Pendlarväska?

Evileas

Medlem
Pendlarväska?
Hellu!
Behöver en riktigt bra pendlarväska som skall funka både på cykeln och när jag tar bilen och/eller få gå en bit. Inte vara för "nördig och gizmoig"

Jag har 4km enkel väg de lyckliga dagar jag cyklar och då jag arbetar som elkonsult på 2 olika kontor har jag varje dag 15,4" laptop, strömadapter, bred A4 pärm, matlåda (snål som jag är), lite frukt, glasögonfodral och diverse småprylar med mej.

Kör idag med en Pelle P laptopväska som är käck då den kan bäras som rygga, portfölj eller axelväska men är lite liten och känns som den ska gå sönder när som helst.
Innan det körde jag slut på 2 golla laptopväskor jäkligt fort..

Jag funderar naturligtvis på en klassisk Timbuk2 Messenger med laptopfodral. De vanliga laptopväskorna sitter aldrig kvar på ryggen utan glider fram sådär retligt. Sitter Messenger kvar bak?

Vad kör ni med, vad har ni med er och kan ni kanske rekommendera nåt?

Pendlarväska?
+1 på det!

Köpte en Chrome Citizen för ett tag sedan och är mycket nöjd. Jag gillar att ha mycket krafs med mig - man vet ju aldrig vad som kommer hända under dagen, och väskan sväljer det mesta :) Har ungefär lika mycket packning som du har normalt, plus lite cykelprylar som pump, slang och verktyg m.m.

Hade tidigare en Timbuk2 classic messenger, men den är inte ens i närheten av Chrome-väskorna. Timbuk2-väskan gled alltid omkring på ryggen, det gör inte Chrome-väskan. Chrome hänger mera diagonalt över ryggen, så att även om de är ganska stora så hänger de inte ut så mycket på sidorna. Dessutom är Chrome vattentäta och ser mycket bättre ut (enligt min uppfattning). Kolla bara på säkerhetsbältsspännet, en liten detalj som inte bara ser häftig ut utan även är ganska praktisk.

Pendlarväska?
Jäkligt häftig väska..
Men jag får uppfattningen att det bara är ett enda stort fack inuti?
Verkar härligt rymlig dock.. Hänger schysst också som du säger ostkaka.

Pendlarväska?
Jepp ett stort med några mindre fack, har en metropoli, den kan man även ha handlingen i på vägen hem.
inget specifikt datafack men linda in den i nåt mjukt så har du då också nåt mjukt mot ryggen som annars kan vara oskönt när man kör platta hårda saker som gnager på ryggraden

Pendlarväska?
ja det är bara ett stort fack + lite småfack för telefon, mobil, nyclar, lysen mm. Lägg laptopen i en sleeve bara så är det lugnt.

Jag har haft Timbuk2 & vanliga ryggor innan, men Chrome är verkligen mycket trevligare.

Vill man vara lite mer hipster så finkammar man fastnav's-bloggar och forum och hittar väskor som tex http://bagaboo.hu/

Pendlarväska?
Själv köpte jag en sådan här vid senaste Berlinresan. Skön men tycker den är alltför fin för att ha till pendlingen - men om man är konsult och vill vara fin kan den nog vara kul;). Otroligt bra kvalitet för övrigt

Bilagor

• bagjack-cinelli-1.jpg
    bagjack-cinelli-1.jpg
    32.8 KB · Besök: 34
Pendlarväska?
Bagjack heter märket och sys i Berlin. Köpte min på Cicli Berlinetta. Egentligen alldeles för dyr men tyckte den var så himla snygg och ibland vill man ju lyxa till det ;). Jag resonerar som så att det andra lägger på häftiga fälgar till sina bilar kan jag ju lägga på lyxiga cykeltillbehör ;)

Pendlarväska?
Tycker Chrome är onödigt tunga. Kvaliteen är det iofs inget fel pa. Däremot är Chromes laptop-fodral i det bästa jag sett. Rekommenderas!! Ska till Berlin ikväll och tänkte passa pa att klämma lite pa bagjacks väskor. De har tydligen en billighets-variant av sina väskor som är ok i pris. Vet inte om det skiljer nagot pa konstruktionen eller om det enbart är att det inte ar custom som gör prisskillnaden.

Pendlarväska?
KNOG har Dry Dog m.fl väskor som finns med matchande "pakethållarfäste" som är ganska universal.
Sitter på cykeln vid förflyttning och sedan över på axeln utan cykel.

www.ilikebike.se

Bilagor

• KNOG Dry Dog Bag 2010.jpg
    KNOG Dry Dog Bag 2010.jpg
    11.9 KB · Besök: 34
Pendlarväska?
Jösses gott folk!
Sköna tips.. Här får jag plöja ner mycket tid för att bestämma mej. Ett av dagens många svåra I-landsproblem. Underbart! Fler favoriter någon?

Pendlarväska?
Hur är det med vatten och timbuk2-väskorna? Med tanke på säsongen är man ju nyfiken på om spöregn när man cyklar gör att hela väskan blir dränkt ...

Pendlarväska?
Jag har två timbuk2, en S och en M. Trots en hel del cykling i Göteborg på vintern har jag aldrig lyckats få in vatten i väskan, även om det ibland regnat så att man kunnat vrida ur samtliga plagg när man kommer hem. Då har de dock inte varit fullknökade, om de är det så kan det nog läcka in lite vatten på sidorna om locket/fliken som man viker över, i alla fall på M-väskan.

Hade jag köpt väska idag hade jag nog spanat lite på de där Chrome som ska vara så bra, jag är väldigt nöjd med mina Timbuk2 som köptes på nån Stadiumrea men det där spännet på remmen hade nog varit skönt ibland när man har en riktigt tungt lastad väska. Dessutom hade man kanske sluppit det lite irriterande vickandet i väskan som blir när man trycker i stora platta saker som ett flak öl. Eller också behöver jag mer kött på ryggen så att den inte vilar på ryggraden allena.

Senast redigerad av en moderator:
Pendlarväska?
Någon som vet var man köpet timbuk2-väskorna? Verkar inte krylla av ställen ... och så skulle man ju egentligen vlija specialbeställa ... men det går kanske bara på nätet?

Pendlarväska?
Jag pendlar med Chrome Citizen och gillar den skarpt. Den sitter bra när man cyklar och den är snygg som attan. Det finns dock en stor nackdel.....En enda axelrem. Det är visserligen snyggt, men det blir obehagligt när man packar tungt och det snedbelastar ryggen. Att gå med den packad en länge sträcka är en riktig pina.

Så vill du ha något snyggt som passar bäst när du sitter på cykeln så kan Citizen vara något för dig. Om du vill packa den mycket och dessutom gå med den ibland så skulle jag rekomandera någon rolltop väska. Chrome har ett gäng olika och din lokala cykelbutik har säkert ortlieb rolltop. Inte lika snygga och flashiga, men mer praktiska och faktisk bättre för din rygg.

MVH
Magnus

Pendlarväska?
selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det med vatten och timbuk2-väskorna? Med
> tanke på säsongen är man ju nyfiken på om
> spöregn när man cyklar gör att hela väskan
> blir dränkt ...

Har en timbuk2 rygga som funkar kanon vid regn. Sitter dock inte så bra på ryggen men mesengerväskorna verkar ju vara populära. Gillar att deras material är så lätt jmf med Chrome och har inte märkt någon skillnad i slitstyrka (förutom att Chrome suger åt sig betydligt mer skit och fukt).

Pendlarväska?
Är det rätt avdelning killar, mode ligger till vänster efter Google...

Ajajaj, nu såg jag att det gällde 4km, ja då har ni hamnat rätt och ska förslagsvis satsa på en L-väska från NASA i liquidMetal+ technology (Apple INC Trademark) med trippelsvetsad tunnelteknologi i hela techet och Möldensluss för snabbare åtkomst. Kör den "varma" specen då det inte är lönt att satsa på gamla Full gravity konceptet. Vem fan vill ha en väska med innehåll som väger någonting när man kan få den till 0 gram med mot-gravitation för mindre än 1500 dollar va? Med liquid... så slipper vi äntligen gammastrålningen helt dessutom.

Tillbaka
Topp