Placering kedjestyrare?

pingu

Aktiv medlem
Placering kedjestyrare?
jaha... har precis tappat 20växlar på min 29er genom att montera på 1x38 iställer för 3xnågot annat..

tänkte använda mig av en liten kedjestyrare från paulcom.com men fick inte ner den så långt som jag ville på sadelröret, det tjockade till sig lite längs ner mot vevarna så det fick bli till att vända på själva klämman så styraren hamnade lite längre bak, annars kom jag inte ner mot kedjan...

en nackdel är kanske att den kommer att samla mer skit där den sitter nu...

frågan är, var ska den sitta egentligen? var gör den mest nytta?

googlat runt lite och vad jag kan se så sitter oftast kedjestyrare mer rakt ovanför klingan?

bild: https://www.dropbox.com/s/cpn79sh8awuwuhb/Photo 2012-06-01 22 09 40.jpg

Senast ändrad:
Placering kedjestyrare?
En huvudregel är att den ska sitta så att den fyller sin funktion - kedjan ska liksom inte kunna hoppa av. Sitter den längre bak än din så hoppar nog kedjan. Gränsfall på din. Testa och se hur det funkar tycker jag.

/M

Placering kedjestyrare?
Kan på rak arm säga att det där inte kommer att fungera i längden, marginellt bättre än ingen styrare. Det jag mest undrar är om du verkligen kan köra alla växlar utan ett att kedjan skrapar i styrarens innerväggar i ytterlägena, typ växel 1,2,9 och 10? Det är ju hårfint nog att få en Paul-styrare att inte göra det även i rätt position...

Placering kedjestyrare?
ok, tack för tipsen. blir till att köra m framväxeln som styrare ett tag tills jag hittar ett bättre alternativ.... typiskt! där gick jag +100g !

Placering kedjestyrare?
MRP har en liknande styrare som är bra, snygg, lätt och fäster några cm högre upp på sadelröret. Tror även e.13 har en motsvarighet för sadelröret.

Tillbaka
Topp