Pepparspray mot hundar ?

filipb

Ny medlem
Pepparspray mot hundar ?
Börjar bli ganska trött att bli jagad av hundjävlar när jag är ute på mindre vägar. Såg igår ett program med en gubbe som bodde bland björnar och försvarade sig med pepparspray när det behövdes... Skulle man kunna använda det mot hundar också? Är det lagligt ? Kan de bli ännu mer agressiva när man använder det ?
Jag cyklar mycket på öde ställen i Dalsland, där det nu börjar bli gott om vargar... skulle pepparsprayen även funka om man råkade ut för ett otrevligt möte med en flock vargar ?
Filip.

Pepparspray mot hundar ?
nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Spraya ägaren som inte kan uppfostra/hålla koll
> på sin hund istället...

Problemet är väl oftast att ägarjävlarna inte är i närheten av hundjävlarna...

Pepparspray mot hundar ?
Som JLarsson säger; vattenflaskan funkar bra. Tömde en halvliter sportdryck på ilsken rottweiler en gång, han fick annat att tänka på...

Pepparspray mot hundar ?
JLarsson skrev:
> Lite sprut med vattenflaskan gör susen, annars
> får du väl göra som vi fick göra i Portugal -
> cykla fort som fan.

Kul när hunden kommer ikapp i uppförsbacke...

Pepparspray mot hundar ?
Hmm klurigare. Bästa lösningen vore väl att ha med vapen för att avliva både den stackars vanskötta hunden och den korkade ägaren...

Pepparspray mot hundar ?
JLarsson skrev:
> Lite sprut med vattenflaskan gör susen

Hur gör man det med Camelbak?
Nej, jag skulle inte vilja göra av med drickat under en långtur.
Pepparspray låter vettigt. Först hunden för att få bort den och sedan ägaren för att uppfostra den.

Pepparspray mot hundar ?
Vargarna då ? Säg inte "att de upptäcker dig långt innan du upptäcker dem", för jag har sprungit på 2 stycken under en promenad och då stod dem bara och tittade på oss (vi var 3 personer). Sedan flyttade de inte på sig innan vi hade tagit stockar och börjat banka i marken för att skrämma bort de (vi var tvungna att ta oss förbi dem för att komma tillbaka till huset, annars hade vi såklart lämnat dem i fred)...

Pepparspray mot hundar ?
Bästa sättet att handskas med en hund är att stanna och prata med den. Då brukar de förstå att det är en mäniska och inte något som måste jagas bort från tomten.

Pepparspray mot hundar ?
Oh kanske vore något för de alternativa britterna?

Jaga hundägare med hagelbrak medan man cyklar och är jagad av hunden? Spännande!

Pepparspray mot hundar ?
filipb skrev:
> Vargarna då ? Säg inte "att de upptäcker dig
> långt innan du upptäcker dem", för jag har
> sprungit på 2 stycken under en promenad och då
> stod dem bara och tittade på oss (vi var 3
> personer). Sedan flyttade de inte på sig innan vi
> hade tagit stockar och börjat banka i marken för
> att skrämma bort de (vi var tvungna att ta oss
> förbi dem för att komma tillbaka till huset,
> annars hade vi såklart lämnat dem i fred)...

Och när det här seklet eller förra har en vuxen människa blivit attackerad av en varg i Sverige? Björnar och skadade vildsvin är dock en helt annan sak...

Pepparspray mot hundar ?
filipb skrev:
> Vargarna då ? Säg inte "att de upptäcker dig
> långt innan du upptäcker dem", för jag har
> sprungit på 2 stycken under en promenad och då
> stod dem bara och tittade på oss (vi var 3
> personer). Sedan flyttade de inte på sig innan vi
> hade tagit stockar och börjat banka i marken för
> att skrämma bort de (vi var tvungna att ta oss
> förbi dem för att komma tillbaka till huset,
> annars hade vi såklart lämnat dem i fred)...

vilken drog tar du?

Pepparspray mot hundar ?
Så länge inte hunden attackerar en så ser jag ingen anledning att attackera den. Oftast är det vanliga svenssonhundar som bara vill hälsa. Sedan att ägaren inte har tillräcklig koll på den så att den springer fram till folk utan att ha ett OK av husse/matte är ett annat problem.

//H

Pepparspray mot hundar ?
Pepparspray är olagligt att inneha som privatperson; skulle tro att 1:3 D passar ypperligt in på pepparspray. Detta är bra eftersom pepparspray är ett vapen och då det inte går att jaga med det finns det inget behov för gemene man att inneha det (min egen och ev. även lagstiftarnas åsikt).

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19960067.htm

Bättre är att polisanmäla personen som inte har koll på sin hund.
Det är strikt ansvar för innehavaren av jycken att ha koll på den.
Kolla med kommunen/lokala polisen om det föreligger kopplingstvång för hundar i området.
Även om det inte finns kopplingstvång för hundar är ägaren/innehavaren ändå ansvarig.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Angående vargar så är väl de duktigt ljusskygga och har inte anfallit någon människa, än mindre en cyklist sedan typ... Dackefejden??

Pepparspray mot hundar ?
Att man ens funderar på att införskaffa något så oerhört plågsamt som pepparspray för att användas mot hundar är ju helt sjukt.

Pepparspray mot hundar ?
gbghenke skrev:
> Så länge inte hunden attackerar en så ser jag
> ingen anledning att attackera den. Oftast är det
> vanliga svenssonhundar som bara vill hälsa. Sedan
> att ägaren inte har tillräcklig koll på den så
> att den springer fram till folk utan att ha ett OK
> av husse/matte är ett annat problem.
>
> //H

Hundar ska hållas ordning på. Om en hund kommer i närheten av mig på cykel så ser jag till att den försvinner. Om inte vänliga uppmaningar funkar tar jag till grövre medel. En hund in i hjulet är inget jag vill uppleva. Jag skulle inte tveka att ha ihjäl en hund som på nåt vis utsätter mig för allvarlig fara.

Pepparspray mot hundar ?
Jag tycker att det inte finns någon som helst anledning till att dra till med pepparspray på hundar. Stanna och försök prata med den ist, de vill oftast bara hälsa/se vad som rör på sig.

Om de attakerar, spruta vatten på dem. det behövs inte mycket, ungefär en klunk. Då brukar de backa...

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Jag skulle inte
> tveka att ha ihjäl en hund som på nåt vis
> utsätter mig för allvarlig fara.

Har du samma inställning till barn?

"Ett barn in i hjulet är inget jag vill uppleva"

Pepparspray mot hundar ?
JLarsson skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle inte
> > tveka att ha ihjäl en hund som på nåt vis
> > utsätter mig för allvarlig fara.
>
> Har du samma inställning till barn?
>
> "Ett barn in i hjulet är inget jag vill uppleva"

Barn fungerar helt annorlunda än hundar. Inget barn skulle jaga cykeln och springa in i hjulet, till exempel. Hundar, däremot, gör såna idiotgrejer.

Pepparspray mot hundar ?
empati är visst inget för geologer verkar det som... det kommer en hund springande, döda den fort innan den hoppar in i hjulet på cykeln.

Pepparspray mot hundar ?
om man kombinerar hund- och vargskräcken i denna tråd, kan man få följande bild i huvudet:

En cyklist, helt nedblodad av den hund han just dödat med bara händerna, står och svingar stockar mot den anfallande vargflocken. Han vill ogärna dela bytet med sina konkurrenter

Pepparspray mot hundar ?
Ska påpeka att jag inte har nån hundrädsla. Jag kommer bra överens med hundar, som regel. Men om en hund utsätter mig för allvarlig fara, då drar jag mig inte för att försvara mig. Nåt annat har jag inte påstått.

Pepparspray mot hundar ?
Direkt anfall, eller upprepade försök att springa in i hjulen. En över-styret-vurpa kan få väldigt allvarliga konsekvenser. Just det senare var väldigt nära att hända under en runda för ett par år sen. Jag vände mig mot hunden och skrek väldigt högt, och då vek den av och försvann, men det kunde slutat riktigt illa.

Pepparspray mot hundar ?
Fråga mig inte varför. Hundar är ganska korkade djur. Men en jag känner och litar på berättade om en sån händelse (där det verkligen blev en svår vurpa) och jag var själv nära att råka ut för samma sak, som jag beskrev ovan.

Pepparspray mot hundar ?
Nu har du väl ändå nått ditt geologiska tak? "Jag sparkade ihäl mopsen, den tänkte ta livet av mig genom att slänga sig in i mitt hjul. Stanna? Men jag tränade ju!"

Pepparspray mot hundar ?
Suck... Varför går vissa så in för att vränga mina ord så? Att stanna om man är förföljd av en aggressiv hund, är knappast nåt alternativ..

Pepparspray mot hundar ?
Vränga dina ord? Du säger att du inte har några problem att döda hundar som utsätter dig för fara, och när du beskriver den här faran är det ju en helt bisarr situation du beskriver... En sak är om du har bisarra idéer om cyklar, stenar och andra döda ting, men när du börjar prata om levande varelser är det väl bara sunt att folk reagerar?

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> En hund in i
> hjulet är inget jag vill uppleva. Jag skulle inte
> tveka att ha ihjäl en hund som på nåt vis
> utsätter mig för allvarlig fara.

Hmmm, jag tror inte att du kommer undan med att ta livet av en hund bara för att den kanske kan komma in i ditt framhjul när du cyklar, bromsen är ju en ganska trevlig uppfinning.

Dessutom; innan man försöker ta livet av en jycke bör man vara väl medveten om vad man ger sig in på.
Den starkaste driften för hunden är att överleva vilket den sannolikt kommer att försöka göra i en trängd situation.
Om du ev. skulle hamna i en situation där du kommer försöka ta livet av "fel" (eller kanske rätt hund i sammanhanget) hund så säger jag bara lycka till, det kommer du behöva.

Pepparspray mot hundar ?
Helt allvarligt, du cyklar fort, jycken springer efter och skäller, ska jag då börja sakta ner och se vad som händer? Hur fan ska jag bromsa samtidigt som jag på den sista halvmetern av hundens approach ha en vattenflaska redo och på en tiondels sekund avgöra om den är snäll eller jag ska spruta vatten på den?

Dumheter. Stanna och ta risken eller cykla på och försvara dig. En cykelsko är ganska hård. Jag har blivit jagade av stora "vilda"hunder i Irland, jag stannade inte, en fick jag sparka i huvudet, åkte mc.

Hund och barn är väl ändå inte samma sak?

Nya flugan, jaktbarn, skickar ut dem i skogen för att hitta varg och björn?

Pepparspray mot hundar ?
Bisarr situation? Vad är bisarrt med den? Jag har varit en hårsmån från att uppleva den och andra har upplevt den. Om det står mellan mitt liv eller hundens, då räddar jag mitt eget. Jag tror de flesta skulle göra samma val i den situationen.

Pepparspray mot hundar ?
För en gångs skulle håller jag med geologen.

Lösa hundar som jag upplever hotfulla kan det hända vad som helst med. Pepparspray lät som en väldigt bra idé, men inte en chans att jag skulle kunna hinna få fram den ur väskan / ryggfickan eller vad man nu har den i tid.

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Bisarr situation? Vad är bisarrt med den? Jag har
> varit en hårsmån från att uppleva den och andra
> har upplevt den. Om det står mellan mitt liv
> eller hundens, då räddar jag mitt eget. Jag tror
> de flesta skulle göra samma val i den
> situationen.

Känner du någon som har dött av att en hund har hoppat in i cykelhjulet? Tror du verkligen på fullaste allvar att detta är en så stor risk att det är befogat att börja väga hundens liv mot ditt eget? Du måste driva med oss, för så korkad kan ingen vara... Din empatilöshet är bedrövande, det är levande varelser vi pratar om.

Pepparspray mot hundar ?
Hur många gånger händer detta?

Jag har sedan 91, aldrig blivit förföljd och känt mig hotad av en aggresiv hund. Att man hållit på att köra på någon som gått i koppel, och ägaren inte har koll är en annan sak.

Däremot har jag blivit tvungen att freda mig med våld mot bärplockare/ sommargäster som tänker på ett liknande sätt om oss skogscyklister, gärna om vi är 15meter bort med så man får springa ifatt oss och dra o slita.

Som sagt, kommer det en hund vill den säkert bara kolla läget, 99% av sveriges hundar är inte Cujo...

Pepparspray mot hundar ?
Jag blev "jagad" av en hund en annan gång. Den sprang ut från en tomt, och lunkade sen vid sidan av mig 3-4 hus upp längs vägen, och sprang sen in i skogen. Inget hotfullt alls, och såna situationer förekommer naturligtvis också.

Pepparspray mot hundar ?
Jag har blivit hundbiten (eller rispad snarare, men shortsen gick sönder) när jag var ute och sprang. En tjock luden sak som damen som höll i kopplet inte orkade bromsa. Jag kan lova att jag hade sparkat den i magen utan att tveka om tänderna satt i mitt lår. Men den kanske bara ville hälsa?

Pepparspray mot hundar ?
Jag försökte skrämma en flock på tre vildsinta, herrelösa jyckar genom att vifta med rampumpen. De såg varken skrämda eller ilskna ut. Snarare konfunderade.

Har funderat på en sådan här http://www.tbotech.com/dogchaser.htm, men inte i Sverige. Här tror jag inte hundarna är lika ilskna. Och framförallt som finns det en ägare i närheten. Hoppas jag.

Fast risken är att man riktar den mot fel hund som blir än mer förbannad och då är det nog kört.

Pepparspray mot hundar ?
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bisarr situation? Vad är bisarrt med den? Jag
> har
> > varit en hårsmån från att uppleva den och
> andra
> > har upplevt den. Om det står mellan mitt liv
> > eller hundens, då räddar jag mitt eget. Jag
> tror
> > de flesta skulle göra samma val i den
> > situationen.
>
> Känner du någon som har dött av att en hund har
> hoppat in i cykelhjulet? Tror du verkligen på
> fullaste allvar att detta är en så stor risk att
> det är befogat att börja väga hundens liv mot
> ditt eget? Du måste driva med oss, för så
> korkad kan ingen vara... Din empatilöshet är
> bedrövande, det är levande varelser vi pratar
> om.

Jag är fullt medveten om att svenskarna är ett hundälskande folk, och att hundens väl så gott som alltid sätts före människors väl, men en tvärvurpa kan leda till nästan vad som helst, och vurpor pga hundkollisioner förekommer (se bara länken i nåt tidigare inlägg i tråden).

Tillbaka
Topp