Pendlings cykel 3 mil

Kludde

Medlem
Pendlings cykel 3 mil
Hej!
Helt ny på detta med att använda cykel som transport fordon men kan behöva lägga till lite motion till och från jobbet. Har 1,5 mil till jobb och har en plan om att pendla fram och tillbaka ca 3-4 dagar i veckan på en cykel.
Är 184 cm lång och väger stadiga 90 kg.
Underlag är 90% asfalt och resterande lite grus blandat med asfalt.

Har tittat på dessa 3 cyklar från sportson (förmåns cykel)

SPECIALIZED
Diverge Men E5 Sport

SPECIALIZED
Sequoia

SCOTT
Speedster Gravel 20 disc

Kan någon av dessa passa mitt syfte?

Är helt nybörjare på detta så alla tips mottages men är låst till sportsons sortiment.

Mvh
Ludvig

Pendlings cykel 3 mil
Jag skulle också välja en Scott där. Kör en Cannondale Caadx 2018 och är väldigt nöjd med 10 delade Tiagra på den, växlar finfint och tycker personligen att handtagen är sköna. Shimanobromsarna är säkert bättre än mina Promax med :)

Pendlings cykel 3 mil
Snällt med så snabb respons :)
Lutar än så länge åt Scott då.
Hur är NISHIKI Allroad jämfört med Scott cykeln? Samma prisklass

Pendlings cykel 3 mil
Nishiki Allroad ser ut att ha ungefär samma utrustning som Scott Speedstern, bästa är nog att testa vilken som du tycker känns bäst om det går.
Värt att kolla om du ska pendla med den om det finns väl passande stänkskärmar men det brukar inte vara något problem på dessa.

Pendlings cykel 3 mil
Tack för alla goda råd och tips! Ska ta en sväng förbi sportson och klämma och känna lite på vad ni har tyckt till om med cyklarna :)
Och tack för förtydligandet om spec ;)

Pendlings cykel 3 mil
Så då har tydligen sportson tagit bort Scott cykeln ur sitt sortiment =\ så nu är jag måttligt frustrerad då siktet var inställt på just den.
Frågan lyder...
utifrån sportsons sortiment för cyclocross/gravel prisklass mellan 10000-15000 kr, vad är mest prisvärt för en som inte kan allt det där med delar etc...

Pendlings cykel 3 mil
Tilläggas om Diverge: ”one bike that shreds gravel and dirt and crushes through road miles with equal expertise."

Alltså en bra slitvarg.

Pendlings cykel 3 mil
Har kört på denna i några månader nu och tycker den funkar kanon:
https://www.xxl.se/white-gx-lite-18-gruscykel-unisex/p/1143985_1_style

Köpte för 5k på rea.

Har också 3mil t/r och 185cm lång 95kg, kör på large men har satt på en kortare styrstam.

Blir dock förmodligen en elcykel nästa säsong då jag helst cyklar varje dag för att slippa kollektivtrafiken och då blir det för slitigt att cykla på vanlig hoj.

Pendlings cykel 3 mil
Tack för alla inlägg och hjälp. Lutar väl mot antingen Specialized eller crescent zepto comp just nu. Men blir ju lite konfunderad när det kommenteras att delar är mer låg budget på Specialized cyklarna...
Eller blir det kanske nishiko allroad...
Känner mig väldigt kluven just nu =\ vill ju gärna ha en cykel som ska fungera i våt och torrt på både sommar och vinter. Och då antar jag att delar på en cykel har en viktig betydelse då det kommer slitas mer på den. Cykeln kommer stå i garage när den inte används.

Någon som kan göra mig sjukt pepp på en cykel från sportson som är en cyclocross/gravel och som kommer passa mina behov. Som sagt prisklass högst 14000kr. Ska in till sportson nu i helgen och hade varit tacksam om man har lite mer aktiva cykel hjärnceller när man provar cyklar där ;)

Pendlings cykel 3 mil
Har själv haft/har några specialized och det är fina cyklar. Kanske betalar man ngn krona extra för märket. De har vidare väldigt trevliga ramar som egentligen är viktigare än exakt vilka komponenter som sitter på vid köp. Nu borde det ju vara prutläge när 2019 cyklarna börjar trilla in. Har du prövat att prata pris och se om du kan komma ned en bit? Nu finns tex nya crux e5 sport i butik för 20k. Fjolårets har de kvar och den listar 21. Tycker du borde få minst 20% på fjolårets eller till och med 25%. Då är du nere runt 16k och får en grymt fin cykel med bra ram och gaffel, fina bromsar och riktigt bra och hållbara växlar i 105 gruppen. In och pruta samt lägg på 2k på dina 14 det är värt varenda krona. Du ska förövrigt ha en storlek 56 om du inte har en lite udda kroppsform.

Pendlings cykel 3 mil
Fantastiskt av sportson att inte sälja en cykel idag till mig...det hade princip kunnat lägga en cykel i mina händer så hade jag förmodligen köpt det. Men trots en ”ganska” så kunnig säljare så blev jag ganska så mätt och uttråkad och provade inte ens en cykel utan tog min dotter och lämnade affären...

Får prova lyckan hos en annan återförsäljare helt enkelt och göra en beställning när jag fått lite mer pepp från någon som faktiskt bryr sig om att sälja rätt cykel till sina kunder.

Suck...

Pendlings cykel 3 mil
Kludde sa:
Fantastiskt av sportson att inte sälja en cykel idag till mig...det hade princip kunnat lägga en cykel i mina händer så hade jag förmodligen köpt det. Men trots en ”ganska” så kunnig säljare så blev jag ganska så mätt och uttråkad och provade inte ens en cykel utan tog min dotter och lämnade affären...

Får prova lyckan hos en annan återförsäljare helt enkelt och göra en beställning när jag fått lite mer pepp från någon som faktiskt bryr sig om att sälja rätt cykel till sina kunder.

Suck...
Tråkigt. Vart i landet bor du?

Pendlings cykel 3 mil
Jag resonerade som så att jag ville köpa min pendlingscykel där jag har nära till service. Blev Cykloteket då jag cyklar förbi där varje dag... men service där (Stockholm) har varit mycket bra.

Så det kan vara bra att tänka på.

Pendlings cykel 3 mil
Har en svårt uppgraderad Specialized Diverge Expert 2016, men den använder jag som fincykel. Gillar den skarpt så en billigare pendlare i samma genre är något jag är sugen på.

Trek Checkpoint ALR https://www.cykloteket.se/artikel/trek-checkpoint-alr-4/ eller "kusinen" Trek Crockett https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...crosscyklar/crockett/crockett-5-disc/p/23092/ ger möjlighet att antingen köra växlat eller singlespeed och skivbromsat med sin "stranglehold" sliding dropout. Fina aluminiumramar med (åtminstone på checkpointen) gott om fästen för skärmar och racks.
En singlespeedgravel med inte så stöldbegärlig aluminiumram (gravel har lägre BB och kortare hjulbas än en cx vilket gör den mer rapp) med hydrauliska skivbromsar, genomgående hjulaxlar och plats för upp ca 35 mm däck (även dubbat) och skärmar är min drömpendlare.

Singlespeed är för mig överlägset i smutsiga stan för en året-runt-pendlare. Inga växlar som tjorvar, vajerhöljen som kärvar, ingen kedja som hoppar. Väldigt zen.

Som jag vill bygga den:
En Checkpoint ALR frameset https://www.tritoncycles.co.uk/fram...ames-c48/checkpoint-alr-frameset-2019-p19964/
TRP Hylex bromsar https://www.bike-discount.de/en/buy/trp-hylex-rs-disc-brake-flat-mount-688197
Hjul baserade på Hope Pro4 Trial/SS-baknav och nån ca 30 mm OD fälg tubeless ready
Hopenavet gör att man slipper ha ringklocka :-) och det är näst intill bombsäkert

checkpoint-alr-frameset-2019-p19964-91399_medium.jpg

Senast ändrad:
Pendlings cykel 3 mil
Kludde sa:

Suck...

Förstår inte riktigt. Vad gjorde hen för fel? Inte passionerad nog?

Pendlings cykel 3 mil
Ja du, en säljare som gäspar lite medan han pratar om cyklar och får mig att hålla tillbak gäspningarna med. Sen har de inte min storlek i lager vilket är helt förståeligt men istället för att ringa de andra butikerna när jag frågar om de finns i lager där, när säljaren sagt att det finns en möjlighet att en annan butik har dem så säger han att du får väl åka runt och kolla lite...
Kanske så det är, vad vet jag...kanske är standard men kanske också något jag hade förväntat mig att en klädbutik sagt och uppträtt och inte en butik som ska sälja något så specifikt som ska passa mig som köpare och fungera bäst för mig under många år på vägen. (Jo, ett klädesplagg kanske kan gå in på den kategorin men tror du förstår vad jag menar) Men som sagt, vad vet jag :) var bara pepp när jag kom och gick sedan med svansen mellan benen

Pendlings cykel 3 mil
OK, got you. Klantigt av säljaren, behöver inte vara särskilt passionerad eller peppig men borde väl kanske sköta sitt jobb. Behöver kanske inte vara överdrivet engagerad men definitivt inte visa oengagemang.

Pendlings cykel 3 mil
Så nu har jag äntligen lyckats hitta en bra säljare och har fått erbjudande om att de ska montera ihop en SCOTT Speedster 20. Det är ju fjolårets (2018) men tänker att då det inte är någon bindning av köp för montering så kanske man ska ta och prova den. Om det inte är så att jag bör titta på ett annat alternativ. Närmast ligger väl Specialized Diverge elite annars...
Vad tror ni? Spelar det någon roll eller ska man bara utgå från känslan när man provar cyklarna?

Pendlings cykel 3 mil
Jag kör en Speedster 20, funkar bra med Scotts egna skärmar, lite tajt med andra märken (testat två). Priset är inte så överjävligt heller så man inte gråter blod när nån snor den ur cykelrummet...

Pendlings cykel 3 mil
Var används din Scott? Kör du asfalt eller något annat? Förutom skärmar är du nöjd? Hade varit intressant att få lite input från någon som använt cykeln :)

Pendlings cykel 3 mil
Har en Speedster gravel 10 - 2017 som pendlingscykel. Lite tung och inte så sprättig kanske. Men visst funkar den, brukar klocka in något långsammare än räcern på vägarna hemmavid, men det tillskriver jag skärmar och stänklappar. Utöver pendling så har jag kört både en 40- och en 60-milare på den. Kul att cykla med på grusväg och stig.

Pendlings cykel 3 mil
Efter mycket om och men så blev det tillslut en Scott Speedster gravel cykel. Tack alla för att ni kommenterat och tyckt till :) uppskattas!

Pendlings cykel 3 mil
Kludde sa:
Tack för alla inlägg och hjälp. Lutar väl mot antingen Specialized eller crescent zepto comp just nu. Men blir ju lite konfunderad när det kommenteras att delar är mer låg budget på Specialized cyklarna...
Eller blir det kanske nishiko allroad...
Känner mig väldigt kluven just nu =\ vill ju gärna ha en cykel som ska fungera i våt och torrt på både sommar och vinter. Och då antar jag att delar på en cykel har en viktig betydelse då det kommer slitas mer på den. Cykeln kommer stå i garage när den inte används.

Någon som kan göra mig sjukt pepp på en cykel från sportson som är en cyclocross/gravel och som kommer passa mina behov. Som sagt prisklass högst 14000kr. Ska in till sportson nu i helgen och hade varit tacksam om man har lite mer aktiva cykel hjärnceller när man provar cyklar där ;)

Men sluta skriv "cyclocross/gravel". Det är inte samma sak. Det är inte samma geometri, det är olika däckstorlekar och de tjänar olika syften. Köp en elcykel som alla andra bilister som vill börja cykla.

Pendlings cykel 3 mil
CW sa:
Kludde sa:
Tack för alla inlägg och hjälp.... vill ju gärna ha en cykel som ska fungera i våt och torrt på både sommar och vinter....
Någon som kan göra mig sjukt pepp ....cyclocross/gravel...quote]

Men sluta skriv "cyclocross/gravel". Det är inte samma sak. Det är inte samma geometri, det är olika däckstorlekar och de tjänar olika syften. Köp en elcykel som alla andra bilister som vill börja cykla.

Snetänt på kvällsfixen?
Ta en 45 minuters morgonrunda på gräsmattan utanför och chilla lite.

Kludde: Hoppas du kommit igång bra med pendlingen. Det är nu eliten skiljer ut sig från solskenscyklisterna, förläng stänkskärmarna med rejäla ego o kompislappar, sätt på vinterdäck (dubb eller frikktion), gradera upp klädseln och fortsätt vintern igenom. Din kropp och själ kommer älska dig.

Pendlings cykel 3 mil
Om man är nybörjare så kanske man skriver fel men tack för förtydligandet och jag är inte bilist utan har sprungit eller tagit bussen innan jag började cykla. Elcyklar är inte min grej men tack för tipset ;)

Gällande cykeln så är den förträffligt bra och jag är jättenöjd. Lite ont i baken i början och lite ovant med bock styret men funkar bra nu :)

Pendlings cykel 3 mil
CW sa:

Tom Cykloteket sorterar in dem i samma avdelning https://www.cykloteket.se/kategorier/cyklar/cyclocross-gravel-bikes/ Sån *otrolig* skillnad är det inte för en pendlargubbe, jämför man vissa cyklar så är det ungefär däcken som skiljer medan geometrin är nästan prick lika (även fast gravel ska vara mer utsträckt jmf med CX osv).

Tillbaka
Topp