Pinsam vurpa

Pinsam vurpa
Avslutade en rejäl landsvägstur ute ute vid en havscamping. Genade genom skogen/ sankmarken på för hög växel, och välte glatt hejande inför den grupp kompisar jag skulle hälsa på. Gick i slowmotion: "Timber!". Inga stubbar eller stenar i vägen, utan allt gick bra. Stämningen på topp.

Pinsam vurpa
Har aldrig vurpat riktigt mer att man välte i början och sen i uppförsbackar med mycket sten och låg fart händer det att man välter ibland.

Senast redigerad av en moderator:
Pinsam vurpa
Götgatan. Förra året vid två rödljus på raken. Hade precis bytt till kombipedaler på min hybrid. Vid första rödljuset, hörnet Götgatan/Folkungagatan klickar jag bara ur högerfoten. Det var rött så länge så jag tog reflexmässigt ner vänsterfoten också, som satt fast. Välte åt vänster och fick ur vänsterfoten liggandes. Vid nästa rödljus, korsningen Götgatan/Åsögatan händer EXAKT samma sak, fast då brakar jag rätt in i en Taxi Stockholms bilar. Då vände jag mig om för att försöka se och komma ihåg om det var samma bilar som stod bakom mig i förra korsningen, för då kändes det så pinsamt att jag bara ville gå upp i rök.

Pinsam vurpa
Självklart känner man igen sig!

Första vurpan med SPD var givetvis mitt i ett bostadsområde, med ett par och deras unge som publik. Skulle stanna och släppa förbi dom på, då dom skulle avvika från gångvägen och in på stigen jag kom rullande på. Givetvis glömde jag av hur man klickar ur, panik brukar ha den effekten. Föll sakta åt vänster och tog emot med vänsterhanden. Skrattade lite nervöst och sa nåt i stil med "det är nya pedaler, inte vant mig än..." och hojade fort som fan därifrån.

Pinsam vurpa
Hehe! Kom o tänka på en gammal barndoms kamrat när vi hade lirat lite boll.
Fotbollskorna på och i med dem i korgarna och spände åt hårt som vanlig.
2 fina unga damer mitt i sommaren 20m framför oss..mmm vacker syn.
Upp på bakhjulet vettja! Wroom förbi dem och vänder sig om lite tjusigt och vinkar...10m senare WHAM!!
Rätt på ryggen och fötterna kvar i korgarna. Sköldpadde liknande stil på rygg med cykeln ovanför sig. inte ett ljud från honom när de 2 fina damerna kom fram och frågade hur det gick. Haha ont som fan hade han så han pep ur sig att det gick bra. När de hade gått bort utom synhåll körde han ner skallen i gräset och vrålade som en ilsken grizzly =)

Pinsam vurpa
På min specialized stumpjumper med spd, första provturen med spd. Kommer hem, åker fram till porten som jag alltid gör, stannar...aj sitter fast. Krash. Sen dess satt det där med att klicka loss rätt bra.

Pinsam vurpa
Borta vid liljeholmen. Stannar vid ett bevakat övergångsställe/cykelbana. Först trackstand (vilket imponerade på fotgängarna, hörde det på kommentarerna) och sedan skulle jag hålla i trafikljusstolpen för att slippa sätta ner fötterna.

Sätter ut handen lite nonchalant och _missar_ stolpen.

Faller rakt in i stolpen och drar i hjälmen riktigt hårt i stolpen, samtidigt som det blir grönt. Där ligger jag och stoppar alla som skall gå och cykla.

Bäst av allt är när en kollega kommer förbi (också på cykel) och frågar om mat o sovklockan precis ringt. (kallades skalman av lite olika orsaker ett tag)

För övrigt så borde den här tråden läggas in under läsvärt så att man enkelt kan hänvisa till den när folk frågar om de skall börja med SPD :)

Pinsam vurpa
Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------

> Sätter ut handen lite nonchalant och _missar_
> stolpen.
>
> Faller rakt in i stolpen och drar i hjälmen
> riktigt hårt i stolpen, samtidigt som det blir
> grönt. Där ligger jag och stoppar alla som skall
> gå och cykla.
>
> Bäst av allt är när en kollega kommer förbi
> (också på cykel) och frågar om mat o sovklockan
> precis ringt. (kallades skalman av lite olika
> orsaker ett tag)
>

LOL!

Pinsam vurpa
Kan inte minnas att det var speciellt svårt att komma ur SPD pedalerna i början. Däremot har jag gjort en riktigt schysst grej på racern en gång.

Stod längst fram i en korsning med väjningsplikt där det är mkt svårt att komma ut. Hade klickat ur vänsterfoten och hade den på mittrefugen (vänstersväng). Högerfoten satt kvar på cykeln. Självklart hamnar vikten för långt till höger och sakta med säkert välter jag ut över körbanan och blockerar vägen för hela bilkön. Lite passande blir det även en stor lucka i trafiken så där står en bilkö och tutar samtidigt som jag ligger på marken och sprattlar.

Pinsam vurpa
SPD är ganska bra på att göra vurpor mer pinsamma. Inte nog med att man ligger och sprattlar som en myra i ett tuggummi, det är helt hopplöst att behålla värdigheten och snabbt komma därifrån...

Snövurpor kan bli riktigt knepiga om man hamnar dumt med klickpedalen.

Pinsam vurpa
Äggvisparna gjorde att jag åkte på ett par vältvurpor i skogen. På väg uppför, kraft på, helt jäla omöjligt att få loss foten. Trasslet med vispen är ju att den nyper åt vid drag, så har du inte foten "lös" så gick den inte att vrida ur.

Slå runt bakåt har jag gjort två gånger, landa på korsryggen med fötterna fast i pedalerna. En gång förra året i Hellas, på gräs, gjorde skapligt ont ändå.

En gång för många år sen på en cykelbana, jag låg och vrålade i ett par minuter, fan vad ont det gjorde.

Pinsam vurpa
Hade väl haft clips i cirka fem minuter. Saktar ned till i princip stillastående och får ett infall att velodromstå.
Ont som fant i höften, skrubbad brookssadel samt en stukad handled med en månads vila som följd. :)

Pinsam vurpa
Jorå det har hänt, faktum är att det var bland det första jag gjorde när jag hade spd första ggn. Skulle vända på en trottoar intill en gräsmatta och tänkte att nu måste jag vara beredd på att snabbt kunna vrida loss en fot, hann inte mer än blinka så föll jag som en hjälplös fura, en bilist precis bredvid stannade till och stirrade ordentligt. Man faller verkligen totalt som en fura. Nu gör jag så om det går för sakta av ngn anledning att jag vrider loss en fot så att jag hela tiden är beredd. Men jag tror att det här är mer vanligt än man kanske tror, man lär sig efter ett tag, det gäller att ställa om hjärnan när det händer så att man vrider och INTE LYFTER på foten.

Pinsam vurpa
Bumpar denna roliga tråden lite grann, var vääääldigt nära att göra en spd vurpa igår faktiskt men lyckades få igång cykeln och kom iväg från stillastående då.

Första spd vurpan var för någon vecka sedan (har bara cyklat 300km racer med spd).
Stod stilla och kollade på utsikten vid havet och hade vänster fot ur höger satt i. Skulle iväg och kom fel i balansen helt enkelt. Tippade över till höger, slog i knät så det börja blöda och repade styret och sadeln... :/

Låg där på marken med cykeln över mig och polaren undra vad fan jag gjorde "där nere"..

Senast redigerad av en moderator:
Pinsam vurpa
Tjena!

Min första spdvurpa var klassikern vid rödljuset..
Den pinsammaste hände på Medis..
Några vänner väntar på medis innan vi ska ut mot Hellas..
Fullpackat på varenda uteservering, tror det var matchdag.. Mange kommer på den "bra" ideen att göra en stoppie vid de andra vännerna, väl uppe på framhjulet släpper bägge pedalerna och Mange åker framåt, men tar snyggt emot fallet med hjälp av stystammen mot pungen..
Måste varit minst 200 pers som garvade ihäl sig..

Pinsam vurpa
körde på min först tur med SPD över en spång, vilken jag givetvis lyckades köra av. Kör av åt vänster men lyckas inte få loss högerfoten för att sätta den på spången utan välter åt vänster ut i terrängen på ett litet träd och sedan ner i leran.

Nu cyklar jag enbart med SPD vilket gav upphov till en del lustiga rörelser när jag en dag tog min gamla hoj utan SPD. Måste ha sett lite konstigt ut när jag snabbt lyfter foten från pedalen i vad som ser ut som ett försök att knäa styret.

Pinsam vurpa
Min första SPD-vurpa inträffade efter cirka 25 meter. Jag hade först provat att klicka i och ur på baksidan av kåken. Där var det asfalt. Med lite fart så var det inga problem.

Sedan skulle jag upp och klä om mig för att testa en längre tur. Det var på vårkanten och gruset på framsidan av huset var blött så när jag tog fart så gick det mycket saktare än på asfalten så jag rullade 1½ meter och sedan ramlade jag handlöst ner i en snödriva.

När jag kollar upp så kollar en granne genom fönstret och ser road ut.

Min senaste vurpa berodde på slarv. Jag hade skruvat bort skruvarna för att flytta cleatsen närmare hålfoten, på vänsterskon var ena skruven skadad så den gick inte att skruva in igen, lite stressad och med en skrikande bäbis så tänkte "jag skruvar åt den senare".

Så blev det inte alls, så med en skruv under vänster cleat blev det lite väl svårt att klicka ur skon varvid jag föll handlöst framför ett gäng i det lokala löpspåret.

Pinsam vurpa
Pinsamt vet jag inte då den enda som såg mig vurpa var min vän Martin. Idag råkade jag hur som helst ut för min första SPD-vurpa.

Jag var på väg från min lägenhet med cykeln i handen. Trappor i marmor är halt, speciellt med ett par Shimano-pjuck på fötterna. Vips sa det så låg jag på rygg i trappan.

Tillbaka
Topp