Pepparspray mot hundar ?

Pepparspray mot hundar ?
Det finns uppenbarligen människor som är verkligen livrädda av hundar. Bokstavligen rädda för sitt liv vid varje träff med en hund, särskilt med en lösspringande. Det spelar ingen roll om hunden verkar aggressiv eller vänlig, så är det som de upplever. Och här försvinner alla rationella förklaringar, argument, logik osv, och naken kroppskemi återstår: kamp eller flykt. Blir det kamp, är det kampen till döden.

Tänk på om man har träffat en björn. Björnen verkar agera vänlig/neutralt än så länge, men det går inte att förutspå om den ska ändra sig i nästa sekund och bestämma sig att riva en i strimlor.

Byt ut "björn" till "hund" som redan skäller, då får man möjlig motivering. Men jag vill upprepa att väldigt lite av detta har rationella rötter. Våra emotioner styr "rationell tanke" mycket mer än vi märker sig; rationaliseringen kommer ikapp efter, inte före besluten fattas.

Om en sådan mänsklig reaktion är normal eller ej kan jag inte döma, kanske en psykolog kan.

Pepparspray mot hundar ?
Vilken tur att jag INTE är rädd! Då skulle jag behöva 50l spray, aller 4 säckar med pepparkorn i Serbien eller Albanien (varje dag!) :ROFLMAO:
Inte jag heller, dock jag varit med i en situation då jag helst skulle ville ha något försvarsmedel mot hundar. Cyklade i skogen strax utanför storstadsgränsen i ett östeuropeiskt land och råkade träffa ett gäng aggressiva och till synes herrelösa hundar.

Pepparspray mot hundar ?
När jag i Serbien ( 2v. sen) såg MINST 100 herrelösa hundar, men mest aggressiva var alla som var "kedjade" och tills man INTE ser det , är man lite, lite orolig och börjar växla ner :ROFLMAO:
Mest aggressiva är (enligt mig) i Rumänien.

Pepparspray mot hundar ?
Min hund som är hur stabil som helst har en enda grej som gör henne obekväm och arg.
Det är när cyklister dyker upp snabbt bakifrån helt utan förvarning.
Det behöver inte bara vara hundens fel. ?

Pepparspray mot hundar ?
Min hund som är hur stabil som helst har en enda grej som gör henne obekväm och arg.
Det är när cyklister dyker upp snabbt bakifrån helt utan förvarning.
Det behöver inte bara vara hundens fel. ?
Så länge hunden är kopplad, så tror jag inte det blir ett problem då heller.
Har en cykelkompis som blev hundbiten för några veckor sedan när han var ute på en löprunda.
HÅLL HUNDEN KOPPLAD!

Pepparspray mot hundar ?
Börjar bli ganska trött att bli jagad av pandajävlar när jag är ute på mindre vägar. Såg igår ett program med en gubbe som bodde bland katter och försvarade sig med pepparspray när det behövdes... Skulle man kunna använda det mot hundar också? Är det lagligt ? Kan de bli ännu mer agressiva när man använder det ?
Jag cyklar mycket på öde ställen i Dalsland, där det nu börjar bli gott om pandor... skulle pepparsprayen även funka om man råkade ut för ett otrevligt möte med en flock pandor?

Visa bilaga 106802
Som det redan togs upp 2009 så är nog Pandaproblemet sjukt underskattat.
Tänk om folk bara kunde hålla dom under uppsikt

Pepparspray mot hundar ?
När vi hade hund köpte vi någon ”hundspray” i en djuraffär efter att en lös ”kamphund” av något slag hade allvarligt skadat två hundar i området. Vår hunds bästa hundkompis var en av dessa. Kamphundens ägare hade slagit sin hund med en snöskyffel för att få loss sin hund (men det kanske bara triggade mer). Eftersom vår hund var betydligt mindre (5 kg) är kompisen kanske 15 kg så hade hon troligen inte överlevt en liknande attack. Därav spray för att förhoppningsvis kunna göra något…

Pepparspray mot hundar ?
Har blivit jagad av okopplade hundar vid 3 tillfällen när jag varit ute och cyklat detta år. Har vrålat GÅ HEM! Högt och bestämt, det har fungerat alla 3 gångerna

Pepparspray mot hundar ?
Cyklade på landsbygden i Mexiko för många år sen (idag hade det räknats som gravel) och såg en massa lösa hundar. Alla var dock lugna och bara tittade lite halvintresserat efter oss, ingen ens skällde. Däremot skällde alla hundar inne i stan konstant.

Pepparspray mot hundar ?
Precis, och visar man hänsyn till sin omgivning så har man sin hund kopplad när det kan finnas andra människor i närheten.
Har jag gett uttryck för att frånta (oss) hundägare ansvar?

Nu var det inte det du handlade om, utan om att (vi) cyklister givetvis skall visa hänsyn till vår omgivning.

Pepparspray mot hundar ?
Har jag gett uttryck för att frånta (oss) hundägare ansvar?
Ja, med tanke på din reaktion på hur andra skulle göra om de blir attackerade av en lös hund.

Nu var det inte det du handlade om, utan om att (vi) cyklister givetvis skall visa hänsyn till vår omgivning.
Tråden handlar om lösa hundar. Det problemet löses väldigt enkelt genom att koppla hundarna. Tyvärr är väldigt, väldigt många hundägare totalt hänsynslösa på den punkten.

Edit: Personligen tycker jag att man kan ha hunden lös om man har 100% pli på den. Men det har nästan ingen. Eller, de flesta hundägare försöker inte ens säga åt sina kreatur när de "vill leka" med andra människor (som rimligen oftast INTE vill leka med en främmande hund).

Pepparspray mot hundar ?
Ja, med tanke på din reaktion på hur andra skulle göra om de blir attackerade av en lös hund.

Tråden handlar om lösa hundar. Det problemet löses väldigt enkelt genom att koppla hundarna. Tyvärr är väldigt, väldigt många hundägare totalt hänsynslösa på den punkten.

Edit: Personligen tycker jag att man kan ha hunden lös om man har 100% pli på den. Men det har nästan ingen. Eller, de flesta hundägare försöker inte ens säga åt sina kreatur när de "vill leka" med andra människor (som rimligen oftast INTE vill leka med en främmande hund).
Det är en inkorrekt gissning av vad jag menar, utifrån vad jag sagt. Det brukar vara lättare att hålla sig till att läsa vad jag skriver, istället för att gissa sig till vad jag inte skriver. ?

Det gör den. Och jag vill påvisa att det går fint att inta olika inställningar till det (dem).

Vissa av de uttalanden som gjorts gentemot levande, och i sammanhanget oskyldiga, individer behöver (vågar jag påstå, utan att ens lämna något utrymme för diskussion i just det sammanhanget) otvetydigt bemötas med åtminstone ett humant perspektiv.

Nej, det gäller inte finns uttalanden (vad jag kan minnas och utan att ha orken att dubbelkolla).

Pepparspray mot hundar ?
Dråplig tråd. Fylld av (f.d) legendarer som kommer med hårresande (sic!) kommentarer. Alla vet allt. Bäst. Bättre än alla andra. Utifrån sin egen synvinkel då såklart. Inte minst om pandor! :D

Pepparspray mot hundar ?
Det är en inkorrekt gissning av vad jag menar, utifrån vad jag sagt. Det brukar vara lättare att hålla sig till att läsa vad jag skriver, istället för att gissa sig till vad jag inte skriver. ?

Det gör den. Och jag vill påvisa att det går fint att inta olika inställningar till det (dem).

Vissa av de uttalanden som gjorts gentemot levande, och i sammanhanget oskyldiga, individer behöver (vågar jag påstå, utan att ens lämna något utrymme för diskussion i just det sammanhanget) otvetydigt bemötas med åtminstone ett humant perspektiv.

Nej, det gäller inte finns uttalanden (vad jag kan minnas och utan att ha orken att dubbelkolla).
Förstår inte varför jag ska anpassa mitt beteende till en hund som jag inte känner och inte har en aning om ifall den är snäll eller farlig. Verkar bättre att ägaren har den i koppel så den inte kan störa mig och inte bli sparkad av mig när jag tror att den ska attackera. För jag tänker inte fråga först liksom.

Är du helt omedveten om att folk tämligen ofta blir bitna av hundar? Är det den som blev biten som skulle ha "visat hänsyn"? Eller är det ägaren som skulle ha visat hänsyn genom att inte göra det möjligt för hunden att bitas?

Pepparspray mot hundar ?
Förstår inte varför jag ska anpassa mitt beteende till en hund som jag inte känner och inte har en aning om ifall den är snäll eller farlig. Verkar bättre att ägaren har den i koppel så den inte kan störa mig och inte bli sparkad av mig när jag tror att den ska attackera. För jag tänker inte fråga först liksom.

Är du helt omedveten om att folk tämligen ofta blir bitna av hundar? Är det den som blev biten som skulle ha "visat hänsyn"? Eller är det ägaren som skulle ha visat hänsyn genom att inte göra det möjligt för hunden att bitas?
Nej, jag förstår det. Men som jag skrev är det inte ditt beteende jag tagit fasta på.

Nej, varför skulle jag vara omedveten om det? Tråden handlar om lösa hundar - inte hundar som biter andra.

Pepparspray mot hundar ?
Dråplig tråd. Fylld av (f.d) legendarer som kommer med hårresande (sic!) kommentarer. Alla vet allt. Bäst. Bättre än alla andra. Utifrån sin egen synvinkel då såklart. Inte minst om pandor! :D
Det kanske hade varit bättre att hålla sig till "uppvigling" snarare än hårresande.

Pepparspray mot hundar ?
Håller vi oss till Sverige har hundägaren alltid totalt ansvar för sin hund. Oavsett. och enligt lag.
Men jag funderade på, eftersom pepparsprej inte heller är lagligt, om inte en tyfon kunde ha verkan på en aggresiv dogge?

Pepparspray mot hundar ?
Håller vi oss till Sverige har hundägaren alltid totalt ansvar för sin hund. Oavsett. och enligt lag.
Men jag funderade på, eftersom pepparsprej inte heller är lagligt, om inte en tyfon kunde ha verkan på en aggresiv dogge?

En tyfon tar nog med sig både hund och cyklist och halva skogen i sin framfart. Inte ens pandor går säkra!

Pepparspray mot hundar ?
Jag är egentligen inte hundrädd, men efter att två gånger ha blivit biten börjar jag bli ganska nervös när jag möter okopplade hundar i skogen. Det gör ont som fan att få en hunds käftar i underarmen, alldeles oavsett hur snäll och trevlig hunden är i 99% av fallen. Jag har säkert betett mig på det minst säkra sättet för att undvika hundbett, men det är inte mitt ansvar att vara hundpsykolog. Är hunden kopplad så är problemet ur världen.

Pepparspray mot hundar ?
Så en ny medlem drar upp en gammal tråd och ni börjar skälla på varandra precis som förra veckan... Är det inte dags att hyra ett hotell rum och dunka ur er frustration på varandra istället ?

Tillbaka
Topp