern (vinter för mig är snö och minusgrader, allt annat är höst/vår eller osannolikt varmt vinterväder och då åker cx:en fram) och det är ju inte så att

a) cykeln imploderar av att användas på vintern
b) dämparna ger en minuspoäng i pendlarhimmeln.

Fördelen är ju också den att jag får så mycket tid som möjligt på den cykel som jag sen tävlar på. Och så länge jag använder den just vid snö och minusgrader så är slitaget minimalt.

I en perfekt värld skulle jag ha en cx (som jag har), en lvg (som jaghar), en lux (som jag har) och dessutom en mtb med stel kolfibergaffel som har exakt samma geometri som min Lux. Men i nuläget finns ingen sån i min budget.

Så kanske en helstel mtb?

Men om du vill kanske göra något annat än pendla på din mtb (dvs testa riktig mtb) så är ju en framdämpare en bra idé på ditt pendlarinstrument. Och som sagt: det gör ju inte ont att ha en dämpare trots att den inte direkt behövs för pendligen.

Tänk på att utan skärmar kommer saltslask äta sönder din cykel. Inte bara drivlinan utan i förlängningen även (skiv)bromsar, lager etc. Välj hyfsat billiga prylar eller skaffa dig en fet plånbok.

Jag skulle inte vilja guppa fram fyra mil på en RS-gaffel bara för att jag har lite stig någonstans på vägen. Då skulle jag endera ta en annan väg eller stå ut. Men det är jag, och för 10k så blir det bara RS-gafflar eller något flimsigt från RST.

Som den veka människa jag är så skulle jag välja en cykel utifrån de förhållanden som det faktiskt kommer bli cykling i. Jag skulle exempelvis inte cykla när det blir för mycket snö eller snömodd alt för bitande kallt. Skulle se till att kunna få på de dubbdäck jag ville ha, skärmmöjlighet och jag skulle välja ett framhjul med dynamonav och lampa till det. Halt mörkt och inget lyse är ingen höjdare och de flesta batterier fungerar uselt i kyla.

Cannondale bad boy ultra beggad kanske? Jag var supernöjd med den cykeln men det var ju ett par år sedan så de nya modellerna kanske inte håller samma klass, vet ej.

28" skivbroms lagom aggresiv för pendling skärmar och en framdämp som jag iofs hade avstängd mest hela tiden. Hyffsat lätt, bra hoj i mitt tycke.

Jag tycker att det ska vara så underhållsfritt som möjligt när det är blött och skitigt ute.

On-One Pompetamine Versa. Alfine, skivbromsar och plats för skärmar samt breda däck. 799£

Om man vill ha rakt styre så rekommenderar jag en Merida Speeder i8 med Nexus-växlar samt rullbromsar.

Platt styre, hydr.skivbromsar och 622-35 dubbisar är min rekommendation. Kör en Ridgback Flight 02 från Evanscycles (typ denna http://www.evanscycles.com/products/ridgeback/flight-03-2011-hybrid-bike-ec025109?query=ridgeback ) och är förvånad att det inte finns fler ute på vägarna. Det är en ruskigt kompetent pendlare med billiga komponenter (sora tiagra etc) som bytes allt efter slitage.
Sen satte jag på biltemastänkor moddade med lite flexibel skärbräda och några poppnitar.

Kom ihåg att en vinterpendlarhoj ska vara ful och sunkig. Jag kör med en gammal GT Avalanche LE från slutet på 90 talet. Den fungerar och fyller sitt syfte och är riktigt bra i salt och snömodd. Bygger nu även en CX för de vinterdagar då de är mer salt och regn lixom. Men den kommer nog också bli ful med rakt stye och bar ends :)

Tillbaka
Topp