Pendlarram med plats för breda däck?

gutehall

Aktiv medlem
Min gamla CaadX (se bild) börjar ge upp och är nu på jakt efter en ny pendlarram med plats för lite bredare däck. Helst en ram i stål med lite sportigare geometri och fästen för skärmar. Vad finns det för ramar som inte kostar hutlösa summor?

2021-03-05 19.09.09-1.jpg

Nordest Albarda 2 kanske?

Tror att Surly Straggler kan vara ett alternativ. Använder en som pendlare själv och gillar den.

Stål. Massvis med fästen för skärmar och pakethållare, horizontella dropouts om nu det skulle vara av intresse. Ser att du har fälgbromsar nu, straggler:n har bara skivbromsfästen - crosscheck är motsvarande med fälgbromsfästen.

Gaffeln rymmer lätt 50+ mm även med skärm (hemsidan är väl lite försiktig i specifikationerna där). Får med ok marginal in 50 mm + skärm bak på min, efter att ha "bucklat in" kedjestagen lite extra. Innan dess 42 mm + skärm med mycket god marginal.

Tycker mycket om hur min beter sig, tekniskt sett är dock geometrin inte jätterejsig, och för drygt 7000 kr från Tyskland (inkl. gaffel), kanske i dyraste laget.

Du kan också kolla in ramar från Salsa, lite dyrare dock.

Ja för mer tips är det ju bra att veta om det är tänkt att fortsätta med canti/v-broms, befintliga hjul osv. Annars lär det väl rasa in massa tips på felaktigheter. Även storlek kan vara bra att veta då det inte alltid är så att man kan välja och vraka.

Tillbaka
Topp