[Planera ett eventuellt lyxcykelbygge] 1000 frågor

TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det är bara fasta växelöron/gaffeländar till
> Merlin, Seven, IF-ramar mfl. Somliga har utbytbara
> (alu skruvat på titanramen) öron (Moots). Men det
> är minst 7 mm massivt 6/4 titan vi talar om på
> Seven, Merlinramarna så det lär hålla för ett och
> annat, även om det naturligtvis kan kännas säkrare
> med ett som går att byta ut.

Vilka kvaliteter finns på titan och vad står siffrorna för?
Det känns onekligen bättre att ha utbytbart växelöra med tanke på allt strul och kostnaden för att svetsa dit ett nytt när oledolyckan är framme.

> Nackdelen är då att
> aluörat på de titanramarna går av mycket lättare,
> en självuppfyllande profetia med andra ord. Lätta
> att byta ut vilket är ett måste då de troligtvis
> går av ganska lätt.

Jämfört med vad? Ti? Aluram?

> Man kan också skaffa en så kallad "break
> away"-bult till bakväxlen. Den är gjord så att den
> går av ganska lätt, dvs växeln lossnar från ramen
> innan den hinner ta med sig, skada växelörat.

Precis som brytbulten på en båt- eller gräsklipparmotor mao.

> Dean har så kallade modulära gaffeländar. Med dem
> kan man skifta från vertikal infästning, vertikalt
> med discfäste samt horisontella för single speed.

Deanramarna är inte tokiga dom heller. Det är ju trevligt att kunna designa ramen och loggorna som man vill, och gaffeländarna var onekligen en fiffig lösning. Undrar vilka eventuella nackdelar de kan föra med sig? Kan inte komma på någon direkt.

> Har du ett par sådana här, men till MTB (compact
> eller ATB spelar igen roll..) så byter vi imorn!
> :D

Nej, jag har ju inte det. =( Hade jag det så hade jag bytt utan att blinka. RF vevarna får mig att tänka på knogjärn...

http://www.magmaa.com/titasve.html

Det finns två huvud-legeringar, 6/4 Ti (dyrare) och 3/2,5. 6/4 är egentligen bättre på alla punkter, styrka, vikt osv, men ganska mycket dyrare.

Edit: Magmaa försöker givetvis få det att låta som att deras legering är bäst, men ställ då frågan varför inga av de stora amerikanska märkena använder den legeringen.

Orv skrev:
> Hur är läget nu då Buddha?

Ingenting definitivt bestämt.
Jag ska prova Daners Fango SS vid tillfälle för att känna på H-Bars och soft tail. Vill också läsa på lite mer vad som skiljer ramar och fabrikat åt, men för stunden lutar jag åt Mooto-X. Fast Seven e ju fina åxå...decisions, decisions... ;-)

Det lockar med YBB, men det innebär ju också ett serviceåtagande vilket jag tror att jag skall undvika i den mån det går. Skulle jag mot förmodan hoppa på YBB, så kan man ju lika gärna klämma på en dämpad gaffel. White Bros, eller Marzocchi Marathon SL 29'er, eller Maverick SC... Näe, det ska nog vara stelt och enkelt tror jag. Men jag vet inte. =)

Det ska det nog bli. Sannolikt ett höst/vinterprojekt - eftersom det lär dra en del kulor ur lädret blir det tvunget att sprida ut det på några löningar...åsså har man något att pyssla med i mörkret. ;-)

Jag såg att det fanns en Merlinram till salu här på köp&sälj -vet inte vem säljaren är. Jag har iaf mailat honom och frågat vad han vill ha för enbart ramen, om han säljer den löst.
Det känns inte helt 100% att köpa en Merlin efter vad man har läst om dom här på Happy, men är prislappen den rätta så kanske, kanske... Vad tror ni?

En 29'er är väl kanske ett smartare val till en pendlarcykel, men 26" är snyggare. Och snyggt ska det vara åxå!

Kanske lite ot, men någon som vet var man kan köpa de där träskärmarna som Dane visade bilder på?
Gärna i sverige eller eu.

Eller kan ni tipsa om något annant snyggt? Har också en Milano som är skärmlös...

En Merlin XLM skulle ju kunna funka perfekt som grund för ditt bygge. Merlin-geometrin är väl inte den allra aggressivaste, men om hojen mest skall gå på gatan, behöver den ju inte ha superslopat överör och vinkel på styrhuvet för 130 mm gaffel. XML är ju dessutom superlätt även för att vara en titanram, runt 1300 gram har jag för mig. Det man inte skall göra är att kompromissa dock. Mitt första ti-bygge var en Kona Hei Hei. Ramen beställdes och kom, men just det året -95 hade Kona flyttat upp överröret ca 1" på Hei Hei, vilket gjorde att ramen aldrig fick just det stuket jag ville ha. Det stack mig i ögat och jag gjorde mig av med hojen när den var färdigbyggd.

Mvh
Clas

Fler borde göra som dig Buddha. Hade alla
tillgång till riktigt krispiga cyklar skulle
definitivt fler ta hojen till/från jobbet.

Ska man handla en riktig pendlingshoj borde
26"s traktor vara uteslutet, och om hojen inte ska
stå utomhus kanske man kan spara in titankostnaden
till förmån för det gamla hederliga stålet?
Då får man råd med 100% custom, fästen till
skärmar, pakethållare, ölöppnare och andra
nödvändigheter.

Rivendell Atlantis tar minst 52cm däck.
bikes_mainatlantis3.jpg

bikes_mainatlantis2.jpg

En 29" custom Wily?
Retro1.gif

En Retrotec-cross?
inglis.jpg

En Sycip 700cc Java-boy, eller varför inte en Crossdresser?
l5.jpg

l3.jpg

Jag skulle byta alla dropbars till mustaschstyre och ändmonterade vxl-reglage.
H-bars funkar nog på alla uton Atlantisen gissar jag.

Jag håller nog med Newsboy här. Ett custombygge i stål blir ju 100% personligt, och blir bling som bara syns för dom insatta. Och när man tänker på vilka möjligheter som står till buds med customlack så blir ju titan inte alls lika intressant.

Fast det är klart, en titanram med customlack vore ju världsrekord i oneupmanship..

If you are going to go that direction the builders mentioned above are top shelf, but don't forget to check out Vanilla, Waterford and Bohemian. IF and Seven also do good work in TIG-welded steel, but if I were doing a custom steel town bike for myself I'd go for lugs.

Med risk för att verka partisk... titangrått är verkligen "stealth elegans" som bara de cykelintresserade vet vad det rör sig om. Kika på Kelvinizeds mattgrå Magmaa ti CX. En sådan som lyxvardagscykel vore inte helt fel. Lägg till fästen för skärmar fram och bak, kanske något mer slopat topprör om man föredrar det. Mustaschstyre eller Jones om man inte gillar bockstyre.

a02.jpg

Sådär ja! Tack..! Nu blev det ju mycket lättare att bestämma sig... ;-)

Titan vs Stål tål ju att fundera på både en och två gånger.
Titanet är cleant, snyggt och skulle göra sig bra på ett bygge med minimalistisk feeling. Men det kostar...ungefär som en stålram från Bohemian! ;-)

Retrotec-crossen var riktigt vacker! Jag gillar deras Halfram, och likaså Wily's Retro/Schwinnram. Retrotec och Wily tycks också ligga på lite mer sansade prisnivåer (btw: vad innebär Fillet Brazed á $300?)

Lugs kan vara snyggt, om dom är enkelt utförda..jag har väldigt svårt för krusiduller. Det är definitivt inte min grej, så jag har lite svårt för många av modellerna från Waterford/Vanilla/Rivendell.

Magmaa'n var clean, men jag upplever den som lite väl grå. Blir nästan tråkig. Och så kan jag inte begripa vad flaskställen och reflexen gör där...-uschliga!

/Petig B

Buddha skrev:
> (btw: vad innebär Fillet Brazed

...att man löder ihop stålrören med mässingslod (eller finare, silverlod). Tillsammans med TIG-svetsning är det väl det enklaste för en custombyggare att göra. Lödda muffar blir dyrare såklart.

> Och så kan jag inte
> begripa vad flaskställen och reflexen gör
> där...-uschliga!

Hehe, det beror väl på vad man använder den till. Snart åker röda och vita reflexen på också, och lysen. Utan dem är det är svårt att pendla i Sverige om man inte jobbar mellan klockan tio och tre. På tio- femton-milarundor med Hisingens Cykelklubb kommer flaskställ bra till pass också.

/K

Senast redigerad av en moderator:
Kelvinized skrev:
> Hehe, det beror väl på vad man använder den till.
> Snart åker röda och vita reflexen på också, och
> lysen. Utan dem är det är svårt att pendla i
> Sverige om man inte jobbar mellan klockan tio och
> tre. På tio- femton-milarundor med Hisingens
> Cykelklubb kommer flaskställ bra till pass också.

He, he...okay..lite pinsamt..att jag inte fattade att Kelvinized var en Happyit! Pucko jag! =)

Nåja, jag tycker ju att flaskställen och reflexen skämmer på en så, i övrigt, clean hoj.
Jag förstår ju också varför dom sitter där, fast jag hade nog haft reflexer på kläderna och en camelback istället. ;-)

FInns det ingen som gör flaskställ i titan?

>FInns det ingen som gör flaskställ i titan?

Jodå. King Cage (inte Chris King) tillverkar flaskställ i titan. De ser ut som vanliga flaskställ i rostfritt stål men väger lite mindre och kostar ganska mycket mer; 60 dollar per styck. Kan fås på eBay ibland för något mindre, särskilt om man köper dem i "tvåpack" om något sådant erbjudande finns.

<http://www.kingcage.com/Home.html>

TommyE skrev:
> De ser ut som vanliga
> flaskställ i rostfritt stål men väger lite mindre
> och kostar ganska mycket mer; 60 dollar per styck.

60 dollars för ett ställ är onekligen dyrt, men det skulle jag tycka att det vore värt om jag hade lagt 20-30 loppor på en ram.

En skönt lackad stålram slår alla titanramar tillsammans.

En skönt lackad titanram slår tyvärr allt inklusive plånboken.
legend05.jpg

ti-deluxe-ebb-ss-lg.jpg

Totaltitan-stuket är inte min pryl, jag gillar mixed-grill koncept.

Flådig stålram med titanstolpe och titanstyrstam.
Flådig titanram med stålsadelstolpe och stålstyrstam.

Den lackade Independent-SS var en av de trevligare jag sett på länge. Den bilden tackar man för.

edit: inlägget var dåligt och tas härmed bort.

Kolfiber tror jag på. Det är tillräckligt lätt för att man skall kunna bygga stora(vridstyva) rör med tjocka (slagtåliga) väggar utan att det blir tungt. Stål blir så vansinnigt tunnt när man gör lätta ramar och alu (ut)mattas med tiden. Kolfiber blir nog bara vanligare och vanligare så det är bara att vänja sig.

Orv: du kan väl komma med en länk som förklarar ditt resonemang iaf? Som det är nu så är ditt inlägg bara tråkigt.

"Jag skall inte lägga mig i Buddhas tråd, eller lägga sordin på stämningen" Orv

... tyvärr är det precis det du gör med dina "initierade" synpukter och den "kunskap" du ger oss om de olika myter som hålls igång här på happy. Gör något annat i stället nästa gång. Tack.

rikard:

Det var lite stöddigt sagt det där av mig. Editerade bort hela inlägget. Naturligtvis skall argument backas upp av fakta och jag borde ha länkat eller något annat.

alain: Som sagts ovan, det var inte så lysande kanske. Inga mer sordiner.

Mvh
Clas

Orv skrev:
> rikard:
>
> Editerade bort hela inlägget. Naturligtvis skall
> argument backas upp av fakta och jag borde ha
> länkat eller något annat.

Det vore faktiskt kul att höra hur du resonerar och varför. Om du har mer tid nånannan gång eller hittar en länk så skulle det vara kul att få höra/läsa.

/rikard

Här vänder man ryggen till nå't dygn eller så, och missar tydligen nå't upprörande...?

Kolfiber är säkert bra, men är det bara jag som tycker att det känns lite "gammalt" & trist?
I liten mängd på enstaka detaljer tycker jag det är okay, men i större utsträckning får det mig att tänka på sänkta, dekaltrimmade BMW-bilar med stora kromade avgasarpipor och neonrör på underredet...

Buddha skrev:
> Här vänder man ryggen till nå't dygn eller så, och
> missar tydligen nå't upprörande...?
>
> Kolfiber är säkert bra, men är det bara jag som
> tycker att det känns lite "gammalt" & trist?
> I liten mängd på enstaka detaljer tycker jag det
> är okay, men i större utsträckning får det mig att
> tänka på sänkta, dekaltrimmade BMW-bilar med stora
> kromade avgasarpipor och neonrör på underredet...

LOL! Jag håller faktiskt med, kolfiber känns lite "'gammalt' & trist" efter alla superläckra titan/stålkombinationer ovan.

Lim, muffar ... det ser ut som en gammal Vitus ram ... bra i början men var känd för att flexa som en överkokt noddle efter 1-2 säsonger.

Hur långt överrör kan det vara på den där Jones hojen tro? Överrörets längd, den långa styrstammen, det korta sadelstolpsröret med lång sadelstolpe samt en till synes kort hjulbas, ger ju hopp om att det skall gå att använda även min lilla titanram i framtiden. Han gör onekligen annorlunda cyklar.

Mekskivor är skönt simplicimus!... ingen jävla olja som kan läcka o kladda ner skivor o klossar... o när man lärt sig att ställa in dem så ligger de nästan uppe på samma nivå som kladdbromsarna... utan allt kletmek då... plus att man kan i princip meka dem vart man än är... lika skönt enkelt som SS med andra ord... jag fattar precis varför han har mekisar på sin Jones...

Ungefär vad Tobias/Frost skriver.... jag är grymt imponerad av en polares mekaniska Deoreskivor. De har mer "analog" känsla än mina Marta SL och tar nästan lika bra. Enda nackdelen är då att just de bromsarna (med Deorenaven) väger säkert minst 500-600 g mer än min kombination. Kanske skiftar till Avids mekskivor för att prova på, de är ju inte direkt dyra heller.

kevlar skrev:
> ..men varför är jänkarna så förtjusta i mek-skivor?

November, December, Januari, Februari och Mars.

Är det inte lite så att hyd. skivor fått stort genomslag här för att det faktiskt går att bromsa när det är lerigt, isigt och kallt? Det är väl i det vädret man verkligen ser att hyd. skivor är mycket mycket bättre än tex v-bromsar. Visst finns det sådant härligt vinterväder i USA också, men på ngt sätt känns det mer torrt o dammigt à la Colorado där.

IFs 10-års jubileumsroadster komplett för
endast $6000 är väl ett prisvärt alternativ?
roadster-lg.jpg

En kille vi tog en bärsh med i Åre på samma ställe
och samma afton som David blev utslängd sa att han
var sjukt missnöjd med sin Titan On-One, sladdrig
alá 80-tals Merlin/Alan-alu-cross var bara förnamnet.

Tillbaka
Topp