Pipedream byggtråd

Neonspöke

Aktiv medlem
Pipedream byggtråd
Hej jag tänkte bygga mig en PD Moxie. Jag är ute efter allmänna hejarop och hjälp att välja delar :)
Ramkit med DVO Diamond damp ner i brevlådan häromdagen och jag har sedan tidigare ett DT Swiss E1700 spline hjulset i 27.5". Ett styre finns också och ett styrlager/stam klickades hem idag så att jag kan montera gaffeln innan jag börjar sälja av organ för att ha råd med drivlina och sadleri. Jag testade att provmontera ett däck från min dotters hoj på bakhjulet och klämde på men nu är jag ute efter däck så jag åtminstone kan ställa ner hojen på marken när jag fått ihop styr ändan!
Har kikat på standardsetupen maxxis dhf/dhr ii med exo casing men tycker det är svårt att hitta rätt varianter av däck i rätt storlek till rätt pris! Och är kanske egentligen lite mer sugen på Michelin.
Har väl tänkt typ max 2.6 fram och 2.5 bak men sen verkar ju olika tillverkare ha lite olika sätt att mäta på så det kan lika gärna bli 2.4 & 2.3 antar jag?
Jag vill kunna misshandla hojen en del i brant bröt men ändå att den rullar lite ok på platten så inga rena DH-casings. Känns som att nåt som motsvarar maxxis exo borde räcka för mig. Nån som testat Michelins am/Enduro varianter? Eller ifall man kör maxxis, ska man köra deras WT-varianter? Fälgarna är 30 mm IW. Och ramen ska ta upp till 2.8 men då måste man nog slajda bak dropoutsen och få längre kedjestag där bak.
Här är några bilder på ramen och pryttlarna:
20180906_232508.jpg

20180906_232622.jpg

20180906_232548.jpg

Tacksam för input på däck om någon har, gärna med detaljerade modellbeteckningar då det finns så många varianter :)

Pipedream byggtråd
Mycket snygg ram, heja heja! Eftersom det är en hardtail skulle jag rekommendera ett kralligare backdäck än vad exo är. DD casing och en HuckNorris är nog en bra början...

Pipedream byggtråd
Hehe tack för hejarop :) Okej DD-casing då snackar vi typ 1.3 kg per däck eller? :D Om nån orkar hitta några länkar vid tillfälle är jag mkt glad!
Är det bara jag eller är det sjukt svårt att hitta både bak- och framdäck i rätt size/gummi i lager på samma webbshop?

Pipedream byggtråd
hmm, ja det är lurigt som fan med däck.
för en aggro hardtail så är det nog bättre som sagt med kralligare casing och "smalare" däck istället för plusdäck som bara kommer vika sig (om man sänker trycket så att volymen gör nytta..)
tror wtb vigilante kan vara ett hett alternativ för en hardtail, eller någon form av schwalbe supergravity men det väger lite mer

Pipedream byggtråd
Michelins endurodäck på runt kilot funkar nog bra också. De rullar inget vidare med sina tre lager väv i casingen dock. Sen om de är sämre än andra däck med snarlik vikt och tjocklek låter jag vara osagt.

Pipedream byggtråd
Neonspöke sa:
Hehe tack för hejarop :) Okej DD-casing då snackar vi typ 1.3 kg per däck eller? :D Om nån orkar hitta några länkar vid tillfälle är jag mkt glad!
Är det bara jag eller är det sjukt svårt att hitta både bak- och framdäck i rätt size/gummi i lager på samma webbshop?

Om du kör 27,5" så väger DD-caseing runt 1 kg. Cykelkraft har bästa priserna jag känner till: https://www.cykelkraft.se/maxxis-minion-dhf-27-5x2-30-120tpi-x2-vikbart-3c-tr-dd

Jag länka 27,5"-däck, vet inte vilken hjulstorlek du kör...

Senast ändrad:
Pipedream byggtråd
Om du ska försöka köra hårt med en ht behöver du ett däck som tål smällar. Att däcket är tungt och billigt är fördelar i mina ögon. För 350 kr tror jag lätt det är värt att testa, verkar klart funkis.

Pipedream byggtråd
Jag har kört Agreesor EXO bak på heldämpat och gillar det. Jag tror däremot inte att det är ett bra framdäck. Vigilantedäcket är nog inte kasst heller. Som framdäck tror jag helt klart på DHF.

Pipedream byggtråd
Pipedream byggtråd
vigilanten är grym bak, dom gamla ews rävarna kör det :)
det känns nästan lite som en dh casing när man tar på det men väger 200g mindre. storleksmässigt så är det snäppet större än magic mary i 2.35" på samma fälg.
jag har kört en del på magic mary fram och vigilante bak, tycker det var prima för blandat före, rensar lera hyfsat också

Pipedream byggtråd
jofahjalm sa:
Om du ska försöka köra hårt med en ht behöver du ett däck som tål smällar. Att däcket är tungt och billigt är fördelar i mina ögon. För 350 kr tror jag lätt det är värt att testa, verkar klart funkis.
Jo jag misstänkte att jag nog skulle fostras här av er att köra hårda tunga däck hehe :)

Men det där med DD bak och EXO fram kanske inte är så dumt... Är det vettigt att eventuellt ha lite bredare/större volym fram också då tycker ni? Jag har ju plats.

Pipedream byggtråd
Neonspöke sa:
jofahjalm sa:
Jo jag misstänkte att jag nog skulle fostras här av er att köra hårda tunga däck hehe :)

Men det där med DD bak och EXO fram kanske inte är så dumt... Är det vettigt att eventuellt ha lite bredare/större volym fram också då tycker ni? Jag har ju plats.

2.3 bak och 2.5 (eller bredare) är ingen dum idé.
Kan klart köra bredare bak med.

Pipedream byggtråd
konken sa:
vigilanten är grym bak, dom gamla ews rävarna kör det :)
det känns nästan lite som en dh casing när man tar på det men väger 200g mindre. storleksmässigt så är det snäppet större än magic mary i 2.35" på samma fälg.
jag har kört en del på magic mary fram och vigilante bak, tycker det var prima för blandat före, rensar lera hyfsat också

Grymt - tack till dig och alla andra för bra tips!

Pipedream byggtråd
Jag har inte testat vigitalnte, men jag skulle gissa att det greppar bättre på blöt sten, men rullar sämre än agressor i DD.Båda däcken håller nog ganska bra,

Pipedream byggtråd
marr sa:
2.3 bak och 2.5 (eller bredare) är ingen dum idé.
Kan klart köra bredare bak med.

Det Maxxis Rekon 2.6 jag provmonterade har det lite trångt...
2018-09-1022.32.35.jpg

2018-09-1022.33.42.jpg

Det är 415 mm kedjestag och sen kan man slajda dem +16 mm till max 431 mm...
2018-09-1022.40.39.jpg

Så det går väl att trycka in upp till 2.6/2.8 men så stora vill jag inte ha bak. 2.3-2.4" lär bli perfekt. Och sen kanske 2.5/2.6 fram klurar jag på.

Pipedream byggtråd
hehe, jag har inte testat aggressor, men det är säkert bra också. dock så tror jag det har lättare att sätta igen med lera.

på en "modern" hardtail hade jag nog testat vigilante 2.5" i "tough/fast rolling", https://www.wtb.com/products/vigilante-2-5-2-6
ett bra ht däck vill man ju ha liknande prestanda på som ett dh däck, långsam rebound osv., och att det inte deformerar sig "bubbligt"

om schwalbes supergravity fanns i speedgrip hade det varit fint också

Pipedream byggtråd
jofahjalm sa:
Jag tror helt klart mindre däck är bättre för att inte tokpunka eller studsa, men du kommer ha magiskt lågt bb med 27,5" 2,3"-däck.

Enligt tillverkaren:
BB Height 27.5*2.8 299mm BB Height 29*2.4 308mm

Blir nog 170mm vevar iaf... Och en bash guard kanske men är redan lite orolig för hur tung den här pjäsen kommer att bli :)

Pipedream byggtråd
konken sa:
hehe, jag har inte testat aggressor, men det är säkert bra också. dock så tror jag det har lättare att sätta igen med lera.

på en "modern" hardtail hade jag nog testat vigilante 2.5" i "tough/fast rolling", https://www.wtb.com/products/vigilante-2-5-2-6
ett bra ht däck vill man ju ha liknande prestanda på som ett dh däck, långsam rebound osv., och att det inte deformerar sig "bubbligt"

om schwalbes supergravity fanns i speedgrip hade det varit fint också

Låter intressant men hittar inte dessa någonstans... Bara nyheten om dem från juli i år: https://www.mbr.co.uk/news/wtb-tyres-2019-376860

Menar du att "fast rolling" gummiblandning skulle vara mer "långsam rebound osv., och att det inte deformerar sig "bubbligt" eller mer att det ska vara "tough" casing? Om så borde man väl kunna köra den greppigare "high grip" åtminstone fram?

Pipedream byggtråd
konken sa:
hmm, ja det är lurigt som fan med däck.

Man börjar ju nästan ruttna innan man ens hunnit bli exalterad.

Men jag har fått en hel del bra tips. WTB vigilante/nånting eller Michelin Wild Enduro lockar lite.
Och kanske nån minion-kombo... om det inte hade varit för maxxis gula logga (älskar gult men kommer inte att passa med färgschemat på denna hoj). Fåfängt javisst. Jag får sova på saken.

Pipedream byggtråd
hmm, dom kanske inte finns att köpa än, men ser väldigt bra ut om man vill ha fetare däck

jag menar att det är "tough casing" som du åtminstone vill ha bak på hardtailen, så du kan gå ner lite i tryck och få grepp och en del stötupptagning (långsam rebound)
fast vs high grip handlar mer om grepp och hur mycket du orkar trampa eller vill träna ;)

jag har inte kört det som framdäck men det är ju typ designat som framdäck så "high grip" borde funka fram
annars hade jag nog kört magic mary soft fram (snakeskin om du vill spara vikt)

edit: supergravity -> snakeskin...

Senast ändrad:
Pipedream byggtråd
vi postade visst samtidigt haha
däcken beror också såklart var du kommer cykla, jag tänkte mig en aggro enduro hardtail som klarar samma "svarta" spår som en heldämpad
är det jämna stigar så kan du ju köra dirt eller xc däck :)

Pipedream byggtråd
Bra då är jag med! Några dirt eller xc-däck blir det iaf inte men jag ska försöka hitta något som klarar att kötta åtminstone ilsket "rött" :) och ska klura på vad för size och grepp som blir lagom!

Pipedream byggtråd
OK, drivlina, växlar är levererade och styrstam monterat och gaffelrör kapat. Däck tänkte jag prova Michelin Wild Enduro!
Nu är det dags att beställa bromsar och det blir Formua Cura har jag tänkt. Ska man köra med 180/180, 180/203 eller 203/203?

Pipedream byggtråd
larsaw sa:
Wow! Vilket nice bygge!
(Det blev lite som att tiden saktade in när jag såg första bilderna i tråden :)
Om du inte redan köpt däck så har Planet-X WTB Trail Boss i 29x2.4” Tough Fast Rolling till bra pris: https://www.planetx.co.uk/i/q/TYWTBTBOSS/wtb-trail-boss-tyre

:) Bra däcktips, tack! Dock kör jag 27.5" och då fanns dem bara i 2.25"... Men schysst pris för någon med 29!
Nu har jag dessutom hunnit beställa Michelin Wild Enduro GUM-X 2.4 Tough. Det ska bli intressant att testa dem :)

Jag kör väl på 203mm både fram och bak då? Eller blir det overkill och överbyggt på 27.5?? Hmm, hmm...

Pipedream byggtråd
Med tanke på att det fortfarande är en hardtail så antar jag att den inte kommer gå så hårt att du behöver en 203-skiva bak? Större skivor är alltid knepigare att hålla raka och skrapfria.

Pipedream byggtråd
Ett tips är att inte köpa dom dyrare formula-skivorna. Jag har köpt en och Bullit två, alla var för skeva vid leverans för att man skulle vilka köra på dom. Jag reklamera min och kör nu Shimanoskivor istället.

Pipedream byggtråd
Tyvärr får man inte plats med så breda däck i Moxien. Även om man kör med slidern längst ut så subbas kedjestagen med allt för breda däck. Jag skulle kolla på ett däck med relativt rund profil.

Pipedream byggtråd
Neonspöke sa:
Aha okej men menar du flytande eller de vanliga 1-piece?
Jag tänkte beställa ett kit med bromsar, skivor och adapters etc. men då blir det isf Formula 1-piece, inte deras flytande skivor.
Är det en dålig idé alltså? När du säger Shimano menar du typ XT då:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xt-rt76-6-bolt-disc-rotor/rp-prod39007

Vad jag vet har inte Formula flytande skivor. Jag menar dom har är tvådelade med al-spindel. De vanliga stålskivorna från Formula har jag inte testat. Shimano är okej för pengarna både för en och tvådelade skivorna.

Tillbaka
Topp