Pepparspray mot hundar ?

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är fullt medveten om att svenskarna är ett
> hundälskande folk, och att hundens väl så gott
> som alltid sätts före människors väl

Jag vet inte riktigt vad man ska svara på något sådant, det är ju skrämmande verklighetsfrånvänt. Hur har du lyckats få för dig att hundar "så gott som alltid sätts före människors väl"? Lite verklighetsförankring är nog ingen dum idé.

Om man ska börja prata statistik tror jag nog att det är bättre att pepparspraya gångtrafikanter och andra cyklister samt skjuta bilförare.

Pepparspray mot hundar ?
Det är ju lag på att hundar ska vara kopplade i skog och på allmänna platser så varför skulle man inte få försvara sig om man blir angripen ?

Senast redigerad av en moderator:
Pepparspray mot hundar ?
Oftast gör hunden bara ett utfall för att den är osäker mycket mer blir det inte, men visst känns det otäckt. Men att försöka slå eller sparka på hunden skulle jag inte göra utan att ha blivit biten/naffsad av den, varför göra situationen värre än den igentligen är. Pepparspray skippar jag då jag inte känner för böter och indragen vapenlicens. Ultraljudssändaren som jag länkande ( http://www.dazer.com/dog-deterrent.jsp ) till innan är nog tillräckligt för att skrämma bort en hund, fördel är ju också att man inte retar upp någon hundägare i onödan heller då dom inte hör eller ser mitt "vapen".

Pepparspray mot hundar ?
Tja, bara en sån sak som att det inte råder totalt koppeltvång utomhus är ett bra exempel.

fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är fullt medveten om att svenskarna är
> ett
> > hundälskande folk, och att hundens väl så
> gott
> > som alltid sätts före människors väl
>
> Jag vet inte riktigt vad man ska svara på något
> sådant, det är ju skrämmande
> verklighetsfrånvänt. Hur har du lyckats få för
> dig att hundar "så gott som alltid sätts före
> människors väl"? Lite verklighetsförankring är
> nog ingen dum idé.

Pepparspray mot hundar ?
bengan36 skrev:
> Det är ju lag på att hundar ska vara kopplade i
> skog och på allmänna platser så varför skulle
> man inte få försvara sig om man blir angripen ?

Nej, nån sån lag finns inte. Det är bara på ett fåtal platser som koppeltvång råder.

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:

> > Om det står mellan mitt liv
> > eller hundens, då räddar jag mitt eget. Jag
> > tror de flesta skulle göra samma val i den
> > situationen.

och sedan skrev fredrikw:

> > Din empatilöshet är bedrövande, det är levande varelser vi pratar om.

Hohoho.

//Erik

Pepparspray mot hundar ?
bengan36 skrev:

Ingen lag på att hundar ska vara kopplade rent generellt. Lokala ordningsstadgan regelera stadsplanerat område i varje kommun och i skogen finns det bara ett förbud mot att lös hund jagar vilt som det inte är jakttid för, under förutsättning att man har jakträtten på marken.
Visst får man försvar sig vid en attakt av en hund, men att skada en hund som "bara" skäller på en är nog utan för det lagliga.

Pepparspray mot hundar ?
fredrikw skrev:
> Att man ens funderar på att införskaffa något
> så oerhört plågsamt som pepparspray för att
> användas mot hundar är ju helt sjukt.

Shit det är sällan jag håller med dig, men den här gången är jag tvungen...

Pepparspray mot hundar ?
bengan36 skrev:

Försvara dig du men du gör det mot en hund.
Detta kan innebära att hunden inte fattar vad du gör eftersom han är just en hund och kanske bara ville leka, om än på ett sämre sätt, vilket kan leda till en eskalerad situation.

Självklart ska man inte lägga sig platt på ryggen och bli uppkäkad om situationen är sådan men det är dumt att helt vanvettigt börja sparka omkring sig bara för att en hund är lös.
Försvar kräver någon form av angrepp från början, bara för att det är en hund så är det inte en presumtiv cujo-mördar-best.

Alla situationer är individuella varför lösningen på problemet även torde vara individuell.

Pepparspray mot hundar ?
Superclasse skrev:
> bengan36 skrev:
> -----
> > Det är ju lag på att hundar ska vara kopplade
> i
> > skog och på allmänna platser så varför
> skulle
> > man inte få försvara sig om man blir angripen
> ?
>
>
> Försvara dig du men du gör det mot en hund.
> Detta kan innebära att hunden inte fattar vad du
> gör eftersom han är just en hund och kanske bara
> ville leka, om än på ett sämre sätt, vilket
> kan leda till en eskalerad situation.
>
> Självklart ska man inte lägga sig platt på
> ryggen och bli uppkäkad om situationen är sådan
> men det är dumt att helt vanvettigt börja sparka
> omkring sig bara för att en hund är lös.
> Försvar kräver någon form av angrepp från
> början, bara för att det är en hund så är det
> inte en presumtiv cujo-mördar-best.
>
> Alla situationer är individuella varför
> lösningen på problemet även torde vara
> individuell.

Bra inlägg.

Vid åtminstone 5 tillfällen de senaste åren har jag råkat ut för att (som jag uppfattar det) aggresivt skällande hundar rusat mot mig när jag varit ute och sprungit eller cyklat. Cyklar man så räcker det oftast med att stanna och kliva av (cykeln har jag gärna mellan mig och hunden). Ger de sig inte då brukar jag beroende på hund antigen vråla (funkar bra) eller prata med hunden (funkar ibland). Det är värre när man är ute och springer, då har jag försökt skrämma fortast möjligt.

Hursomhelst är upplevelsen väldigt individuell. Jag har närstående som är rädda för hundar på riktigt, och jag tror att dessa personer gärna använt pepparsprej i åtminstone ett par av fallen ovan.

Jag tycker inte att att någon kan säga till dem att de har fel i det. Upplever man att man står inför en attack vill man värja sig. Tyvärr för hundarna så är människan i den situation att de bestämmer. Återigen, upplevlsen och åtgärden är individuell.

Hade jag en hund som jag inte kunde förmå sluta att skälla och kuta efter folk, skulle jag koppla den eller skjuta den. De som inte gör det får räkna med att hunden till slut råkar illa ut.

//Erik

Pepparspray mot hundar ?
Precis Erol/Erik, huvudet på spiken enl min mening.

I Sverige bor 9 milj människor (cirkus) och vi ska alla dela på marken.
Att bo i ett land är nästan som ett förhållande, det kräver hänsyn till varandra.

För övrigt:
Hur många cyklister har inte stött på "Agda -85 år" på stigen?
Hon är duktigt trött på- och helt vansinnig över alla livsfarliga cykelmarodörer och drar sig ibland inte för att medvetet vara ivägen eftersom hon anser sig ha större rätt till stigen (och hennes lilla hund är ju så söt och skadar ingen).

Om någon faktiskt stannar och kliver av cykeln för att tala med henne kommer hon troligen ha duktigt med tunnelseende och vara livrädd för att bli nedslagen. Ge henne en pepparspraysflaska så ska du se att du kommer bli duktigt gulmålad i fejset innan du sagt flasklock...

Man bör komma ihåg att det ibland är vi cyklister som är Agdas "lösspringande hundar" ute i skogen.
Att lösa situationer med våldsanvändning i någon form är sällan en bra idé.

Olika människor = olika problem = olika lösningar.

Räkna till 10 och visa hänsyn, då har iaf du gjort ett bra jobb även om motparten inte förstår bättre, enligt MIN mening förstås...

Pepparspray mot hundar ?
bengan36 skrev:

Borde vara lag på att du och geologen med skulle vara kopplade, tycker jag det låter som...

Skulle det nu vara så att en hund skulle vara aggresiv och vilja tokmörda er, så tror jag inte ni har någon större chans på cykel i skogen i vilket fall ärligt talat. Men detta har ju aldrig hänt någonsin i modern tid, i sverige.

Men det är ju lite så med, familjens riesenschnauzer är väldigt väluppfostrad och lyder bra, trots detta är han väldigt envis och det har ju hänt att han dragit på egen maskin och hälsat på någon, som råkat gå förbi. När detta inträffar, får man ju kuta ifatt hunden och be om ursäkt till personen som blivit överraskad, även om min hund är en väldigt trevlig hund och inte biter eller agerar aggressivt. Så faller det givetvis under mitt ansvar att ha koll på honom, men så är det ibland tyvärr att man kan stå och bli blå i huvet av ilska, och hundfan gör som han vill ändå!

Hur lycklig tror du dock jag hade blivit om jag hade sett min hund ner Tazrad eller någon annan happy lösning på detta? för min egna del hade jag blivit helt jävla berzerk förbannad, hade det dessutom varit nån idiot med camelbak, svarta strumpor, barends på riserstyret osv då hade det inte funnits någon ände på mitt vrede!

Pepparspray mot hundar ?
Jag pratar inte om skogen. Där är det lite andra förhållanden. Detta är ute på vanliga vägar.

Hunden som springer in i hjulet leker säkert bara, men det är ju en klen tröst om man ligger med bruten nacke och är förlamad från halsen och neråt.

Pepparspray mot hundar ?
Alltså, de flesta hundar folk har idag är genetiskt betingade att hålla samman flocken.

Ser de en cykel som "flyr" är chansen rätt stor att det triggar ett beteende som oerfarna kan uppleva som aggressivt och hotfullt. Dvs. de springer efter, skäller och kanske t.o.m. börjar nafsa lite. Detta för att få den "flyende" att stanna och vända om.

Så om man förekommer det hela genom att stanna har man kommit en god bit på väg.

Förstår att det kan kännas väldigt obehagligt, speciellt om man är hundrädd eller ovan med hundar. Se till att hålla koll på hunden och ha cykeln mellan er.

Invänta husse eller matte och agera därefter lämpligt, förklara för dem att deras hund jagar cyklister och att de bör träna bort beteendet och till dess ha hunden i koppel. Är de oresonliga begär personuppgifter, ta mobilbild och polisanmäl.

En hund som visar tänderna, rest ragg och har svansen rakt upp är aggressiv på riktigt. En hund som skäller och jagar och t.o.m. nafsar är "bara" odisciplinerad, det finns tyvärr en hel del idioter med hund. Har man inte pli på jycken ska den föras kopplad, oavsett lokala ordningsstadgar.

Som cyklist har man en förmåga att komma tyst, snabbt och på oväntade ställen. Chansen (eller risken) är alltså stor att eventuella hundägare inte hinner reagera och koppla sin jycke.

Om en hund anfaller på riktigt skulle jag inte tveka att oskadliggöra den, men risken att råka ut för en hund som faktiskt vill dig illa är försvinnande liten. Chansen att lyckas oskadliggöra den är inte heller särdeles stor. Lyft en arm framför bröstet, förhoppningsvis hugger hunden i den armen och du kan slå hårt på struphuvudet med den andra.

Jag har haft hund i hela mitt liv och umgåtts mycket med hundar och blivit biten tre gånger. En gång av en psykiskt sjuk hund som sedan togs bort och två gånger "markeringsbiten" - en av dem i en cykelsituation när jag kom in på hundens "revir". Ingen aning hur många hundratals hundar jag stött på genom åren, men bara en har varit aggressiv.

Pepparspray mot hundar ?
Jag har blivit "påhoppad" av en glad terrier under en streetrunda i sommras. Den ville bara hälsa och bli klappad, men det hadu kunnat sluta illa om jag var mitt uppe i ett trick eller liknande.
Jag skulle aldrig få för mig att sparka på den. Utan jag blev förvånad men börjad klappa hunden och allt blev bra :)

Men det var ju en liten terrier med ägare 5m från. En varg eller stor vildhund skulle jag dock inte göra samma sak med. Då är det nog fly eller vattenflaska som gäller.

Pepparspray mot hundar ?
captain8track skrev:

"och hundfan gör som han vill ändå!"

Problem uppstår om hunden vill nåt dumt. Visst hade vi en tråd om mördarhundar, ang en hund som inte gillade cyklister och därför bet några? Jag har inte haft några större problem med lösa hundar. De är oftast glada/nyfikna och möjliga att kommunicera med (kul för mig som inte är hundrädd). De gånger jag blir orolig är de hundar som går med sträckt koppel, högt huvud och inget tecken på att vilja annat än konfrontera, och gjort utfall (såklart utan att ägaren korrigerar, dvs samtycker) när jag cyklat förbi.

Pepparspray mot hundar ?
Är det okej att de som känner sig skrämda av uppsmygande cyklister också tar tillfället i akt och beväpnar sig med grenar eller järnrör att sticka i framhjulen på våra cyklar?

Prata med hundägarna i stället, och var glada om ni får se en varg. Annars finns det löpband för rädda.

Jag var lite orolig i början i Portugal som JLarsson, men inget hände och de vände om man stannade, annars blir det naturliga intervaller som bryter tristessn. :)

/Erik

Pepparspray mot hundar ?
the_TnT skrev:
> Ser de en cykel som "flyr" är chansen rätt stor
> att det triggar ett beteende som oerfarna kan
> uppleva som aggressivt och hotfullt. Dvs. de
> springer efter, skäller och kanske t.o.m. börjar
> nafsa lite. Detta för att få den "flyende" att
> stanna och vända om.

Så man ska acceptera att en hund kommer och "nafsar" lite på en? Sen ska man i själva nafselprocessen lyckas utröna om hunden i fråga vill bita mig på riktigt eller bara lite vänligt "nafsa" på en?

Har du ingen förståelse för att en hundovan person går in i förvarsposition och sparkar hundfan vid detta tillfälle?

Pepparspray mot hundar ?
madeiraguide skrev:
> annars blir det naturliga intervaller
> som bryter tristessn. :)

:D

Pepparspray mot hundar ?
shit vilken tråd...

Var har ni tänkt ha pepparsprayet? monterat i ett snabbfäste på ramen kanske?
Sen gäller det ju att inte råka rikta den fel i all upphetsning......

Pepparspray mot hundar ?
Jag tror helt ärligt att sparkar och pepparspray bara kommer göra saken värre. Inte bara blir hunden sur men även ägaren. Om någon hade attackerat min hund hade de haft mig efter sig istället för hunden och jag tror inte bara jag hade reagerat så.

Försök ta kontakt med hunden och prata lugnt med den. Hälsa på den och låt hunden lukta på er och cykeln. Om den nu är lugn kan man klappa den och om ägaren är i närheten/kommer senare kan man skälla ut ÄGAREN för att de inte har koll på hunden.

Pepparspray mot hundar ?
JLarsson skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag skulle inte
> > tveka att ha ihjäl en hund som på nåt vis
> > utsätter mig för allvarlig fara.
>
> Har du samma inställning till barn?

Vilken skog cyklar du i om du blir jagad av aggresiva barn?

Pepparspray mot hundar ?
fredrikw skrev:
> Att man ens funderar på att införskaffa något
> så oerhört plågsamt som pepparspray för att
> användas mot hundar är ju helt sjukt.

Fast käkar man upp hunden sedan är den ju redan kryddad. Fiffigt! Eller ?

Pepparspray mot hundar ?
Smart, det där med träpåksmarinering visar sig inte ge så bra smak.

3447786819.jpg ht=233

Pepparspray blir nog bättre.

Pepparspray mot hundar ?
e. skrev:
> Så man ska acceptera att en hund kommer och "nafsar" lite på en?

Verkligen inte, jag hoppas verkligen alla som läser här polisanmäler sådana incidenter. Nästa gång kanske det är ett barn som blir nafsat på...

> Sen ska man i själva nafselprocessen

Nej, då är det försent om det nu är en aggressiv hund. Håll istället koll på blottade tänder, ragg och svansföring. Viftar vovven på svansen och skäller (då ser man förvisso tänderna) är det safe, men morrar de och håller svansen still är det dags att akta sig.

> Har du ingen förståelse för att en hundovan
> person går in i förvarsposition och sparkar
> hundfan vid detta tillfälle?

All förståelse och jag anser i sådant fall att hundägaren är ensamt ansvarig för det.

Men att utrusta sig med pepparsprej och spruta på alla hundar som jagar efter en eller riskerar att hamna i ditt framhjul?

Stanna och kolla läget först, om du nu inte tror du kan spurtslå en jycke som kan springa 65 km/h...

Pepparspray mot hundar ?
Skogling skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Att man ens funderar på att införskaffa
> något
> > så oerhört plågsamt som pepparspray för att
> > användas mot hundar är ju helt sjukt.
>
> Fast käkar man upp hunden sedan är den ju redan
> kryddad. Fiffigt! Eller ?

Höhö ;)!

Pepparspray mot hundar ?
BFS skrev:
> captain8track skrev:
>
> "och hundfan gör som han vill ändå!"
>
> Problem uppstår om hunden vill nåt dumt. Visst
> hade vi en tråd om mördarhundar, ang en hund som
> inte gillade cyklister och därför bet några?
> Jag har inte haft några större problem med lösa
> hundar. De är oftast glada/nyfikna och möjliga
> att kommunicera med (kul för mig som inte är
> hundrädd). De gånger jag blir orolig är de
> hundar som går med sträckt koppel, högt huvud
> och inget tecken på att vilja annat än
> konfrontera, och gjort utfall (såklart utan att
> ägaren korrigerar, dvs samtycker) när jag cyklat
> förbi.

Ah, faktiskt en unghund kan få för sig att göra lite som han vill, trots extensiv träning och drillning.

Har själv blivit biten av en hund i koppel av någon liten historia, under en joggingtur. Ägarna var dock två stycken pensionärer som knappt visste vart dom var, och hunden såg ut att rulla över o dö närsom. Inte fan orkar man plocka fram telefonen, fotografera, skälla och polisanmäla. De flesta människor har ju pli på sina hundar, och ber om ursäkt eller erbjuder sig kompensera skadan.

Däremot kan det vara väldigt irriterande som hundägare när andra hundägare inte kopplar sina hundar, och kommer fram och ska hälsa på min hund. Med nuvarande är det inget bekymmer, men med vår gamla schäfer hanne var det som att dra ut sprinten på en handgranat. Men det är inte heller ofta det händer, och oftast i skogen och där är det ju som vi konstaterat lite andra villkor. Olyckor händer ju dock, men man kan göra vad man kan för att förhindra det.

Pepparspray mot hundar ?
Jag har inte läst hela tråden, men som husse till en av happys "traildogs" blir man ju lite orolig...
Jag såg att det dillades om vare sig det är lagligt eller inte att ha hunden lös.
Jag vet inte om någon har nämnt det självklara argumentet mot pepparspray:
Det klassas som vapen.
Skulle nån så mkt som hota med att spraya Ebba med pepparspray kan ni lita på att jag ringer polisen.
Påträffar dom pepparspray så blir personen i fråga med största sannolikhet dömd för olaga vapeninnehav!

Pepparspray mot hundar ?
Skogling skrev:
> Mäh... Vad har du för kamera? Bilden är ju suddig...

Inte f-n ville byrackan le heller. Fick stänga av smile-recognition för att ens kunna ta bilden.

Pepparspray mot hundar ?
captain8track skrev:

> Ah, faktiskt en unghund kan få för sig att göra
> lite som han vill, trots extensiv träning och
> drillning.

Ja, det är ju en del av inlärningsprocessen. Skulle bara tycka att det var kul att möta din hund. För mig som inte är hundrädd gör det ju inget (har blivit "attackerad av en new foundland som hade för vana att kolla in om folk hade godis i fickorna). Men jag försöker, när jag lånar hund, att undvika att andra "drabbas" av min glada och nyfikna hund. Oftast lyckas det. :)

> Har själv blivit biten av en hund i koppel av
> någon liten historia, under en joggingtur.
> Ägarna var dock två stycken pensionärer som
> knappt visste vart dom var, och hunden såg ut att
> rulla över o dö närsom. Inte fan orkar man
> plocka fram telefonen, fotografera, skälla och
> polisanmäla. De flesta människor har ju pli på
> sina hundar, och ber om ursäkt eller erbjuder sig
> kompensera skadan.

Den hunden blev säkert överraskad på posten att hålla koll på sina skyddslingar. Det är skillnad på den situationen och en arg pitbull med guldring i örat, som har en husse med alldeles för liten kuk.

> Däremot kan det vara väldigt irriterande som
> hundägare när andra hundägare inte kopplar sina
> hundar, och kommer fram och ska hälsa på min
> hund. Med nuvarande är det inget bekymmer, men
> med vår gamla schäfer hanne var det som att dra
> ut sprinten på en handgranat. Men det är inte
> heller ofta det händer, och oftast i skogen och
> där är det ju som vi konstaterat lite andra
> villkor. Olyckor händer ju dock, men man kan
> göra vad man kan för att förhindra det.

Det känns självklart att fråga de andra hussarna/mattarna innan man låter hundarna hälsa.

Pepparspray mot hundar ?
Freeskier skrev:

> Jag vet inte om någon har nämnt det självklara
> argumentet mot pepparspray:
> Det klassas som vapen.

Hos polisen klassas hunden också rätt högt i våldstrappan.

Edit: Mellan tårgas och skjutvapen, för att vara exakt.

Pepparspray mot hundar ?
Det låter som om hundarna i skogen är hangarhundar för flygbas-skydd med kamikaze träning. Jag är uppväxt med hundar och är inte rädd. Bara orolig att min cykel ska skada hunden som springer för nära när den vill leka eller om den korsar stigen för att sniffa på andra sidan helt plötsligt.

Utomlands med vildhundar och rabies etc kan jag förstå oron. På Hisingen likaså med alla hiphophundar där. De sitter oftast kopplade med kätting till ägaren men ibland låter ägaren sin 40 kilos flickvän/bimbo gå ut med hunden på promenad, då kan det hända grejer. Agdas mops och Lindas Chiwawa blir snacks före lunch och bilar får backdäcken punkterade...

;)

Pepparspray mot hundar ?
chksix skrev:
> Det låter som om hundarna i skogen är
> hangarhundar för flygbas-skydd med kamikaze träning.

Det var faktiskt en sådan som markeringsbet mig andra gången. :)

Det är dumt att ta handen ur fickan precis när man passerar en vakthund...

Tillbaka
Topp