Pike air shaft i Lyrik?

mtbloaf

Aktiv medlem
Pike air shaft i Lyrik?
Har försökt söka mig till detta (även på engelska, ja) men hittar inget definitivt svar.
Har en rockshox Pike (2016 om jag minns rätt) och en Lyrik (2020 kanske), båda 29".
Om jag sätter ett pike airshaft på 150mm i en lyrik, blir den då 150mm, eller 140? Eller nåt annat?
Är det inte så att lyrik-benen sträcker sig längre nedanför hjulaxeln än pike?

Jag kan såklart testa, men gafflarna befinner sig på olika ställen i landet.
Skulle gärna vilja veta innan jag testar, om jag behöver beställa / såga av ett air shaft.
De jag har är såpass gamla så det står "pike 29 140. lyrik / yari 160" på dem, och jag vill tro att det syftar till att lyrik / yari måttet är för 27,5 gafflar, eftersom de är typ 2cm kortare i benen?

MVH

Pike air shaft i Lyrik?
Jag vet inte när de förändrades? Är det i och med buttercups eller?
Vore jättesnällt om du kunde mäta 160mm lyrik :)
Vet inte om man ska mäta hela grejen, eller bara från botten där själva "circlipen" sitter...
jag vet inte hur airshaft skiljer men chassi var väl samma tills det kom nån bleed ventil, kom det inte innan buttercup? Jag har själv typ 2018-19 nåt så vet inte exakt

Pike air shaft i Lyrik?
"Huvudet" och "burken" är annorlunda på Pike och Lyrik. Om du bara vill byta längden av airshaften kan du bara byta stången och lämna allt annat kvar. Då skulle jag gissa att stången är samma, men frågan är då vad längden av själva stången är på Pike och Lyrik.

Jag har flera till (gamla) Pike som jag kan mäta. Både Pike och Lyrik har haft samma konstruktion mellan 2018 och 2022. Jag föredrar B1 över C1 ait shaft och har köpt flera C1 och bytt stången på mina (eller min sons) B1.

Pike air shaft i Lyrik?
Gick ner i källaren och hittade 5 olika airshafts, började mäta, efter ett tag lade hjärnan av.
Det verkade vara svårare att utröna hur mycket travel de ger än jag trodde.
Det som satt i var C1 160mm, det som jag hade som skulle vara 150mm (B1 tror jag) var nästan 2cm kortare till ”den röda grejens botten”.

Gav upp och bara satte i det som jag kapade till 125mm (som typ är A1 från en Pike eller något sådant, botten är svart och gjord av någon hårdplast)

Fick en Lyrik med ungefär 127mm fjädring
Så de kanske är samma ändå?
Eftersom det blev typ rätt :)
Eller borde jag mätt upp till kronan istället för sag indikatorn?
Godnatt

Bilagor

• IMG_1924.webp
    IMG_1924.webp
    391.8 KB · Besök: 41
Pike air shaft i Lyrik?
Har försökt söka mig till detta (även på engelska, ja) men hittar inget definitivt svar.
Har en rockshox Pike (2016 om jag minns rätt) och en Lyrik (2020 kanske), båda 29".
Om jag sätter ett pike airshaft på 150mm i en lyrik, blir den då 150mm, eller 140? Eller nåt annat?
Är det inte så att lyrik-benen sträcker sig längre nedanför hjulaxeln än pike?

Jag kan såklart testa, men gafflarna befinner sig på olika ställen i landet.
Skulle gärna vilja veta innan jag testar, om jag behöver beställa / såga av ett air shaft.
De jag har är såpass gamla så det står "pike 29 140. lyrik / yari 160" på dem, och jag vill tro att det syftar till att lyrik / yari måttet är för 27,5 gafflar, eftersom de är typ 2cm kortare i benen?

MVH
Har för mig att solo air var till pike/lyrik, men så fort debon air kom så såg de olika ut (men teoretiskt sett skulle pike skaftet typish funkat i lyrik och gett mindre slaglängd men inte vice versa).

Pike air shaft i Lyrik?
Gick ner i källaren och hittade 5 olika airshafts, började mäta, efter ett tag lade hjärnan av.
Det verkade vara svårare att utröna hur mycket travel de ger än jag trodde.
Det som satt i var C1 160mm, det som jag hade som skulle vara 150mm (B1 tror jag) var nästan 2cm kortare till ”den röda grejens botten”.

Gav upp och bara satte i det som jag kapade till 125mm (som typ är A1 från en Pike eller något sådant, botten är svart och gjord av någon hårdplast)

Fick en Lyrik med ungefär 127mm fjädring
Så de kanske är samma ändå?
Eftersom det blev typ rätt :)
Eller borde jag mätt upp till kronan istället för sag indikatorn?
Godnatt

Jag plockade bort allt från skaftet inkl den elda metal grejen. Sen mätte jag synlig metal.

Behövs en 160mm pike för att jämföra.

Metal grejen måste av, den är olika på b och c

Tillbaka
Topp