PF30 - glapp överallt i kolfiberram

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
Ni som funderar på att ersätta plastkoppar med skruvade BB lager bör också fundera på detta:
Detaljer med gänga på ena sidan och urtag på den andra sidan för BB lager kräver i de flesta fall två uppspänningar i en CNC svarv. Varje gång man spänner upp något med hyfsad snabb produktion och med den lågt pris per styck innebär i 99 fall av 100 att det inte är exakt koncentriskt mellan sidorna.
Det andra problemet är när man pressar i lager på en annan detalj så är det inte exakt rakt. Det finns liksom inte.
Det sista problemet är att man har två detaljer som skall skruvas ihop. Enbart detta säger att det inte är exakt koncentriskt.

Så att bygga bort problemen som finns på PF lagerhus får man nog inte med ovanstående. Problemen börjar med plastkoppar som rör sig. Därefter förvärras problemen snabbt.

Jag tror cykeltillverkarna har tänkt till ordentligt med PF lagerhus men människor är olika, därför får vi problem, vissa inte.
Vad jag m,inns hittills så är gängat en bra lösning med minst antal problem per cyklad mil. Men gängor kan man ha sönder på fler sätt än PF.

Bara mina 2 cent här.

Kid1000 sa:
Ni som funderar på att ersätta plastkoppar med skruvade BB lager bör också fundera på detta:
Detaljer med gänga på ena sidan och urtag på den andra sidan för BB lager kräver i de flesta fall två uppspänningar i en CNC svarv. Varje gång man spänner upp något med hyfsad snabb produktion och med den lågt pris per styck innebär i 99 fall av 100 att det inte är exakt koncentriskt mellan sidorna.
Det andra problemet är när man pressar i lager på en annan detalj så är det inte exakt rakt. Det finns liksom inte.
Det sista problemet är att man har två detaljer som skall skruvas ihop. Enbart detta säger att det inte är exakt koncentriskt.

Så att bygga bort problemen som finns på PF lagerhus får man nog inte med ovanstående. Problemen börjar med plastkoppar som rör sig. Därefter förvärras problemen snabbt.

Jag tror cykeltillverkarna har tänkt till ordentligt med PF lagerhus men människor är olika, därför får vi problem, vissa inte.
Vad jag m,inns hittills så är gängat en bra lösning med minst antal problem per cyklad mil. Men gängor kan man ha sönder på fler sätt än PF.

Bara mina 2 cent här.
Hej.. Lägger på 2 cent.. mvh borano20

Jag har en fråga som går åt komplett andra hållet men som fortfarande är OnTopic. Jag har en kina-kokos ram med bb92 som lagerskålarna alltid "ärgar" fast i. Toleransen vid installation skulle jag anse som god, då man kan knacka in dem lätt med en gummihammare utan att oroa sig för att något hamnar snett. Men varje gång som man ska ut med de gamla lagrena så sitter plastkopparna helt fast. Stod igår och kämpade i en halvtimme med att med en styrlagerkopp och golvet som mothåll driva ut plastkopparna med en hammare och förlängningsskaft med hylsa. Såklart oroar man sig för att trasha ramen och borde använda utdragare kanske, men skit idet. Det funkar. 4:e gången med samma procedur nu.

Någon som kan förklara fysiken (och/eller kemin) i hur det kan sätta fast sig så hårt med plast mot plast?

Jag kan inte förklara fysiken/kemin bakom det. Men däremot har jag haft liknande problem i ett helt annat sammanhang, kolfiber mot kolfiber som satt stenhårt. Det hjälpte att spola varmvatten på, så utvidgade sig den yttre delen mer än den inre, och allt gick att lossa för hand. Om du inte tror att det skadar ramen, så kan du prova det nästa gång.

Hej.. Man kan lura på om det inte skulle gå bättre med utdragare. Om du bara knackar å skålen drar snett i hålet så sitter den ju där. Har du gott om plats när du knackar i skålarna, sen i med lagren och sen belastning mens du trampar på.. Plastskålarna expanderar och din fina passning är borta. Det kan vara ren fysik också, inget kemiskt. mvh borano20

Diskussionen blir lite för teknisk för mig så har svårt att dra någon slutsats av mitt problem. Verkar vara många duktiga här så passar på att hijacka tråden lite. Hoppas det är OK.

Jag sitter själv med en Crux från 2014 där vevhuset är förstorat. Det är ett OSBB som är 61mm brett. Det löste sig en tid med epoxy men gav sen vika och glappade. Jag kör Shimanovevar så LBS testade med PraxisWorks 30 till 24mm men det glappade tyvärr också med 3,5mm aluspacers/koppar på sidorna. Skulle absolut kunna fixa en ny ram men återanvänder gärna denna ram då jag har lite andra komponenter som passar. Dessutom tycker jag den är rätt fin och var trevlig att cykla på när det väl fungerade.

Skulle ett BBInfinite OSBB som detta kunna lösa mitt problem eller är det kört? Vore trist att slänga ramen.
https://www.bbinfinite.com/products/osbb-30mm?variant=9864556355

Tack!

Hur gick det för Geo, hade inte han problem med att allt var snett och vint?
Det var iofs way back och mitt minne kanske luras med mig.

calleking sa:
Diskussionen blir lite för teknisk för mig så har svårt att dra någon slutsats av mitt problem. Verkar vara många duktiga här så passar på att hijacka tråden lite. Hoppas det är OK.

Jag sitter själv med en Crux från 2014 där vevhuset är förstorat. Det är ett OSBB som är 61mm brett. Det löste sig en tid med epoxy men gav sen vika och glappade. Jag kör Shimanovevar så LBS testade med PraxisWorks 30 till 24mm men det glappade tyvärr också med 3,5mm aluspacers/koppar på sidorna. Skulle absolut kunna fixa en ny ram men återanvänder gärna denna ram då jag har lite andra komponenter som passar. Dessutom tycker jag den är rätt fin och var trevlig att cykla på när det väl fungerade.

Skulle ett BBInfinite OSBB som detta kunna lösa mitt problem eller är det kört? Vore trist att slänga ramen.
https://www.bbinfinite.com/products/osbb-30mm?variant=9864556355

Tack!
Hej..Om jag inte minns fel så hade jag kontakt med BBInfinite före jag gjorde mitt val. Det går visst inte att byta lager själv på deras BB. Inte enda företaget som gör så. Bort direkt i min värld. Har du en sliten ram så blir det inte bättre av att du måste dra ut hela cylindern, gång på gång. Om du läst tråden så vet du var hjälpen finns, om du frågar mig.. Eftersom den killen, hempularn som kladdar i ett skjul, kan mäta DIN ram å anpassa SIN adapter till RÅDANDE MÅTT. Precis som han gjorde med Tifosin. Såna företag handlar jag gärna med. Släng iväg ett email.. Under väntetiden kan du ju luska vad som sägs om keramiska hybridlager.. mvh borano20

Hej.. Nä, men det finns en sjuhelvetes hög med begagnade ramar och cyklar. Köp en sån å du har gott om råd att fixa det ev. problemet. Det finns också ramtillverkare som faktiskt håller sig inom toleranserna. mvh borano20

Funderade lite och beställde sedan en Hambini BB. Känns som att en BB tillverkad i ett enda stycke borde ge bästa möjliga förutsättningar för linjäritet mellan lagren. En gängad BB i 2 delar är ju beroende på att anliggsytan på båda sidor om vevlagerhålet är plana och parallella, annars kan det böja BB:n. En BB tillverkad i ett stycke borde också vara styvare vid belastning.

Det mest logiska vore ju att forma in en hylsa av aluminium redan man bygger ramen, och sedan bearbetas lagerlägen i metallen. Förstår inte varför det ska vara så svårt. Man gör ju så med andra cykeldelar, vevarmar, alu-karbonhjul etc. Men då kostar det väl en hundring extra i tillverkningen.

Gano sa:
Funderade lite och beställde sedan en Hambini BB. Känns som att en BB tillverkad i ett enda stycke borde ge bästa möjliga förutsättningar för linjäritet mellan lagren. En gängad BB i 2 delar är ju beroende på att anliggsytan på båda sidor om vevlagerhålet är plana och parallella, annars kan det böja BB:n. En BB tillverkad i ett stycke borde också vara styvare vid belastning.

Det mest logiska vore ju att forma in en hylsa av aluminium redan man bygger ramen, och sedan bearbetas lagerlägen i metallen. Förstår inte varför det ska vara så svårt. Man gör ju så med andra cykeldelar, vevarmar, alu-karbonhjul etc. Men då kostar det väl en hundring extra i tillverkningen.
Hej.. Tänker man som du, eller jag, och vill byta lagren själv när det tarvas, så blir det Hambini. Vill du inte köpa kemi och verktyg för monteringen så hör du av dig så skickar jag upp mina grejor, du betalar bara portokostnader. det är noog inte sååå enkelt att göra en hylsa i aluminium heller, den ska gängas från båda hållen, höger och vänstergänga. Ska man göra ena sidan i ett moment, kanske en sats på 100 stycken, lägga på hög å ladda maskinen och fräsa andra sidan. Du mister hundraprecisionen när du tar loss arbetsstycket ur fixturen... Har du fixturen i mitten och bygger en maskin runt den för att fräsa från båda hållen så måste du lina in fräsarna mot varandra. Inte såå lätt, och specialmaskinen kostar nog en del. Här har ju faktiskt ITAgängan en fördel. Dessutom så väger metallhylsan, jag tror min vägde runt 20 gram å det går ju inte i lättviktsrejset. Då skickar hellre ( somliga av ) ramtillverkarna problemet till kunden.. mvh borano20

Gano sa:

Det är ju det som kallas bb30 och inte pf30. Där de har aluminium hylsan i ramen, inbakad. Men det kräver ju ännu högre tolleranser när ramen görs eftersom du inte har en plasthylsa som ta upp lite (så som pf standarden var från början fanns ju bara plasthylsor till pf). Alltså är det billigare för tillverkaren att göra en ram med pf. Eller det är vad jag hört i alla fall. Men kan ju vara fel.

Jensen sa:
Det är ju det som kallas bb30 och inte pf30. Där de har aluminium hylsan i ramen, inbakad. Men det kräver ju ännu högre tolleranser när ramen görs eftersom du inte har en plasthylsa som ta upp lite (så som pf standarden var från början fanns ju bara plasthylsor till pf). Alltså är det billigare för tillverkaren att göra en ram med pf. Eller det är vad jag hört i alla fall. Men kan ju vara fel.

Ungefär vad jag hört oxå, vet även flera cyklister som haft problem med att aluminiumhylsan lossnar från kolfibret på bb30-ramar.

Tror jag är på min 5e ram med pf92, enda problemet jag haft var med 30mm race face axel, de lagren höll bara ngn månad oavsett fabrikat på lagren. 24mm axel (mest gxp) har jag inte haft några problem alls med. Beror säkert mkt på ramens toleranser.

skier sa:
Jensen sa:

Ungefär vad jag hört oxå, vet även flera cyklister som haft problem med att aluminiumhylsan lossnar från kolfibret på bb30-ramar.

Tror jag är på min 5e ram med pf92, enda problemet jag haft var med 30mm race face axel, de lagren höll bara ngn månad oavsett fabrikat på lagren. 24mm axel (mest gxp) har jag inte haft några problem alls med. Beror säkert mkt på ramens toleranser.

Tror det i ditt fall lika mycket beror på lager med små kulor. Pf92 designades troligen inte med tanke på 30 mm Axel.

Senast ändrad:
För den som vill läsa på om standarder och en del lösningar på problem.
https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/the-complete-guide-to-bottom-bracket-standards/

Köpte själv en cykel med PF som började knaka efter 3 dagar demonterade och mätte med hålmikrometer och mikrometer. Cykel håller inte tolerans och inte heller YD på plastkopparna. Av 4 lageruppsättningar var det bara en som höll toleranserna FSA i detta fall. Jag skickade tillbaka cykeln och fick pengarna tillbaka efter att jag gjort en video där jag mäter ramen motpartens kommentar "jag har aldrig sett någon göra så"

CRClasse sa:
https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/the-complete-guide-to-bottom-bracket-standards/

Köpte själv en cykel med PF som började knaka efter 3 dagar demonterade och mätte med hålmikrometer och mikrometer. Cykel håller inte tolerans och inte heller YD på plastkopparna. Av 4 lageruppsättningar var det bara en som höll toleranserna FSA i detta fall. Jag skickade tillbaka cykeln och fick pengarna tillbaka efter att jag gjort en video där jag mäter ramen motpartens kommentar "jag har aldrig sett någon göra så"

Älskar den kommentaren. ?
Vilket märke var ramen av? Känns som att vissa märken har lägre kvot som klarar toleranser rent generellt?

En bra tumregel är att välja bort cyklar där dom bytt vevarna från shimano/sram/campa till fsa. Då vet man att dom har snålat in på allt som går och lite till i produktionen.

Lingon sa:
En bra tumregel är att välja bort cyklar där dom bytt vevarna från shimano/sram/campa till fsa. Då vet man att dom har snålat in på allt som går och lite till i produktionen.
Denna cykel får sitta i trainern. Köpte en ny med Shimano Ultegra rakt igenom. Men kan vara väldigt bra att ha en reservcykel, och jag gillar ramens geometri, så det kan vara värt att fixa till vevlagren ändå.

Jensen sa:
Gano sa:

Det visste jag inte. Men om man ska forma in en aluminiumhylsa så måste den ha någon form av profil eller taggar el dyl på utsidan annars lossnar den nog. Man kan ju allvarligt fundera på om kolfiber verkligen är lösningen på allt. Jag tror mer och mer på 3D print, då kan man få det precis som man vill inkl aero och hela baletten.

AdamJonne sa:
CRClasse sa:

Vilket märke var ramen av? Känns som att vissa märken har lägre kvot som klarar toleranser rent generellt?

Rock Mashine

CRClasse sa:
AdamJonne sa:
CRClasse sa:

Rock Mashine

Min är också en Rock Machine (RR700). Ganska sannolikt att dessa ramar är tillverkade av någon lågkostnadsfabrik i Kina. Inte därmed sagt att allt Kinatillverkat är skit, men där gäller nog "man får vad man betalar för" mer än på de flesta andra ställen. Min andra cykel är en 100% Kinacykel, en Yoeleo R9 med 100% Shimano Ultegra Di2. Jag känner skillnaden, RM-ramen är väldigt gungig, Yoeleon är rapp och styv.

Tillbaka
Topp