Pendlarcykel till frugan 10-20k

Jaxxx

Medlem
Min fru behöver en cykel för att börja pendla ca 10km till jobbet.
Hon är 170cm lång och ganska vältränad (inte så mycket cykelvana dock).

Jag har fastnat för canyon roadlite WMN SL 7.0 med 105-grupp, hydrauliska skivbromsar och fästen för skärmar (tror jag).
https://www.canyon.com/sv-se/women-...hmenfarbe=BK/WH&dwvar_1970_pv_rahmengroesse=L

Eftersom jag inte kan så mycket om cyklar så blir jag lockad av att canyon har specifika modeller för kvinnor. Men det är kanske inte så viktigt som jag vill tro?

Hon verkar inte avskräckt av bockstyre så jag kollade också på en canyon grail WMN AL 7.0.
https://www.canyon.com/sv-se/women-...ml?dwvar_2124_pv_rahmenfarbe=SR/BK&quantity=1

Tyvärr verkar det ju va väldigt lång leveranstid på dom.

Låter detta som bra alternativ eller finns det bättre förslag?

Visst finns det kvinnor som sitter bättre på en dam modell men inte generellt.
Låter som om hon inte är jättevan cyklist och då är det guld värt att prova innan, så köp lokalt. Skulle rekommendera typ den här
https://www.specialized.com/se/en/womens-diverge-e5/p/154316?color=237230-154316

Tycker 20 000 är på tok för mycke för en pendlings cykel. Köp en för tolv istället så har du en rund summa att lägga på utrustning.

Åke sa:
Visst finns det kvinnor som sitter bättre på en dam modell men inte generellt.
Låter som om hon inte är jättevan cyklist och då är det guld värt att prova innan, så köp lokalt. Skulle rekommendera typ den här
https://www.specialized.com/se/en/womens-diverge-e5/p/154316?color=237230-154316

Tycker 20 000 är på tok för mycke för en pendlings cykel. Köp en för tolv istället så har du en rund summa att lägga på utrustning.

Tack för tipsen!
Jag ska tillägga att det kommer va hennes enda cykel men mest kommer den nog användas för pendling.

Jag har tittat på diverge tidigare (till mig själv också). Är lockad men känns som att man får betala väldigt mycket för vad man får för komponenter. Även om man lägger 20k så får man mekaniska bromsar t.ex.

Ska du lägga de pengarna på en pendlingscykel blir förvaringsmöjligheterna A och O. I de flesta delar av landet är jag rädd att det är strikt inomhusförvaring som gäller om man ska få ha kvar en sån cykel. Kan därför vara knepigt att ha som enda cykel.

Personligen kör jag med ett gammalt härke för de enkla transporterna på några km som kan låsas fast. Den ser inte mycket ut och har hittills fått stå kvar. Sen har jag andra cyklar för att träningscykla eller pendla (drygt 20 km) men de skulle jag aldrig lämna på gatan.

Både Canyon är jättebra, men man måste veta vad man vill ha. Prova på LBS hjälper för att prova position på cyklen, men inte mycket för att veta vad som är bättre för din fru till pendling. Bockstyre är klart att föredra om man cyklar snabbt i cykelkläder, annars kanske inte.
Men som Mrahvin sa, man behöver förvaring eller områden utan tjuvar om man köper fincykel.

10 km är inte så långt, det går bra att cykla på med eller utan bockstyre, själv skulle jag aldrig välja bort bockstyre på en pendlare, men jag har cyklat med det i 35 år....
6-12 tusen kommer väldigt långt för en pendlare, och känns inte lika ila om den blir snodd.
105 är overkill, max tiagra/deore (inte xt) skulle jag säga.
Skallkrav: stänkskärmar, plats för 40mm däck så att det funkar med vettiga vinterdäck (även om detta inte är grundplanen), skivbromsar
Börkrav: växlar bak men inte fram (lättare och mindre risk för strul), hydrauliska skivbromsar, 622mm-hjul för bättre rull och tillgång till däck, särskilt vinterdäck, vikt under 14 kg.
"Fyll på".

Cykelkraft säljer cyklar både i butik och online med ganska konkurrenskraftiga priser.

Der Kaiser sa:
10 km är inte så långt, det går bra att cykla på med eller utan bockstyre, själv skulle jag aldrig välja bort bockstyre på en pendlare, men jag har cyklat med det i 35 år....
6-12 tusen kommer väldigt långt för en pendlare, och känns inte lika ila om den blir snodd.
105 är overkill, max tiagra/deore (inte xt) skulle jag säga.
Skallkrav: stänkskärmar, plats för 40mm däck så att det funkar med vettiga vinterdäck (även om detta inte är grundplanen), skivbromsar
Börkrav: växlar bak men inte fram (lättare och mindre risk för strul), hydrauliska skivbromsar, 622mm-hjul för bättre rull och tillgång till däck, särskilt vinterdäck, vikt under 14 kg.
"Fyll på".

Cykelkraft säljer cyklar både i butik och online med ganska konkurrenskraftiga priser.

Tack! Har en cykelkraftbutik nära så jag/vi får åka och kolla lite. Har varit på sportson några gånger men aldrig fått nån bra känsla där.

Har du nått förslag på lämplig cykel?

Senast ändrad:
jansson99 sa:
Vad tycker frugan?

Jaxxx sa:
Min fru behöver en cykel för att börja pendla ca 10km till jobbet.
Hon är 170cm lång och ganska vältränad (inte så mycket cykelvana dock).

Jag har fastnat för canyon roadlite WMN SL 7.0 med 105-grupp, hydrauliska skivbromsar och fästen för skärmar (tror jag).
https://www.canyon.com/sv-se/women-...hmenfarbe=BK/WH&dwvar_1970_pv_rahmengroesse=L

...........

Hehe. Frugan säger att hon vill ha en snygg cykel. Mitt mål är att hitta en snygg cykel som hon trivs på :)

Min sambo köpte en Made ("Cykelkrafts eget märke") aster för drygt 6000.
Rakt styre, hon ville inte ha krullstyre.
Jag tycker den verkar vettig. Vikt ca 12,5 inkl pedaler i medium.

Edit: Eller, med bockstyre: Rock machine gravel-nånting 200 (dock begränsade storlekar) eller Nishiki detour med skärmar kanske. Bägge visserligen med mekaniska skivbromsar men det finns inte reglage för hydrauliska bromsar och racerstyre för mindre än 10delat och då drar priset iväg lite.

Edit 2: Och rättade vikt-typon i edit 1, som ooms noterade ?

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
Min sambo köpte en Made ("Cykelkrafts eget märke") aster för drygt 6000.
Rakt styre, hon ville inte ha krullstyre.
Jag tycker den verkar vettig. Vikt ca 2,5 inkl pedaler i medium.
Fan, Crocko lägger 45k och en massa efforts på att bygga en cykel som väger knappt 5 kg, och du hittar en som väger 2,5 kg för 6k hos cykelkraft!
:-)

Uppdatering: Min fru har nu cyklat några veckor med en på gammal Apollo "hybrid" och kommit till insikten att hon vill ha en cykel med bockstyre p.g.a. vindmotståndet. Hon vill också att den ska va billigare än 10-20k :)

Jag har sett några trådar som tar upp White GX Pro och det ser ju ut som man får mycket för pengarna.
2018 års modell är ju dessutom sänkt till 6999kr https://www.xxl.se/white-gx-pro-ane-18-gruscykel-dam-bla/p/1143987_1_style

Frågan är vilken storlek hon ska ha? (jag frågade i butiken men fick inget förtroendeingivande intryck)
Hon är 170cm lång och varken jag eller hon har nån erfarenhet av cyklar med bockstyre så vi vet inte hur det bör kännas.

Jaxxx sa:
Uppdatering: Min fru har nu cyklat några veckor med en på gammal Apollo "hybrid" och kommit till insikten att hon vill ha en cykel med bockstyre p.g.a. vindmotståndet. Hon vill också att den ska va billigare än 10-20k :)

Jag har sett några trådar som tar upp White GX Pro och det ser ju ut som man får mycket för pengarna.
2018 års modell är ju dessutom sänkt till 6999kr https://www.xxl.se/white-gx-pro-ane-18-gruscykel-dam-bla/p/1143987_1_style

Frågan är vilken storlek hon ska ha? (jag frågade i butiken men fick inget förtroendeingivande intryck)
Hon är 170cm lång och varken jag eller hon har nån erfarenhet av cyklar med bockstyre så vi vet inte hur det bör kännas.
Du har en klok fru!

Kolla geometritabellen på cykeln, har för mig att när jag kollade så har dam och herr samma mått, dvs M dam och M herr är samma, sen finns inte herr i XS och dam finns inte i större än L, men S och M är samma tror jag. Cykeln är rätt stor, framförallt hög, jag är 175 och var innne och kollade på M, det var knappt att jag kunde stå gränsle över den. Jag har samtidigt kollat på en hel del andra cyklar, bl.a. Planet-X, deras Monty har i M samma reach (390) som GX Pro, men stack på GX Pro är 601 jämfört med 558 på Planet-X. Headtube på GX Pro M är hela 180. Jämför man tabellerna så är GX Pros mått mer i linje med de flesta andra märkens "S"-varianter. Så ja, jag tror M blir för stor, men som sagt, det är ju bara att prova om den möjligheten finns

VIll man hålla sig till en viss budget och ha bock, då hamnar man i dilemmat om man skall välja mekanisk eller hydraulisk broms. Det senare sticker som sagt iväg. Du kan hitta bra cyklar med mekanisk runt 6500-8000 men hydraulisk är det väldigt ovanligt att hitta under 10, så GX pro är ju bra deal (om ramen passar).

Kan mekanisk vara av intresse och du bor i Stockholm så kolla på Decathlons Triban 500, väldigt mycket cykel för pengarna. Kona Rove (Claris 8-del) finns på Bikester för ca 7100 i nuvarande kampanj. Sen har Planet-X kampanj på London Road med Apex-1, uppgraderad till BB7 broms så ligger den på ca 7000 med frakt (men då får du den inte förrän sista delen av juli). London Road kan du få med Rival-1 hydraulisk broms för ca 10500:-

Senast ändrad:
lägg gärna in i budgeten att köpa en extra hjuluppsättning för vinterdäck, om nu inte hybridcykeln får den rollen. så är det smidigt att byta till rätt sort alla de veckor i mellansäsong när vädret inte kan bestämma sig.

en ryggsäck som sitter ned på halva ryggen gör positiv skillnad i luftmotstånd. liksom smidiga kläder, som enligt mig för pendling gärna inte är cykelspecifika. köp ett par rainlegs. bra även mot vindkyla kalla morgnar.

med en bra sadel slipper man vara beroende av blöja. viktstraffet för den bekväma polstringen som gärna krävs är runt 100 gram. selle italia x0 trans am är exempel på en bra sadel.

spd att föredra framför spd-sl just för pendling. då det kan vara bra att kunna gå in på jobbet eller i en affär på vägen utan att se ut som en anka. och utan oljud.

och se till att det går att förvara cykeln säkert på arbetsplatsen.

Modern Claris duger utmärkt. Lägg mellanskillnaden på däck, eventuellt ett par extra hjul (om ni har riktiga vintrar) och bra kläder. Överväg även stänkskärmar och pakethållare med vettig väska.

moros sa:
Kolla geometritabellen på cykeln, har för mig att när jag kollade så har dam och herr samma mått, dvs M dam och M herr är samma, sen finns inte herr i XS och dam finns inte i större än L, men S och M är samma tror jag. Cykeln är rätt stor, framförallt hög, jag är 175 och var innne och kollade på M, det var knappt att jag kunde stå gränsle över den. Jag har samtidigt kollat på en hel del andra cyklar, bl.a. Planet-X, deras Monty har i M samma reach (390) som GX Pro, men stack på GX Pro är 601 jämfört med 558 på Planet-X. Headtube på GX Pro M är hela 180. Jämför man tabellerna så är GX Pros mått mer i linje med de flesta andra märkens "S"-varianter. Så ja, jag tror M blir för stor, men som sagt, det är ju bara att prova om den möjligheten finns

Tack för tipsen!

Jag kan inget om geometri men den medium-cykeln dom har här på XXL i Göteborg rekommenderas för 170-180cm. Som det låter på dig så stämmer inte det riktigt. Vi får åka dit och prova den. Hur ska man avgöra om den är lagom stor?

Jag är 183 cm och har en M-55 cm. Jag tycker den är lagom för mig men jag är ingen erfaren cyklist. Gissar dock att den är för stor för någon som är 170 cm

Jag tror XXL cykeln är en riktigt bra deal. Har ingen erfarenhet av XXL i sin helhet men har bra erfarenheter av den som finns här i Sundsvall. Har för mig att det inkluderas gratis service och garanti eller så kanske det är ett tillägg, värt att kolla upp!
Du borde kunna få råd och även en bra basic fit på en cykelbutik, annars finns ju både Specialized och Trek butiker i gbg.

Personligen tror jag en gravelbike är det bästa alternativet, behöver inte vara någon monstercross men bredare däck öppnar många vägar (bokstavligen talat) mot en inte så enorm tradeoff på väg. Sen så är en nice styrlinda en bra idé som Lizard Skins typ.
Sen när hon slits iväg av den underbara cykelsporten kan det ju vara en bra idé för dig att vara förberedd, köp en gravel du också. Finns mycket jättefin cykling runt Göteborg.

En White låter väl vettigt till pendling, relativt billig med vettiga komponenter för pengarna och inte lika stöldbegärlig som t.ex Specialized, Canyon o dyl.
Skulle intresset växa senare kan man ju ta tag i det då istället för att lägga 15k på dammsamlare.

Tack för all hjälp!
Efter lite strul så lyckades vi köpa en White GX Pro Ane 18 (storlek S) på XXL i Jönköping.

Nu tänker jag att det kan va en bra ide att köpa skärmar. SKS longboard 45 kanske? https://www.xxl.se/sks-germany-long...Coy677q-IWFRIHCCaNkaAkzPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Packväskor samt en pakethållare att hänga dom på antar jag är bra för pendling? Några tips där?

Projektet att köpa cykel till mig själv återstår. Nu får jag iaf ärva hennes gamla hybrid :)

Tillbaka
Topp