pendlardäck: Schwalbe Marathon el. Continental Cyclocross?

abbe

Ny medlem
ja nu är ju våren nästan här så då blir det väl dags att kränga av dubbisarna från pendlarhojen...

Har kört med Schwalbe Marathon Winter 622*35 hela vintern och det är väl det bredaste jag får plats med på pendlarhojen (en nishiki racerhybrid).

Original är ett par 28 mm breda Kendadäck men min erfarenhet av dessa var väl sådär i höstas när det var blött och lövhalka. Dom kändes helt enkelt för smala (hade en tendens att glida ner i spåren på en del rektangulära avloppsbrunnslock tex... nära att vurpa där ett antal gånger.)

Min tanke är därför att köra med ngt bredare och ev mera mönstrat däck nu under våren åtminstone (och förmodligen hösten med).

Dom jag har kollat på är:
Scwhalbe Marathon 622*32 (320:- på Cycloteket)
Continental Cyclocross 622*35 (249:- på Sportson)

Vad tror den samlade visdomen här om det? Något annat alternativ?

Sådärja. Var iväg idag och köpte mig ett par Schwalbe Marathon 622*32.

På hemväg från affären så började det snöa utav bara helvete och dessutom minusgrader. Det var väl vädergudarna som ville straffa mig för att jag trodde det var dags för sommardäck...

En fråga bara: såg ut som om mönstret på Schwalbe däcket borde vara i "rätt" riktning. Har det någon betydelse hur dom monteras?

japp, ny och dubbelt så stor butik ungefär. Har själv inte handlat där sen butiken låg i Vällinby.

Jag såg faktiskt bara en vid ingången. Möjligtvis fanns det fler inne i butiken, jag hann inte kolla så noga. Men det verkar som om det är en mer renodlad cykelbutik numera (jag har förstått att det har varit lite olika under åren. Butiken har tydligen funnits i olika skepnader sen 1929 eller nåt...)

Tillbaka
Topp