[Pinsamt OT 2] Vilken tjänstebil?

Luke

Aktiv medlem
Bilbytarångesten håller mig vaken om nätterna...

7,5 basbelopp, lågt förmånsvärde, automatlåda och bra utrustningsnivå uppskattas.
Har tittat på följande, samtliga diesel;

BMW 320 GT
- Nice bil men knappt utrustad.

Audi A4
- Som ovan... snart gammal modell dessutom.

Audi A6
- Grym, men för pengen knappt radio i bilen.

Ford Mondeo
- Nya mondeon rätt trevlig. Snygg och fullspäckad utrustningsmässigt. 4wd dessutom. Rymlig!

Mercedes CLA Shooting brake
- Kul att köra, men snålt utrustad och rätt liten. Snygg som fan!

Mercedes C 220 D
- Tight få in i pris, manuell låda.

Toyota, VW och Volvo är också tillgängliga men har uteslutits redan av olika anledningar.
Kan tillägga också att jag senaste tiden åkt laddhybrid från Mitsubishi, så jag är bortskämd med sjukt låga kostnader...

Så, hur skulle ni tänka?

Försök få ner förmånsvärdet genom att välja miljöbil, helst gasbil som ger 40% minskning av förmånsvärdet. Tex VW Golf Sportcombi TGI med och automat, från 243.000. Den senaste Golfen är förvånansvärt stor, betydligt större än Audi A4.

Jag har sedan några månader en VW Golf GTE.
Laddhybrid
1,4 l TSI motor på 150 hk I combination med en 100 hk stark elmotor
tillsammans ger den ca 205 hk....

Automat check
Lågt förmånsvärde check
Mycket utrustning check
Möjlighet att montera krok check
Kul att köra check

Kolla in den

Samma bil finns även som Audi A3 e-tron, ungefär samma pris ngt mindre utrustad

/ F

Senast ändrad:
7.5 basbelopp att handla för efter rabatt eller listpris för då är ju golf gte / audin bara att glömma.

Sen ska ju förmånsvärdet vara en direkt konsekvens av priset. Så även om tillverkarna har rabatterade fleetmodeller så ska de förmånsbeskattas som om det hade varit en privatperson som köpt till listpris.
Tidigare har ju skatteverket inte brytt sig men detta hårdbevakar man nu.
Eller om man ska vara helt korrekt, en privatperson måste få köpa bilen till samma pris för att det ska vara förmånsgrundande. Så en krafigt rabatterad fleetmodell får vara förmånsgrundande om kalle b kan köpa den till samma pris.

Senast ändrad:
Ah.. Golf!!! Intressant uppslag, den spanar jag in! GTE-hybriden blir dock så väldigt liten för mina behov. Men kombin kanske är nåt..

Jupp, Mitsubishin landade under tusenlappen, i kombination med att de flesta resorna var korta, så jag tankade ju max en gång per månad.

Och det är 7,5 efter rabatter som gäller..

Tjena!

Nya Skoda Superb.. Går att få med en jäkla massa lull-lull under 7.5.. 2,0 dieseln med DSG utan 4wd är dessutom miljöbilsklassad har jag för mig.

Passaten var jag helt inne på och väntade på den lanseringen. Men, med leverans först nästa sommar så sprack den planen...

Å andra sidan, det kan ju vara värt en tusing i månaden att åka ex. BMW efter motorvägarna istället för en Golf. Gah..jag vet inte.

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Nya Skoda Superb.. Går att få med en jäkla
> massa lull-lull under 7.5.. 2,0 dieseln med DSG
> utan 4wd är dessutom miljöbilsklassad har jag
> för mig.

Skoda får jag inte välja. Endast märkena jag nämner är alternativ.

Jag stod i valet mellan A4an och 320 efter att ha haft en V60. A4 kommer ny om några månader så den nuvarande gick bort. Tog en 320 och som du säger knappt utrustad men jag är ändå mer nöjd med den än en välutrustad V60.

mitt tidigare inlägg baseras lite på att ha gjort en hel del långa resor i en -13 320 diesel sedan.

makalös komfort, tyst, bekväm, respons och bränsleekonomi av nästintill världsklass.

så funkar det med en 318 istället för 320, så skulle jag seriöst överväga den jag blocketlänkade till.

Alla dessa val! :-)
I-landsproblem.....

Nä, nu drar jag till Volkswagen och BMW och klämmer lite tror jag, innan det är dags att skruva i knakande cykel.

Luke skrev:
> Endast märkena jag
> nämner är alternativ.

Vilken A6:a är alternativet? För det är ju verkligen en trevligare bil än alla de andra du räknar upp.

Alla för mig oattraktiva märken, men en Golf laddhybrid känns modernt i alla fall. Annars en Toyota Auris hybrid eller Corolla Verso kanske beroende på behov.
Eller en Focus ST kanske. Säkert lite kul att köra om än smäckig.

Outlandern bidde jag av med då jag bytte jobb tyvärr. Och nya arbetsgivaren har endast avtal med märkena i trådstarten. Jag har förstås lobbat en del för en förändring, men det är stora kvarnar att mala och jag behöver få iväg en beställning hyfsat omgående.

Audin jag kikat på är A6 Avant 2.0 TDI Ultra. Absolut en trevlig bil, men förmånsvärde på 2500 kronor är för saftigt tycker jag.

Volvos hybrid blir alldeles för dyr i inköp tyvärr...

Men, nu på vägen hem svängde jag för bi VW och tittade på Golf. El-Golfen blir för liten, men gasvarianten av kombin är inte tokig alls!! Jag levde i nån gammal tro att Golf är en liten bil, men kombin är ju nästan i klass med gamla Passaten. Bra pris och förmånsvärde under tusenlappen.. Det blir en provkörning av gasgolfen i morgon!

Vad vet Prahna om RAV4 som inte vi andra vet??

Har ganska mycket erfarenhet av 3-serien, och beroende på situation skulle jag välja som följer:

- Ingen familj, litet lastbehov: sedan
- Familj, större barn, inte så stort lastbehov: touring
- Mindre barn (bakåtvänd stol) och/eller behov av mer last: GT.

GTn är lite längre vilket märks. Det längre baksätet i kombination med flexibel vinkling av ryggstöden ger en mer praktiskt bil än touringen. Touringen är dock snyggare (IMHO) och roligare att köra (GTn är högre, och det känns).

Oavsett val skulle jag aldrig välja en 3-serie utan rattvärme och adaptivt halv och helljus. Både är värt varenda krona i vårt mörka och kalla land. :)

Det finns absolut andra BMW som kan vara intressant, är väl mest bara att jag fastnade för GT:n hyfsat direkt och både säljare samt kollegor säger att "det är den du ska ha".
Men faktum kvarstår, det är 1500kr mer i månaden jämfört med ex Golf Sportkombi Gas... Eller 1600kr mer än Outlandern... :-(

Har själv en A6 Avant-16 som jag tog ut i April i år.
Förstår inte hur du kan tycka att den är snålt utrustad?

Självklart så kan volvohandlaren slänga med mer tillbehör till en V60 D4 (så som rattvärme etc) men den är enligt mig inte i närheten komfortmässigt. Men du kan garanterat få en bra deal på både V60 och XC60 då de börjar bli till åren.

Stod och valde mellan en 5-serie kombi, XC60 Ocean Race samt A6 Avant. Audin vann överlägset efter första provkörningen.

Jag valde 2.0 Ultra med S-tronic (198hk), Sports-Edition men inga speciella tillval, landade på 346.xxx efter företagsrabatter.
Nettokostnad drygt 2k/mån.

Har kört ca 2.000 mil och den är helt suverän. På företaget rullar mest XC60 D4 Ocean Race (manuell då automaten ligger för högt i co.värde), samt Audi A6. Nästan alla har ett tak på 7.5pbb.

Ut och provkör! Jag har extremt svårt att tro att du blir besviken med en A6.

Luke skrev:
> Det finns absolut andra BMW som kan vara
> intressant, är väl mest bara att jag fastnade
> för GT:n hyfsat direkt och både säljare samt
> kollegor säger att "det är den du ska ha".

GT'n må vara praktisk men den kan bara inte vara Happy korrekt. Må han som designade den bilen få kliande eksem!!

Helkama raisu skrev:
> Luke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns absolut andra BMW som kan vara
> > intressant, är väl mest bara att jag fastnade
> > för GT:n hyfsat direkt och både säljare samt
> > kollegor säger att "det är den du ska ha".
>
> GT'n må vara praktisk men den kan bara inte vara
> Happy korrekt. Må han som designade den bilen få
> kliande eksem!!

+1

RFL.se skrev:
> Helkama raisu skrev:
> -----
> > Luke skrev:
> >
>
> > -----
> > > bla, bla BMW bla, bla
> >
> > GT'n må vara praktisk men den kan bara inte
> vara
> > Happy korrekt. Må han som designade den bilen
> få
> > kliande eksem!!
>
> +1

Va?! Den är ju snygg ju! Skulle dock inte köpa en bakhjulsdriven bil. Och 4wd går väl inte att få med i 7,5 pbb.

Skogsgubben skrev:
> RFL.se skrev:
> -----
> > Helkama raisu skrev:
> >
>
> > -----
> > > Luke skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > bla, bla BMW bla, bla
> > >
> > > GT'n må vara praktisk men den kan bara inte
> > vara
> > > Happy korrekt. Må han som designade den
> bilen
> > få
> > > kliande eksem!!
> >
> > +1
>
> Va?! Den är ju snygg ju! Skulle dock inte köpa
> en bakhjulsdriven bil. Och 4wd går väl inte att
> få med i 7,5 pbb.

Att den är ful som en Multipla är ju en sak. Det är någorlunda subjektivt (uppenbarligen har många dålig smak eftersom de är vanliga). Men den yttepyttelilla bakrutan och höga baken är ju kasst ur ett funktionsperspektiv också.

Nu vet jag inte hur bilintresserad TS är, men en annan parameter som talar starkt för BMW är att det är den enda bilen i segmentet vars automatlåda är bra:

- ZF-lådan i sportutförande är rapp för segmentet
- växlingen ligger åt rätt håll om man växlar med växelföraren, dvs. upp = dra mot dig.

Volvos automatlådor var värdelösa sist jag provkörde (-12), Audis kändes bra och var ganska rappa (men växlingen låg åt fel håll). Dock har jag läst att hela VW-koncernen (inkl. Audi) har haft stora problem med växellådorna. Vet inte om det är löst ännu.

Angående bakhjulsdrift så är det verkligen bara positivt numera. Ingen understyrning i kurvorna vid gaspådrag. På vintern har jag haft noll problem trots automatlåda + stark motor (och det har varit rätt många resor norröver på hala vägar, valde dock att köra på dubb).

..och till sist angående GTn: Den är förrädisk. På vissa bilder och i vissa utföranden (Msport etc.) har den sett snygg ut. Så pass att jag funderat på att ta en GT nästa vända. Men, då jag sett dem i trafiken har jag genast ångrat mig. Bakpartiet är enligt mig helt okej, till skillnad från 5-serie GT. Men fronten ser skum ut. Den blir väldigt oproportionerligt hög i förhållande till resten av bilen som på något vis faktiskt får hela bilen att se mindre ut än den är. Både sedanen och touringen är betydligt mer balanserade i mitt tycke.

Bara för att threadjacka lite så kan ju någon vänlig själ gärna komma med förslag på en tuffare funktionell bil. Skulle eventuellt vilja ha en rå-praktisk familjebil nästa vända utan att behöva hamna i familje-vans/suv-träsket. Men Range Rover är för pretentiöst och dyrt, Jeeparna fula och törstiga, Porsche, Audi, BMW-suv också pretentiöst, och resterande märken har helt skippat sina mer motorstarka alternativ (exempelvis Subaru). Tips...?

Senast ändrad:
Om du vill få billig drift rekommenderar jag Subaru Legacy/Outback Gasversion.

Du kan/kunde välja en City-version med liten (20 mil) gastank som inte inkräktar på bagageutrymme. Den har samtidigt 60 L bensintank, så det är aldrig problem med räckvidd. För min fru och mig räcker den lilla gastanken till pendlingen nästan en vecka.

Det finns en med dubbel storlek av gastank, men då blir bagaget mindre.

Förmånsvärdet för denna miljöbil är/var suveränt vilket är mycket förmånligt ur kostnadsperspektiv.

Och risken med värdeminskning försvinner i o m att du har tjänstebil.

+ gas tankas som är 50-100% återvunnet matavfall = känns bra
+ extremt bra förmånsvärde = låg milkostnad
+ fullstor bensintank = inga problem om de ska långt eller om det är brist på gasmackar (läs norrland)
+ stor och trygg 4-hjulsdriven bil
+ automat (personlig preferens)

- Du får tanka oftare (med liten gastank)
- Automatlådan och motorn som hör till har INTE körglädje som signum
- Känsla av äldre teknologi än konkurrenter som BMW/VW

Asså, jag tycker ju BMW:n är snygg!!
http://bilweb.se/i?u=group1/M00/B7/13/JRqYOlT-B_mAcB3mAABUrRO1dCw013.jpg&w=675&h=675

Mondeon är rätt läcker den med faktiskt, tycker jag..
http://www.autonews.name/wp-content/uploads/2014/10/2015-Ford-Mondeo_1.jpg

Audin är lite karaktärslös på nåt sätt tycker jag.. som en V70.
http://fastestlaps.com/photos/audi_a6_avant_30_tdi_quattro.jpg

Ska provköra Golfkombin idag..

Varför motståndet mot gas? Jag har haft en gas-passat i tre år och var nöjd med den.

Jag kan inte låta bli att tycka att Ford borde få en påhälsning av några jurister från Aston Martin. Grillen börjar bli väl lik... :)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Skulle aldrig i hela mitt liv köpa en gasbil..

+1! Gör det inte! Du kommer att ångra det i 3 år tills du får byta bil.

Om det är så att du är begränsad till de val som du nämner i starten tycker jag att det är en "no-brainer" att ta Forden. Alla de andra är sk. premium märken där du får betala för diffusa värden som status och lyx. Forden med AWD kommer att vara en mycket bättre bil de 3 första åren än de dyra Audi, BMW och Mercedes modellerna du nämner. Kör själv en Volvo V60 D4 AWD Aut som tjänstebil och den fick jag in under 7,5 basbelopp hösten 2014 men det är ju inget alternativ för dig vad jag förstår. Men AWD är helt oslagbart på vintern oavsett vad folk säger. Lite som de som försöker hävda att elektroniska växlar inte är nått att ha, när man väl har provat går man aldrig tillbaka.

Selast skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > Skulle aldrig i hela mitt liv köpa en gasbil..
>
> +1! Gör det inte! Du kommer att ångra det i 3
> år tills du får byta bil.
>

Varför det? Jag är inne på min andra gasbil och har åkt gasbil närmare 10.000mil de senaste fem åren och tycker det fungerar utmärkt.
Det enda som möjligen kan vara negativt är att man måste planera lite mer om man skall åka norr om Gävle men det finns alltid en bensintank i reserv.

> > > Tjena!
> > >
> > > Skulle aldrig i hela mitt liv köpa en
> gasbil..
> >
> > +1! Gör det inte! Du kommer att ångra det i 3
> > år tills du får byta bil.
> >
>
>
> Varför det? Jag är inne på min andra gasbil och
> har åkt gasbil närmare 10.000mil de senaste fem
> åren och tycker det fungerar utmärkt.
> Det enda som möjligen kan vara negativt är att
> man måste planera lite mer om man skall åka norr
> om Gävle men det finns alltid en bensintank i
> reserv.

+1 Kör oxå på gas och är hur nöjd som helst. Skulle oxå haft ett snack med arbetsgivaren om märkesvalen då jag hellre sponsrar svenska jobb.

/T

Tillbaka
Topp