Pinsam vurpa

Lillpeter

Medlem
Pinsam vurpa
Skämde ut mig lite igår kväll när jag vurpade (för första gången i mitt vuxna liv) inför en folkhop pga det faktum att mina fötter numera sitter fast i pedalerna, tur i oturen att det var sand där jag landade så fysiska skador slapp jag sånär som på en lätt skrubbad armbåge.

Händer detta alla som kör med spd pedaler?

Pinsam vurpa
Nej. Jag har inte ramlat. Det sitter så i ryggmärgen att klicka ur att jag aldrig ens varit i närheten.

Men det är tydligen rätt vanligt. Jag har sett det hända ett par gånger, fast inte med SPD, utan Look-variant.

Pinsam vurpa
Det händer alla i början. Mig hände det framför en välfylld uteservering. Men det berodde på att klossarna var lösa så att det inte gick att klicka ur. Fick liggande på marken ta av mig skorna för att komma loss.

Pinsam vurpa
Det är bara att skratta själv, resa på sig och köra vidare.

Min första offentliga SPD-vurpa var vid en gräsbevuxen strandkant vid en insjö och jo, jag gled baklänges ner i vattnet på baken inför publik.

=)

Pinsam vurpa
Tidigare i veckan var det nära att hända mig vid rödljuset vid Götgatsbacken/Medis...som tur var kunda jag i sista stund luta mig mot en bil som lyckligtvis dök upp.

Ibland är det bra med bilar!

Pinsam vurpa
Klassisk spd-vurpa ;)

Senaste gjorde jag efter det att jag strulat med nya pedaler och missmatchat klossarna. De gamla klossarna funkade dåligt så jag spände ena sidan lite för mycklet. När jag sedan bytte klossarna på skorna så blev det en klassisk spd-vurpa, tyvärr så landade foten så olyckligt att jag fick en spricka i foten :(

DVS... justera in pedalerna när ni byter klossar :)

Pinsam vurpa
När jag för ganska många år sedan gick över från tåclips till Lookpedaler blev jag liggande vid en vägkorsning när jag skulle stanna. Min vana trogen från tåclips drog jag min fot bakåt men se det funkade inte, så där låg jag med cykeln.

Pinsam vurpa
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det händer alla i början. Mig hände det
> framför en välfylld uteservering. Men det
> berodde på att klossarna var lösa så att det
> inte gick att klicka ur. Fick liggande på marken
> ta av mig skorna för att komma loss.

:-D

Som redan har sagts, de flesta gör någon spd-vurpa i början när man är ovan att sitta fast. Även jag har förstås gjort några stycken, dock inte riktigt spektakulärt som herr Larsson.

Pinsam vurpa
Brommaplan i högtrafik, skulle stanna vid rödljus, klickade ur höger istället för vänster fot som jag vanligtvis brukar göra, fick vikten åt vänster, ner i backen ....

Det var bara att resa sig upp, borsta bort dammet, titta sig runt och säga "Hoppsan", och låtsas som ingenting.

Pinsam vurpa
Cyklade ett motionslopp. När jag närmar mig en brant backe så ska jag växla ner. Precis bytt växel till XT som växlar backvänt och cykeln blir stående i backkrönet. Sakta men säkert så trillar jag åt sidan och hindrar kanske 30 andra från att ta sig upp.
Backen ligger efter en svagt lutande backe så att dom flesta får hoppa av när dom tappat farten.
Så efter mig så blev det en stor klunga som fick gå uppför.

Pinsam vurpa
Jag trillade första gång jag klickade i. Noterade för mig själv att det skulle bli intressant att se hur det skulle gå. Sen klickade jag i vänster skon och sekunden efter föll jag som en fura åt vänster. Efter det har jag ramlat någon gång till stillaståendes annars när man har lite fart och ramlar eller flyger över styret har det aldrig varit några problem.

Pinsam vurpa
Sen vill jag också varna för att använda Shimanoklossar med Wellgopedaler. Kolla att det verkligen går att klicka ur... blev en gång tvungen att hålla mig i en lyktstolpe och ta av skorna för att kunna stiga av.

Pinsam vurpa
Markus F skrev:
> Sen vill jag också varna för att använda
> Shimanoklossar med Wellgopedaler. Kolla att det
> verkligen går att klicka ur... blev en gång
> tvungen att hålla mig i en lyktstolpe och ta av
> skorna för att kunna stiga av.

Hade du haft ullstrumpor på dig då hade det alldrig hänt.

Pinsam vurpa
andematt: helt underbart :)

Första turen med SPD, stannar vid stopplikt, klickar ur vänsterfoten, får vikten till höger och ligger och sprattlar. Helt enligt receptet, det som inte ingår i standardreceptet är att "familjen svensson" i bilen som står bakom mig rusar ut o undrar hur det gick. Då var det bara att låtsades som om det regnade :)

Pinsam vurpa
TACK!!!!
Precis en sån här tråd jag vill läsa nu.
Har precis monterat SPD pedaler och inhandlat skor till detta. Har dock inte provkört ännu..
Leda cykeln ut ur villaområdet ikväll när mörkret fallit kan bli ett alternativ.

Pinsam vurpa
Jag har inte vurpat så mycket utan mest vält. Hade aldrig kört med SPD men när jag skulle börja buda i göteborg så passade jag på att låna hem skor och pedaler för att träna lite på helgen innan jag skulle ut i trafiken. Glömde helt av det och när jag kom tillbaks på jobbet var det SPD-pedaler på hojen och bara att gilla läget. Första dagen jag körde med clipless _välte_ jag vid övergångsställen fler gånger än vad jag kommer ihåg, säkert tio gånger. Lite stillsamt tippande över, febrilt kämpa för att benen ska förstå varför dom inte kommer loss och så låg man där brevid en japansk turistgrupp som tar biljarder med kort...

Efter den första (hemska veckan) så känns det dock helt sjukt att inte sitta fast, nu välter jag nästan av det istället.

Pinsam vurpa
Alla minns sin första

För mig var det när jag kom cruisande. Hade aldrig stött på problematiken med att stanna än.
Ser en tjej som jag var för stunden väldigt intresserad av. Glider upp lite smidigt brevid. Hon tittar på mig, ler som en positiv överaskning, stannar. Jag stannar... drar frenetiskt med benen för att komma ur helvetes-pedalerna.
Ramlar på henne, handen i ett stadigt tag runt ena tutten...
Efter lite förklarande så var dock allt ok (hennes storebror hade också helvetes-pedaler så hon var införstådd)

Pinsam vurpa
orienteraren skrev:
> rejser: du kan ju inte avsluta berättelsen
> sådär? Hur gick det?

Han tog henne på tutten, mission accomplished.

Pinsam vurpa
Det gick bra.
När vi låg på marken blev det lite sådär märklig stämning, tittade djupt in i varandras ögon och resten av världen försvan långsamt.
Tror vi gick hem till henne och hånglade och kollade på film... (var 13-14 någonting)

Pinsam vurpa
För väldigt länge sedan lånade jag en racer (med clips-pedaler) Kom cyklandes till en bro som reglerades med röd-ljus (enkelriktat åt ett håll i taget, du vet). Där fanns ett vägräcke i lämplig höjd att sätta foten på och på andra sidan räcket en brant slänt (säkert 5-6 höjdmeter ner till botten)

Missade förstås att lossa clipset så jag och cykeln tumlade över räcket ner genom brännässlor och sprängsten för att slutligen hamna i en äcklig dypöl.

Som tur var lossnade pedalerna under fallet, annars hade man väl drunknat också.

Pinsam vurpa
Har oxo skämt ut mig. En wheelie för några år sedan som slutade med bakåtvupa mitt i slottskogen framför några brudar. "-Hur gick det??" "-Jo skitbra" Dagen efter hade jag gips hoho

Senast redigerad av en moderator:
Pinsam vurpa
5de
PeaceDog skrev:
> orienteraren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rejser: du kan ju inte avsluta berättelsen
> > sådär? Hur gick det?
>
>
> Han tog henne på tutten, mission accomplished.

*Garv!*

Pinsam vurpa
Vurpat pga spd-pedaler har jag oxå gjort massor med gånger, mest i början när jag slutade med tåclips på mtb:n (ja det var många år sedan) och var van vid att dra rakt bakåt.
Pinsammaste (hittills) var ett försök till bakhjulskörning på asfalt när jag skulle vara tuff inför mina äldre syskon, tippade åt sidan, landade med knät först. Jag har kvar ärret på knäet som en påminnelse :)

Pinsam vurpa
Veckans raggningsknep klart alltså! :)

Jag har ett mindre snyggt ärr efter att ha planterat en skitig 44-klinga djupt in i högervaden vid ett stopp för flera år sedan. Numera kör jag med bash i skogen :o

Pinsam vurpa
Min första tur med spd innehöll en vältning när jag efter lite kraftsamlande tog mod att passera ett långt parti med gyttja. Halvvägs genom det sög hjulen fast och jag blev stillastående en sekund eller två och försökte rycka loss fötterna. Sen låg jag nersjunken i gyttja, fastlåst med fötterna i pedalerna. Inga vittnen med det kändes jobbigt ändå. Efteråt försökte jag gör mig ren med mossa. Hur som helst landade jag väldigt mjukt. :-)

Pinsam vurpa
Några vurpor blev det i början med spd, men landade ganska mjukt som tur var, började på vintern..

När jag bytte från Shimano till Eggbeaters blev det några till, tog ett tag att ställa om exitreflexen till större vinkel. Trodde att jag var loss och försökte sätta ner foten.. Blev lite fler skrubbsår och blåmärken.

Har undrat ibland om min Malta-krasch för ganska precis 1 år sedan med avslaget lårben och fraktur i korsben i baksidan av bäckenet hade fått annat förlopp / inte fått de konsekvenserna utan spd.. Förmodligen. Gick ju så sjukt fort i blixthalkan att jag nog var iklickad fortfarande när jag landade mot en trottoarkant i ganska hög fart.

Där kan man prata om "pinsam vurpa" när man vrålande av smärta kröp/ålade sig till trottoaren medan rätt mycket folk stannade upp och kom fram.

2 Gubbar lyfte mig till en bänk, jag fick ett glas sött kaffe.. Var lite pinsamt att inte kunna ta sig in i taxin. Och att behöva åka ambulans.

sgdfgsdf.jpg ht=231

Men spd är jättebra. Bättre driv och mer kontroll.

:-)

Pinsam vurpa
Fy fan det såg inte skönt ut. Inte så konstigt att du inte kunde ta dig till taxin själv. :O
Men du, de verkar ha glömt 2 bultar i stjärten på dig. ;)

Pinsam vurpa
Jag har gjort många spd vältningar i skogen, kört över något litet stenröse eller annat svårforserat och så tar det stopp och så skrammel, aj !
Landade med skinkan på en vass sten en gång och hade ont i en månad.
Men efter ett tag lär man sig och refelxmässigt drar loss på rätt sätt.

Pinsam vurpa
Jag har faktiskt inte gjort någon SPD-vurpa, det har varit nära några gånger dock.

En orsak till detta är möjligtvis att jag har kört med ganska låg spänning i fästena så att de löser ut lätt, har dock insett att nu när jag kör snabbare i stökigare terräng så måste jag öka spänningen så jag sitter fast bättre och inte råkas klicka ur av misstag.

Pinsam vurpa
Stanna vid korsning, sätta ner foten, visst ja, sitter ju fast... Skämdes ju förstås fast åskådarna var förstående och frågade hur det gick. Då var jag blåbär och satt fast i pendlaren. Senast hände det när jag förirrat mig in på några grusvägar i skogen och skulle göra en u-sväng. Plötsligt ryktes marken undan. Hann klicka ur men sträckte mig rejält i quadriceps. Inga åskådare. :-) Ännu har hojen inte gått i backen, iaf.

Pinsam vurpa
Mörksuggan för några år sedan. Jag kommer fram till en underbar utsikt hela dalen ligger som en tavla inför mina fötter. Eftersom jag inte har några direkta tävlingsambitioner stannar jag för att njuta några sekunder. Vad jag inte tänker på är cyklisterna efter mig på den smala single-tracken, dessa arma satar hann inte lossa fossingarna. Raden av liggande cyklister åkallande de mest hiskeliga potentater kommer jag sent att glömma! Gissa om jag lade på en rem de närmaste kilometraarna!!

Pinsam vurpa
Hehe, ja då är man inte ensam om detta med andra ord. Ska tillägga att strax innan jag vurpade så var det en snubbe vid en korsning som påkallade min uppmärksamhet för att han ville ha hjälp att hitta vägen, och jag bromsade tvärt in och log (hjälpsam som jag är). Dock så klarade jag mig precis då foten släppte i sista stund, annars hade jag landat i asfalten. Ska prova och släppa lite på fjädern i pedalen då jag inte kör i nån grövre terräng än.

Pinsam vurpa
P.S. Det där med att lossa lite på spänningen vet jag inte alls om det är rätt sätt att göra på för jag är själv nybörjare. Men jag har ju inte gjort några SPD-vurpor så antingen har det med det att göra eller så är det för att jag är en SPD-talang ;-)

Pinsam vurpa
Bland det första jag gjorde när jag skaffat spd var en otb-spd-vurpa. Framhjulet stannade tvärt och jag drog med mig hela cykeln över styret. Nu går det nästan inte att cykla utan pedaler. Fast värst var nog när man cyklat konstant med spd i ett par månader och inte kännt på vanliga. Den gången blev det nästan en otb eftersom jag försökte dra pedalen när jag inte satt fast...
Sen fick man för sig att byta till äggbankare och man fick lära om hur man klickade i och ur igen.

Pinsam vurpa
flog skrev:
> Nu går det nästan inte att cykla utan pedaler.

Upplever samma sak ;)

Jag har än så länge inte gjort några SPD-vurpor baserade på att jag har glömt att klicka ur. Däremot gjorde jag en ordentlig OTB för två veckor sedan som slutade i ambulans pga kontakt mellan huvud och asfalt. Kommer dock inte ihåg om jag lyckades klicka ur eller inte eller hur det faktum att jag satt fast påverkade utgången av vurpan eftersom minnet är blankt från att jag börjar flyga över styret tills jag vaknar i ambulansen. Men cyklen satt i alla fall inte kvar när jag vaknade så någonstans måste det ju ha släppt =)

Senast redigerad av en moderator:
Pinsam vurpa
Hände i höstas med clips. Hade nya skor med ett mönster som funkade som lego tillsammans med pedalen - grymt svårt att få ut foten. I fyllan på väg hem från Norrmalm stoppade jag utanför Skeppsbar där klasskompisar stod och rökte. Stannade fint och välte sedan osmidigt rakt höger. Det var stört omöjligt att ta sig ur när man väl låg där.

Nu är skornas mönster lagom nerslipat för bra funktion med pedalerna.

Pinsam vurpa
Kolmårdsbiken 07. Lera, regn, lera, regn, utslitet bakdäck, nya skor och SPD-pedaler.
Lerpöl, bakhjulssläpp, falla långsamt ned i geggan. Repris c:a 7-8 ggr under loppet Trött, bröt efter första loopen...

Pinsam vurpa
Gustav S skrev:
> Hände i höstas med clips. Hade nya skor med ett
> mönster som funkade som lego tillsammans med
> pedalen - grymt svårt att få ut foten. I fyllan
> på väg hem från Norrmalm stoppade jag utanför
> Skeppsbar där klasskompisar stod och rökte.
> Stannade fint och välte sedan osmidigt rakt
> höger. Det var stört omöjligt att ta sig ur
> när man väl låg där.
>
> Nu är skornas mönster lagom nerslipat för bra
> funktion med pedalerna.

Ja precis så gjorde jag på stureplan. Sprillans nya skor med mönster som satt som loctite i clipspedalerna. Välte rakt in i nån dam som stod bredvid och väntade på grönt ljus. Fan vad jag skämdes. Stureplan vid lunchtid en solig vårdag! Det värsta var att jag inte kom loss efter jag ramlat.. låg o krälade på asfalten innan jag fick tag på läderremmen. Har aldrig använt skorna sedan dess.

Pinsam vurpa
Nya pedaler, wiii! Ut på gatan utanför föräldrahemmet. Lite bakjulsåka var ju sjuuukt tufft på den tiden. Efter några meter börjar det slå över. Långsamt. Får inte loss fötterna. Panik. Bromsar inte heller. Det här kommer göra ont. Rakt bakåt. Med rumpan först. Asfalten är hård. Efter några minuters kvidande kunde jag dock klicka loss.

Jag har aldrig blivit någon bakhjulscyklist. Pavlov.

Tillbaka
Topp