Pepparspray mot hundar ?

Pepparspray mot hundar ?
Jag kan ju fan inte ställa mig på alla fyra och bita tillbaks! Spark ligger närmast till, eftersom hunden är i rätt höjd och en cykelsko är hård nog att kunna knocka hunden om man träffar rätt.

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är väl skit samma vems felet är.
> Anfaller
> > hunden så är det ju hunden man får försvara
> > sig mot. Man kan ju inte bara stå där och bli
> > anfallen för att sen leta upp och smocka till
> > ägaren...
> >
>
> självklart inte, men varför skulle du få bruka
> mer våld mot en hund än mot en människa? säger
> inte att man inte ska få försvara sig, det får
> du även mot en människa. o självklart finns
> det individer bland hundar som är olämpliga,
> precis som det finns hos människor :D
>
> men om vi t.ex. tar detta med kamphundar, det är
> många som äger sånna, som inte borde få ha en
> sådan hund. varför? för att de inte har pli på
> dem, kanske inte rastar dem tillräckligt, o i
> värsta fall hetsar hunden.

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Spark ligger närmast till

Du kommer inte vingla omkull och dö om du sparkar från cykel i farten då?

Pepparspray mot hundar ?
Det är väl självklart att man får/bör försvara sig mot en aggressiv hund med alla till buds stående medel?
Jag blev rejält utskälld av en stor Golden Retriever för något år sedan. När jag hoppade av cykeln för att försöka lugna den reste den ragg och visade tänderna. Jag höll då cykeln med klingorna mellan mig och hunden, men i det läget hade jag gärna haft en tårgasspray i fickan, laglig eller inte. Hellre det än att köra storklingan i halsen på den, vilket jag iofs inte hade tvekat en sekund att göra om den anfallit.

Därmed inte sagt att jag tycker lösa, arga hundar i allmänhet är ett tillräckligt stort problem för att jag ska bryta mot vapenlagen, eller ens släpa med mig ett hekto extra vikt för den delen.
Men är man hundrädd kan jag förstå att det är ett dilemma.

Pepparspray mot hundar ?
Jag har blivit hundbiten tills jag tuppade av av blodförlust.. Jag sa hej till polarens hund och den flög på mig och gnagde som attan, medans jag sprang som en hare så långt från hundfan jag kunde. När jag hoppat över hans staket så kände jag mig trygg, tills jag såg blodet pumpa i en oroväckande hög vinkel, och min fot var bruten av att i panik hoppa över hans staket (och fastna med fossingen).

Jag har inget emot hundar, men mot deras ägare! Det var mitt fel, jag måste ha gjort nåt elakt mot hunden var det hans föräldrar hävdade nån månad efter gnagandet. Hundfan bet senare loss hans farfars hand, så den hängde i slamsor.. då först avlivades kräket! (även om han inte ens erkände att det var avlivad, den var såld sa han!! Jag fick reda på att den var alivad av en gemensam kompis)

50% av hundägarna borde inte ens ha en guldfisk!

Det är inte lätt att fatta rationella beslut när ens liv är i fara, helt oförberett! Kommer man ens ihåg att sparka hundfan ska man ha en eloge!!

Pepparspray mot hundar ?
Har vi många Chuck Norris på forumet? Vill ju inte bli ihjälsparkad om man är otrevlig på en happyride...

Skulle jag någon gång vara så korkad att jag har min hund lös och det slutar med att han vill hälsa på tokskallen som åker jättefort på två hjul och denne finner det så oroväckande att han tar livet av den så skulle jag inte ha något emot att bjuda på samma behandling.

Tyvärr är det ju väldigt svårt att veta om hunden bara vill hälsa eller om den tänker äta upp halva ditt lår men att skada en hund för att den _kanske_ kan springa in i framhjulet är nog ett tecken på kass uppfostran eller en svag psykisk störning.

Nästa gång en hund springer glatt brevid dig Geologen och du är orolig att den skall råka springa in i ditt framhjul, stanna bara...

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Jag kan ju fan inte ställa mig på alla fyra och
> bita tillbaks! Spark ligger närmast till,
> eftersom hunden är i rätt höjd och en cykelsko
> är hård nog att kunna knocka hunden om man
> träffar rätt.

ehh ja, vem har sagt att du ska ställa dig på alla fyra o bita tillbaka? jag skrev att du självklart har rätt att försvara dig, precis som du har rätt att försvara dig om en människa anfallet dig, men du får ju inte använda oproportionerligt våld på människa, o varför skulle du vara berättigad att göra det på en hund. t.ex. sparka när hunden redan slutat anfalla.

Pepparspray mot hundar ?
Jag skulle aldrig stanna för en hund. Attackerar den och inte låter sig skrämmas bort med vrål och skrik, då får den smaka på en sko. Konstigare än så är det inte. Det säger lite om hur knasiga hundägare är när de säger att de ska hämnas på den som försvarade sig mot hunden så att hunden blev skadad eller dog.

Pepparspray mot hundar ?
Jensen skrev:
> ehh ja, vem har sagt att du ska ställa dig på
> alla fyra o bita tillbaka? jag skrev att du
> självklart har rätt att försvara dig, precis
> som du har rätt att försvara dig om en människa
> anfallet dig, men du får ju inte använda
> oproportionerligt våld på människa, o varför
> skulle du vara berättigad att göra det på en hund

Vad är likvärdigt med ett bett då, om det nu är det vi pratar om? Självklart använder man den mest effektiva metoden som situationen erbjuder.

> t.ex. sparka när hunden redan slutat anfalla.

Det har jag inte påstått. Slutar hunden efter första smällen cyklar man bara vidare.

Pepparspray mot hundar ?
Min hund äter barn till frukost, fiser vätgas, mördar pensionärer och våldtar kvinnor och män i tights så fort jag släpper lös honom i skogen...

här är hans kollega på dräpar träning
kolla vid 1:25 tror ni verkligen att vi släpper lös våra hundar och säger ATTACK? Ja, hunden kan vara ett vapen. Men de flesta som går ut i skogen med lös hund, har koll på hur sina "bestar" agerar. Det har hänt att våran hund springer och hälsar på någon främling som dyker upp i skogen, gör det honom till en mördarhund och ägaren till en dålig ägare? Nej, det gör faktiskt inte det.

Säger inte att det inte finns dåliga ägare, eller folk med kamphundar som inte borde få ha hund, men det är frittfram för dom att föryngra sig. Tänk på det!

Skärp er-.

Tack ska ni ha, hunden är bra! /görel

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Jag skulle aldrig stanna för en hund. Attackerar
> den och inte låter sig skrämmas bort med vrål
> och skrik, då får den smaka på en sko.
> Konstigare än så är det inte. Det säger lite
> om hur knasiga hundägare är när de säger att
> de ska hämnas på den som försvarade sig mot
> hunden så att hunden blev skadad eller dog.

Men då bekräftar du ju att halva problemet ligger hos dig personligen? En hund som springer brevid dig har inte attackerat dig.

Tror fan att du måste försvara dig om hunden attackerar dig.

Du hade inte mkt djur i hemmet när du var liten va?

Edit: Jag sade inte att jag skulle hämnas, bara att jag inte skulle ha något emot det.

Senast redigerad av en moderator:
Pepparspray mot hundar ?
nenja skrev:
> Du hade inte mkt djur i hemmet när du var liten
> va?

Jag undrar om inte det här är anledningen till trådens startande och det allmänna hatet mot djur vissa på forumet uppvisar...

Pepparspray mot hundar ?
nenja skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag skulle aldrig stanna för en hund.
> Attackerar
> > den och inte låter sig skrämmas bort med
> vrål
> > och skrik, då får den smaka på en sko.
> > Konstigare än så är det inte. Det säger
> lite
> > om hur knasiga hundägare är när de säger
> att
> > de ska hämnas på den som försvarade sig mot
> > hunden så att hunden blev skadad eller dog.
>
>
> Men då bekräftar du ju att halva problemet
> ligger hos dig personligen? En hund som springer
> brevid dig har inte attackerat dig.

Om den springer på ett sånt sätt att den riskerar att komma in i hjulet (jag har upplevt det, som sagt, men den hunden lät sig skrämmas bort med ett rejält vrål från mig), så är det en attack. Om den bara lufsar vid sidan av mig är det ingen fara. Då får den lufsa på i frid och fröjd. En sån händelse beskrev jag också i ett tidigare inlägg.

> Du hade inte mkt djur i hemmet när du var liten
> va?

Kaniner, möss hade vi, och FF/FM hade katt i många år. Deras grannar hade två hundar som jag ofta besökte. I mellanstadieåldern rastade jag ofta en släktings springer spaniel. Jag har nog haft en ganska normal djurexponering, tycker jag.

Pepparspray mot hundar ?
Själv har jag aldrig blivit jagad av någon hund, inte vad jag minns i alla fall. Så jag verkar ha klarat mig bättre än många andra här... eller så cyklar jag för lite. Det närmaste jag kommit något liknande är en gång i Italien när det plötsligt hoppade ut en stor schäfer från en tomt men den var helt ointresserad av oss cyklister utan ute efter en katt och allt slutade bra. Också för katten. Dessutom har jag haft en bordercollie som tyckte att det var störtkul att valla cykeln och gärna bet i framhjulet när vi skulle ge oss ut på motionsrundor och adrenalinet var på topp - det brukade gå bra det med, förutom att han bet hål på däcket en gång och med vurpa, blodigt knä och att han fick en framtand mindre någon annan gång.

Personligen skulle jag nog akta mig för att sparka mot hundar, risken är ju att den biter tag i foten eller benet och då lär man åka omkull lika säkert som om den sprungit in i framhjulet... Dessutom är väl flesta hundar ute efter att försvara sitt revir och eftersom dessa brukar begränsa sig till den egna villatomten brukar det ju inte vara något större problem. En normal villatomt på något tusental kvadrat cyklar man ju förbi rätt snart och då vänder jycken hem, stolt som fan över att ha jagat i väg en inkräktare till.

Tips annars är att ta fram cykelpumpen, inte för att slå med, utan bara hålla framför sig. Hunden ser pumpen som en förlängning av kroppen, att fienden är större än han eller hon är. Annars kan man prova att hålla upp knät, funkar fint också på glada hundar som hoppar eller vill jucka: i stället för att kunna ställa sig med framtassarna i magen på dig och slicka dig i fejan - gäller alltså inte hundar i storleksklass med mopsar och Hilton-jyckar utan riktiga hundar - så får de ett knä i bröstkorgen. Det gör inte ont, varken på hunden eller dig (tips från lydnadskurs).

Edit: Glömde korr-läsa innan postade.

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> nenja skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag skulle aldrig stanna för en hund.
> > Attackerar
> > > den och inte låter sig skrämmas bort med
> > vrål
> > > och skrik, då får den smaka på en sko.
> > > Konstigare än så är det inte. Det säger
> > lite
> > > om hur knasiga hundägare är när de säger
> > att
> > > de ska hämnas på den som försvarade sig
> mot
> > > hunden så att hunden blev skadad eller dog.
> >
> >
> > Men då bekräftar du ju att halva problemet
> > ligger hos dig personligen? En hund som
> springer
> > brevid dig har inte attackerat dig.
>
> Om den springer på ett sånt sätt att den
> riskerar att komma in i hjulet (jag har upplevt
> det, som sagt, men den hunden lät sig skrämmas
> bort med ett rejält vrål från mig), så är det
> en attack.

Nej, kan inte en hund springa vid ditt framhjul utan att attackera?

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:

>
> Vad är likvärdigt med ett bett då, om det nu
> är det vi pratar om? Självklart använder man
> den mest effektiva metoden som situationen
> erbjuder.

förstår inte vad du vill ha sagt. jag har ju sagt att man får försvara sig, med t.ex. spark. det jag har sagt är väll att du bara för att hunden biter dig, behöver du ju inte sparka ihjäl den. men du kanske skulle slå ihjäl nån på krogen om denna person slog till dig, ja menar, du försvarade dig ju bara, att du sen sparkade på personen när han låg ner o inte utgjorde nå hot länge, det spelar ju ingen roll.

>
> > t.ex. sparka när hunden redan slutat anfalla.
>
> Det har jag inte påstått. Slutar hunden efter
> första smällen cyklar man bara vidare.

nä, men du snackar som om det är det du menar.

bara en liten följd fråga, om du är ute o cyklar på stan, o en cyklist kommer upp jämsides dig, o han riskerar att kanske putta omkull dig, sparkar du till honom då? han utgjorde ju en möjlig fara för dig, eller? vart går gränsen?

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Det är ju inte var den springer utan hur den
> springer. Men vill man inte förstå så kan man
> inte förstå.

Jo jag förstår hur du menar nu, men skriv då inte att "Om den springer på ett sånt sätt att denriskerar att komma in i hjulet, så är det en attack." om du inte menar så.

Pepparspray mot hundar ?
fredrikw skrev:
> Känner du någon som har dött av att en hund har
> hoppat in i cykelhjulet? Tror du verkligen på
> fullaste allvar att detta är en så stor risk att
> det är befogat att börja väga hundens liv mot
> ditt eget? Du måste driva med oss, för så
> korkad kan ingen vara... Din empatilöshet är
> bedrövande, det är levande varelser vi pratar
> om.

Jag t.ex., jag har blivit uppkäkad av en hund. Två gånger faktiskt. Hundar luktar illa i magen.

Pepparspray mot hundar ?
simpish skrev:
> Men fan, spelar folk dumma eller?
> Skärp er.

Tyst med dig. Förstör inte spektaklet nu.

Pepparspray mot hundar ?
Väntar bara på nästa ämne som behandlar pepparspray mot aggresiva människor när man är ute och cyklar? När är det befogat att använda det mot folk som kan ragla in med armar och ben i hjulet och orsaka svåra skador på mig som cyklist?

Jahapp, missade helt att jag var en hel timme sen ;)

Pepparspray mot hundar ?
De flesta som skriver här är väl ändå stora starka vältränade (hm?) killar som trots allt har en viss chans att försvara sig mot anfallande hundar. Och ändå upplevs det som ett problem av många.

Men det finns ju många andra som är ute och cyklar, t ex barn, och det är ju mycket mer utsatta när det kommer lösspringande hundar med dessa totalt ansvarslösa ägare nånstans i fjärran.
Hundägare som med det klassiska fåniga överslätande leendet kommer ljusår efter sin lilla gosiga hund och förklarar att den "vill ju bara hälsa". Hur vet man det ? Och hur vet ett barn det ?
Hur uppkommer hundrädsla ?

Cyklar man utomlands som vi gör kan hundar ibland vara ett mycket större problem än i Sverige (med rabiessmitta som möjlig xtrabonus). Men om man höjer handen och låtsas kasta en sten brukar de rygga någon sekund, och med rätt växel och lite vältajmad benstyrka rycker man då ifrån dem, lite intervallträning har väl ingen mått illa av....

Pepparspray mot hundar ?
Katter då? ;-)

På Vättern för några år sedan låg jag i en klunga på ca 20-25 cyklister. Vi hade kommit in i Hästholmen och gjorde några svängar bland husen. Ganska låg fart, inte organiserad körning, i lös formation typ. Plötsligt promenerar en svart katt ut från en trädgård, mitt ut i vägen. Helt överraskad av att ett gäng cyklister kommer mot den (10000 passerat före oss?) fryser den till, och sjunker ihop. Alla bromsar ned till krypfart och försöker passera långt ut åt kanterna. Det går bra, en stund...

Plötsligt reser sig katten och tar några steg in framför en äldre cyklist i trikå. Cyklisten försöker väja åt andra hållet, men katten söker ögonkontakt med cyklisten och tar ett par snabba steg för att kompensera och placera sig rakt under framhjulet. Oundviklig vurpa! Katten far in i trädgården igen och cyklisten gör en kraftig lågfartsvurpa när framhjulet försvinner...

Det såg verkligen ut som att katten på fullaste allvar försökte sänka racer-gubben... Nödvärns-situation? ;-)

/Fredrik
Ps. Inga katter blev märkbart skadade i ovanstående situation... Ds.

Pepparspray mot hundar ?
Freddie L skrev:
> Katter då? ;-)
>
> På Vättern för några år sedan låg jag i en
> klunga på ca 20-25 cyklister. Vi hade kommit in i
> Hästholmen och gjorde några svängar bland
> husen. Ganska låg fart, inte organiserad
> körning, i lös formation typ. Plötsligt
> promenerar en svart katt ut från en trädgård,
> mitt ut i vägen. Helt överraskad av att ett
> gäng cyklister kommer mot den (10000 passerat
> före oss?) fryser den till, och sjunker ihop.
> Alla bromsar ned till krypfart och försöker
> passera långt ut åt kanterna. Det går bra, en
> stund...
>
> Plötsligt reser sig katten och tar några steg in
> framför en äldre cyklist i trikå. Cyklisten
> försöker väja åt andra hållet, men katten
> söker ögonkontakt med cyklisten och tar ett par
> snabba steg för att kompensera och placera sig
> rakt under framhjulet. Oundviklig vurpa! Katten
> far in i trädgården igen och cyklisten gör en
> kraftig lågfartsvurpa när framhjulet
> försvinner...
>
> Det såg verkligen ut som att katten på fullaste
> allvar försökte sänka racer-gubben...
> Nödvärns-situation? ;-)
>
> /Fredrik
> Ps. Inga katter blev märkbart skadade i
> ovanstående situation... Ds.

Gick visst värre för en igelkott med liknande planer på förra Vätternrundan. Fast det var i Vadstena.

http://www.cyklavaettern.com/

Pepparspray mot hundar ?
dans skrev:
> De flesta som skriver här är väl ändå stora
> starka vältränade (hm?) killar som trots allt
> har en viss chans att försvara sig mot anfallande
> hundar. Och ändå upplevs det som ett problem av
> många.

Tyvärr är det nog så att man kan vara hur stor och vältränad som helst, men mot en hyfsat stor hund som verkligen vill en illa har man inte mycket att sätta emot. Risken att det ska hända är förstås liten, så om det är ett reellt problem eller inte är väl en annan fråga.

Pepparspray mot hundar ?
Freddie L skrev:
> Katter då? ;-)
>
> På Vättern för några år sedan låg jag i en
> klunga på ca 20-25 cyklister. Vi hade kommit in i
> Hästholmen och gjorde några svängar bland
> husen. Ganska låg fart, inte organiserad
> körning, i lös formation typ. Plötsligt
> promenerar en svart katt ut från en trädgård,
> mitt ut i vägen. Helt överraskad av att ett
> gäng cyklister kommer mot den (10000 passerat
> före oss?) fryser den till, och sjunker ihop.
> Alla bromsar ned till krypfart och försöker
> passera långt ut åt kanterna. Det går bra, en
> stund...
>
> Plötsligt reser sig katten och tar några steg in
> framför en äldre cyklist i trikå. Cyklisten
> försöker väja åt andra hållet, men katten
> söker ögonkontakt med cyklisten och tar ett par
> snabba steg för att kompensera och placera sig
> rakt under framhjulet. Oundviklig vurpa! Katten
> far in i trädgården igen och cyklisten gör en
> kraftig lågfartsvurpa när framhjulet
> försvinner...
>
> Det såg verkligen ut som att katten på fullaste
> allvar försökte sänka racer-gubben...
> Nödvärns-situation? ;-)
>
> /Fredrik
> Ps. Inga katter blev märkbart skadade i
> ovanstående situation... Ds.

jagade han ifatt den o sparkade den? måste ju försvara sig :D

Pepparspray mot hundar ?
Som jag ser det så spelar det ingen roll om hunden är kopplad eller inte om den snällt och lydigt går vid sidan om sin ägare. Med det vill jag säga att det inte ens skall spela någon roll att jag levt ut min fetish att rulla in mig i bacon och köttfärs när hunden går förbi, den skall inte lämna sin ägares sida punkt slut!
Lösspringande hundar som inte klarar av ovanstående skall inte gå utan koppel och går de utan koppel skall de omhändertagas och ägaren bli belagd med djurförbud! (samma sak för de som inte plockar upp hundbajs efter sin hund!)

Värst av allt är ändå teleskopkoppel. Denna styggelse framställd av ingenjörer från helvetet borde totalförbjudas.
Många hundägare verkar leva i tron att så länge hunden är kopplad så behöver man inte se efter den. Sen att kopplet är 70m långt och hunden är på inne på ica och gnager kalvlever när ägaren står o tittar på fåglarna i parken gör inte saken bättre.
Jag har ett flertal gånger fått tvärnita och nästan stått på huvudet för att jag inte föränn i sista stund sett det tunna svarta snöre som löper över gatan, ofta brevid konverserande människor som tycker att en liten snackis är så otroligt viktig att man inte kan kolla till vad hundrackan gör eller vad som händer på vägen.
Förstår inte folk att det kan betyda en hastig avlivning på hunden om snöret fastnar i cykeln och i värsta fall avlivning på cyklisten.

Sen är det också vanligt att de inte bromsar hunden när den vill springa fram till personer eller andra hundar förräns kopplet är i utspänt läge och hunden är 15m från ägaren. Känns ju tryggt.

Nej man borde skapa en EU standart på koppel, max 1.5 meter och icke teleskopiskt och för säkerhets skull koppeltvång. Jag tror det skulle vara bäst för både hundar, hundägare och medmänniskor omkring.

Som avslutning vill jag bara säga att jag inte har något agg emot hundar utan det är hundägarna jag inte litar på.
Jag har själv vart hundägare och tycker det är riktigt härliga djur.
Däremot var det ständiga irritationsmoment vid promenaderna med hundägare som så gärna ville att sin hund skulle få träffa alla hundar som de mötte eller mammor med barn som gick fram för att klappa hunden utan att fråga (lika illa de).
Sen att vi hade en hund som vart misskött av sin tidigare ägare och var livrädd för nytt folk och nya hundar det kunde ingen respektera, när vi nekade folk/hundar att hälsa på vår hund så vart de snarare förbannade trots förklaringar.

Pepparspray mot hundar ?
Mårten skrev:
> nenja skrev:
> -----
> > Du hade inte mkt djur i hemmet när du var
> liten
> > va?
>
> Jag undrar om inte det här är anledningen till
> trådens startande och det allmänna hatet mot
> djur vissa på forumet uppvisar...

Men kom igen Mårten. Är inte halva problemet med alla "jättegulliga" lösspringande vovvar just den här inställningen - att alla ute i skog och mark förväntas vara så innihelvete hundvana enligt dem med lösspringande hundar (se captain8track ovan). Jag gillar hundar skarpt men min erfarenhet sträcker sig till diverse hundvaktning ett par dagar här och där. Det tänker jag näppeligen be om ursäkt för.

Det leder däremot till att jag har extremt svårt att bedöma vad en hund vill när den dyker upp oväntat. Jag har vid ett antal tillfällen blivit skiträdd på grund av det. Värst var att ha ett par lysande ögon efter sig en på en nattorientering en gång.

Det här var inte menat som ett inlägg i debatten om hur man försvarar sig mot en allvarlig attack, bara en liten reaktion på inställningen att man som hundägare inte behöver ta hänsyn till alla som inte - i motsats till han hundpsykologsmexikanen på TV4+ - snackar hundsignaler som andra snackar väder.

Pepparspray mot hundar ?
Var med när en god träningskompis blev hundbiten på cykeltur. Hunden avlivades. Sparkade och slog den, inte hjälpte det specielt mycket. Hade använt pepparspray om jag hade det. Klart att man stannar om en glad svansviftandes hund kommer farande när man är ute och cyklar. Det är ju deras naturliga drift att jaga efter en och inte skall man börja skada en glad hund som tyvärr inte uppfostrats ordentligt. Det räcker oftast att stanna och prata med en sådan hund.

Men en hund som är aggressiv och som bits försvarar man sig emot allt vad man kan (jag vill se den djurvännen som vänder andra kinden till när en pittbull har grepp om ena vaden).
Hade jag kunnat slå ihjäl den så hade jag gjort det inte för at jag hatade hunden men för att få den att sluta bitas!

Pepparspray mot hundar ?
jag tror (hoppas) att det på allvar inte finns någon på happy som hatar hundar eller djur öht så mycket att de skulle skada dem för att de kanske riskerade att springa i vägen för dem. Vad jag däremot tror är att det finns ett visst förståeligt missriktat hat mot inkompetenta, sinnesslöa hundägare som inte förstår att det inte är ok att ha sin hund lös, det är inte att visa respekt mot sina medmänniskor och i de allra flesta fall inte det minsta lagligt. Detta gäller som någon påpekat ovan även upplockning av hundskit eller att gå på vänster sida med hunden i ett utsträckt koppel i höger hand (DÖÖÖÖÖ ERA JÄVLA CYKELBANEUPPTAGANDE IDIOTJÄVLAR! VÄRRE ÄN BARNVAGNSMORSOR FÖR FAN!).

Det borde införas lämplighetsintyg för att få skaffa husdjur (eller barn för den delen!). Kan man inte visa att man kan hantera en hund skall man inte ha hund! Så enkelt är det! Det går inte säga att det inte är hundarnas fel utan ägarna etc etc, men faktum kvarstår att det är NÅGONS fel, och det går inte acceptera aggressiva, okontrollerbara hundar i samhället.

edit: Skall klargöra att den onda typen "gå till vänster hund till höger" varianten mest är riktad mot dessa tunna jävla snörkoppel som inte syns förrän de kilat fast sig i framhjulet och man flyger över styret och bryter kroppsdelar eller sliter sönder kläder (vilket hänt både mig och andra i min familj...)

Pepparspray mot hundar ?
sigulda ck skrev:
> Men kom igen Mårten. Är inte halva problemet med
> alla "jättegulliga" lösspringande vovvar just
> den här inställningen - att alla ute i skog och
> mark förväntas vara så innihelvete hundvana
> enligt dem med lösspringande hundar (se
> captain8track ovan). Jag gillar hundar skarpt men
> min erfarenhet sträcker sig till diverse
> hundvaktning ett par dagar här och där. Det
> tänker jag näppeligen be om ursäkt för.

Jo, det är absolut ett problem. Men det är skillnad på att inte vara hundvan och att vilja plåga ett djur medelst pepparspray etc. utan att ens veta vad det har för avsikter.

Jag försvarar inte hundägare utan koll. Jag tycker precis som majoriteten att man som hundägare ska hålla koll på sin hund. Det strikta hundägaransvaret finns också av en anledning... Jag tycker dock att bristen på respekt för djur är på tok för låg generellt i samhället vad jag tycker mig ha sett och hört. Den här tråden bidrar till den bilden...

> Det leder däremot till att jag har extremt svårt
> att bedöma vad en hund vill när den dyker upp
> oväntat. Jag har vid ett antal tillfällen blivit
> skiträdd på grund av det. Värst var att ha ett
> par lysande ögon efter sig en på en
> nattorientering en gång.

Fullt förståeligt, jag hade reagerat likadant.

Alltså, mina åsikter om hundägares ansvar är knappast radikala. Jag tycker precis om majoriteten här men jag har ingen förståelse för vilja att skada djur. Kastar ni sten på änder som blockerar cykelbanan längs med åar och sjöar runt om i landet också?

Pepparspray mot hundar ?
Kiske skrev:

> Jag har ett flertal gånger fått tvärnita och
> nästan stått på huvudet för att jag inte
> föränn i sista stund sett det tunna svarta
> snöre som löper över gatan, ofta brevid
> konverserande människor som tycker att en liten
> snackis är så otroligt viktig att man inte kan
> kolla till vad hundrackan gör eller vad som
> händer på vägen.
+1
Var väldigt nära att jag klippte en liten golvmopp i somras. Matte på höger sida av cykelvägen, jycken i diket på vänster sida. Med ena handen höll hon mobilen uppe vid örat, i andra handen ett par shoppingpåsar och ett flexi-koppel samt en handväska över ena axeln. Jag kom bakifrån, såg jycken och matte men inte kopplet förrän jag var ganska nära, tvärnitar, asfaltsskrik. Matte hör mig, får panik, rycker upp jycken från vänsterdiket upp på vägen rakt framför framhjulet! Bromsar hårdare, väjer åt sidan, får ner en fot i marken och blänger ilsket på matte som tappat sina påsar och försöker rycka hunden till sig. Inte ett ögonblick tar hon mobilen från örat...

Pepparspray mot hundar ?
I lördags så for jag in i en löplina, ägaren på en sida i sin egen värld och hunden i ett buskage på andra sidan.

Löplinan korsade den asfalterade gång/cykelbana jag åkte på och det var otroligt svårt att upptäcka den svarta linan, full broms och handväskehunden följde med någon meter.

Det blir naturligtvis en massa känslor och ägaren och dennes partner tjafsade om ditt och datt. Men hastigheten var inte så hög och en äldre människa på cykel hade nog inte ens reagerat utan tagit med sig hunden en bra bit.

Då frågar hundägaren vad jag hade gjort om det hade vart ett barn i buskaget, varvid jag frågar om det verkligen är lämpligt att ha löplina på barn.

Inget svar på den frågan, bara någon uppgiven suck, himlande med ögonen etc.

Nästa gång skall jag fortsätta veva tills ägare + hund är inspunna i kassetten.

Tralalalalaa

Pepparspray mot hundar ?
Skogling skrev:
> Jag t.ex., jag har blivit uppkäkad av en hund. Två gånger faktiskt. Hundar luktar illa i magen.

Oj, det inlägget fick igång tanke-/frågelådan;
Vilken väg kom du ut? Samma båda gångerna (lite tråkigt med same ole same ole...) eller fick du prova på båda utfarterna? Luktade det lika illa båda gångerna? Blev hunden mätt? Hade du med dig cykeln då det hände?
Är det här du?
white-dog-poo123.jpg

Isåfall får jag be om ursäkt för att jag råkade trampa på dig häromdan.

Pepparspray mot hundar ?
Inte för att jag kan mycket om vargar, men de är väldigt skygga djur...såvitt jag vet.

Vad tror ni om följande?

Scenario 1:
Du cyklar.
Du möter en kopplad hund.
Du cyklar förbi.

Scenario 2.
Du cyklar.
Du möter en lös hund som "kanske" skäller på dig. Ellar kanske "irriterar" dig.
Du sprayar hunden med t.ex. pepparspray. Husse eller matte ser det.
Du drar vidare innan det händer någonting mer.

Scenario 3.
Som 2:an, men det blir tjafs...husse eller matte blir uprörd och arg.
Du drar.

Scenario 4.
Som 2, men det blir så att du blir polisanmäld eftersom du inte tyckte att du gjorde någonting fel. Du sade också ditt namn.

Scenario 5.
Som 3, men du pepprar husse eller matte också innan du drar.

Scenario 6.
Du tar ett snack med hunden, eftersom husse eller matte inte fattar nåt. Sedan cyklar du vidare.

Pepparspray mot hundar ?
När jag jobbade utomlands för några år sen, så gick gångvägen till jobbet förbi ett riktigt slumområde. En tidig morgon så dök det fram en stor schäfer på trottoaren utanför ghettot, den började göra riktigt jäkla aggressiva utfall, man såg varenda tand den hade när käkarna snappade i luften några decimeter ifrån mig, och den avancerade stadigt närmare. Jag har nog aldrig varit så rädd i mitt liv som då, och det värsta var nästan att det kändes så utsiktslöst att kunna skydda sig mot den ifall den verkligen skulle attackera. Ingen ägare syntes förstås bakom taggtråden där man såg nerbrunna hus och bilvrak, jag började sakta dra mig ut i bilvägen baklänges, hunden hade tydligen ingen lust att verkligen bita mig, den följde efter ett slag men backade sen.

I just den situationen önskade jag mig hett ngt att försvara mig med ifall hunden bitit mig, pepparsprej ja tack! I sverige har jag aldrig stött på en hund som gjort mer än skällt lite, så här hemma skulle jag inte ha med mig nån sprej för den sakens skull. Jag är hundvan, men vill verkligen inte vara med om någon liknande händelse igen, det toppade den gången en kille drog fram en kniv i en göteborgspark kl 5 på natten, brrr...

Pepparspray mot hundar ?
Freeskier skrev:

> De är alltså lite räddare för en hund än
> för tårgas, men föredrar ändå hunden framför
> ett skjutvapen?
> Det låter logiskt, lite beroende på vad det är
> för hund.

Ser man det så så älskar poliser att bli rappade av en batong.

> Men det har väl inget med det jag sa att göra?
> Att bära pepparspray är ett brott, det råder
> det inget tvivel om, eller? Att äga hund är det
> inte, heller inte att ha den lös...

Att äga en kökskniv är inte heller olagligt. Men vifta med en kökskniv mot okända tror jag är hyfsat straffbart. Det beror ju på hur man använder "vapnet".

captain8track skrev:

> Kan säga av erfarenhet att när denna hunden var
> runt året och i sin värsta "slyngel" period var
> vi ute och sprang i skogen och mötte en annan
> joggare, varpå min hund inte hejja att man inte
> fick hälsa. Killen såg detta direkt och skrek
> på håll "låt han komma" Hunden kommer fram och
> Killen markerar tydligt "NEJ" och föser bort
> hunden. Vilket gjorde att min hund bara stod kvar
> o fundera på vad fan som hände. Nästa varv
> gjorde vi likadant, hunden agerade likadant.
> Tredje varvet var han på väg fram men stannade
> och väntade in mig. Efter detta har jag i princip
> aldrig haft några bekymmer med det här.

Gjorde en liknande sak på inlines mot en mycket glad valp/unghund som kom farandes mot mig med lillmatte ropandes efter. Ett tydligt nej i rätt (tydligen) tid för den vek snopet av och ställde sig vid sidan av cykelbanan och tittade på när jag for förbi.

Pepparspray mot hundar ?
Orkade inte ens igenom första sidan av tråden. Fan vilka konstiga hundar många av er träffat på! Alla de 99% av hundarna är harmlösa, sympatiska, lite lagom korkade och förtjänar näppeligen att bli sparkade (eller någor annat bisarrt man tydligen får kläcka ur sig här) för att de kommer inom räckhåll för en adrenalinstinn cyklist.

Tillbaka
Topp