Perplex: Får man cykla i Nackareservatet?

Shifts

Medlem
Har nyligen återinförskaffat en MTB och kastat mig ut näst intill dagligen sedan inköpet. Använder Trailforks och har helt enkelt gått efter de stigar jag funnit där. Hellasområdet och Nackareservatet framhålls som ett slags MTB-mecka i Stockholm och det är där jag oftast befinner mig. Har inte reflekterat över det mer än så, tills nu precis då jag läste ett inlägg här på Happyride om ett närliggande område, Flaten, och att där får man inte stigcykla.

Begav mig genast till Stockholm stads hemsida och sökte upp båda områden. Och mycket riktigt verkar det vara så, både för Flaten och för Nackareservatet (där Hellas ingår).

Det är ju verkligen gröttjockt med stigar, och de flesta av dem skulle knappast finnas kvar om cyklingen försvann. Har sett att mindre tävlingar anordnas i området också, och vad jag kan följa så ligger dessa ej där det är tillåtet att cykla. Vad gäller (well, enkelt, det som står på Stockholm stads hemsida) egentligen? Blir det några konflikter? Ska jag vackert cykla på för glatta livet tills jag får skäll?

Referenser till båda:
Flaten: https://parker.stockholm/siteassets...g-tillaten-flatens-naturreservat-m-legend.jpg
Nacka: https://parker.stockholm/siteassets...en-nackareservatet-i-stockholm-med-legend.jpg

Det är bara den lilla flisan av reservatet som ligger inom Stockholms stad som har cykelrestriktioner, i enlighet med kartan du länkar. I resten av reservatet går det finfint att cykla på stigarna.

Aha, därför kartan såg så märkligt uppmärkt ut. Trodde begränsningen gällde hela reservatet och inte enbart det som ligger inom Stockholm stad. Då cyklar jag glatt vidare i skogen.

Ja, Stockholms stad har ett heltäckande förbud mot cykling på/i grönområden. Förutom där det uttryckligen är tillåtet.

Stumpy: TACK, det där var otroligt bra information. Gjorde lite sökning på forat innan jag skapade tråden, men den där fann jag inte.

Intressant att detta skett EFTER att det avverkats rätt ordentligt i omnämnda område?!? Har sen i sommras svurit ganska högt när jag sett resultatet av avverkningen och besvärats av att friluftsliv (i detta fall MTB) ibland blir bespottad för att den påverkar naturen.

Intressant att detta skett EFTER att det avverkats rätt ordentligt i omnämnda område?!? Har sen i sommras svurit ganska högt när jag sett resultatet av avverkningen och besvärats av att friluftsliv (i detta fall MTB) ibland blir bespottad för att den påverkar naturen.
Mycket lättare att komma överens om att man inte skall avverka skogen på länge om den precis avverkats😆

Det var troligen de påbörjade avverkningarna och protester från kommuninnevånarna som gjorde att kommunen fick tummen ur och slantade upp för avtalet.

Enligt detta låter det som att det knappast kan vara för avverkade områden naturvårdsavtal upprättats.

Erstavik har legat på hårdare än annars med avverkningen senaste tiden. Virkespriser och förhandlingar om Naturvårdsavtal har väl skyndat på. Mycket av området är bergterräng med lite martallar av ringa ekonomiskt värde. Vissa mer låglänta bestånd har kapats ner.

Min fråga blir om allemansrätten upphävs liknande reservatsföreskrifter eller om detta innebär annat. Nacka kommun har förvisso haft en betydligt liberalare hållning till MTB jämfört med Stockholm stad här.

Men en spade och lite tålamod så borde man kunna göra en bikepark-kurva med berm i slutet av area 52. Skogmaskinen har ju gjort djupa spår och dessutom jämnat ut det där jättegropen så det blir nog nästan bättre. Men det måste jämnas till och packas lite.

Tillbaka
Topp