jonte987
Aktiv medlem
Personalcykel, är det verkligen lönsamt?
Ja, nu var det inte jag som var insatt.Fantastisk insikt, gissar att det inte är så dumt att veta så mycket som du..
Men skit i pensionen. Det spelar ingen roll.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, nu var det inte jag som var insatt.Fantastisk insikt, gissar att det inte är så dumt att veta så mycket som du..
Åjo, ingen falsk ödmjukhet nu - du visste ju att alla i den här tråden helt bortsett från de fakta du redogjorde för, himla dumt av alla som inte kan räkna eller tänka!
Kanske kan införa nettoavdrag som man efter 18-36 månader senare kan få ut för att köpa valfri cykel.Det är i grunden enkelt. Det är ingen skattesubvention vad jag vet. Alltså är målet från skatteverkets sida att vi ska betala vad det kostar. Generellt är det så när det gäller saker man köper i jobbet. Man ska inte ha nytta av det privat och har man nytta av det privat ska det skattas lika mycket som motsvarande löne-uttag hade gjort. Tänker man så är skattelagen enkel. Sedan finns några undantag (subventioner som rot/rut etc och likartade regler som 3:12) men generellt ska man inte få fördel av att jobbet betalar.
Därmed kan man också dra slutsatsen att det inte borde vara bättre att leasa cykel genom jobbet. Undantaget är om man har svårt med självkontroll och därmed har svårt att spara.
Kanske kan införa nettoavdrag som man efter 18-36 månader senare kan få ut för att köpa valfri cykel.
Du menar Tvångssparande, officiellt kallat tillfälligt obligatoriskt sparande? Det testade vi 1990, efter ett beslut i riksdagen våren 1989 på förslag av centerpartiet. Det blev ingen succé.Kanske kan införa nettoavdrag som man efter 18-36 månader senare kan få ut för att köpa valfri cykel.
På det igen!Du menar Tvångssparande, officiellt kallat tillfälligt obligatoriskt sparande? Det testade vi 1990, efter ett beslut i riksdagen våren 1989 på förslag av centerpartiet. Det blev ingen succé.
Det är ju lite nämnt i tråden, men jo, sen 2022 är det en skattesubvention som man maxar vid cykelpris på 20k ca.Det är i grunden enkelt. Det är ingen skattesubvention vad jag vet. Alltså är målet från skatteverkets sida att vi ska betala vad det kostar. Generellt är det så när det gäller saker man köper i jobbet. Man ska inte ha nytta av det privat och har man nytta av det privat ska det skattas lika mycket som motsvarande löne-uttag hade gjort. Tänker man så är skattelagen enkel. Sedan finns några undantag (subventioner som rot/rut etc och likartade regler som 3:12) men generellt ska man inte få fördel av att jobbet betalar.
Därmed kan man också dra slutsatsen att det inte borde vara bättre att leasa cykel genom jobbet. Undantaget är om man har svårt med självkontroll och därmed har svårt att spara.
Om man tjänar över gränsen för allmän pension, så påverkas inte den. Då är det möjligtvis tjänstepensionen som påverkas, så då får man kolla på det avtalet. Det brukar jackas upp rejält just vid gränsen för allmän pension.Vad jag ser är det en på 44 inlägg som fattar hur det fungerar och han säger att det går jämt ut. Resten bör inte göra nåt som de inte begriper men som påverkar pensionen.
Jämt ut bör ändå betyda att man får mindre pension och beroende på vad den pensionen är så är det kanske inte så jävla jämt.
Det är i grunden enkelt. Det är ingen skattesubvention vad jag vet. Alltså är målet från skatteverkets sida att vi ska betala vad det kostar. Generellt är det så när det gäller saker man köper i jobbet. Man ska inte ha nytta av det privat och har man nytta av det privat ska det skattas lika mycket som motsvarande löne-uttag hade gjort. Tänker man så är skattelagen enkel. Sedan finns några undantag (subventioner som rot/rut etc och likartade regler som 3:12) men generellt ska man inte få fördel av att jobbet betalar.
Det har alltid varit uppstyrt i sverige och nyligen blev det sämre.Det är tanken, men är det verkligen så i praktiken i Sverige?
Jag har ingen koll på situationen i Sverige. I många andra länder i Europa var/är det så att t.ex. en leasebil från jobbet är mycket fördelaktigt. Är ofta tänkt som att använda för jobbet, men om man får använda den privat så har man riktigt stor fördel. I några fall betalar arbetsgivaren även drivmedel och kanske även parkering. I Nederländerna har man för några år sen infört stränga reglar och kontroll för att motverka det.
Jobbade för några år sedan med ekonomi och då var åsikten att det inte var fördelaktigt (om man inte begick brott och exempelvis köpte en lyxig pickup som hantverkare och sedan bara körde den privat - men skattefusk är ju en annan sak). Ingen fördel jämfört med att köpa privat. Snarare tvärt om iom att det påverkar Sgi mm.Det är tanken, men är det verkligen så i praktiken i Sverige?
Jag har ingen koll på situationen i Sverige. I många andra länder i Europa var/är det så att t.ex. en leasebil från jobbet är mycket fördelaktigt. Är ofta tänkt som att använda för jobbet, men om man får använda den privat så har man riktigt stor fördel. I några fall betalar arbetsgivaren även drivmedel och kanske även parkering. I Nederländerna har man för några år sen infört stränga reglar och kontroll för att motverka det.
Det tror jag inte men frågan är väl det motsatta. Hur kan det bli så billigt? De menar alltså att marknadsvärdet faller 80% på 12 månader och som lök på laxen vill de skänka en stor del till dig?Så vad den här tråden kokar ner till är att det, i bästa fall, går jämt upp med att köpa på ett bräde eller via någon förmånscykel aktör?
Om vi tar beny local som exempel så har de en räknesnurra på hemsidan som visar att om du har 55% marginalskatt och köper en elcykel för 50k, så blir din månadsavgift 1778kr. Därtill säger Beny att utköpspriset efter 12 månader är runt 20%. Det betyder att din utgift totalt sett blir:
12 * 1778 = 21336
20%* 50k = 10000
Totalt = 31336kr
Så då är det 19k som ska tas ut någon annanstans, i form av minskad pensionsavsättning eller andra avgifter? Nån som har koll på detaljerna runt det?
Nej det är precis det jag menar. Det är orimligt. Några % kommer såklart från att handlaren tvingas lämna lite rabatt till Beny som en del av dealen men här pratar vi ju om betydligt större differens än så.Det tror jag inte men frågan är väl det motsatta. Hur kan det bli så billigt? De menar alltså att marknadsvärdet faller 80% på 12 månader och som lök på laxen vill de skänka en stor del till dig?
Är det verkligen 12m då? Nu är jag inte insatt i benify men trodde det brukade vara merNej det är precis det jag menar. Det är orimligt. Några % kommer såklart från att handlaren tvingas lämna lite rabatt till Beny som en del av dealen men här pratar vi ju om betydligt större differens än så.
alla jag sett har varit 36 månaderÄr det verkligen 12m då? Nu är jag inte insatt i benify men trodde det brukade vara mer
Det beror på att 1778 är nettopengar efter 55% marginalskatt. Löneavdraget före skatt är i princip det dubbla men ger nettoeffekten 1788 ur plånboken. Som en personaldator för er som är gamla nog att komma ihåg det?Så vad den här tråden kokar ner till är att det, i bästa fall, går jämt upp med att köpa på ett bräde eller via någon förmånscykel aktör?
Om vi tar beny local som exempel så har de en räknesnurra på hemsidan som visar att om du har 55% marginalskatt och köper en elcykel för 50k, så blir din månadsavgift 1778kr. Därtill säger Beny att utköpspriset efter 12 månader är runt 20%. Det betyder att din utgift totalt sett blir:
12 * 1778 = 21336
20%* 50k = 10000
Totalt = 31336kr
Så då är det 19k som ska tas ut någon annanstans, i form av minskad pensionsavsättning eller andra avgifter? Nån som har koll på detaljerna runt det?
På just Beny local kan man välja 12 eller 36. De andra vet jag inte.Är det verkligen 12m då? Nu är jag inte insatt i benify men trodde det brukade vara mer
Tack! Nu är vi inne på en förklaring som är pedagogisk nog för att tom jag (nästan) ska förstå. Har du en lika tydlig förklaring på hur det hänger ihop med pensionen? Är det något i stil med att pensionen annars skulle beräknats på 3k mer i månaden?Det beror på att 1778 är nettopengar efter 55% marginalskatt. Löneavdraget före skatt är i princip det dubbla men ger nettoeffekten 1788 ur plånboken. Som en personaldator för er som är gamla nog att komma ihåg det?
Jag måste erkänna att jag inte satt mig in alls i det men en avancerad killgissning om det är ett bruttolöneavdrag på ex. 3k per månad så har du helt enkel 3k mindre i total lön och därmed en pensionsavsättning som grundas på att du helt enkelt har en 3k lägre inkomst.På just Beny local kan man välja 12 eller 36. De andra vet jag inte.
Tack! Nu är vi inne på en förklaring som är pedagogisk nog för att tom jag (nästan) ska förstå. Har du en lika tydlig förklaring på hur det hänger ihop med pensionen? Är det något i stil med att pensionen annars skulle beräknats på 3k mer i månaden?
Då borde man ju kunna trixa med lite mer löneväxling under det året för att jämna ut en aning. Låter ändå inte som att det är ett solklart nej om det gäller en cykel man ändå inte räknar med att kunna köpa på superreaJag måste erkänna att jag inte satt mig in alls i det men en avancerad killgissning om det är ett bruttolöneavdrag på ex. 3k per månad så har du helt enkel 3k mindre i total lön och därmed en pensionsavsättning som grundas på att du helt enkelt har en 3k lägre inkomst.
Måste erkänna att jag är osäker på detta!
Som vanligt är den viktigaste frågan, som många inte tänker på men som stjälper kalkylen för den anställde, undanskuffad och styvmoderligt behandlad långt bak under ”vanliga frågor”, nämligen den minskade pensionsavsättningen. Och ska den kompenseras, stjälps ju kalkylen för arbetsgivaren.Här finns rätt bra info om hur just förmånscykel fungerar. Ska du inte casha din cykel ser jag inte varför det inte skulle vara ett alternativ. Mycket beror ju också på hur din arbetsgivare väljer att hantera den minskade arbetsgivaravgiften.
Du är nåt på spåren…Fast om det det går mer eller mindre jämnt upp för kunden...har man då inte flyttat 20 000 från statskassan till en cykelnasare?
Jag har inga problem att minimera min skatt men att skänka det 3e part...
Den där pdfen var ju toppen. För att sammanfatta:Här finns rätt bra info om hur just förmånscykel fungerar. Ska du inte casha din cykel ser jag inte varför det inte skulle vara ett alternativ. Mycket beror ju också på hur din arbetsgivare väljer att hantera den minskade arbetsgivaravgiften.
Ca 20% är utköpspriset efter 36 månader enligt "praxis", efter bara 12 månader borde utköpspriset vara typ 50%. Låter orimligt annars. Eller?Så vad den här tråden kokar ner till är att det, i bästa fall, går jämt upp med att köpa på ett bräde eller via någon förmånscykel aktör?
12 * 1778 = 21336
20%* 50k = 10000
Totalt = 31336kr
Nja, SGI och statlig pensionsavsättning opåverkad, ja. Däremot är avsättning till tjänstepensionen på lönedelar över 47750 (eller vad det är nu) ofta 30-35% beroende på avtal, så ett bruttolöneavdrag på 1000kr ger också minskad pensionsavsättning på 300-350kr. Kan slå rätt mycket på pensionskapitalet när det är dags.Höginkomsttagare har, även i detta fall, fördelar då t.ex. SGI är opåverkad vid en månadslön över 47750
När jag läste om det här var regeln ”köpa ut för marknadsvärde”. Där låter ju 20% lågt men 50% absolut rimligt efter ett år :)Den där pdfen var ju toppen. För att sammanfatta:
1. Rent tekniskt får handlaren betalt direkt av en extern aktör som står för finansiering
2. Arbetsgivaren betalar sedan direkt till finansiären
3. Arbetsgivaren betalarar lägre arbetsgivaravgift (eftersom den beräknas på bruttolön) och den mellanskillnaden går till finansiären.
4. Säljaren tvingas ge rabatt för att vara med på upplägget.
Alltså:
+ Butikspris
+ ränta
- rabatt
- de arbetsgivaravgifter som skulle betalats om lönen var högre
- den skatt som som skulle betalats som inte förmånen var skattesubventionerad
= priset den anställde betalar (mer "rabatt" ju högre pris och högre lön)
Nackdelen för den anställde kan kokas ner till att pensionsavsättning, SGI och i vissa fall semesterlön baseras på bruttolön, vilken alltså blir lägre med förmånscykel. Men vilka summor det rör sig om beror på hur arbetsgivaren hanterar de avsättningarna. Höginkomsttagare har, även i detta fall, fördelar då t.ex. SGI är opåverkad vid en månadslön över 47750
Tillägg: 12m leasing för de som har tillgång till det verkar betydligt mer fördelatkigt. Antar att det förklaras av att man då bara betalar ränta för en kortare period.
Tack för lärorikt svar! Jag vill dock protestera mot: "Höginkomsttagare har, även i detta fall, fördelar då t.ex. SGI är opåverkad vid en månadslön över 47750".Den där pdfen var ju toppen. För att sammanfatta:
1. Rent tekniskt får handlaren betalt direkt av en extern aktör som står för finansiering
2. Arbetsgivaren betalar sedan direkt till finansiären
3. Arbetsgivaren betalarar lägre arbetsgivaravgift (eftersom den beräknas på bruttolön) och den mellanskillnaden går till finansiären.
4. Säljaren tvingas ge rabatt för att vara med på upplägget.
Alltså:
+ Butikspris
+ ränta
- rabatt
- de arbetsgivaravgifter som skulle betalats om lönen var högre
- den skatt som som skulle betalats som inte förmånen var skattesubventionerad
= priset den anställde betalar (mer "rabatt" ju högre pris och högre lön)
Nackdelen för den anställde kan kokas ner till att pensionsavsättning, SGI och i vissa fall semesterlön baseras på bruttolön, vilken alltså blir lägre med förmånscykel. Men vilka summor det rör sig om beror på hur arbetsgivaren hanterar de avsättningarna. Höginkomsttagare har, även i detta fall, fördelar då t.ex. SGI är opåverkad vid en månadslön över 47750
Tillägg: 12m leasing för de som har tillgång till det verkar betydligt mer fördelatkigt. Antar att det förklaras av att man då bara betalar ränta för en kortare period.
Nu är jag inte sömmerska, men jag är rätt säker på att det där inte är en tråd.
Enligt beny är utköpspriset ca 30% efter 12 mån och 20% efter 36 mån (gäller elcykel)Ca 20% är utköpspriset efter 36 månader enligt "praxis", efter bara 12 månader borde utköpspriset vara typ 50%. Låter orimligt annars. Eller?
Jag kanske var otydlig men det enda jag försökte säga var att just SGI är opåverkad i det fallet. Tjänstepensionen är ju något annat men svårare att generalisera i sammanhanget.Nja, SGI och statlig pensionsavsättning opåverkad, ja. Däremot är avsättning till tjänstepensionen på lönedelar över 47750 (eller vad det är nu) ofta 30-35% beroende på avtal, så ett bruttolöneavdrag på 1000kr ger också minskad pensionsavsättning på 300-350kr. Kan slå rätt mycket på pensionskapitalet när det är dags.
Absolut finns det andra nackdelar och fördelar för höginkomsttagare men inte påverkas SGI om för den som har 55k i lön av att köpa förmånscykel? Eller har jag fått det om bakfoten?Tack för lärorikt svar! Jag vill dock protestera mot: "Höginkomsttagare har, även i detta fall, fördelar då t.ex. SGI är opåverkad vid en månadslön över 47750".
Det är ju snarare såvitt jag förstår så att höginkomsttagaren i vanliga fall har en nackdel (dold beskattning i praktiken) genom att SGIn inte ökar över en viss lön (trots att arbetsgivaravgifter/skatt inte sjunker).
Som du formulerar det nu har jag inget att invända!Enligt beny är utköpspriset ca 30% efter 12 mån och 20% efter 36 mån (gäller elcykel)
Jag kanske var otydlig men det enda jag försökte säga var att just SGI är opåverkad i det fallet. Tjänstepensionen är ju något annat men svårare att generalisera i sammanhanget.
Absolut finns det andra nackdelar och fördelar för höginkomsttagare men inte påverkas SGI om för den som har 55k i lön av att köpa förmånscykel? Eller har jag fått det om bakfoten?
Nej det släpper vi. Plumpt uttryckt av mig.Som du formulerar det nu har jag inget att invända!
Jag tror inte heller vi ska diskutera för- och nackdelar för höginkomsttagare vidare för då blir tråden snart låst.