Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lyxpendling idag 👌🏻☀️

20260526_060955.webp

Rent komiskt hur extremt stor skillnad det är i upplevd ansträngning med min reservcykel om man försöker hålla uppe någon form av hastighet, en originalutrustad White AX 290 FF 21 vs hmmm "en vanlig cykel". 😅 Har dock fått ökat respekt för alla som långpendlar med dessa eller MTBs för den delen? Självklart ger det en utomordentligt bra tränings effekt att flåsa runt på en tung "stridsvagn". Kan också vara fördel i vissa delar av Stockholm att det går lite långsammare (läs: säkrare). Nu är det nog en sista period av lidande dock innan jag får tillbaka min servade vanliga pendlare snart. (y)

En grej som slog mig igår när jag cyklade fram och tillbaka Fridhemsplan och fram och tillbaka Skanstull är hur många som fipplar med telefonen när de cyklar. Tror vi måste sluta gnälla på bilister med den här utvecklingen :(
Ja. Noterat samma. Även tonåringar på elkickbikes har en tendens att tiktoka (eller vad de nu gör…. ) samtidigt. De får man verkligen se upp med.

En grej som slog mig igår när jag cyklade fram och tillbaka Fridhemsplan och fram och tillbaka Skanstull är hur många som fipplar med telefonen när de cyklar. Tror vi måste sluta gnälla på bilister med den här utvecklingen :(
Jo, särskilt medelålders kvinnor på vingliga elcyklar verkar gilla det, har jag märkt.

Hörsägen: en mobilspelande tant i Malmö vinglade över åt vänster och lyckades därmed sänka min systerdotter (sjuksköterska) vid mötet, hon for i backen med skråmor och en pajad cykel. Tanten ropade visst ursäkta och fortsatte sen som om inget hänt!
:/
Reagerade först med skrattsmiley eftersom jag läste ”sänka sin dotter”, vilket hade varit lite kul/ironiskt. Men ändrar nu till ledsengubbe.

Snabb och varm pendling hem genom stan. Men jag tillskriver rejäl sida-med för att inte helt göra bort mig i morron bitti om vinden håller i sig och morgontrötta ben inte orkar hålla samma tempo till jobbet.
Annars mötte jag inte mindre än tre personer inom loppet av nån km som tyckte att "Vänstertrafik är en fiffig grej att prova"!!!
Jag upplyste dem med handgester och verbal uppmuntran att så inte var fallet! Vet inte om det hjälpte direkt.
På Torsgatan efter Norra Stationsgatan var det en Audiförare som hade fruktansvärt bråttom. Jag hörde hur bilen varvade och höll nånstans 60/70km/h uppför Torsgatan i bussfilen förbi alla andra i kön, för att sedan kasta sig genom bilkön i höjd med Röda bergen och (som det såg ut från mitt håll) köra över dubbel heldragen linje mot trafiken för att sen gira vänster in på Karlbergsvägen!
Det stärker mig i min övertygelse att det är folk det är fel på, inte det fordonsslag de för tillfället nyttjar (ni vet "ni cyklister osv").
Slapp i alla fall stormvinden och regnet som kom vid kvart i sju på kvällen!

Försökte mig på en delvis ny väg genom Ursvik och trodde jag skulle komma in på Nickspåret, men hamnade istället på vanliga löpmilspåret. Där är nog cykling förbjuden? Förlåt alla löpare och fotgängare!
På ett löparforum nära dig: ”Ny trend att klungcykelpendla på löpmilspår?”

Provade hur ryggåkomman reagerar på lite belastning genom att trampa uppför högdalstoppen 5ggr med proppad pendlarrygga. Det blev onödigt skrikigt och pillligt då ett av bakre beläggen plötsligt tog tvärslut första gången utförs. Fick utsläppa luft ur däck för mer grepp.

Kollade väderappen och tänkte fuck it, slänger med jackan utifall att. När klockan började nära sig "gå hem" så var det regn och blött på marken. Perfekt, jag har jacka! Dessvärre inget stänkskydd med i väskan, inte perfekt. Tur att jag satt på mig badbyxor som pendlingsplagg idag. :-)

Tillbaka
Topp