Pendlardäck vintern 2017/2018, nått nytt?

Foss

Aktiv medlem
Hur skor ni era cyklar inför stundande höst och vinterpendling? Har det hänt något revulotionerande inför kommande säsong?

Själv har jag bytt cykel och tror mig behöva ett par smalare dubbade däck. Körde tidigare Marathon Winter 35mm och tycker det har fungerat bra i stockholm. Före dessa hade jag ett par Nokian 240 men det var rätt obehagliga däck i jämförelse. För dom riktigt spännande dagarna har jag ett par ISP som hittills inte svikit mig så när som på ett par förlorade dubbar.

Funderar på dubbfria i år för sthlms pendling. Typ Conti top contact eller michelin star grip. Samt ha dubbade på andra hjul för de dagar då det är blankis..

Kör med Continental GP 4 Season tills det blir is/snö då åker tyvärr dubbdäcken på. Körde förra vintern på 30mm Schwalbe dubbdäck, lite slirigt i mycket modd men funkade överlag bra. Har dubbdäcken på separata hjul så det går fort att byta de perioder det är torrt.

Jag fortsätter med SMW 35 mm. Fick nya i slutet av säsongen då dubben gnagt sig inåt och orsakade punka. Inte lättaste området här i Stockholm då man cyklar mest på halkig asfalt. Det ena är lätt begagnat och ett helt nytt. Räcker de 1,5 vintrar så är jag nöjd men då blir det ganska många mil (uppåt 17 per vecka).

Ingen ny lösning för mig. Dubbdäck när blåisen kommer. Byte av hjul helt enkelt. Och vid riktigt snöväder är det fincross med tuber. Tyckte att det var fint saltsopat ifrån Sollentuna till Kungsholmen.

Jag kör med https://www.schwalbetires.com/Marathon-GT-365 Marathon GT 365 tills det blir ishalka, då skor jag om till SMW 35mm. Har dock inte kört MGT365 mer än på sommaren då däcket släpptes i våras. Hoppas på att däcket klarar snö och slask någorlunda bra.

MGT365 är riktigt tungt och skyddat, men jag ser det som en fördel då att byta slang i regn runt nollan aldrig är trevligt.

Schwalbe Marathon Supreme tills det blir blankis då Schwalbe Winter åker på. Dock för snål för att köpa separata hjul just nu.

Snor lite tråd om OK och sänker nivån lite. Har tvingats börja återanvända min gamla Kronan för jobbtransport 4km enkel väg året runt. Hur funkar http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Dack-och-slang/Dubbdack-cykel-2000037862/

?
Hade en Skeppshult STC 7 år gammal som jag lyckades fixa ett utmattningsbrott på (cykelvagnsanvändning sannolikt) - men har fina 28¨ vinterdäck till den som kommer samla damm i vinter. Dessvärre sitter 26¨på Kronan.

Senast ändrad:
Jag ska nog testa att bara köra SMW fram och behålla CX speed bak. Conti-däcken brukar dock bli rätt värdelösa i kallgrader så det blir nog att se vintern som ångestfylld styrketräning fram mot våren.

Jag har lessnat på att dubben åker in på SMW under andra säsongen på ett annars ganska oslitet däck.
Funderar på Conti Nordic Spike i år. Någon med erfarenheter?

Någon som kört med biltemas uppdaterade dubbdäck? Tror det var nytt till förra säsongen...

Edit: missade att frågan ställts innan!

Senast ändrad:
Hakana sa:
Snor lite tråd om OK och sänker nivån lite. Har tvingats börja återanvända min gamla Kronan för jobbtransport 4km enkel väg året runt. Hur funkar http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Dack-och-slang/Dubbdack-cykel-2000037862/
kan bara svara för den äldre modellen. Den var ingen höjdare. Dubbar som lossnar lätt. Jag skulle köpa Schwalbe Winter istället (ej Marathon). De är rätt billiga också och känns som ett bättre köp.

/edit: länk, 188 riksdaler på Rose: https://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-winter-active-spike-tyre/aid:709896

Senast ändrad:
Jag kör Nokian WXC, från första tillstymmelsen till is fram till våren. Det är helt dödssäkert. Samt bygger pannben och lår.

Clement X`Plor Ush 35'm tills det blir isigt. Då åker SMW 35mm på fram. Får bli riktigt illa innan det blir dubbeldubbat. Har aldrig haft problem med dubb som åkt inåt på den modellen.

Pannben bygger man genom att skaffa fru och barn och räcker inte det så kan man plåga sig sent på kvällarna med fyror på 120% av tröskel :)

Black planet sa:
Ingen ny lösning för mig. Dubbdäck när blåisen kommer. Byte av hjul helt enkelt. Och vid riktigt snöväder är det fincross med tuber. Tyckte att det var fint saltsopat ifrån Sollentuna till Kungsholmen.

Du måste skoja, du åker ju genom Solna!?

Någon nämnde punka, det är faktiskt en aspekt jag inte tänkt på. Har inte varit något problem än så länge oavsett vilka däck jag använt på vintern. Skulle gissa att Nokian/Suomi är bäst ut den aspekten. Dom däcken tror jag nästan att det inte skulle märkas på...

Nokian är så jäkla tröga så jag orkar inte köra en hel vinter med dem oavsett om det är mest bart eller ej. Gick lätt med 9 km till jobbet men med knappt 17 blir det för jobbigt. Testade ett W106 när jag åkte på punka på SMW 35 och det var inte roligt. Hojade med W240 när jag hade kortare till jobbet och de känns säkra men tröga.

Det alternativ jag vore sugen på om det inte vore för priset som är helt bananas är 45Nrth Gravdal 38mm 120tpi.

Jag tyckte w107 och w240 var för tunga för att orka cykla en halvmil enkel på..

Är lite nyfiken på att prova Winter fram och nåt dubbfritt typ Michelins bak i vinter. Körde Voyager Hyper bak i vintras av ren lathet och det var ok men lite slirigt ibland.

Nu har jag hunnit testa Marathon GT 365 (45mm) lite granna, idag var det ju dessutom, slask/is/blanksnö så det har fått utstå alla väder nu. Rätt nöjd faktiskt, hade innan ett par vanliga Marathon (38mm). De är ju bra med inge vidare grepp när man lämnar asfalten. Samt att jag tyckte det var lite smalt med 38mm just då också :) detta var ju ett lyft! En sak som är bra med de vanliga är att de håller huuur länge som helst! Jag hade mina förra i flera år och cyklade över 1000mil med dem, innan jag sålde cykeln som de satt på just då. Sedan köpte jag ett par likadana :)

Bilagor

• P1040226.jpg
    P1040226.jpg
    86.5 KB · Besök: 52
Rattnalle sa:

Är lite nyfiken på att prova Winter fram och nåt dubbfritt typ Michelins bak i vinter. Körde Voyager Hyper bak i vintras av ren lathet och det var ok men lite slirigt ibland.

Har två cyklar med winter 30mm fram och där fungerar det bra. Dock har jag haft stor problem med eländet som bakdäck med oräkniliga punkteringar, dubb som äter sig in och tusan vet allt. Och jodå - har kört två däck och båda har haft kort livslängd och mycket problem.

Kör nu skinny freddy bak och det förefaller hålla med bra grepp i snö - dock så är det oskönt då det blir slingrigt.

Bengt-re sa:
Rattnalle sa:

Har två cyklar med winter 30mm fram och där fungerar det bra. Dock har jag haft stor problem med eländet som bakdäck med oräkniliga punkteringar, dubb som äter sig in och tusan vet allt. Och jodå - har kört två däck och båda har haft kort livslängd och mycket problem.

Kör nu skinny freddy bak och det förefaller hålla med bra grepp i snö - dock så är det oskönt då det blir slingrigt.
Mina Winter har snart gjort sin fjärde vinter. Inga problem än. Men så cyklar jag ju bara en mil om dagen.

Något dubbfritt bak har det dock inte blivit i vinter heller.

Jag körde SMW fram och bak förra vintern. Tryggt men trögt. I år bytte jag till ett par Conti Top Contact bak, vilket ger en betydligt trevligare upplevelse. Fortfarande trögt, men klart bättre.

Tycker också att dubbfritt bak räcker oftast. Är det isigt och precis på plussidan av 0:an så upplever jag att dom är lite oberäkneliga. Lite fukt på hård is är det bara dubbar som biter på. Däremot om det är några plusgrader eller så fort det är på minussidan så upplever jag dom som tillräckliga. Dom släpper dock tillräckligt ofta för att jag inte skulle våga gå ifrån dubben fram.

bearthefear sa:
Jag körde SMW fram och bak förra vintern. Tryggt men trögt. I år bytte jag till ett par Conti Top Contact bak, vilket ger en betydligt trevligare upplevelse. Fortfarande trögt, men klart bättre.

Tycker också att dubbfritt bak räcker oftast. Är det isigt och precis på plussidan av 0:an så upplever jag att dom är lite oberäkneliga. Lite fukt på hård is är det bara dubbar som biter på. Däremot om det är några plusgrader eller så fort det är på minussidan så upplever jag dom som tillräckliga. Dom släpper dock tillräckligt ofta för att jag inte skulle våga gå ifrån dubben fram.
Vabar ni om det visar sej vara plusgrader på morgonen eller hur löser ni det?

Cannondale jekyl 1000 sa:
bearthefear sa:

Tar det försiktigt helt enkelt. Det är ju inte så många dagar per år det handlar om...

Cannondale jekyl 1000 sa:
bearthefear sa:

Man anpassar framfarten efter något sämre friktion, antagligen som de flesta gör då och då oavsett däckstyp.

Varför har Ni så bråttom till jobbet?
Är det inte bara att inse att det tar längre tid på vintern och ger starka ben..... -Jävla slöhögar !

Jag har alltid bråttom till/från jobbet men trampar runt på dubbdäck under vinterhalvåret.
Däcken gör att det går långsammare men även underlaget bidrar endel, det går långsammare på grusade vägar jämfört med ren asfalt.

Jag har inte alltid bråttom till jobbet, men jag hatar att använda usla grejer när det finns såna som är bättre sammantaget. Det är därför jag inte har kvar min DBS 18 växlade från 1989 eller min Nokia 3210 och inte heller mina Nokian 106 utan kör med funktionell vinterdäcksutrustning som ger en rimlig kompromiss mellan fäste, rullmotstånd och premiumkänsla!

Tillbaka
Topp