Pendling och slitage av drivlina

MartinC

Aktiv medlem
Pendlar och okynnescyklar 2-3 mil/dag året runt. Har blivit tvungen att byta hela drivlinan typ var 6:e månad pga slitage. Nu till frågan: hur många av er därute håller på med att byta kedja varje månad för att förlänga livstiden på kasett och kransar? Är det värt mödan eller vad säger ni ?

Jag tycker det låter som att något är väldigt fel om du behöver byta hela drivlinan så ofta. Kass/för lite olja på kedjan?

Min förra pendlarcykel gick någonstans mellan 1000 och 2000 mil på samma drivlina med taskiga skärmar så att sand, salt och gegg stänkte rakt upp i kedjan. Smorde när den kvittrade typ.

Själv kör jag pendlarcykeln tills drivlinan rasar men byter kedjan på fincykeln. Pendlaren kör ändå 9€-kedja och 14€-kassett så kan lika gärna köra tills de är slut. Ny mellanklinga känns inte heller krisartat. Nu har jag dessutom riktiga skärmar så ska nog kunna få ut några mil.

Ja det är därför jag frågar. Försöker sköta om hojen. Spolar rent och oljar regelbundet. Vettiga skärmar. Dock ingen egolapp... Kanske vore ngt?
Tycker också att man borde få ut 1000 mil innan man måste byta hela rasket men nu (500 mil efter sista totalbytet) är det bara hajtänder kvar och hoppande kedja...

Kan bero på val av komponenter kör själv åretrunt m. Deore byts kedjan varje halvår o egolapp håller drivsystem borta fr. snöslask o vägsalt :)

Jag byter kedja ungefär var 200 mil och byter kassetten ungefär en gång per år. <Upplever att växlarna strular mindre om man har rätt fräsch kedja.

Byraggarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag byter kedja ungefär var 200 mil och byter
> kassetten ungefär en gång per år. <Upplever att
> växlarna strular mindre om man har rätt fräsch
> kedja.

Det var litet udda. Dom flesta byter väl kedja oftare än kassett

;-)

hall skrev:
> egolapp omedelbums
>
> skillnaden är enorm

+1.

+ 1 på egolapp gör enorm skillnad på hur ofta man behöver ta hand om kedjan, den slipper bli sprutad av vägsmuts och håller längre.

Alltid när denna fråga kommer upp kommer någon och säger att de får ut 2000 mil på en kedja medans någon annan får ut 200. Detta beror nog till största del på var och hur man cyklar. För egen del brukar jag byta kedja, kasset mellan klinga en gång per år (~ 700 mil . Tittar man på kasseten så är de bara de två minsta klingorna somo är slitna. Beror på att kraften är störst på de minsta och att jag vävxlar väldigt lite. Detta sätt och cykla på tror jag förkortar livstiden på drivlinan, hade jag istället växlat runt lite mer skulle jag fått ut flera mil.

En annan sak som påverkar.

Slätväg till jobbet mindre slitage mycket backar mera sliatage.

-Åke

Jag pendlar året runt med min cross och jag brukar byta kedja en gång på våren och en gång på hösten. Sen brukar kassetten och stora klingan fram vara rätt slut på våren så det har jag bytt också en gång på våren. Jag är inte en tvättbjörn men tar hand om kedjan någon gång per vecka med en trasa avfettning och lite olja.

Jag pendlar 1mil om dagen med mycket uppför, kör även lite i skogen med pendelhojen på vintern. Kör hela vintern med salt och grus. Byter kedja två ggr per år och kasett en gång om året. Brukar även byta växelvajer samt hylsor på våren. Är mäkta imponerad av skivbromsarna som gått underhållsfria från 2007-2013, enabart bytt belägg någon gång. Nu börjar trissorna på växel vara väldigt slitna så det kanske får bli ny bakväxel i år. Vevlagren har jag bytt två ggr sedan 2007. Kör på xt grejor överlag men bromsar är avid juicy 3.

Okej. Tack för alla råd. Jag tolkar det så här: egolapp och typ kedjebyte var annan var tredje månad så ska det bli klart bättre.

Att köra flera kedjor på samma kasett pratas ju de mycket om, detta har dock aldrig fungerat för mig. Har alltid slutat med att jag har kört för länge mellan ett byte och då blir jag stående med två extra halvslitna kedjor utan att få ut nämnvärt flera mil ur en kasett.

Kan ha något med att göra om man skulle köra detta system på alla våra cyklar skulle vi i familjen ha 18 kedjor på gång samtidigt och det blir lite mycket att hålla reda på.

-Åke

Märkte när jag bytte kedja att det även var dags att byta kassett, men jag funderar på om jag borde byta hela drivlinan. Spontant känns det så då det gått rätt långt men ser de utslitna ut och hur ser mat att det är dags att byta?

Bifogar en bild på stora klingan.

Bilagor

• DSC_0021.jpg
    DSC_0021.jpg
    62.8 KB · Besök: 37
Jag har ett riktigt lågbudget upplägg på min pendlarhoj men den går rätt bra ändå.
Har kört flera år med dessa prylar från Biltema. Svårt att säga antal mil men ca 200-400/år troligen och minimalt med underhåll.

Vevparti 170:- + kedja 90:-
Det är varken snygga eller lätta grejer men om det är hållbarhet till lågt pris som efterfrågas så kan jag klart rekommendera detta.
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Vevparti-270035/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja-Shimano-270073/
Stefan

Byter drivlina på pendlaren vid behov. Tvättar den ogärna och slänger på olja när det behövs.
Unnade mig lite nytt för ett tag sedan då var drevet så här fint:

drev.jpg

Skulle någon vilja upplysa en nybörjare på vintercykling vad en egolapp är?
Undrar också om det finns extra rostskyddande olja eller skyddsspray som gör cykeln lättare att hålla ren?

Egolapp = lång och ngt elastisk förlängning på nederkanten av framskärmen. Oftast hemma byggen. Kolla tråden "visa din egolapp".
Kör själv med en lapp av en 1,5 liters pet-flaska. Perfa!

MartinC skrev:
> Egolapp = lång och ngt elastisk förlängning på
> nederkanten av framskärmen. Oftast hemma byggen.
> Kolla tråden "visa din egolapp".
> Kör själv med en lapp av en 1,5 liters
> pet-flaska. Perfa!

Syftet är att förhindra sprut och smuts på drivlina och skor. Därav ego till skillnad mot kompislapp som sitter bak.

Tillbaka
Topp