RR Tour de Alsace - 4 dagar kreditkorts ”bikepacking”

hanek082

Aktiv medlem
Jag var ner med familjen till Colmar, Frankrike i somras och hälsade på en kompis och en kväll efter några glas vin blev cykelsuget för stort så vi planerade in en cykelhelg nu till september och flygbiljetter bokades.

Planen var att göra en liknande tur som vi gjorde för 10 år sedan, dvs 3 dagar på mtb uppe i bergen i Alsace där vi bor uppe i bergen och käkar god lokal mat.

Den planen ändrades lite då mina franska vänner blivit lite äldre, bekvämare och mer utförsorienterade än tidigare. Vi var tre deltagare från turen 2013 som cyklade denna gång också.

I torsdags bar det av med flyg ner till Zurich för att sedan hoppa in i en hyrbil och köra till Colmar. Valet blev att ta med egen cykel ner då SAS inte tar extra för cyklar så länge man inte checkar in mer än en väska, oavsett om det är en vanlig väska eller en cykel.

Cykeln var förvånansvärt lätta att packa ner cykeln jämfört med den gången jag knölade ner en 26" mtb i en hardcase gjord för lvg cyklar.
IMG_6224.jpeg

Tyvärr var det inte lika enkelt att bygga upp den igen då dels ena bromsen krånglade lite och det bökade med att få på framhjulet på leftygaffeln. 1 timme senare stod den dock redo i Boris garage och vi kunde äta lite kvällsmat vid 23:30 innan det blev en natt på en bäddsoffa.

Dag 1: Grand Ballon

Dagen startade med att gå upp vid 06:45 för att få iordning barnen och sen cykla med dem till skolan till 07:50.
IMG_6235.jpeg

Efter det bar det av till tågstationen i Colmar och sen tog vi tåget söderut mot Mulhouse för att sedan ta tåg nummer två till Thann, samma by som turen för 10 år sedan startade i.

IMG_6240.jpeg

Det var riktigt smidigt att få med sig cyklar på tåget då det finns en vagn längst fram och en längst bak som tar emot cyklar.

IMG_6242.jpeg

09:30 drog turen igång och vi började direkt klättra mot Grand Ballon där planen var att äta lunch en bit under toppen.

IMG_6250.jpeg

IMG_6253.jpeg

Klättringen gjordes till största delen i lagom lutning och på grusvägar upp mot den bondgård som var sista bondgården vi passerade för 10 år sedan där det fanns 6 eller 8 St Bernard valpar att leka med. Ingen aning om det var en av dessa som nu låg och latade sig utanför när vi passerade men vi får väl hoppas att det var fallet.

IMG_6258.jpeg

Hittills hade det varit 100 % uppför men nu blev den en kort tur nedför innan vi började sista klättringen upp mot Grand Ballon som man ser rakt fram på bilden nedan.

IMG_6261.jpeg

IMG_6264.jpeg

Efter lite rolig cykling klättrade vi lite på asfalt innan vi vek av in i skogen och klättrade på stig upp mot lunchrestaurangen. Det är troligen riktigt roligt att köra lag här då vägarna var i fint skick och det var lugnt på vägarna.

IMG_6268.jpeg

IMG_6270.jpeg

Strax efter 12 var vi framme och steg in i en mysig restaurang

IMG_6273.jpeg

Då jag enligt vissa Happykorrekta personer inte kör bikepacking så lyxade vi till direkt på resan med en liten öl, sedan följde en köttfärspaj med rödvin.

IMG_6271.jpeg

För att avsluta lunchen med ett glas vitt och lite ost

IMG_6272.jpeg

90 minuter efter att vi kommit fram gick vi ut rätt mätta och fortsatte klättra de sista 250 hm innan vi nådde "toppen", vägen gick inte hela vägen upp och vi nöjde oss med det.

IMG_6280.jpeg

IMG_6291.jpeg

Väl uppe handlade vi lite godis till vår värd för kvällen och väntade in honom då han kom klättrande från andra sidan berget för att möta upp och cykla med oss ner i nästa dal.

Utförskörningen var riktigt rolig och min xc raket till cykel kändes rätt spinkig jämfört med deras lite grövre cyklar, speciellt då de drog fram knäskydd och den tredje fransosen kom med fullface hjälm.. men ner kom vi iaf och det var single track till 95 %, dock bitvis väldigt stenigt och brant.

IMG_6293.jpeg

Finns tyvärr inte många bilder från turen nedför då jag hade fullt upp med att undvika vurpor och de höll rätt bra fart framför mej.

IMG_6300.jpeg

Nere i dalen och efter 1050 hm så drog vår värd iväg med bil då han skulle hämta barnen från skolan och vi fortsatte med att klättra upp genom vinodlingarna på andra sidan byn för att ta oss upp till nattens sovplats. Väl framme på andra sidan blev det fruktpaus och lite vinshopping inför kvällen

IMG_6301.jpeg

IMG_6302.jpeg

Sista 4,5 km blev asfalt utför 130 hm till sista byn i dalen, här var benen rätt möra och det kändes rött bra och ta en öl och vänta in våra väskor som kom med bil via fransman nummer tres fru som släppa av honom och våra grejer inför morgondagen.

Dagen avslutades med middag bestående av pasta men någon form av ost och skinksås och lite vin plus öl.

IMG_6536.jpeg

IMG_6537.jpeg

Totalt blev det 43,68 km, 1528 höjdmeter och 1509 i fallhöjd, det tog oss lite över 8 timmar totalt med 4 timmar och 36 min som cykeltid.

Dag två kommer när nästa lucka i pappaledigheten uppstår..

Senast ändrad:
Dag 2: Le Markstein
Denna dag startade med lite frukost bestående av sött bröd med smör och chokladbröd innan vi väntade in ett helt gäng med fransoser då vi denna dag blev hela 9 cyklister mot gårdagens 2/3. De droppade in en efter en med en massa enduro cyklar som gjorde mig lagomt nervös då planen var att ta bussen två gånger för att få in extra mycket nedförscykling.

IMG_6305.jpeg

Målet med dagen var Le Markstain, samma berg som hade målgången av etapp 20 på årets tour de france.

Vi startade med en lätt uppvärmning som bestod av att klättra 350 hm på grusvägar där det direkt visade sig att vi var en rätt spretig grupp med några bergsgetter och en och annan medelålders pappa med inte alltför många timmar över för cykling, jag låg som tur i mitten slapp iaf kämpa allt för mycket.

IMG_6307.jpeg

väl uppe väntade vi in alla och sen bar det av i full fart nedåt då vi tydligen var lite sen för bussen som skulle vi skulle ta i dalgången intill

IMG_6310.jpeg

Det var helt ok nedför men bitvis lite väl stökigt för min smak och jag blir lite lätt nervös då det är väldigt mycket sten

IMG_6311.jpeg

Väl nere blev det rally genom byn då vi bara hade ett par minuter på oss tills bussen skulle gå

IMG_6312.jpeg

Vi kom fram till busshållsplaten med en minut tillgodo för att sedan vänta i 25 minuter på en försenad buss.. När den väl kom var det bara att lasta på cyklarna och njuta av gratis höjdmeter och en fin utsikt. & cyklar bak på bussen och tre i lastutrymmet

IMG_6318.jpeg

Väl uppe var det bara att dra på en jacka och sen börja glida över på andra sidan berget för att köra ner i samma dalgång so vi startade i dagen innan

IMG_6320.jpeg

för att sedan glida in på single track och börja turen ner

IMG_6321.jpeg

Det var helt ok nedför med inte alltför tekniskt utan det mesta var med bra flyt och rätt snabbt. Med bra pauser då man passerade kostängsel lite då och då

IMG_6323.jpeg

IMG_6324.jpeg

IMG_6326.jpeg

Väl nere var det att vänta in nästa buss som skulle kom ca 10 minuter efter att vi kommit ner

IMG_6327.jpeg

IMG_6330.jpeg

Sen bar det av uppåt och upp till samma hållplats på Le Markstein som förra bussen. Väl uppe blev det en kort tur ner till bondgården på bilden för lunch

IMG_6332.jpeg

Där det blev en liknande lunch som dagen innan men med soppa som förrätt, köttpaj och lite öl och vin i vanlig ordning.

IMG_6333.jpeg

De flesta fransarna gick även på efterrätt men där sa min mage stopp.

IMG_6334.jpeg

Efter 2 timmar var vi tillbaka på cyklarna igen och började men en liten klättring

IMG_6335.jpeg

För att det sen skulle braka på utför genom en riktigt fin skog som passat perfekt för skidåkning

IMG_6339.jpeg

IMG_6344.jpeg

En bit längre ner gick det över från löv till barr på träden men stigarna var lika bra

IMG_6345.jpeg

Väl nere började sista klättringen för dagen upp mot Petit Ballon

IMG_6352.jpeg

IMG_6358.jpeg

IMG_6360.jpeg

Precis efter bilden nedan blev det till att gå ca 300 m med cykeln på axeln men annars var all klättring gjord via att trampa

IMG_6365.jpeg

Senast ändrad:
Det blev bitvis även rätt trångt där uppe

IMG_6372.jpeg

Här började delar av gruppen få det riktigt kämpigt då vi tog ca 700 hm i ett svep.

IMG_6375.jpeg

Väl uppe väntade dock en sista utförskörning innan vi kunde checka ut för dagen

IMG_6378.jpeg

Den började väldigt lätt och fint för att sedan övergå i lite mer bök

IMG_6384.jpeg

Tyvärr samma sak som dagen innan så det blev väldigt få bilder nedför och inga bilder då det blev svårt.

IMG_6385.jpeg

Väl nere blev det lite snacks och öl för att ge turen ett bra avslut, vi kom tillbaka till samma hus som vid starten

IMG_6390.jpeg

Här plockade vi även upp våra väskor och gled ner ca 6 km och 150 höjdmeter längre ner i dalen för att checka in på vårt hotell.

Räknas detta som bikepacking?
IMG_6392.jpeg

Väl framme blev det en riktigt skön dusch och sen avnjöts en fem rätters gourmet middag med vinpaket innan man däckade i sängen.

IMG_6396.jpeg

De raka sträcken är den del vi tog buss upp

IMG_6538.jpg

Bussarna syns rätt tydligt nedan också

IMG_6539.jpg

Totalt blev det 49,66 km, 1113 höjdmeter och 2660 i fallhöjd, det tog oss 11 timmar totalt med 4 timmar och 22 min som cykeltid.

Dag 3: Colmar

Dag tre startade med fransk hotellfrukost, dvs en massa marmelad, sött bröd och lite frukt för att förbereda dagens lite kortare tur då planen var att vara tillbaka i Colmar för lunch vid 13.

IMG_6408.jpeg

Vi startade med att klättra upp bland vinodlingarna och utföra lite akut cykelmekande, något som det varit förvånansvärt lite av under denna tur.

IMG_6406.jpeg

Man kan inte klaga på färdkosten då man kan provsmaka sånt här på vägen upp..

Sen blev det lite plattare cykling ett tag innan det bar utför igen

IMG_6417.jpeg

IMG_6423.jpeg

Vi rullade även förbi ett klättercamp som såg riktigt trevligt ut men fina klippor

IMG_6430.jpeg

Väl nere i dalen igen var det bara att påbörja dagens sista klättring vilket som vanligt gick på grusvägar

IMG_6436.jpeg

Då det var söndag och fint väder var det rätt mycket folk ute i skogarna och vi blev om körda av ett antal e-bikes som snabbt rullade förbi både uppför och nedför.

När vi väl svängde av vägarna och började sista turen ner var det riktigt snabba stigar med bra flyt

IMG_6438.jpeg

Tills vi kom till ett ställe där de tydligen avverkat lite skog så vi fick ta oss över ca 40 träd som låg över vägen

IMG_6449.jpeg

Sen bar det av nedåt igen och sista hm avklarades för denna dag

IMG_6451.jpeg

Sista biten ner gick genom ett par byar och sen ut till en restaurang en bit utanför Colmar där vi mötte upp med fransosernas familjer för en söndagslunch

IMG_6457.jpeg

Blev självklart val av sniglar till förrätt och entrecote till huvudrätt

IMG_6458.jpeg

Efter ännu en långlunch gled vi de sista kilometerna hem och tog det lugnt resten av dagen.

IMG_6549.jpeg

IMG_6550.jpeg

Totalt blev det 42,26 km, 954 höjdmeter och 977 m i fallhöjd, det tog oss 7 timmar totalt inklusive lunch med 3 timmar och 42 min som cykeltid.

Senast ändrad:
Dag 4: Le Grand Hohnack

Måndag och sista dagen på denna resa så det fick bli en solotur då Boris behövde jobba. Hittade en lagomt lång tur via Komoot och använde även gratis versionen av deras app för att navigera med telefonen.

Det blev en liknande start som första dagen med att följa med och lämna barnen på skolan innan jag trampade iväg och började klättra

IMG_6470.jpeg

Det började med grusväg men blev även lite signeltrack innan det blev mer grus och även asfalt

IMG_6474.jpeg

Det är Schwarzwald som man ser i bakgrunden och jag startade nere på platten

IMG_6476.jpeg

Passerade en bondgård där det gick lösa hästar, kor har jag inga bekymmer med men hästar är alltför oberäkneliga så man blev lagomt nervös när de ska passeras där det var lite trångt.

IMG_6479.jpeg

Toppen på berget nåddes aldrig utan rundades med en liten rolig avstickare ner mot en utsiktspunk

IMG_6482.jpeg

IMG_6486.jpeg

Det är Colmar som ligger nere på platten i mitten av bilden

IMG_6487.jpeg

Efter lite klättrande upp efter samma stig blev det en kort stund platt, sen en riktig siktsträcka på 600 m som man helst skulle undvikit då stigen var igenvuxen med små tallar och det låg en massa fotbollsstora stenar löst på stigen blandat med halvmeter långa pinnar som åkte runt under en.

Väl nere från det satt det ett avspärrningsband över stigen med en skylt om skogsarbete. Var inte så sugen på att leta efter alternativa vägar ner så körde iaf och hoppades på att det inte skulle vara alltför många träd i vägen.

Efter första svängen såg det ut såhär..

IMG_6489.jpeg

Men som tur var var det totalt kanske 10 träd som man fick gå över och sen bar det av nedför på en riktigt fint stig

IMG_6490.jpeg

IMG_6493.jpeg

Här hörde jag hur det brakade till i skogen ovanför mej och sen såg jag en hjort skutta in djupare i skogen, han var snabbare än jag var med mobilen..

IMG_6498.jpeg

När jag kommit halvvägs ner passerades denna skylt från fel håll su nu behövde man inte oroa sig för fler träd över stigen

IMG_6503.jpeg

Sen blev det några kilometer till med fin stig innan det roliga var slut och jag var nere i dalen

IMG_6505.jpeg

IMG_6510.jpeg

Väl nere följde jag dalen ner mote Colmar, först genom vinodlingarna

IMG_6514.jpeg

För att sedan hoppa ner en bit och följa en å i mitten av dalen där jag råkade pricka in en topp 10 placering med en 8:e plast på ett sträva segment. Tydligen är det inte många xc cyklister här för det gick inte speciellt fort.

IMG_6516.jpeg

Nere i byn Turckheim så svänger jag upp i vinodlingarna igen för en sista kort klättring till en inte alltför spektakulär utsiktspunkt. Vägen upp var dock trevlig och hade nog varit riktigt roligt på landsvägscykel

IMG_6520.jpeg

Sen blev det en kort fikapaus innan det var dax att cykla tillbaka för lite lunch och för att packa ihop cykeln inför flyget.

IMG_6523.jpeg

Denna lilla kompisen övervakade isärplockande av cykeln

IMG_6525.jpeg

Rutten blev denna

IMG_6554.jpeg

IMG_6552.jpeg

Totalt blev det 44,88 km, 867 höjdmeter och 867 m i fallhöjd, det tog 3 timmar och 45 minuter med 3 timmar och 20 min som cykeltid. Så det var lite färre pauser när man körde solo mot i grupp =D

Senast ändrad:
Alla 4 dagars cykling på samma karta blev detta

IMG_6555.jpeg

Som summering var det en riktigt rolig cykelhelg där jag flög ner torsdag eftermiddag och hem måndag kväll via Zurich. Totalkostnad blev 1200 kr för flyget, ca 600 kr för parkering på Arlanda, 2500 kr för hyrbilen och ca 3500 kr för mat, boende osv --> 7800 kr all in för 4 dagars cykling

Nästa gång ska jag försöka passa in med bättre flygtider för att kunna ta tåg istället för hyrbil..

Kan iaf rekommendera Alsace för mtb, finns hur mycket stigar som helst att cykla på och gott om lunchställen uppe i bergen. Är lite halvt sugen på att köra minst en dag låg nästa gång då vi såg många fina asfaltvägar också

Har bekanta som bor inte direkt toklångt från Colmar. Drygt 10 mil nordväst lär det väl kunna bli.

Har bekanta som bor inte direkt toklångt från Colmar. Drygt 10 mil nordväst lär det väl kunna bli.

Ner och testa, kan ge gps spår på det vi kört men finns gott om bra cykling.”, även för gravel med gott om skogsvägar man kan klättra på.

Fördelen mot alperna är mindre brant och mindre väderkänsligt, sen kan man kanske diskutera om fransk vs tysktalande mat är en fördel eller ej =D

Senast ändrad:
Tack för härlig RR, nästan så man blir sugen på mtb ?

Har kört ett lvg-pass från Ribeauville, ligger ju i närheten, för ett gäng år sen, och även lvg var trevligt, klättring, en del små vägar och inte farligt med trafik trots högsäsong. Så det kan också rekommenderas!

Kul att läsa. Men är DH Mtb utan packning = bikepacking ? Alltså, nu får vi inte erodera termerna här. Fina foton !

Kul att läsa. Men är DH Mtb utan packning = bikepacking ? Alltså, nu får vi inte erodera termerna här. Fina foton !
Nej, det räknas ej som bikepacking men för att driva lite lätt med diskussion i bikepacking tråden, vi cyklade ju bitvis med våra sovsaker…

Tillbaka
Topp