Pike 454 -07 dual air - coilkonvertering

Lotta B

Aktiv medlem
Sådär, nu är min luftpike numera en fjäderdito, hurra! Kan bara säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet, returen blev mkt snabbare och mer ställbar, särskilt för mig som inte väger så mkt. Gaffeln betedde sig segt med lite luft i, nu står den högre upp i slaget med samma sag som jag hade tidigare.

Material som behövdes: fjäder, en liten pryl som fjädern vilar på, och u-turnvredet ifall man vill kunna gå lägre än 140mm. Plus olja förstås.

Rekommenderas verkligen, viktökningen känns försumbar jämfört med förbättringen av funktionen :)

Kul och intressant rapport. Sällan man hör nån som kört exakt samma gaffel i olika utföranden i luft vs. coildiskussioner.

/Johan

Bra! Då känns det som att jag valde rätt som behöll fjädervarianten trots mervikt. Kul att du blev nöjd också!

Intressant, jag har motsatt erfarenhet och preferens.
Jag har två Pike, en Dual Air och en Coil U-Turn och jag föredrar luftvarianten. Luftisen har mer progressiv "fjäder" och står därför upp bättre i slaget där Coilen jobbar djupare (för djupt imho). Coilen är lite för linjär tycker jag och bottnar därför lite väl lätt. Airen går nästan inte att bottna hårt tack vare luftfjäderns progressivitet.
Men jag väger å andra sidan (antagligen, om inte ditt nick är helt vilseledande ;-) ) en del mer än dig och ligger nog rätt nära medelåkaren som RS designat för med mina 80 kg.

Jag kör för övrigt precis samma olja och mängd i båda gafflarna (servar själv) så de är identiska så när som på fjädermediet. Min enda farhåga med Airen var luftfjäderns tillförlitlighet men efter fem års cykling året runt utan problem får jag nog säga att det var obefogat... Att Airen är lättare får man som grädde på moset :-)

Jo Westman, du gjorde nog rätt, även om jag tror att air:en hade funkat mkt bättre med mer luft än jag har kört med. Viktjakt är bra på rätt ställen liksom, efter personlig preferens :)

Aha, *micke*, kul att höra motsatt faktiskt. Jag ville ha en mer linjär gaffel, progressiviteten gjorde mig lite sur. Tror faktiskt att mina 58 kg är för lågt för luftvarianten, den funkar inte riktigt som den ska då. Märkligt nog så är jag jäkligt nöjd med min Lyrik solo air, skumt.

Vilken kul operation!
Innebär det att det är lika lätt att göra tvärt om, byta till luft om man har en coil?

Senast redigerad av en moderator:
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken kul operation!
> Innebär det att det är lika lätt att göra
> tvärt om, byta till luft om man har en coil?

Intressant!

Det som ev. kan ställa till problem om man byter åt andra hållet är att fjädern kan ha repat upp insidan av innerbenet, så att lufkamrarna inte blir täta. Det borde ju funka att kolla inuti hur det ser ut och sen köra hårt om det ser bra ut. Sen så är jag inte hundra på att byten funkar på alla årsmodeller, kolla på rockshox reservdelsdokument hur gaffeln ser ut. Mina luft-internals är till salu hursomhelst ifall nån vill testa.

Tillbaka
Topp