Pendlingscykel för tjockis.

Hej!

110 kg tung och 192 cm lång söker pendlingscykel.

Ca 35 km att hojja fram och tillbaka till jobbet, mestadels asfalt men även lite grusväg, backar överallt, och behov av
att lasta upp till 20 kg.

ChatGPT skickar förslag på cyklar med systemvikt på 160 kg och uppåt bla Koga, Bergamont och andra som
inte är jättelätta att hitta i svenska butiker i modell Shrek.

Tips på lämplig cykel i lämplig prisklass som är hyfsat lätt att anskaffa efterfrågas.

Hälsningar
Fet och fattig

Prisklass - runt 10-15k om möjligt. Fick tips av Chat gpt om Koga Worldtraveller för ca 25k. Finns inget annat får jag väl sälja en njure men kan jag komma billigare undan så är det naturligtvis att föredra. Det viktiga är att den håller. Kvalitet kan ändå få kosta tycker jag men jag har begränsade resurser.

Volym och last - jag kör med tung ryggsäck innehållandes bla musikinstrument. Inget skrymmande men ibland blir det tungt när annat ska med också. Vill gärna ha pakethållare så att väskor kan bli en möjlighet. Annars har jag inte haft några djupare funderingar över lasten. Min tanke nu är god marginal till maxvikt, resten får lösa sig efter hand.

Men som sagt, tips mottages tacksamt.

Är du hyfsat händig och vore isf ett alternativ att mecka lite själv? Stora 26-tums begagnade mountain bikes i stål och av hyfsad kvalitet växer inte på träd, men hittade du en sådan så ska nog inte 192/110 plus packning vara något oöverstigligt problem, allra minst om du lät bygga ett par nya 36-ekrade hjul.

Men som sagt, det kräver en särskild rubbning att gå igång på den typen av byggen [DAMHIK] lite kunskap och fallenhet, även om det mesta egentligen är hyfsat straight forward.

Surly Ogre eller surly bridge club ska också lösa vikten galant, om du skruvar dit pakethållare och får ner bagagevikten på ramen istället för ryggen i alla fall.

Finns det förhandlare av deras cyklar här i Sverige numera?

Jag kan även intyga att min 14 år gamla Thorn Nomad har tagit mig (110-120 kg) plus 30-40 kg bagage (och ungar) på flera tusen km utan minsta problem på ramen. Två ekrar har gått på framhjulet dock. Men då var den också orimligt tungt lastat med 25 kg vikt och en Unge på 15 kg framtill utöver mig själv. :-)

Tillbaka
Topp