Pendlarcykel med remdrift

Herr Räv

Medlem
Hej på er,

Börjar nytt jobb imorgon som ligger ca 7km cykelväg bort. Har för tillfället bara landsvägsracern som kommer fungera utmärkt till en början. Men jag planerar att cykla så mycket jag kan och jagar därför något mer lämpligt för skärmar och dubbdäck framöver. Har snöat in på remdrift då jag gillar att man slipper olja och härj, är det feltänkt? Gravel var i tankarna också men ett par chinos eller flanellbyxor känns inte rätt där :p
Hade gärna haft ett par växlar, Alfine 11 tex. Budget 10-20k. Har kikat på BMC Alpenchallenge, Canyon Commuter, Schindelhauer och liknande. Har någon något annat trevligt tips?

Har en focus planet lite från 2017 som rullat slaskpendling och cykelvagnsdrag. Funkar fint, Gates är tyst och underhållsfritt. Dock är det inget revolutionerande, så det skulle inte vara ett måste om jag skulle behöva ny liknande cykel idag.

Nishiki har väl åtminstone en modell med remdrift. Ligger i nedre spannet av din budget.

Standardförslaget är (väl?) Cube Hyde. Finns i lite olika konfigurationer.
Alfine8 på en del, den håller bra men har en del egendomligheter för sig och lite konstiga hopp mellan växlarna. Har kört med en Scott Sub10 med rem och Alfine8 sedan hedenhös, fortfarande med originalrem som säkert gått 18-20000 km härvidlag, stort sett utan annat underhåll än en avspolning med vatten någon gång eller två om året.

Alfine8 på en del, den håller bra men har en del egendomligheter för sig och lite konstiga hopp mellan växlarna. Har kört med en Scott Sub10 med rem och Alfine8 sedan hedenhös, fortfarande med originalrem som säkert gått 18-20000 km härvidlag, stort sett utan annat underhåll än en avspolning med vatten någon gång eller två om året.
Scott såg också trevlig ut! Det är just det där underhållet jag är ute efter! :)

Jobbpendlar med en Canyon Commuter 6.0 sedan i våras och nöjd.
1583596438639.jpg

1583741648620.jpg

Ett altenativ till. https://www.chainreactioncycles.com/cube-travel-exc-touring-bike-2020/rp-prod199419?utm_source=Salesforce&utm_medium=email&utm_campaign=SCAN_16_08_20_tpslpcks&utm_content=8/16/2020 2:01:01 AM

Annars fungerar mycket till 7 km enkel väg, håller med Miss Lycka 2.0 på den punkten. Det är skönt att kunna ställa cykeln var som helst, utan att riskera förlora mycket pengar.
Kommer troligen kunna ställa cykeln inne och hemma förvaras den på balkongen :)
Men ja, vadsom löser ju problemet så sett.

Hej på er,

Börjar nytt jobb imorgon som ligger ca 7km cykelväg bort. Har för tillfället bara landsvägsracern som kommer fungera utmärkt till en början. Men jag planerar att cykla så mycket jag kan och jagar därför något mer lämpligt för skärmar och dubbdäck framöver. Har snöat in på remdrift då jag gillar att man slipper olja och härj, är det feltänkt? Gravel var i tankarna också men ett par chinos eller flanellbyxor känns inte rätt där :p
Hade gärna haft ett par växlar, Alfine 11 tex. Budget 10-20k. Har kikat på BMC Alpenchallenge, Canyon Commuter, Schindelhauer och liknande. Har någon något annat trevligt tips?
A-T-R på Åsögatan har en rammodell för rem. Bygger cyklar efter individuella önskemål.

Jag har en Cube Travel SL som liknar Hyde men har skärmar och ljus med navdynamo. Jag är nöjd med den som vinterpendlare. Byte av en lager behövdes i Alfine8 nav efter 2 vintrar (min Nexus 7 överlevde 7 vintrar utan underhåll).

Har länge varit sugen på en Shand. Någon som vet hur dom är i storlekarna?

Det finns en geometri tabell, men den verkar inte korrekt. Reach är 350, 363, 392, 392 mm på S,M,L,XL. Det är konstigt och verkar inte går ihop med top tube längden. Stack är hög pga hög headtube. Jättesnygg cykel, men standardgeometri verkar bara rimligt i storlek L och då med bockstyre och enda om man vill sitta upprätt. Men om man kan får custom geometri är det ingen problem.

Det finns en geometri tabell, men den verkar inte korrekt. Reach är 350, 363, 392, 392 mm på S,M,L,XL. Det är konstigt och verkar inte går ihop med top tube längden. Stack är hög pga hög headtube. Jättesnygg cykel, men standardgeometri verkar bara rimligt i storlek L och då med bockstyre och enda om man vill sitta upprätt. Men om man kan får custom geometri är det ingen problem.

Custom och SKINNYMALINKY är det som lockar mig.

Om jag hade bra cykelförvaring på jobbet och längre pendeldistans skulle jag direkt köpa en med custom geo.

Var ser du SKINNYMALINKY?

Finns på sidan om du utforskar lite. Inte deras nyaste cykel, men gillar man stålrörsramar och fälgbromsar så är det nice!

#gubbe

Tillbaka
Topp