Pisslukt

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Pisslukt
Hej Bullen.
Jag har en liten spaning.
Jag tycker att mitt kiss luktar djävligt illa efter långa hårda pass.
Typ 12 timmar efter.
Är det så ? Någon annan som har liknande observationer?
Är det gammal död mjölksyra som surat till sig och ska ut , eller ammoniak som svettas inåt ?
Eller håller jag bara på att dö lite smått inifrån såhär på ålders vår när jag närmar mig 45 och har fått gubbkiss.

Tycker mig även känna något liknande när jag är sjuk....fast jag har uselt luktsinne i allmänhet.

Senast ändrad:
Pisslukt
Du kanske har näsan för nära munnen?

;)

Edit: om vi ska vara seriösa, dricker du ordentligt? Allt luktar ju lite starkare i högre koncentrationer och det är väl inte ovanligt att man får vätskebrist när man är sjuk också.

Senast ändrad:
Pisslukt
Gå och kolla upp dig. Kan vara något som kan behöva åtgärdas. Var så för en kollega som är 45-ish. Minns inte diagnosen, men ändrad lukt på urinen kan uppenbarligen vara något obra.

Pisslukt
Vätskebrist? Lite som fyllepiss när man har druckit alkohol (och kroppen förbrukar vätska när den förbränner alkoholen).
Prova att dricka mera vatten när du tränar.

Ibland undrar jag varför mitt piss luktar markant annorlunda när jag har käkat sparris.....? ...och ibland undrar jag över varför jag undrar det också.....

Pisslukt
Vanliga orsaker

Avvikande lukt på urinen kan tyda på:

Uttorkning (koncentrerad urin kan få en ammoniak-liknande doft)Nedsatt (lever) misslyckandeKetonuriLönnsocker urinen sjukdom (mycket sällsynt)Fenylketonuri (sällsynt)Rektal fistelUrinvägsinfektion

Med sparris, kaffe, uttorkning och vitlök kan ju också vara god orsaker till stinkpiss.

Pisslukt
Bengt-re sa:
Vanliga orsaker

Avvikande lukt på urinen kan tyda på:

Uttorkning (koncentrerad urin kan få en ammoniak-liknande doft)Nedsatt (lever) misslyckandeKetonuriLönnsocker urinen sjukdom (mycket sällsynt)Fenylketonuri (sällsynt)Rektal fistelUrinvägsinfektion

Med sparris, kaffe, uttorkning och vitlök kan ju också vara god orsaker till stinkpiss.

Glöm inte kalaspuffar på listan ?

Pisslukt
Ju längre urin får sitta kvar i kläderna ju värre blir det. Du får helt enkelt vänta till efter passet med att lätta på trycket! Om du inte är randonneur då vill säga...

Tillbaka
Topp