Pendlingshoj, ännu en fråga om utväxling

michaelk

Aktiv medlem
Hej Cykelvänner,

Jag har en Active Wanted Gravel Max 9 som jag använder som pendlingshoj ( Grus och asfaltvägar i Stockholmsområdet, dvs inga extrema backar)

Är egentligen rätt nöjd med enkelheten dvs singelklinga fram och 9 växlar bak
Den har just nu 36T fram och 11-42T kassett bak (11 – 13 – 15 – 17 – 19 – 21 – 24 – 28 -32 -36 -42T)

Dock så tycker jag att utväxlingen är lite mer "skogs-orienterad". Kör man på asfalt så använder man i princip bara de minsta (kuggen 11,13, 15) .

Funderar på att byta drev fram men står i valet och kvalet mellan 38T eller 40T?

Ja, jag har kollat på diverse "gear-calculators" men tycker det är svårt att avgöra vad man ska väja...
(Notera att länken ovan pekar på en 11-46 kassett då 11-42 fans inte med på listan)

Så jag skulle uppskatta ifall nån av happy-experterna ? kan tydliggöra hur man ska tänka.
Vill man att de flesta växlar hamnar inom den "range" där man oftast befinner sig i? eller hur ska man tänka?

Tack på förhand,

Michael

Senast ändrad:
Hej Cykelvänner,

Jag har en Active Wanted Gravel Max 9 som jag använder som pendlingshoj ( Grus och asfaltvägar i Stockholmsområdet, dvs inga extrema backar)

Är egentligen rätt nöjd med enkelheten dvs singelklinga fram och 9 växlar bak
Den har just nu 36T fram och 11-42T kassett bak (11 – 13 – 15 – 17 – 19 – 21 – 24 – 28 -32 -36 -42T)

Dock så tycker jag att utväxlingen är lite mer "skogs-orienterad". Kör man på asfalt så använder man i princip bara de minsta (kuggen 11,13, 15) .

Funderar på att byta drev fram men står i valet och kvalet mellan 38T eller 40T?

Ja, jag har kollat på diverse "gear-calculators" men tycker det är svårt att avgöra vad man ska väja...

Så jag skulle uppskatta ifall nån av happy-experterna ? kan tydliggöra hur man ska tänka.
Vill man att de flesta växlar hamnar inom den "range" där man oftast befinner sig i? eller hur ska man tänka?

Tack på förhand,

Michael

Jag är långt ifrån expert på detta, men tänker så här :

Trampar du ur på 11an? Ofta? Det enda du gör genom att byta klinga är att flytta "upp" rangen. Trampar du ur ibland kanske 38 räcker, om ofta blir kanske 40 bättre.

Men om du vill ha fler, tätare steg kanske du dessutom behöver byta kassett till en med tätare steg. Tänk också på att om du byter till större klinga KAN du även behöva byta kedja, beroende på hur lång den är.

Jag pendlade både med en hybrid med mtb-växlar, och en lvg-hoj. När jag hade cyklat mycket på lvg kunde jag sakna de tätare stegen när jag bytte tillbaka till hybriden.

Om du redan nu vet att du mest ligger och nöter på minsta så finns det en vinst att flytta upp allt, dvs större klinga fram. Högre effektivitet och mindre slitage är väl det som skulle vara fördelen. Men du har ju också större hopp mellan utväxlingarna längre upp i kassetten. Nu vet jag inte var skrivfelet är, du skriver att du har 9-delat men du räknar upp 11 drev bak, från 11-42.

Om vi utgår från 11-delat så har du ju först en skillnad på 2 tänder på de 5 första dreven, sen skillnad på 3, sen 4 och slutligen 6. Det innebär ju att om du "flyttar upp" allt med en större klinga så kanske du hamnar i ett spann med 3t eller kanske 3-4t hopp mellan dina växlar, vilket kanske inte är helt optimalt. Men det är ju bara du som kan svara på det.

Om du vill få en "extra" växel, så är steget från 36 till 38 lite väl lite. Det motsvarar ungefär en tredjedels växel. Går du till 40T så får du nästan en extra växel. Men du förlorar nästan den lägsta.

Annars är det enkelt att räkna med vilken enkel kalkylator som helst, du behöver ingen specialdesignad utväxlingskalkylator.

38/36 = 1,056
40/36 = 1,111
13/11 = 1,182
15/13 = 1,154

Om du vill cykla fort så borde du gå ännu längre än 40T, kanske 44 eller 46, om det finns. Annars enligt inlägg ovan, fundera mer på hur långsamt du trampa. Också om du vill använda låga växlar.

Senast ändrad:
Om du redan nu vet att du mest ligger och nöter på minsta så finns det en vinst att flytta upp allt, dvs större klinga fram. Högre effektivitet och mindre slitage är väl det som skulle vara fördelen. Men du har ju också större hopp mellan utväxlingarna längre upp i kassetten. Nu vet jag inte var skrivfelet är, du skriver att du har 9-delat men du räknar upp 11 drev bak, från 11-42.

Om vi utgår från 11-delat så har du ju först en skillnad på 2 tänder på de 5 första dreven, sen skillnad på 3, sen 4 och slutligen 6. Det innebär ju att om du "flyttar upp" allt med en större klinga så kanske du hamnar i ett spann med 3t eller kanske 3-4t hopp mellan dina växlar, vilket kanske inte är helt optimalt. Men det är ju bara du som kan svara på det.

Jo, det är fel. Jag gjorde "cut och paste" från nätet... Kassetten ska vara en "Sunshine 11-42T" 9 växlar
(Hittade tyvärr inte exakta drev-datat :confused:)

Konstigt utväxling på den cykel. Jag skulle ville undvika att använda 11t bak mycket. En 11t drev sliter snabbt och ger lite mer friktion, också för att kedjan då är skev. Jag skulle satsa på åtminstone ett 40t drev (kanske behöver du då också en längre kedja. Kolla dock om du har tillräckligt utrymme vid kedjestaget, varje tand gör framdrevets radie 2 mm större.

Om det är en 9-delad kassett, så är stegen mellan de olika dreven större än på en 11-delad kassett. Och då måste klingan utökas i motsvarande grad.

Jag gjorde en hastig överslagsräkning på den 11-delade kassetten som specades (även om den inte sitter på cykeln). Nu använder du de 3 minsta dreven för de mesta. Om du istället vill använde de 2-4 minsta dreven för det mesta så bör du gå upp till 42T på klingan. Vill du däremot använda de 4-6 minsta dreven måste du gå upp till ungefär 56T.

Eftersom den är främst för pendling och du kör på "Grus och asfaltvägar i Stockholmsområdet, dvs inga extrema backar)" skulle jag rekommendera 46T på klingan. Men kolla först att det funkar utan att ta i kedjestaget på din ram.

Jag är alltid så imponerad över hur starka och snabba alla är.
46x16 med 90 i kadens så pendlar man i lite över 34km/h och trampar inte ut kassetten innan 60km/h

Jag måste vara extraordinärt vek

Bilagor

• IMG_3814.png
    IMG_3814.png
    199.7 KB · Besök: 71
Jag är alltid så imponerad över hur starka och snabba alla är.
46x16 med 90 i kadens så pendlar man i lite över 34km/h och trampar inte ut kassetten innan 60km/h

Jag måste vara extraordinärt vek

Inte alla. Jag byte upp från 40t till 42t på min gruscykel, men jag har använt 11t bak bara några sekunder.

Den stora frågan som ingen ovan har nämnt, använder du de lättaste växlarna? Om du idag använder de två lättaste växlarna så kommer du få problem med en större klinga fram.

Den stora frågan som ingen ovan har nämnt, använder du de lättaste växlarna? Om du idag använder de två lättaste växlarna så kommer du få problem med en större klinga fram.
Väldigt sällan. Det ska vara extremt brant, dock så kör jag mest grus och asfalt (järva fältet) till vardags.

Tror jag lutar åt en 40T fram så har jag möjlighet att båda kunna ligga i hyfsad pendlingsfart plus kunna ta en avstickare.

En annan sak som oroar mig är just hur stort drev man kan ha innan man skrapar i bakstaget på ramen. I teorin borde 42T också funka men känns enligt tabellen ovan att 40 är en bra kompromiss.

Jag kör 38 fram och 11-42 bak på min pendelhybrid. Ytterst sällan jag behöver högsta utväxlingen vid pendling.

Hade 40/11-42 på en gravel och det funkade rätt bra för mig. Gillar att ha lätta växlar de gånger man har både motvind, uppförsbacke och trötta ben.

Tillbaka
Topp