Personalcykel, är det verkligen lönsamt?

När jag har räknat lite på detta innan har jag svårt att se hur det inte skulle vara lönsamt i fallet att man faktiskt vill ha en en riktigt dyr cykel och köper loss den för att sälja privat när de tre åren är slut.
Räknar man på tex en cykel för 100 000 kr blir det knappa 2000kr i månaden efter skatt. Så du betalar c:a 36 000kr plus köper ut den för 20 000 kr efter 3 år. Du har alltså lagt 56 000 kr.
Men, en värstingcykel i den klassen (under förutsättning att skicket fortf är bra) kan du lätt sälja för 50 000 kr om inte mer. Men säg 50 000kr för sakens skull. Det är 30 000 mer än du köpte loss den för. Totalt sett har du över 3 år då betalat 56 000 -30 000 kr= 26 000 kr för cykeln. Så en "besparing" på 74 000kr mot kontantpris. Säg att du kanske kan få 20% rabatt på listpriset så är det fortfarande 54 000 kr mindre än den hade kostat dig vid kontantinköp. Det motsvarar en "rabatt" på 1500kr per månad.

På dessa tre år förlorar du 4000kr x0,3 i pensionsavsättning varje månad om du har hög lön och ITP1. Det är 1200 kr i månaden.

Så runt 100 000 någonstans blir "besparingen" per månad större än den minskade pesionsavsättningen även om man räknar med ränteeffekt. Under det är det en förlustaffär. Kalkylen för tex en värstingracer för 150 000 kr ser tex ganska bra ut. Risken är försäljningspriset privat.

/Joakim

När jag har räknat lite på detta innan har jag svårt att se hur det inte skulle vara lönsamt i fallet att man faktiskt vill ha en en riktigt dyr cykel och köper loss den för att sälja privat när de tre åren är slut.
Räknar man på tex en cykel för 100 000 kr blir det knappa 2000kr i månaden efter skatt. Så du betalar c:a 36 000kr plus köper ut den för 20 000 kr efter 3 år. Du har alltså lagt 56 000 kr.
Men, en värstingcykel i den klassen (under förutsättning att skicket fortf är bra) kan du lätt sälja för 50 000 kr om inte mer. Men säg 50 000kr för sakens skull. Det är 30 000 mer än du köpte loss den för. Totalt sett har du över 3 år då betalat 56 000 -30 000 kr= 26 000 kr för cykeln. Så en "besparing" på 74 000kr mot kontantpris. Säg att du kanske kan få 20% rabatt på listpriset så är det fortfarande 54 000 kr mindre än den hade kostat dig vid kontantinköp. Det motsvarar en "rabatt" på 1500kr per månad.

På dessa tre år förlorar du 4000kr x0,3 i pensionsavsättning varje månad om du har hög lön och ITP1. Det är 1200 kr i månaden.

Så runt 100 000 någonstans blir "besparingen" per månad större än den minskade pesionsavsättningen även om man räknar med ränteeffekt. Under det är det en förlustaffär. Kalkylen för tex en värstingracer för 150 000 kr ser tex ganska bra ut. Risken är försäljningspriset privat.

/Joakim
Den här kalkylen får jag inte riktigt ihop. 2000kr/mån i 36 mån blir 72k?
Om du menar 1000kr/mån så betyder det att du, efter att ha köpt ut den för 20000, har betalat totalt 36+20=56k

Om du då säljer den för 50k så har du totalt sett gjort en förlust på 6k (56-50).

Tillägg:
I Benys kalkyl blir din månadskostnad 1886kr för en cykel med priset 100k om du har 50% marginalskatt och kör på 36 mån. Det blir totalt 67896+utköpspriset 20000 = 87896kr

Om det som du säger stämmer att du tappar 1200kr/mån i pensionsavsättning under den tiden så är det ett tapp på 43200kr. Så även om cykeln blir 12104kr billigare så blir din totala förlust 31096. Det låter mycket.

Senast ändrad:
En cykel man betalar 100 000kr för idag skulle jag inte tro man kan sälja för 50 000 om tre år. Marknaden för begagnade cyklar med hög prislapp känns väl rätt död just nu i alla fall. Och cykling som (dyr) hobby upplever jag vara på kraftigt nedåtgående.

Sen är det vad jag inte lagligt att hitta på ett restvärde och sälja den för det. rättaresagt så blir det skatt även på det

Och för att ens ha en teoretisk chans att få ut ett högt andrahandspris måste den nog närmast vara i nyskick. Om man "vill ha en dyr cykel" vill man väl förhoppningsvis använda den till mer än att cykla till kyrkan på söndagarna?

Den här kalkylen får jag inte riktigt ihop. 2000kr/mån i 36 mån blir 72k?
Om du menar 1000kr/mån så betyder det att du, efter att ha köpt ut den för 20000, har betalat totalt 36+20=56k

Om du då säljer den för 50k så har du totalt sett gjort en förlust på 6k (56-50).

Tillägg:
I Benys kalkyl blir din månadskostnad 1886kr för en cykel med priset 100k om du har 50% marginalskatt och kör på 36 mån. Det blir totalt 67896+utköpspriset 20000 = 87896kr

Om det som du säger stämmer att du tappar 1200kr/mån i pensionsavsättning under den tiden så är det ett tapp på 43200kr. Så även om cykeln blir 12104kr billigare så blir din totala förlust 31096. Det låter mycket.
Helt rätt, man ska inte räkna och skriva siffror samtidigt som man gör annat.. :)
36 månader a 2000kr är mycket riktigt 72 000. Plus 20 vid utköp blir 92 000 kr
30 000 kr mer än utköpspriset vid försäljning ger 92-30= 62 000 kr utlägg över 3 år, så bara 18000 kr mindre än kontantköp med 20% rabatt, vilket är en "besparing" på 500 kr/månad. Så då blir det mycket riktigt svårt att motivera det med tanke på bortfallet av pensionsinsättningarna. Man behöver köpa ännu dyrare cykel bara! :)

Angående problem att få ut 50% av nypris efter tre år så beror det väldigt mycket på vad du väljer för cykel. En MTB=mycket svårt. En high end racer=inte svårt alls faktiskt om man är lite påläst och väljer en eftertraktad modell. Så "Halo"-modeller bland racercyklar är fortfarande eftertraktade begagnade.

Helt rätt, man ska inte räkna och skriva siffror samtidigt som man gör annat.. :)
30 000 kr mer än utköpspriset vid försäljning ger 92-30= 62 000 kr utlägg över 3 år, så bara 18000 kr mindre än kontantköp med 20% rabatt, vilket är en "besparing" på 500 kr/månad. Så då blir det mycket riktigt svårt att motivera det med tanke på bortfallet av pensionsinsättningarna. Man behöver köpa ännu dyrare cykel bara! :)

Angående problem att få ut 50% av nypris efter tre år så beror det väldigt mycket på vad du väljer för cykel. En MTB=mycket svårt. En high end racer=inte svårt alls faktiskt om man är lite påläst och väljer en eftertraktad modell. Så "Halo"-modeller bland racercyklar är fortfarande eftertraktade begagnade.
Sorry men du tappade mig igen, vart kom 30k ifrån? Och hur kan du dra bort det från vad du vetalat?

Som jag ser det kommer din kostnad bli allt du betalar, dvs 92000 plus det du inte får avsatt till pension. Om vi fortsätter med samma exempel (även om jag är tveksam på den siffran gällande pension) blir det:

72k månatliga utbetalningar
20k utköps pris
43k förlorad pensionsinsättning

I det exemplet betalar du alltså 135k för en cykel du kan köpa för 100k i handeln?

Mot den bakgrunden är det ju i det närmaste ett kap att köpa den med 12m leasing istället.

Månadskostad 3930*12 = 47160
Utköpspris 100000*30% = 30000
Total 47160+30000 = 77160

Eller är pensionstappet mycket högre då?

Ja, och dessutom är det väl så att du antingen vill behålla cykeln själv efter tre år eller sälja den vidare, oavsett hur du har köpt den. Det blir konstigt att jämföra "avbetalning + sälja vidare" med "direktköp + behålla". Med avbetalning så har du (med din kalkyl) lagt ut 92 000 kr efter tre år. Vid direktköp med 20% rabatt har du lagt ut 80 000 kr. Skillnad 12 000 kr. Andrahandsvärdet vid vidareförsäljning påverkas inte av hur du har köpt den, vare sig det är 50 000 kronor eller lägre.

(Teoretiskt kan man tänka sig att service ingår i avbetalningsalternativet som teoretiskt är så pass bra att den höjer andrahandsvärdet något, men knappast så att det täcker differensen på 12 000kr.)

Ja, och dessutom är det väl så att du antingen vill behålla cykeln själv efter tre år eller sälja den vidare, oavsett hur du har köpt den. Det blir konstigt att jämföra "avbetalning + sälja vidare" med "direktköp + behålla". Med avbetalning så har du (med din kalkyl) lagt ut 92 000 kr efter tre år. Vid direktköp med 20% rabatt har du lagt ut 80 000 kr. Skillnad 12 000 kr. Andrahandsvärdet vid vidareförsäljning påverkas inte av hur du har köpt den, vare sig det är 50 000 kronor eller lägre.

(Teoretiskt kan man tänka sig att service ingår i avbetalningsalternativet som teoretiskt är så pass bra att den höjer andrahandsvärdet något, men knappast så att det täcker differensen på 12 000kr.)
Sant, blir lite konstigt att tänka så ja. Fasen, jag som ju hade lyckats övertyga mig själv om att det var en vettig deal att ta ut en värsting-racer :)
Men det som iaf KAN vara positivt (för ekonomin) är att man med påskrivet avtal på 36 mån tvingas låta bli att byta cykel på 3 år. Det gissar jag att jag inte kunnat om jag köpt privat.. :)
Dyraste hojen jag haft gick jag faktiskt +/- 0 på på två år pga 1 år gammal beggad finram i nyskick plus tålamod att hitta riktigt bra deals på delar. Men så saknar jag den hojen också..

För att jag själv gick igenom det och räknar då som följande. Jag tycker det är märkligt att man inte nämner pensionen på dessa sidor. Det är ändå en del pengar där och jag antar att de flesta arbetsgivare inte skjuter till, men det avgör ju så klart.

Om vi tar lite mer normala räkneexempel och betänker att vi också ska minimera förmånsskatten. Restvärdet är den stora frågan. Stämmer deras restvärdesberäkningar (det har de gjort hos andra som leasat cykel, ungefär som med bilar) så är det en rätt bra deal, men det är ju inte så man häpnar.

Jag skiter i service, det är kul att mecka men det är 1500 kr enligt leverantör.
Jag struntar i självriskreducering som följer med, det är ju lite vad man har för tur/otur och hur man värderar.
Jag struntar i försäkring (det beror på vad du har).

Sedan är det där med hur mycket du tjänar. Du vill inte nalla på den allmänna pensionen, men här räknar jag med att IT-konsulterna är och shoppar.

En cykel för ca 20k. Vad priset är beror helt på vem som levererar. Vissa har priset butikerna har (bikelease), andra har dyrare varianter. Här följer det vanliga, kan du köpa billigare någon annanstans, gör det. Min såldes på rea och leasades för det priset t ex. så kontant och leasing blir same same.
Köper du lite tillbehör med samma upplägg blir det ju aningens mer då, både pengar och besparing.

cykel_kostade = 20000 = 20 000
cykel_kostade_utan_moms = cykel_kostade * .8 = 16 000

månadskostnad_brutto = 478 = 478
# Normal fackpension 30% för vi tjänar många pesetas
pension_som_minskar = månadskostnad_brutto * .3 = 143,4

# Jag har 53% marginalskatt
kunde_fått_i_lön = månadskostnad_brutto * 0.47 = 224,66

får_pensionsspara_själv_för_lägre_brutto_lön = pension_som_minskar = 143,4

# Enligt annan så brukar detta stämma
restvärde_20% = cykel_kostade * 0.2 = 4 000

vad_jag_betalar_om_året_istället_för_ett_bräde = 12 * (kunde_fått_i_lön + får_pensionsspara_själv_för_lägre_brutto_lön) = 4 416,72

besparing = cykel_kostade - (vad_jag_betalar_om_året_istället_för_ett_bräde * 3) - 4000 = 2 749,84

besparing_om_jag_sparar_pengarna_istället_för_att_lägga_de_på_ett_bräde_per_år_med_5%_avkastning = ((cykel_kostade - vad_jag_betalar_om_året_istället_för_ett_bräde) * 0.05)
+
((cykel_kostade - vad_jag_betalar_om_året_istället_för_ett_bräde - vad_jag_betalar_om_året_istället_för_ett_bräde) * 0.05) = 1 337,49

besparing_om_jag_inte_köpte_annat_för_pengarna = besparing + besparing_om_jag_sparar_pengarna_istället_för_att_lägga_de_på_ett_bräde_per_år_med_5%_avkastning = 4 087,33

Senast ändrad:
Kikar lite på dyrare elhoj som förmånscykel men såg direkt att i cykelvärlden går det att hitta så oerhört mycket mer cykel för pengarna än sportsons total orabatterade och ibland till och med gamla hojar...

Hm, vad kostar ett snöre o vad kan man spara?
* Köp inte ny bil eller biltillbehör, bara reparation o slitdelar -> 20"-200"kr per år
* Hela hushållet, åk bara bil, när det absolut inte går att cykla/gå(sträcka > 5-35km, varor>20+kg) -> 1"-5"kr per år
* Köp inga nya prylar alls, köp secondhand -> 3"-30"kr per år
* Köp ingen ny elektronik, om det inte är trasigt -> 3"-30"kr per år
* ...

Så nya cyklar (n+1) är ingen förlust alls, utan bara roligt -> behöver du/ni en cykel, köp den, oberoende på hur den finansieras!

Jag kikade lite på erbjudandet vi fick från Ecochange i april, jobbar för kommun. Här är ett exempel.
1000016538.jpg
1000016537.jpg

Från deras egen Q&A:
"Är det förmånligt med att teckna en förmånscykel?
Ja, på alla sätt, såväl ekonomiskt som trygghetsmässigt. Ser man till vad man sparar på både cykel, garantier och trygghetslösning så är det väldigt förmånligt och en mycket populär förmån bland våra kunder. Normalt sparar du som medarbetare upp till 30% jämfört med ett köp i butik.

Med skattereglerna från 1 januari 2022 där man bara ska beskattas för den del av förmånen som överstiger 3 000 kronor under ett beskattningsår, så ökade besparingen ytterligare med upp till 3 000 – 4 500 kr beroende på vilket skatt du betalar och val av cykel.

Det finns god tillgång på marknadsledande cyklar som man slipper lägga ut pengar för själv. Vi tror också att tryggheten och enkelheten att växla lön mot en cykel gör det smidigt för dig att ha en kvalitetscykel under lång tid.

Det har visat sig att i regel beställer ca 30% av medarbetarna en förmånscykel under ett avtal, vilket visar på dess popularitet."

Fortsatt av:
"Om jag vill köpa ut cykeln efter avtalsperiodens slut, vad blir mitt pris?
Kostnaden för att köpa ut din cykel efter tre år är baserat på det då rådande marknadsvärdet för cykeln. Med rådande skatteregler kan och får vi inte göra gissningar eller förutspå vad eventuell kostnad kommer att vara. Det kan vara tryggt att veta att prisbilden på tre år gamla cyklar som löper ut idag är så attraktiv att de flesta valt att köpa loss den."
Ni drar vilka slutsatser ni vill, men jag tycker det är intressant att en säljare väljer att spekulera i att det är förmånligt men hänvisar till regler om att de inte får gissa på frågan om vad det kostar när det väl är dags att betala.

Leasing, avbetalning, personalcykel eller vad man du vill kalla det för är ingen välgörenhet. Företagen kommer se till så att de tjänar minst lika mycket som vid kontantköp och skattemyndigheten kommer se till så att du inte kommer undan skatt.

Tjena!

Eftersom jag har lite insyn så vet jag att deras marginaler i pricei sjunker, men dom säljer fler cyklar. Det är ruskigt många som inte tänkt att köpa en cykel som hoppar på personalcykelavtal, samt att dom i de flesta fall köper en markant dyrare cykel än vad dom skulle gjort annars.

Det låter ju jättebra att luras att köpa nåt som man egentligen inte tänkt köpa ?

Tjena!

Det är ju tidens melodi. Började ju med telefoner på avbetalning och personal dator och sen alla streamingtjänster, leasingbilar m.m. Man ser en en låg månadskostnad men räknar inte på totalen. Ännu bättre när man inte ser någon räkning, pengarna försvinner bara på vägen.

Jag kikade lite på erbjudandet vi fick från Ecochange i april, jobbar för kommun. Här är ett exempel.
Visa bilaga 698262Visa bilaga 698263

Från deras egen Q&A:
"Är det förmånligt med att teckna en förmånscykel?
Ja, på alla sätt, såväl ekonomiskt som trygghetsmässigt. Ser man till vad man sparar på både cykel, garantier och trygghetslösning så är det väldigt förmånligt och en mycket populär förmån bland våra kunder. Normalt sparar du som medarbetare upp till 30% jämfört med ett köp i butik.

Med skattereglerna från 1 januari 2022 där man bara ska beskattas för den del av förmånen som överstiger 3 000 kronor under ett beskattningsår, så ökade besparingen ytterligare med upp till 3 000 – 4 500 kr beroende på vilket skatt du betalar och val av cykel.

Det finns god tillgång på marknadsledande cyklar som man slipper lägga ut pengar för själv. Vi tror också att tryggheten och enkelheten att växla lön mot en cykel gör det smidigt för dig att ha en kvalitetscykel under lång tid.

Det har visat sig att i regel beställer ca 30% av medarbetarna en förmånscykel under ett avtal, vilket visar på dess popularitet."

Fortsatt av:
"Om jag vill köpa ut cykeln efter avtalsperiodens slut, vad blir mitt pris?
Kostnaden för att köpa ut din cykel efter tre år är baserat på det då rådande marknadsvärdet för cykeln. Med rådande skatteregler kan och får vi inte göra gissningar eller förutspå vad eventuell kostnad kommer att vara. Det kan vara tryggt att veta att prisbilden på tre år gamla cyklar som löper ut idag är så attraktiv att de flesta valt att köpa loss den."
Ni drar vilka slutsatser ni vill, men jag tycker det är intressant att en säljare väljer att spekulera i att det är förmånligt men hänvisar till regler om att de inte får gissa på frågan om vad det kostar när det väl är dags att betala.
Han gissar nog att de kommer att fortsätta sätta ett fejkvärde och att det räcker att inte skylta med det i förväg.
Min polare plockade ut en Scott Speedster Gravel 20, nypris ca 20-25 när det begav sig, han fick betala ca 500-600 kr/mån för detta och när det var dags att köpa ut cykeln så fick han prislappen 16.700 kr för "det var vad de såg på blocket". Sportson som arrangerade cykelleasingen på något sätt.

Dvs en mycket dålig affär rent ekonomiskt.

Tillbaka
Topp