Pipedream byggtråd

Pipedream byggtråd
Jilster sa:
Tyvärr får man inte plats med så breda däck i Moxien. Även om man kör med slidern längst ut så subbas kedjestagen med allt för breda däck. Jag skulle kolla på ett däck med relativt rund profil.

Hm, enligt Pipedream ska det funka med upp till 27.5 X 2.8.. Vilket är provmonterat högre upp i tråden och då är det ganska tight..
Borde inte 2.4" funka då? Även om jag inte har kikat på exakt bredd i mm förstås. Var är den där braiga tyska däckdatabasen?

Pipedream byggtråd
Neonspöke sa:
Jilster sa:
Tyvärr får man inte plats med så breda däck i Moxien. Även om man kör med slidern längst ut så subbas kedjestagen med allt för breda däck. Jag skulle kolla på ett däck med relativt rund profil.

Hm, enligt Pipedream ska det funka med upp till 27.5 X 2.8.. Vilket är provmonterat högre upp i tråden och då är det ganska tight..
Borde inte 2.4" funka då? Även om jag inte har kikat på exakt bredd i mm förstås. Var är den där braiga tyska däckdatabasen?

Mm.. Det kan bli lite tight inser jag. Det Maxxis 2.8 jag testade på bilden högre upp i tråden mäter ca 60 mm mellan knobbarna och var tight med dropouten i det innersta läget. Enligt nån random snubbe på MTBR så är Michelin-däcken 62-63 mm på i27-fälgar.. Mina är i30. Kan möjligen fortfarande avbeställa bakdäcket, står fortfarande som "processing" på CRC.

Däck... Pheeew... Vad ska man ha istället då. Jag ger upp.

Senast ändrad:
Pipedream byggtråd
OK, nu har jag uppdaterat så detaljerna stämmer lite bättre:

Pipedream.PNG

Vet inte vad jag ska göra åt däcken riktigt. Bakdäcket är redan beställt, går inte att annulera och framdäcket ligger i en annan varukorg och väntar tillsammans med lite småsaker.

Pipedream byggtråd
Däck kan man väl inte få för många av, eller kan man?...
Den där trailbossen från planetenx är ju säkert finemang, även i 2.25", kostar ju inget ändå.
För däckbredder så finns uppmätt info här,
http://www.reifenbreiten-datenbank.de/

Nya addix schwalbe är betydligt smalare än innan, e13/michelin är bredare, och wtb var tom. bredare än gamla schwalbe... maxxis både smalare och bredare än sig själv.
Men iom. 2.6" trenden så kanske det är samma gamla casing som fått en ny siffra? ;)

Pipedream byggtråd
konken sa:
Däck kan man väl inte få för många av, eller kan man?...
Den där trailbossen från planetenx är ju säkert finemang, även i 2.25", kostar ju inget ändå.
För däckbredder så finns uppmätt info här,
http://www.reifenbreiten-datenbank.de/

Nya addix schwalbe är betydligt smalare än innan, e13/michelin är bredare, och wtb var tom. bredare än gamla schwalbe... maxxis både smalare och bredare än sig själv.
Men iom. 2.6" trenden så kanske det är samma gamla casing som fått en ny siffra? ;)

Tack för ditt svar :D Men det är lite det här jag menar. Varför känns just däck som att man blir krullig i huvudet vid minsta försök att reda ut vad man ska ha och var man får tag i det?? Alla andra prylar på hojen känns ju kristallklara jämförelsevis.

Pipedream byggtråd
Sorry inte meningen att ställa till något. Kompisen kör 29 och han får typ gå ner på 2,1 bak. Det subbade med 2,4or och 2,3or.
Såg nu att du kör 27,5or å då kanske det är lite olika.....

Pipedream byggtråd
Jilster sa:
Sorry inte meningen att ställa till något. Kompisen kör 29 och han får typ gå ner på 2,1 bak. Det subbade med 2,4or och 2,3or.
Såg nu att du kör 27,5or å då kanske det är lite olika.....

Ingen fara hehe :) men jag skulle väl ha lyssnat på huckrävarna som försökte säga åt mig att skaffa 2.3or i början av tråden. Nu får vi se hur det blir. Köpte svintunga hjul som kanske också blir för stora men jag tänker att man kan provmontera lite försiktigt med slang och sen bara skicka tillbaka det som inte passar :) Däcken är lätt hatkomponenten nr 1 när det gäller att förstå sig på. En helt crazy idé skulle ju kunna vara att tillverkare angav den uppblåsta bredden i mm på rek fälg?! Istället för nån hemlig egen tolkning av vad 2.4 eller 2.6 betyder som man ändrar från säsong till säsong...

Pipedream byggtråd
Haha, skam den som ger sig :)
Spana in tyskmätningarna så ser du faktiska bredder. Däck är ju väldigt avgörande på en hardtail, har du rätt casing och tryck får du nästan 50 mm stötdämpning.

Förutom bredd, så är ju rekommenderat tryck också ett skämt på däcken, hur många kör minst flera bar oavsett casing i framdäcket tex.? Det här är nån slags slö kvarleva som borde arbetas bort. Rimligtvis tar ju däcktillverkaren fram casing för olika support med någon slags metod, om än en ovetenskaplig sådan haha.

Pipedream byggtråd
Mm precis nån slags lawsuit-ångest eller nåt där med rek tryck kanske.. Tja jag får väl själv lägga in data i tyskdatabasen eftersom jag lyckats hitta däck som ingen mätt ännu :) blir spännande.

Tack för alla tips hörrni :)

Pipedream byggtråd
Skamligt dålig uppdatering på bildfronten här. Ska uppdatera i eftermiddag! Igår installerades ett SRAM DUB BB, GX Crankset och en Shimano XT bakväxel. Var på väg att montera kedjan också, men blev lite klurig.
Det här med sliding dropouts... Jag har ju 16 mm justermån på min bakända och innan jag fått och monterat däcken vill jag inte skriva dropout-positionen i sten...
Hur får man till rätt kedjelängd? SRAM rekommenderar att man lägger kedjan runt största kransen bak låter 2 innerlänkar och två ytterlänkar överlappa och klipper resten:

Chain.PNG

Köra ytterläget och ta bort ytterligare länk om jag väljer att flytta in? Eller nån slags kompromiss?

Pipedream byggtråd
Jag gjorde som ovan sålänge. Kan ju alltid justera senare och ta bort en länk eller två till. Dagens projekt: Bromsar!

20181006_111522.jpg

Men först en tur till Classe o köpa T25 bits... Alltid något man saknar..

Pipedream byggtråd
Vad är enklaste och smartaste sättet att fixa att beläggen tar i skivorna efter att man monterat och centrerat oken?
Följde manualen och det sista steget var att dra åt skruvarna lite grann och sedan bromsa 2-3 ggr, hålla ner bromsen och skruva fast till angivet moment (9 NM).
Nu när jag snurrar på hjulen tar skivan i lätt men det är ett jämnt ljud så saker o ting verkar åtminstone någorlunda rakt.

Pipedream byggtråd
Tycker det funkar bra med okulär måttning, dvs lossa och kolla så att du har en liten luftspalt på vardera sidan skivan. Om bromsarna är nya kan du efterjustera om det behövs.
Börjar bli dags för cykling!

Pipedream byggtråd
Det där med att bromsa och skruva fast oken är lite av ett önsketänkande. Curorna har extremt lite frigång mellan beläggen och skivorna. Det är jätteviktigt att skivorna är raka och tunna. Det är också viktigt att ytorna där bromsen (eller adapter) skruvas fast är plana och fria från t.ex. lack. Även om dom är det, så beroende på monteringshårdvaran, kan oka ha många frihetsgrader mot skivan. Det brukar vara enklast att för hand hålla fast oket och skruva fast det.

Pipedream byggtråd
Konken/Jofa, tack - ja jag har gjort mig exakt de erfarenheterna de senaste 1-2 timmarna :)
Bakbromsen gick ganska lätt att okulärcentrera och dra fast tills det var knäpptyst. Framskivan dock, krävde mycket smek, kel och övertalning innan den knep käft. Var lite skev också så jag fick bända och massera men nu är det faktiskt tystnad.

Börjar bli dags för cykling ja! Imorgon kommer däcken och i-spec b-adaptrar så då skulle man tagit en tur om jag inte saknade det förbannade verktyget till mina SRAM DUB-Vevlager... Kopparna är bara skruvade med handkraft nu, och ingen verkar sitta på verktyget. Det ska vara ett 46 mm 12-hacks liknande Park tool bbt-79. Har kollat med 5 verkstäder men ingen har. Även testat "jag vill låna verktyg" -tråden utan framgång :(

Pipedream byggtråd
Fånigt att det hakat upp sig på en sån detalj. Röstar också på polygriptricket.

Annars har jag ett verktyg och kan ta med till centrala Stockholm dagtid imorrn.

/Johan

Pipedream byggtråd
JojjeM sa:
Fånigt att det hakat upp sig på en sån detalj. Röstar också på polygriptricket.

Annars har jag ett verktyg och kan ta med till centrala Stockholm dagtid imorrn.

/Johan

Det vore kanon om jag kan låna den! Skickar PM. Grejen är att jag har en fin liten polygrip, men den är just liten ;)

Pipedream byggtråd
OK Happy, dags för en uppdatering. Premiärturen och andfådda försök att bränna in bromsarna är avklarade tack vare JojjeM som var snäll och lånade ut sitt vevlagerverktyg som jag snabbt förvandlade till köttfärs som tack för hjälpen ... Verktyget passade ok men tillverkaren hade valt plast ("mjukost") som material, vilket i kombination med med min momentnyckel inställd på 50 Nm inte var en lyckad kombo. Jag ska sedermera hitta ett bra verktyg åt både mig själv och åt JojjeM vad det lider. Ett i metall :)
Premierturen kändes bra och trots att min fina Wolftooth Remote hänger och dinglar, kablarna är för långa, nåt är vajsing med bromskraften fram etc.. så känns hojen helt klart trevlig såhär långt! Härlig geometri, XT-växlar i kombo med SRAM-kasett och GX Eagle känns toppen! Tyvärr hann det bli mörkt innan jag kom ut men här är iaf några bilder:

2018-10-0822.40.11.jpg

2018-10-0919.13.08.jpg

2018-10-0919.13.36.jpg

Bättre bilder kommer sen.

Så, nu är nästa fråga (förutom hur jag ska få fast min Remote på I-spec B-adaptern, jag befarar att jag missförstått och beställt fel remote) - vilka däck jag ska vränga på. Fortfarande Maxxis lånade av dottern som sitter på hojen nu.

Ska man lyda de välmenande men krassa råden från endurolobbyn här och flåsa runt dessa köttiga godbitar:

2018-10-0914.32.32.jpg

(WTB Judge 2.4 tough/fast rolling bak + WTB Vigilante 2.5 tough/high grip fram = 2.5 kg gummi)

Eller ta sitt förnuft till fånga och inse att jag behöver orka trampa runt ekipaget också. Vet inte om jag är karl för min kilt på det sättet... Varken att trampa runt det hela eller kasta mig nerför stenkistor i 220 km/h och därmed motivera köttigheten.
Å andra sidan är de ju dessa svålar jag har hemma nu så jag antar att jag bara vränger på dem och äter mer gröt till frukost framöver.
Utför lär de ju vara fantastiska, det är platten jag oroar mig för :))

Pipedream byggtråd
Neonspöke sa:
...vevlagerverktyg som jag snabbt förvandlade till köttfärs som tack för hjälpen ... Verktyget passade ok men tillverkaren hade valt plast ("mjukost") som material, vilket i kombination med med min momentnyckel inställd på 50 Nm inte var en lyckad kombo.

Jag är inte helt chockad över att ett gratisverktyg i plast gav upp :)

Bra att du fick lagren på plats i alla fall och grymt snygg hoj!!

Däckfrågan har jag tyvärr ingen vettig input till.

/Johan

Pipedream byggtråd
Snygg upp med den på Steel is real sen angående däcken såg de lite väl kralliga ut om du inte kör massa lera bara?

Pipedream byggtråd
Tack. Japp steel is real kommer, måste bara snygga till den lite först.. Jag smackar på dessa svålar nu så får det kanske bli lättare doningar till våren. Orkar inte tramsa mer med beställningar nu. Om inte annat blir det bra träning innan snön kommer! ?

Pipedream byggtråd
snygg hoj!
du ska känna dig nöjd med att däcken väger, då kommer dom fungera :)
det är framförallt bakdäcket som ska väga på en ht.
vill du ha lättare ska du gå ner i bredd istället, inte casing.
dom lättaste jag kört som funkat bra är smala 26 tums maxxis på 900 gram.

Pipedream byggtråd
Din remote ser oroväckande ut som min. Och då ska du kunna fästa den direkt på bromsen (om den är B specad).
Jag fick fast min på min Hope Bromsar trots att internet sa nix pix. :)

Bättre bilder borde reda ut frågan (Typ närbilder).

Pipedream byggtråd
konken sa:
snygg hoj!
du ska känna dig nöjd med att däcken väger, då kommer dom fungera :)
det är framförallt bakdäcket som ska väga på en ht.
vill du ha lättare ska du gå ner i bredd istället, inte casing.
dom lättaste jag kört som funkat bra är smala 26 tums maxxis på 900 gram.

Tack - haha jag är inte förvånad över att just du kommer med uppmuntran! Det tackar vi för! :))
Brutala däck känns det som, check it out:

2018-10-1019.12.03.jpg

2018-10-1019.12.50.jpg

Just nu monterat med slang. Ska fixa slanglöst sen men bävar för det efter att ha vrängt på dessa.. Händerna helt slut nu.
Tänkte att det kanske går lättare om jag bara poppar av ena kanten sen. Ska även testa att trycka in mina dropouts och se vad jag får för frigång med nya däcken.

Pipedream byggtråd
Mini_me sa:
Din remote ser oroväckande ut som min. Och då ska du kunna fästa den direkt på bromsen (om den är B specad).
Jag fick fast min på min Hope Bromsar trots att internet sa nix pix. :)

Bättre bilder borde reda ut frågan (Typ närbilder).

Tjena Mini_me, yes vidare till remote-fäste! Här kommer lite bilder på mina fästen. Jag tror att mitt bästa alternativ är att försöka gänga hålet i Wolftoothen (som är 4mm) och då borde min M5-skruv som passar i Formula-I-spec-B-adaptern gå igenom. Med en bricka emellan.

2018-10-1018.52.04.jpg

2018-10-1018.52.20.jpg

2018-10-1018.59.50.jpg

Bilden nedan är avståndet med skruven i botten:

2018-10-1019.01.20.jpg

Tyvärr har jag ingen gängtapp men det kan jag säkert låna. Vad tror ni?
Det som följde med remoten var bara nån liten cylinder plus en en fyrkantig bricka som jag tror är om man har Shimano-bromsar. Men det är alltså den som normalt sitter i hålet som jag överväger att gänga.

Pipedream byggtråd
grymma däck!
tråkigt att det ska bli ett ingenjörsprojekt av remoten...
om remoten går lätt, alltså med liten kraft, kan du inte bara ta en skruv med mindre diameter och en låsmutter på andra sidan? (åtminstone så länge)
annars modda ett gammalt framväxelreglage, helt klart stabilaste vajerremoten jag kört med.

Pipedream byggtråd
konken sa:
...
om remoten går lätt, alltså med liten kraft, kan du inte bara ta en skruv med mindre diameter och en låsmutter på andra sidan?
...
Nja grejen är att hålet in i fästet på bromshandtaget är ett blindhål:

20181010_185214.jpg

Så det enda raka är nog att ha en skruv med rätt diameter men gänga upp hålet i remoten. Diskuterar saken med wolftooth tech support, vill ju helst ha en "supporterad" lösning. Den kostar ju ändå nån femhunka så. De erbjöd sig att skicka en 22.2 clamp om det inte funkar.

Pipedream byggtråd
aha, mina gamla formula bromsar har genomgående hål.
men vad fan, en slangklämma med ett borrat hål i funkar ju. eller gör ett kombofäste med en freeride ringklocka?... ;)
ganska svagt att leverera remoten utan lite olika fästlösningar. åtminstone 22.2 fäste.

Pipedream byggtråd
Precis men alltså jag kunde ju beställt den med 22.2 från början men ville ju ha full i-spec b och trodde i min enfald att allt skulle ordna sig då... :) men det finns alltså i-spec b o i-spec b!

Tillbaka
Topp