Heldämpad mountainbike

Heldämpad mountainbike
Ska köpa min första heldämpade, kollar väl på trail/all mountain så jag inte är så begränsad om jag skulle nångång åka till en bike park.

Kollat på canyons neuron 6, finns det några andra alternativ som kanske är mer prisvärda/billigare? Utrustning kontra pris

Heldämpad mountainbike
Om du inte är säker på att du kommer cykla park så köp en vanlig xc-cykel med 100-120 mm dämpning så kommer du ha roligare cykling än om du ska släpa runt en lite mer trögrullande cykel hela tiden.

Blir målet att trampa upp för att ha roligt nedför eller åka lift då kanske man ska gå mer åt all-mountain hållet men vanlig plattcykling blir bra mycket roligare med en snabbare och mer lätttrampad cykel.

Kommer du från en hardtail nu eller vad har du cyklat tidigare och vad kommer du cykla mest framöver?

Heldämpad mountainbike
Om du inte är säker på att du kommer cykla park så köp en vanlig xc-cykel med 100-120 mm dämpning så kommer du ha roligare cykling än om du ska släpa runt en lite mer trögrullande cykel hela tiden.

Blir målet att trampa upp för att ha roligt nedför eller åka lift då kanske man ska gå mer åt all-mountain hållet men vanlig plattcykling blir bra mycket roligare med en snabbare och mer lätttrampad cykel.

Kommer du från en hardtail nu eller vad har du cyklat tidigare och vad kommer du cykla mest framöver?
Målet är väl egentligen mest för motion och ha roligt och kunna cykla i skogen med barnen både vanliga grusvägar och stig.
Utför är ju inte prio 1 då man man börjar från i princip 0. Har cyklat landsväg och gravel tidigare (amatör) Men vill gärna ha en som kan ta sig framåt på stig.

Har provat hardtail, men pga gamla skador så är det uteslutet. Provat heldämpat på en led på isaberg och det var som natt och dag.

Heldämpad mountainbike
Målet är väl egentligen mest för motion och ha roligt och kunna cykla i skogen med barnen både vanliga grusvägar och stig.
Utför är ju inte prio 1 då man man börjar från i princip 0. Har cyklat landsväg och gravel tidigare (amatör) Men vill gärna ha en som kan ta sig framåt på stig.

Har provat hardtail, men pga gamla skador så är det uteslutet. Provat heldämpat på en led på isaberg och det var som natt och dag.
Neuron bör funka. Vet inte mer man kan föreslå. Top fuel?

Heldämpad mountainbike
Det finns Radon Skeen. Jämfört med Neuron: lättare, bättre dämpare och hjul, men kanske ett lite sämre ram/länkage.

Heldämpad mountainbike
Neuron bör funka. Vet inte mer man kan föreslå. Top fuel?
Eftersom jag har mest kört landsväg och gravel tidigare så är det ju en djungel av cyklar. Fick tips av en kompis att kolla på just trail / all-mountain för att vara lite typ "inte bäst på något men heller inte sämst på något".

Canyons spectral är väl en mer utför cykel antar jag? Eller Orbea occam sl/lt modellerna? Tänker mest på prisklassen i detta fall.

Ska kolla in top fuel, någon särskild modell du rekommenderar?

Heldämpad mountainbike
Spectral är mer utförsorienterad o trög på platten. Neuron är väldigt all-round. Jag körde nån SL-version och den var absolut rapp på platten och gjorde inte bort sig i Isaberg.

Nu behöver du inte nödvändigtvis köpa just en Neuron om du inte vill men den cykeltypen är som sagt väldigt all-round o fixar t om lite stök.

Naturligtvis är en Xc-hoj ngt rappare o roligare i ”lätt” terräng.

Edit: Gillar även Specialized Epic EVO mkt men den är förmodligen dyr nu när den nya modellen just har lanserats. Kanske det blir bättre priser längre fram.

När det kommer till Trek, så har även jag kört Top Fuel som funkar fin-fint även i lite stök faktiskt men undvik RS SID generellt. Bra gaffel men behöver servas ofta för att funka bra samt att många har upplevt lite småproblem med den. Pike är mer robust.

Senast ändrad:
Heldämpad mountainbike
Det blir lite som med skidor. Kör man mest pist bör man ha ett par pistskidor då breda offpistskidor blir tråkiga på hård snö.. får man chansen på riktigt djup och fin snö hyr man rätt skidor för de dagarna.

Vet av egen erfarenhet att jag har gått tillbaka till en ren xc cykel igen efter att haft en stumpjumper då den blev för gungig på xc-stigar även om den var roligare och stabilare utför.

Med det sagt är smaken som baken och kör själv mina topptursskidor överallt.. =D så testa fram något som känns bra så kommer det bli roligt

Heldämpad mountainbike
Eftersom jag har mest kört landsväg och gravel tidigare så är det ju en djungel av cyklar. Fick tips av en kompis att kolla på just trail / all-mountain för att vara lite typ "inte bäst på något men heller inte sämst på något".

Canyons spectral är väl en mer utför cykel antar jag? Eller Orbea occam sl/lt modellerna? Tänker mest på prisklassen i detta fall.

Ska kolla in top fuel, någon särskild modell du rekommenderar?
Trek top fuel. Har inte koll på versioner. Troligen lite snabbare än neuron medan spectral o occam är åt andra hållet

Heldämpad mountainbike
Man kan ju också välja en cykel med lite mer travel och pumpa upp den hårdare när man vill ha en rappare känsla. Kanske byta däck om orkar, men det gör väl ingen.
Det går inte att göra tvärt om.

25% sag på en 100mm cykel är väl typ 16% på en 150mm.
En hårt pumpad enduro/trail cykel känns väldigt annorlunda, och är betydligt ”bättre” på det mesta än något åt xc hållet.

Heldämpad mountainbike
Fast vikten skiljer ju en del och gör ganska mkt för känslan. Men visst kan en 100 mm XC-hoj vara ngt begränsande. Downcountry är väl annars en bra mellanväg.

Som vanligt beror det på var man tänkt cykla.

Heldämpad mountainbike
Jag gick från en XC raket FS med 100 mm och en stumpjumper med 140 mm till en epic nu med 120 mm som skulle bli en kombination av de två ovan. Blir för dyrt att underhålla två cyklar så enklare men en allätare. Dock är min allätare fortfarande en XC-cykel. Min känsla är att de nya XC cyklarna med 120 mm är rätt kompetenta utför också. Dock blir de aldrig lika bra som en mer utförsorienterad cykel, men de är mycket bättre på de platta delarna och uppför vilket iaf gör min hela cykelupplevelse bättre.

Med höj och sänkbar sadelstople och fulldämpat kommer man långt, specielt om man inte siktar på väldigt stökig utförscykling. Det jag saknade mest på min stumpjumper var att man inte kan låsa dämparna så det fanns ingen chans att få den styv och rapp. Man orkar inte ändra trycket i dämparna inför olika turer om man inte heller vet vad man ska cykla alltid.

Har kört min cannondale scalpel med 100 mm efter ett gäng franska cyklister med 140-160 mm utför stigar i bergen i Alsace och då saknar man en "riktig" cykel men man överlever. Var efter denna tur som stumpjumpern köptes men resultatet blev att det inte kändes helt rätt då man sällan cyklar så pass stökig cykling vilket det låter som trådskaparen inte heller kommer göra och då blir den för trög och tungcyklad.

Har valet nu att ta stumpjumpern eller Epicen upp till fjällen och runt jämtlandstriangeln för en tur om två veckor. Kommer köra på epicen även om det blir en del rätt stökig cykling bitvis då den är roligare över hela turen och kommer låta mej spara på kraften jämför den mer tungcyklade stumpjumpern. Båda ligger på samma nivå så det handlar inte om att stumpjumpern har sämre komponenter osv.

Kört turen på både cannondalen och stumpjumpern och tror mej hittat rätt nu med epicen med sänkstolpe, 120 mm och låsbara dämpare. Alla tre cyklar funkar fint och alla tre finns i stallet hemma men just nu används endast Epicen och de övriga två skall säljas... Hade dock hellre behållt endast canondalen om det var mellan den och stumpjumpern som det skulle väljas.

Så mitt tips ligger kvar på en XC cykel med 100-120 mm dämpning och se till att ha en höj och sänkbar stolpe. Det gör enorm skillnad att få ner sadeln 5 - 10 cm när det blir stökigt utför.

Heldämpad mountainbike
Fast vikten skiljer ju en del och gör ganska mkt för känslan. Men visst kan en 100 mm XC-hoj vara ngt begränsande. Downcountry är väl annars en bra mellanväg.

Som vanligt beror det på var man tänkt cykla.
Tycker däck och hårdare dämpare gör större skillnad än en lätt ram/cykel faktiskt.
Men TS verkar ju mer inne på att "kanske någon gång" köra Isaberg, och mest köra annat.
Så downcountry kanske är det bästa tipset.

Heldämpad mountainbike
Det är personligt. Några vill vara overbiked. Jag är hellre underbiked. De flesta vill vara lagombiked.
Det är inte för att cykla xc jag valt cykeln. Alternativet hade ju varit underbiked i park och ändå overbiked hemma.

Nu är den så gammal att utifrån geo är jag underbiked i alla fall. Risken är stor att det blir enduro igen om jag köper ny.

Heldämpad mountainbike
Det är inte för att cykla xc jag valt cykeln. Alternativet hade ju varit underbiked i park och ändå overbiked hemma.

Nu är den så gammal att utifrån geo är jag underbiked i alla fall. Risken är stor att det blir enduro igen om jag köper ny.

Jag tänkte på folk med 160 mm slag eller med XC-cyklar i Hellas. Men de med 160 mm slag kan också har valt det för att köra i park.

Heldämpad mountainbike
Tycker däck och hårdare dämpare gör större skillnad än en lätt ram/cykel faktiskt.
Men TS verkar ju mer inne på att "kanske någon gång" köra Isaberg, och mest köra annat.
Så downcountry kanske är det bästa tipset.
Tänkte mest på att många stigcyklar nuförtiden väger typ dryga 16 kg vilket i varje fall jag tycker känns klumpigt. Men man kanske kan köpa ngt lite mer sansat.

Tillbaka
Topp