Pinsamt värre...

vainlord

Ny medlem
Pinsamt värre...
Jaha då har man deklarerat sig själv som kvarterets idiot.... :-)

Köpte nyligen en Cube LTD Race, väldigt nöjd överlag med den! Men pedalerna som följde med var ingen höjdare. Lite för smala och kände att jag lätt halkade av dem, speciellt när jag körde i skogen.

Så när jag ändå skulle byta pedaler så passad jag på att skaffa ett par spd pedaler och skor.Då jag hört att det är rekommenderat för de som har fötterna mer på pedalerna än i backen. .-)

Sagt och gjort begav mig till TCM och införskaffade ett par specializer skor, samt ett par Crankbrothers Mallet C pedaler.

Byta pedaler gick ju snabbt och smidigt, så med gott självförtronde så gav jag mig ute för att testa mina nya skor/pedaler.

Cyklade ca 50 meter och sen låg jag i en buske.... Kvällen fortsatte i samma anda, druttade väl en 6-7 ggr, varav en av dem var framför ett gäng med Dirt bikers i 15års åldern... låg i full mundering liggandes på rygg med cykeln över mig de åkte sakta föbi och med lenden från öra till öra...

Förutom det faktum att jag druttade ca 7ggr när mer eller mindre stod still, så tyckte jag att det kändes bra.(Som tur var/är så verkar Mallet C pedalerna tåla lite stryk, då de var i stort sett de enda som fick ta stryk.)

Får köra lite på gräsmattan imorn och öva på att "lösa" ut, stod i manualen att de kan va lite trögare att "lösa" ut till en början, men att det blir bättre efter ett tag.

Vad jag förstår så går det inte ställa in "känsligheten" på Cranbrothers ?

Har ett par Shimano PD-M647 som kommer på fredag, skall jämföra dem med Mallet C och see vilka jag gillar bäst.

Några tips/råd till en nybörjare utan stolthet ? :-)

Tänker jag helt fel att använda spd pedaler för skogskörning ? (små stigar med rötter och stenar) bätter och satsa på ett par Dirt pedaler så som MX30 ?

MVH
/Vainlord

Pinsamt värre...
Kör du med spd eller Crank Brothers? Crank Brothers inte är spd. Spd är Shimanos system.

Mallet C är tajta, jag fick sälja mina för jag kom knappt loss med våld. Har med skons sulmönster att göra. Karvade bort en del av sulan, men det hjälpte inte. Med mina äggvispar har jag inga problem alls.

Pinsamt värre...
Hav förtröstan. CB infästningen är en bitch att komma ur när klossarna är nya. Efter ett tag så slits dom ned lite och då går det lättare, betydling lättare att komma ut. Vad du däremot kan göra är att vända klossarna så att du har så lite "float" som möjligt. Då krävs mindra vinkel på foten för att klicka ur. Läs instruktionerna som följer med så förstår du.

Pinsamt värre...
SPD is da shit!

Jag fattar inte att jag aldrig har lyckats göra en SPD-vurpa.
Började köra för två månader sedan och inte en enda!

Häromdagen gjorde jag t.o.m. en OTB där jag lyckades klicka ur och landa på fötterna typ en meter framför cykeln.

Pinsamt värre...
Bruse:

Sorry strulade trill termerna. Kör just nu Crankbrothers system (Mallet C) Får shimanos SPD M647 pedal på tisdag.

Rippa:

Tack för supporten. .-)

Skall läsa igenom manualen och testa detta, Tack!

Cactuz:
Jo de säger de, de som kan. .-)

Det kallar jag "skill"!

Pinsamt värre...
du har alltså köpt två olika pedal system? för att se vilket du tycker är bäst?

Varför sålde dom inte dig ett par shimano pedaler direkt? kan väll inte finnas nån som med handen på hjärtat inte tyckt funktionen varit tillräcklig på sådana...

Pinsamt värre...
Rippa:
Jag har 1st shim på varje sko, utan dem så går det knappt att "trycka" i dem.

Hur mycket spel skall det vara (om något) kanske skall jag köra med dubbla shims på skorna ?

Jag kör med "cleaten" med de 2 punkterna på höger skon, så det skall väl vara den kombination som löser ut fortast ?

Captain8track:

Japp beställde shimanos M647 pedaler på nätet hade lite pengar tillgodo på en nätbutik, så jag slog till efter att läst lite om den.

Var till TCm idag, och fick klämma och känna på olika varianter (dock inte M647 då den var slut) och fastnade för Crankbrothers Mallet C, då jag gillade storleken på den.

Så jag har nu möjligheten att testa två pedaler, och välja det system jag gillar bäst, för mig klart värt den extra utgiften.

MVH
/Vainlord

Senast redigerad av en moderator:
Pinsamt värre...
jag hade kört på shimano's helt klart, är ju möjligt att du måste ha shimano klossarna på skorna med, fast det brukar ändå funka med "fel" klossar. har haft lite olika pedaler o olika cyklar man lånat hit o dit. har aldrig haft några problem.

Pinsamt värre...
vainlord skrev:
-------------------------------------------------------
> Cactuz:
> Jo de säger de, de som kan. .-)
>
> Det kallar jag "skill"!

Jag får nog krypa till korset och erkänna att det var en stor skopa "tur" inblandat i det hela också även om jag lyckades klicka ur på ren instinkt.

Pinsamt värre...
Faceplant:
Ja CB skall väl inte klandras för min klantighet. .-)

Japp verkar som om jag måste justera "cleaten".

BigBernt:
Ja plast distanserna som följer med pedalerna (har samma form som "cleatens" ca 1mm tunna/tjocka)

Pinsamt värre...
Crank Bros klossar passar inte i Shimano-pedaler eller tvärt om.

Jag har haft 647 ett längre tag och gillar dem, fördelen med plattformen är att man kan klicka i efter några meter när man funnit balansen. De funkar däremot inte så bra med vanliga skor eller oiklickad, duger väl till korvkiosken eller så om man vill men inget mer seriöst.

CB-pedalerna tror jag funkar bättre vid snö, 647 sätter inte igen men det gör skon och jag tror CB-pinnarna är bättre på att äta sig genom den isbark som bildas.

Hav förtröstan, det tar en stund att lära "ryggmärgen" vrida loss skon. Försök stanna vid stolpar, träd och liknande så du kan hålla i dig tills det sitter. Jag lyckades med en SPD-vurpa tidigare i år fast jag kört med SPD sedan 1999 eller när det nu var, men det är riktigt ovanligt numer. :)

Pinsamt värre...
Jag tycker cb (eggbeaters 4ti) e det absolut bästa jag provat iaf. Väldigt lätt att komma i & ur. Behöver inte ha pedalen åt ngt speciellt håll för att komma i, bara att stampa till :)
Ej känsliga för skit & lera pga sin öppna fina konstrution. Väldigt fina att serva. Bara skruva ur en plugg i änden & pumpa i fett (med en liten fettspruta som följer med)
Jag kör med den tidigare "urklickningsvinkeln) som nämndes ovan. Har iof aldrig provat den andra, men jag tycker denna funkar kanon. Enda nackdelen är väl att dom kan bidra till att foten lossar vid hårda slag underifrån. Ett självklart val med cb tycker jag ;) Men men tycke & smak är juh olika & det är juh tur det.

Pinsamt värre...
The_TnT:

Tack för info, bra att veta innan jag börjar banka i dem med våld. .-)

Mallet c pedalerna funkar helt okej med vanliga skor, och även oiklickade, säger jag med min högst begränsade erfarenhet. .-)

Tack, skönt att höra att fler har vurpat!

Fuel98:
Ja EB ser onekligen hardcore ut, rädd att det är på tok för mycket för en nybörjare som mig. .-)

Jag behöver plattformen för partier då jag inte vill sitta fast, så EB skulle nog inte funka så bra för mig, plus att jag inbillar mig att Mallet C tål en hel del mer stryk den EB. Vilket är tur med tanke på min teknik .-)

Förövrigt så monterad jag de extra "distanserna" på skor igår kväll, och var ute i morse i tyresta och körde. Lyckades att hålla mig på cykeln idag!! whohoo!

Kändes som den extra distansen gav lite mer spel, samt gjorde det lättare att lösa ut. Samt att jag kom underfund med att alltid lösa ut en fot i taget (höger) så gick det mycket lättare. Av någon konstig anledning så fick jag för mig att lösa ut åt motsatt håll (höger vänster fot), men testade att vrida fötterna åt samma håll det var lite lättare för motoriken. .-)

Tack alla för tips/råd!

Rapporterar tillbaks om hur jag tycker M647 känns jämfört med Mallet C.

/Vainlord

Pinsamt värre...
Senaste (och andra) SPD-vurpan igår då jag begav mig för att kolla in Härnösands downhillspår, vilket inte gick helt och hållet som tänkt.. lutade mig mot ett räcke sittandes på cykeln med iklickade skor för att beundrade utsikten från berget, och vips låg jag på marken med cykeln kopplad till vänsterfoten. Sommarskrubbat knä och blodiga händer blev resultatet, så nu vågar jag påstå att säsongen är invigd ;)

Och ang. topicen; klart du ska ha SPD eller motsvarande om du ska rejsa runt i skogen.. skulle aldrig klara av att hålla mig på pedalerna när det blir stökigt.

Glad sommar!
/J

Pinsamt värre...
Lyckades med min första Look-vurpa nånsin idag. Har en kort liten uppförsbacke från min port och halvvägs uppför den smällde kedjan av och jag fick smaka asfalt i slowmotion.

Tur i oturen att det hände hemma en söndag före kl 8, och inte ett par timmar senare på Huddingevägen. Eller ett par dagar tidigare - att sakta glida runt och fotografera och så plötsligt pedalvurpa framför det här gänget http://gullmars.wordpress.com/2008/06/06/luma-gp-bilder/p1010482/ vore ju en skam värre än döden - till och med värre än att bli omkörd av en fixie på Skanstullsbron vilket hände mig igår...

Efter snabbt byte av den "felande" länken blev det ändå en skön tur i morgonhettan.

Pinsamt värre...
Janne kul att höra att fler gjort bort sig. .-)

Jo i lite terräng så är det underbart att fötterna sitter fast, och inte studsar runt!

Campa:
Låter inte som någon trevlig vurpa... :-) Tur i oturen om inte annat.

Har nu bekantat mig med Mallet C pedalerna (har dubbla distanser) och de verkar vara "inkörda" så de "släpper" lätt nu. Lite för lätt så jag skall ta bort en distance på varje sko.

Fick även hem M647 pedalerna idag, tillsammans med Shimano DX skor. Monterat och klara, så känns de ganska likvärdig Mallet C i funktion (inte direkt oväntat) Trodde Mallet C pedalens funktion att rotera i "cagen" skulle utmärka sig, men jag hade ingen störret problem att "klicka" i Shimano M647.

Kommer låta M647 sitta på ett tag, och välja den pedal jag gillar mest.

Gällande Shimano DX (MP66) skorna, så var jag glatt överaskade hur bra de kändes och satt på foten.

Bra skor om man planerar att gå en del också, speciellt i jämförelse med mina specializer som inte är speciellt sköna att gå i någon längre sträcka.

/Vainlord

Pinsamt värre...
Banhatt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur går det för dig? Hittat någon favorit?

Inte rikgtigt än, har just monterat Mallet 3:orna skall testa dem de kommande dagarna. Brorsan fick Shimano M647:orna och testa (första clipless för honom)

Jag tyckte shimano var helt okej, speciellt när man är nybörjare (som mig) då man kan justera dem, till skillnad mot CB Mallet C/3 där man väljer mellan 15 och 20 grader för att de skall lösa ut.

Cagen på Shimano funkar bra, har varit urklickad några ggr och kört utan problem. Dock skulle fästet kunna varit aningen bättre.

Får se hur Mallet 3 funkar. .-)

/Vainlord

Pinsamt värre...
Hahaha-).Känn dig inte ensam och dum över detta. Många är vi som gjort samma sak när vi var/är nya
på detta. Det är reflexen att vrida utåt för att lossa foten som måste sitta i bakhuvudet antar jag och den kommer var så säker. Trillade ner för slänten vid garaget hemmavid en gång för länge sedan när lookpedalerna kom och en kompis gjorde samma sak häromåret stillastående mitt i stan. Gissa om jag skrattade gott åt honom. Men när det sitter vill du inte ha något annat.

Pinsamt värre...
När CB lanserade Candy pedaler på Interbike Outdoor Demo 2004 hade de ett samarbete med Pearl Izumi. De hade hundratals nya PI skor med färdigmonterade klosser. Problemet var bara att utan 2st. brickor gick det inte att klicka in eller ur pedalerna. Resultatet var ett helt värdelös intryck som gjode mer skada än nytta för både företag.

Som tur var hade jag mina egna skor med välinkörda Eggbeater klossar så det gick att testa.

Pinsamt värre...
Hammarn:

Tack, jo det känns bra att höra/veta att man inte är den första och sista. :-)

Dock känns det ju lite orättvisst nu när brorsan min skall börja, känns som jag gjort grovjobbet, och han behöver bara akta sig för att inte göra samma misstag som mig.. .-)

Daner:
Ouch, vilken blunder! Verkar som de lärt sig, då det följer med 4st distanser med pedalerna.

jag köpte dock metall distanserna till Mallet 3:orna.

/Vainlord

Pinsamt värre...
Det där låter inte så kul. Jag som ska köpa SPD skor på torsdag. Då vet jag vad jag, eller rättare sagt andra, har att se fram emot.........

Pinsamt värre...
647:orna är bra, har inte funnit någon värdig ersättare. Nu börjar DH:ns bli rätt sletna. Kanske ska byta delar på dem om det går.

Tillbaka
Topp