[Pimp my bike] Del 1 - hjul

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Yo fellas, välkommen till happymtb's [Pimp my bike] skola! Första delen handlar om hjul, wheels. Phat wheels är bling bling och väldigt inne år 2006. Tjacka ett par pheta fälgar och sen bygger du om dina hjul eller bygger helt nya, vilket som. Diggar du monsterdäck så är det inte fel med +30mm i fälgbredd, thaz da shit. Här lite coola bilder på heta wheels, som byggdes ihop på några minuter ikväll:

/Leo, grandmaster [Pimp my bike]

img_0004.jpg

img_0008.jpg

img_0011.jpg

img_0015.jpg

img_0019.jpg

husse skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis vad jag vill bygga!
> Vad är det för fälgar?

Tioga om jag inte misstar mig.

Ja, Tioga DH fälgar är det. 35mm breda, 36 håls. Vikt 590gram per fälg. Genomgående öljetter. Liknar lite grann Mavic EX721, men är bredare och ej gjord för v-bromsar. Sägs vara lika stark, men det får vi se... Fanns att köpa hos Chainreactioncycles för knappt 300kr fälgen i höstas, numera finns bara 24" versionen kvar i lager.

/Leo

Du vet väl att ditt allra sista hjulpar kommer att ha 721 fälgar? Och varför är dragekrarna på utsidan av flänsen på drivsidan?

Hähä..

David: Mycket möjligt, var ytterst nära att köpa Mavic fälgar igen till slut. Men hade ekrar av rätt längd för Tioga fälgarna, som dessutom reades ut till bra pris. :-)

Och varför tror du att dragekrarna är på utsidan av flänsen på drivsidan? Följde helt enkelt Mavics hjulbyggartips, samt sunt förnuft. På drivsidan belastas dragekrarna hårdast, alltså ligger de på utsidan. På skivbromssidan är det tvärtom, där är de bromsande ekrarna på utsidan. Enkelt va, hähä!?

/Leo

För att ekrarna kommer närmare kassetten om dragekrarna är på utsidan och kommer kedjan i mellan fastnar den. Men om mavic säger att det fonka är det nog bra åxå. Dom är ju iaf grumma på att tillverka fälgar av svenska aluminiumprofiler. ;) Godnatt!

Vafan, är det sapa som gör mavics profiler menar du david?

Leo, jag hoppas att tiogafälgarna inte är gjorda av ost som deras xc-fälgar. Brett är snyggt iaf!

Låt mig gissa: Tioga DH hjul. 8" Saint-skivor. Och en 66a i fören? Eller 888a? Kanske en DRS ihop med Canada-klingan på bilden?

Lustigt att det var lillklingan som tog slut först för övrigt. *HOST* :)

jomper skrev:
> Vafan, är det sapa som gör mavics profiler menar
> du david?

Jadå. Runt 2000-2001 fanns det en fin reklambild i funsport som jag misstänker att tidningen hette då och och samma bild fanns även uppsatt på väggen hos Mats i skarpnäck om inte mitt minne sviker mig. På bilden var det väl en tre svenska dh cyklister lite tramsigt uppspända med vajrar i en farlig dh-brant som jag har för mig är en liten backe någonstans i stan.

Nåväl.. Bilden var en reklam för sapas profiler som mavicfälgarna på bilden var gjorda av. Snackade även med sapa på ett par mässor om bilden och någon där mindes tydligt att det var just fälgarna dom tillverkat profilerna till.

För att gå till botten med det här rekommenderar jag ett samtal med någon sedan decennier insatt mediafreerider. Kanske Stream eller Kalle B minns detaljerna. Jag tror helt enkelt vi får fika oss närmare sanningen.

Leo: gissning från min sida:
Tioga DH fälgar
Saint 203mm bromsar och separata handtag
SRAM X9 bakväxel och X9 triggers
och den dagen du köpt en nomad och bulliten blir nerförshoj också en
888RC2X 170mm

Nära? :)

=David skrev:
> Vad skriver cal? Är det någon som inte döljer hans inlägg som kan berätta?

Jag tror han har åldersnoja men är inte helt säker.

Westman skrev:
> Leo: gissning från min sida:
> Tioga DH fälgar
> Saint 203mm bromsar och separata handtag
> SRAM X9 bakväxel och X9 triggers
> och den dagen du köpt en nomad och bulliten blir
> nerförshoj också en
> 888RC2X 170mm
>
> Nära? :)

Dagens bästa gissning, sram x9 och saintbromsar blir det, men blir det en trippelåtta så blir det en 200mm RC2X. Annars blir det ingen större skillnad mot min Z1 Fr1 150mm. :-)

/Leo

Leo skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Leo: gissning från min sida:
> > Tioga DH fälgar
> > Saint 203mm bromsar och separata handtag
> > SRAM X9 bakväxel och X9 triggers
> > och den dagen du köpt en nomad och bulliten
> blir
> > nerförshoj också en
> > 888RC2X 170mm
> >
> > Nära? :)
>
> Dagens bästa gissning, sram x9 och saintbromsar
> blir det, men blir det en trippelåtta så blir det
> en 200mm RC2X. Annars blir det ingen större
> skillnad mot min Z1 Fr1 150mm. :-)
>
> /Leo

Ah, kul! Jo, SRAM är faktiskt helt sjukt grym känsla i. Diggar min X7 stenhårt, så X9 ska väl vara snäppet vassare.

200mm alltså, jag tror du klarar dig med 170, känns mer balanserat mot bakändans 178. Jag tror nog det märks ganska stor skillnad mot din Z1a faktiskt. Jag tycker att det märks stor skillnad på redan min 66a 150mm mot Z1FR2 150mm och Z150 150mm, främst i styvhet då. Och trippelåttan bör ju vara ännu styvare. Men det blir en styva..förlåt senare fråga. ;) Du kan ju förresten prova bettans trippelåtta så fort den monterats på som en jämförelse.

Hur som helst får vi ta en tur till blixås eller kviberg om någon vecka när barmarken kommer fram, så kan vi jämföra känslan i juicy mot saint också.. :)

Hur skall man hålla fälgarna vita - endast trampa i snö.
Ja det är vinterdäck :-)

Skönt med lite galna idéer från detta forum...

Vackert Leo.
Fast helvita fälgar hade nog vart aningen vassare. ;)

Förövrigt tror jag precis som david att det komemr sluta med att det sitter
ett par 721or på dina hjul.

Själv har jag just provrullat mitt nya bakhjul.
Ringle Abbah SOS baknav på dekalstripad MTX-fälg.
Riktigt mysigt med 36 kontaktpunkter förövrigt. :)

DSCF0213213004.JPG

12321.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Eric: Det börjar blir fason på din Bullit nu! Snyggt!! =) Och ja, helvita fälgar är snyggare.. ;-) Så måste jag ju säga då jag har det själv.. =D

Tobe skrev:
> Eric: Det börjar blir fason på din Bullit nu!
> Snyggt!! =)

Japp, det går framåt, om än ganska långsamt. Studentekonomi suger!
Lock-ons, ny sadel och ett par bättre bromsar ligger näst på önskelistan.
:)

Leo, enda skillnaden mellan X.7 och X.9 är att det sitter dåligt tätade kullagrade trissor på X.9, trissor som du med ditt idogna tvättande kommer få problem med. Köp X.7. Det är fler än jag som råkat ut för problemet..

jomper skrev:
> Leo, enda skillnaden mellan X.7 och X.9 är att det
> sitter dåligt tätade kullagrade trissor på X.9,
> trissor som du med ditt idogna tvättande kommer få
> problem med. Köp X.7. Det är fler än jag som råkat
> ut för problemet..

Vad bra att jag får reda på det nu... =/ Nåja, då jag bara cyklar när det är 25+ och sol, så kommer trissorna inte att bli något problem! ;-)

Tobe skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Leo, enda skillnaden mellan X.7 och X.9 är att
> det
> > sitter dåligt tätade kullagrade trissor på X.9,
> > trissor som du med ditt idogna tvättande kommer
> få
> > problem med. Köp X.7. Det är fler än jag som
> råkat
> > ut för problemet..
>
> Vad bra att jag får reda på det nu... =/ Nåja, då
> jag bara cyklar när det är 25+ och sol, så kommer
> trissorna inte att bli något problem! ;-)

Har hört samma skräckhistorier om Tacx kullagrade trissor, men de funkade alldeles utmärkt på min gamla vinterhoj i flera år. Jag ska ta och kolla lagren i trissorna på X9 bakväxeln innan den ens monteras på cykeln, kan ju gå att trycka i mer fett kanske.

Annars så är både bakväxlar och fälgar förbrukningsvaror, håller det ett år är jag nöjd. :-) Kul att testa lite olika grejer också, annars får man ju inte reda på om något annat är bättre/sämre.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
=David skrev:

> Kanske Stream eller Kalle B minns detaljerna.

Joråfan, en tjej från en reklambyrå ringde mig och sa att hon behövde några styva DH-cyklister till ett reklamjobb för Sapa. Johan Possman var vid den här tiden ruskigt snabb och ser dessutom bra ut, så jag tipsade om honom. Jag tror han tog med sig Ragge Sylwan också, och någon mer, Roger från Gällivare tror jag. Killarna blev snopna när de fick stå stilla och posera jönsigt på ett och samma ställe medan fotografen jobbade. Men jag har för mig att de fick pröjs för det i alla fall, och alla inblandade fick känna sig lite fräna och eftertraktade.

Leo skrev:
> snip
> Jag ska ta och kolla
> lagren i trissorna på X9 bakväxeln innan den ens
> monteras på cykeln, kan ju gå att trycka i mer
> fett kanske.

Tips från coachen: gör det. Jag gjorde det i går kväll och de har inte direkt slösat med fettet i den kullagrade nedre trissan.
Ett av mina HTII-vevlager fick samma behandling och man kan tro att det råder någon sort fettbrist i världen... Ska fixa det andra vevlagret i kväll.

Stream skrev:

> Joråfan

Skönt. Nu kan jag stryka senildemens från trettiårskrislistan..

Tillbaka
Topp