Pendlarcykel/racerhybrid 2024

Vad är det som gäller för pendlarcykel 2024? När jag senast köpte pendlarcykel (cirka tio år sedan) var det något i stil med Nishiki Pro SLD som gällde för en sådan som mig. (Jag köpte en liknande men ett annat märke.) Jag har varit väldigt nöjd men nu gick *allt* sönder på samma gång (och bilen är på reparation) så jag måste kanske köpa något imorgon, bokstavligen!

När jag köpte sist hade MTB (tror jag) tre klingor fram, sedan dess har de fått en klinga fram. Är det något som gäller vettiga pendlare också? Begreppet gravel fanns inte då heller (iallafall inte bland mugglare). Är det något man skall beakta som pendlare eller är fortfarande rakt styre, två klingor fram, en massa bak och skivbromsar något som funkar för jobbet tor?

Jag har 15-20 km enkel resa, dusch på jobbet, hälften "full fart framåt", hälften blandand stadsmiljö. Några rejäla backar. Jag tror att jag använder hela mitt befintliga register av växlar.

Jag fick plötsligt väligt bråttom att sätta mig in i marknaden så all hjälp uppskattas!

(Jag ber om ursäkt om jag brutit mot forum-etikett, jag tyckte inte att befintliga trådar var föråldrade eller hade en annan frågeställning.)

Det har väl inte hänt så mycket på 10 år egentligen förutom att gravel-cykeln blivit en grej. Men en hybrid i stil med den du har fungerar ju fortfarande. I den lägre änden av budgeten finns prisvärda alternativ på XXL. Vad är din budget?

Men jag är ändå tveksam till att "allt" gått sönder på samma gång? Borde ju inte vara omöjligt att få den rullande för en betydligt mindre summa..

Jag tänkte mig tio, max femton tusen men jag vet inte riktigt vad det kostar. Nämnda Nishiki ligger väl där och om det är som du säger, att så mycket egentligen inte hänt, då är det nog en sådan jag börjar titta på.
Växelföraren fram verkar ha pajjat och hjulen i derailleuren har låst fast sig verkar det som. Kedja och drev behöver ju typ alltid bytas så då är det ungefär ramen och styret jag kan behålla.
Om en ny cykel bara är ”likadan fast ny” så kan det vara mer värt att satsa på en reparation.

Jag får se vad det kostar att laga det och jag tänker inte göra det själv.

Om jag ställt samma fråga för tio år sedan angående en då tio år gammal cykel hade ett bra svar kunnat vara att om jag struntar i reparation och köper ny så skulle jag få skivbromsar. Men har det inte varit några liknande genombrott de senaste tio åren så talar ju det för reparation.

Jag hade inne hojen för reparation i vintras. Bad dem att byta allt som möjligen behövde bytas. Fick komma tillbaka dagen efter för att byta en grej till. Och nu igår så fick jag slänga cykeln i diket halvvägs till jobbet och ta bussen. Det kanske hade varit värt att köpa ny då istället för att reparera?

Du kan ju googla på pendlarcykel och happyride så finns det jättemycket att läsa, men om du behöver köpa en cykel idag så får du allt knata in till en cykelbutik oavsett. Du vet ju vad du vill ha så att säga.
Men "byt allt som är dåligt" blir ju knepigt med en cykelaffär också. Allt kanske inte fanns hemma för dagen, det kanske inte såg dåligt ut osv.
Låter ju som att du cyklar många mil så billigast är väl att lära sig att skruva själv.

Xxl har ju några cyklar som går in i den budgeten. Allt har ju blivit dyrare så att säga...

Att själv serva sin cykel ser jag nästan som ett måste, det går så mycket fortare och cykeln kan hållas i bättre kondition vilket är bland det viktigaste för att den skall vara rolig att cykla på.

Om du som du säger trivs med cykeln och det bara är växelförarna fram och bak som är utslitna håller jag med om att det låter mycket bättre att byta de delarna och fortsätta med din gamla cykel. Å andra sidan, om du verkligen verkligen är beroende av att ha en hel cykel varje dag för jobbpendlingen kanske det är värt pengarna att komplettera med en reservhoj.

Äh, köp en ny cykel!
Om du har 15-20 km till jobbet med hälften bra fart så tycker jag ändå att en bockstyrecykel är värd att ha.
Om den gamla fått alldeles för lite service kan du motivera flera tusen högre pris på den nya med all service du inte betalat under tio år....

Det har inte hänt så mycket förutom att priserna gått upp och att då hette de cx, nu heter de gravel, ibland är det samma ram, ibland har gravel lägre vevhus, längre kedjestag och slackare styrvinkel. Det bra med gruscyklarna är att de nuförtiden tar mycket bredare däck, ofta bortåt 50 mm istället för cx'arnas ca 35.

Jag rekommenderar fortfarande framväxel, men en 1*11 kan också funka om cyklisten inte har för mycket backar på vägen och tål lite olika kadens.
Min rek: tiagra-utrustad med hydrauliska bromsar. Skärmfästen. Pakethållare.
Det rekommenderas ofta cyklar från XXL, men jag har själv ingen koll. Decathlon hade men har lagt ner i Sverige.

Ja om inga genombrott gjorts de senaste åren så talar det för reparation. Och jag har en MTB hardtail som kan funka som reserv.

Ang meka själv: jag gillar det inte, jag fixar punktering (köper typ alltid nytt däck så är det många år till nästa punka) byter till vinterdäck men har ett vinterframhjul jag kan byta till enkelt. Om jag ändå är på verkstad så låter jag dem byta bromsbelägg. Jag kan byta kedja men det är inte värt att göra det själv tycker jag. Smörjer kedjan gör jag.

Finns det mer underhåll som är värt att göra för en ovillig mekare?

Det nya som hänt är att singelklinga har blivit populärt. Ramarna tar inte lika stora framdrev med singelklinga. Med mindre framdrev så används de högre växlarna, alltså de mindre kransarna på kassetten mer ofta. När de används mer ofta så slits de snabbare, speciellt då de är små och belastningen fördelas på färre tänder. För att väga upp för det så lanserar Shimano Cues med Linkglide som har bättre hållbarhet.

XXL har Säsongsrensning på cyklar med singelklinga & Shimano Cues.
White SC Lite 24 Shimano Cues 10s 8999:- 6000:-

Om hela drivlinan behöver bytas, inklusive växelförare, så går det att byta till Cues på den befintliga cykeln, ifall även växelreglaget byts ut då Cues drar annan mängd vajer.

Senast ändrad:
Ser ju mycket intressant ut! För singelklinga är säkert minst lika bra som dubbel. Eller? Jag tänker att 2x9 är fler än 1x10 men man använder bara nio åt gången s.a.s. Så bara den lägsta växeln är tillräckligt låg och den högsta är tilräckligt hög så borde stegen mellan varje växel vara ungefär samma när man flipprar upp och ner. Tänker jag rätt där?

Och tack för svar alla som skrivit! Det blir att jag lagar cykeln jag har den hät gängen men nu är jag uppdaterad med vad som gäller!

Och så skall jag skaffa något slags enkelt mekställ jag kan ha på garageuppfarten så att jag kan smörja och tvätta kedjan utan att det är för jobbigt.

Kanske inte riktigt. Om 1x10 ska ha samma totala spann som 2x9 blir stegen mellan växlarna större. Hur stor nackdel det är får någon som vet bättre kommentera..

För singelklinga är säkert minst lika bra som dubbel. Eller? Jag tänker att 2x9 är fler än 1x10 men man använder bara nio åt gången s.a.s. Så bara den lägsta växeln är tillräckligt låg och den högsta är tilräckligt hög så borde stegen mellan varje växel vara ungefär samma när man flipprar upp och ner. Tänker jag rätt där?

White AX+ 24 9s 38T 11-46T
vs
Nishiki Pro SLD 2x10 50/34 & 11-34T
Screenshot_20240905-140648~2.png

Trek FX3 10s 40T 11-48T
vs
Screenshot_20240905-135403~2.png

Sirrius X 3.0 EQ 11s 42T 11-50T
vs
Screenshot_20240905-140128~2.png