Jag gick från en XC raket FS med 100 mm och en stumpjumper med 140 mm till en epic nu med 120 mm som skulle bli en kombination av de två ovan. Blir för dyrt att underhålla två cyklar så enklare men en allätare. Dock är min allätare fortfarande en XC-cykel. Min känsla är att de nya XC cyklarna med 120 mm är rätt kompetenta utför också. Dock blir de aldrig lika bra som en mer utförsorienterad cykel, men de är mycket bättre på de platta delarna och uppför vilket iaf gör min hela cykelupplevelse bättre.
Med höj och sänkbar sadelstople och fulldämpat kommer man långt, specielt om man inte siktar på väldigt stökig utförscykling. Det jag saknade mest på min stumpjumper var att man inte kan låsa dämparna så det fanns ingen chans att få den styv och rapp. Man orkar inte ändra trycket i dämparna inför olika turer om man inte heller vet vad man ska cykla alltid.
Har kört min cannondale scalpel med 100 mm efter ett gäng franska cyklister med 140-160 mm utför
stigar i bergen i Alsace och då saknar man en "riktig" cykel men man överlever. Var efter denna tur som stumpjumpern köptes men resultatet blev att det inte kändes helt rätt då man sällan cyklar så pass stökig cykling vilket det låter som trådskaparen inte heller kommer göra och då blir den för trög och tungcyklad.
Har valet nu att ta stumpjumpern eller Epicen upp till fjällen och runt
jämtlandstriangeln för en tur om två veckor. Kommer köra på epicen även om det blir en del rätt stökig cykling bitvis då den är roligare över hela turen och kommer låta mej spara på kraften jämför den mer tungcyklade stumpjumpern. Båda ligger på samma nivå så det handlar inte om att stumpjumpern har sämre komponenter osv.
Kört turen på både cannondalen och stumpjumpern och tror mej hittat rätt nu med epicen med sänkstolpe, 120 mm och låsbara dämpare. Alla tre cyklar funkar fint och alla tre finns i stallet hemma men just nu används endast Epicen och de övriga två skall säljas... Hade dock hellre behållt endast canondalen om det var mellan den och stumpjumpern som det skulle väljas.
Så mitt tips ligger kvar på en XC cykel med 100-120 mm dämpning och se till att ha en höj och sänkbar stolpe. Det gör enorm skillnad att få ner sadeln 5 - 10 cm när det blir stökigt utför.