[Planera ett eventuellt lyxcykelbygge] 1000 frågor

Buddha

Aktiv medlem
Nåja, kanske inte 1000, men många i alla fall...

[Bakgrund]
Sitter och drömmer om en ny hoj. En deluxependlarcykel. Dessvärre brukar mitt pryldrömmande sluta med att jag införskaffar objektet i fråga, och oftast köps det saker som har en större kapacitet än vad jag har användning för, och det kostar därmed också mer än min plånbok egentligen har kapacitet för. =/
Som någon klok gammal gubbe sa: Jag har enkel smak -Endast det bästa duger! =)

Så..mina funderingar cirkulerar runt ett stilrent, avskalat kvalitetsbygge. En hoj som håller många år, sett till både design och funktion. Helst med minimalt av underhåll.
Cykeln skall vara lätt, snygg, bekväm och lättrullad med lämpliga komponenter för asfalts/grusvägs/stigåkande. Storstöket klipper jag med Spoten så det primära ändamålet med denna är plattmarkspendling. Av estetiska skäl vill jag inte ha en CX.
[/Bakgrund]

Skadad av Daners, Newsboys och TommyE's inlägg så har jag börjat tänka i banorna Moots, Pace, Jeff Jones, Brooks, Boone, osv...jo det blir $$$$...
Finansieringen får jag klura på senare när jag vet mer exakt vilken region jag hamnar i.

Jag manglar på med mina frågor, så får vi se om nå'n orkar svara;

Först var jag inne på Rigor Mootis, men sedan slog det mig att jag kanske borde titta på en bigfoot, som 29” Mooto-X istället? Dom kanske lämpar sig bättre för ändamålet med sina större hjul -eller är skillnaden försumbar om man tänker sig att samma däck monteras?
Något man bör tänka på när det gäller en sådan? Finns det något bra utbud av fälg, däck och gaffel till en tjugoniotummare?

Funkar det med LVG-växlar och vevparti på en i övrigt MTB-specad hoj? För/nackdelar bortsett från skillnaden i utväxling? Jag kan nog tycka att en del rejserkomponenter är snyggare.

Något som hindrar att montera växlar på en ram med EBB? Jag gissar att man bara byter växelöra? Finns det några nackdelar med EBB?

Det lutar åt en stel gaffel pga mindre vikt och underhåll. Är vibrationsdämpningen hos en kolfibergaffel som Pace RC31 märkbar? Stor skillnad mot t.ex. en Morati Ti-gaffel?

Hur funkar ”dämparen” på en soft tail som YBB? Är det gummipackningar/bussningar som skall underhållas och bytas ut emellanåt? Mattas inte materialet ut nere vid vevlagret på en sådan konstruktion? Det känns som att det borde bli försvagat med tiden om det böjs fram och tillbaka.

Appropå vevlager; Ett snyggt och bra vevparti behövs. Snygga alternativ till polerade XTR/ Crank Bros Cobalt/ White Ind. Eno-stuket?
Hur stora klingor finns det normalt att köpa till MTB-vevar? Bör man sikta på ett LVG-parti istället?

På styrsidan har jag just nu två kandidater; Moots Ti Bar eller Jeff Jones curved H-bar. Ni som har provat H-bar, hur tycker ni att det är att cykla med? Något att ha på en pendlarcykel, eller har man störst nytta av det i skogen?

Fälg eller skivbroms? Det skiljer ju ändå några hg..och dollares.

Vad är eg fördelen med thumbies? Det kändes iofs ganska trevligt att växla Daners Apex-bygge med thumbies, den lilla biten som jag provade.

Hmm...inlägget hade kanske lämpat sig bättre som ett PM till Daner...nåja, det finns säkert fler av er som har synpunter.

/B

EBB är ok, men det finns ngra olika varianter som är klart bättre än alla andra. Oavsett sort så brukar man få göra rent varje halvår för att det inte skall börja knirra. Jag använde frikostigt med kopparpasta frra gången vilket verkar ha förlängt serviceintervalet till minst det dubbla.

Växlar: det finns ett rohloff-hju till salu på köposälj, mer underhållsfritt än så blir det inte. Det hjulet på en ti inbreed med en pacegaffel och jonesstyre kommer bli porrigt och lagom dyrt =).

Buddha skrev:
-------------------------------------------------------
> Så..mina funderingar cirkulerar runt ett stilrent,
> avskalat kvalitetsbygge. En hoj som håller många
> år, sett till både design och funktion. Helst med
> minimalt av underhåll.
> Cykeln skall vara lätt, snygg, bekväm och
> lättrullad med lämpliga komponenter för
> asfalts/grusvägs/stigåkande.

10 önskningar i en, det går ju inte?
Men vänta......det går ju!

En pendelcykel deluxe är verkligen Cannondales Street Rohloff.
Uppfyller de flesta av dina ovanstående krav.
Förutom då stigåkandet och möjligtvis att den inte är tillräckligt exklusiv (läs: udda och ovanlig)

4SS5KBBS.jpg

Gräver dessutom ett stoort hål i plånboken. Men det var ju också ett krav :-)

/Anders

Crossmax äger! skrev:
> Holy shit, det här kommer bli dyrt :P

Mmm..det är jag plågsamt medveten om. Än så länge är det bara ett litet frö som gror, men det kan ju utvecklas fortare än man anar.

rikard skrev:
> EBB är ok, men det finns ngra olika varianter som är klart bättre än alla andra.

Någon koll på hur Moots funkar? Vad är det som kan skita sig om man får ett taskigt ex? Det borde rimligtvis vara rörelser..

>Oavsett sort så brukar man få göra rent varje halvår för att det inte skall börja knirra.

Den mängden underhåll får man väl acceptera. Allt kräver ju rengöring och smörjning om det skall fungera som det är tänkt.

> Växlar: det finns ett rohloff-hju till salu på köposälj, mer underhållsfritt än så blir det inte.

Jag är inte helt övertygad om att Rohloff är grejen, men vet inte riktigt varför..

> Det hjulet på en ti inbreed med en pacegaffel och jonesstyre kommer bli porrigt och lagom dyrt =).

Lagom dyrt låter ju trevligt, men jag är torsk på Moots design. Merlin är ännu snyggare, men med dom tycks det ju vara lite si och så med kvalitén och servicen.

Crossmax äger! skrev:
> En Jeff Jones-ram kanske? Ser jäkligt coola ut, men väntetiden är lång.

Har svårt för designen, men det är säkert bland det bästa man kan köpa i den kategorin. Trist med väntan dock.

AJ skrev:
> En pendelcykel deluxe är verkligen Cannondales Street Rohloff.

Mnjaa...

> Förutom då att den inte är tillräckligt exklusiv (läs: udda och ovanlig)

Exakt. ;-)
Och en del av tjusningen är att plocka ihop hojen av handplockade delar för att få den exakt som man vill ha den, vilket känns som ett krav när det börjar bli "lite" deg inblandat.

> Gräver dessutom ett stoort hål i plånboken. Men det var ju också ett krav :-)

Man får vad man betalar för, och kvalitet kostar...håller bara på att övertyga mig själv...och gumman! ;-)

Jag tycker du ska ha en Rohloff speedhub. Sån där 14-växlad navväxel. Verkar vara en grym pryl som säkert är grymt driftsäker. Mycket tilltalande att ha en helt rak "singlespeed-kedjelinje" och ändå 14 perfekt stegade växlar. Om jag skulle sätta ihop cyklar och hade mycket pengar skulle jag köpa Rohloff till allt :)

Däremot vet jag inte om det är det ultimata slutgiltiga alternativet till vanliga växlar. Känns lite konstigt att växellådan sitter i bakhjulet. Långt från tyngpunkten och ofjädrad vikt vill man nog undvika på en optimal FS. Att däremot ha nån liknande växellåda nära vevpartiet nånstans eller på nåt mystiskt vis integrerad i vevpartiet skulle jag gilla. Om du hittar en sån så köp! :) "Riktig" växellåda vore ett verkligt lyft för vilken cykel som helst tycker jag iaf.

Att AJ rekommenderar en CD känns ju ganska förutsägbart, men jag håller med. Den hojen är kanon för ändamålet.
Sen är bara frågan om den finns att få tag på i Sverige, men det är ett problem som säkert går att lösa.

Annars kan jag bara applådera din önskan om en exklusiv pendlarhoj, jag önskar att det finns fler personer som du som hade vett att prioritera sin vardag. Mår man bra 06:00 så mår man bra resten av dan.

Vad jag minns är du ganska stor, så 29"-hjul borde funka perfekt.

Men troligtvis kommer du att få väldigt bra förslag från Daner, så problemet lär lösa sig;-)

tkb skrev:
> Jag tycker du ska ha en Rohloff speedhub. Sån där 14-växlad navväxel. Verkar vara en grym pryl som säkert är grymt
> driftsäker. Mycket tilltalande att ha en helt rak "singlespeed-kedjelinje" och ändå 14 perfekt stegade växlar.

Det kanske inte är helt fel med Rohloff, jag har bara inte satt mig in i hur det funkar och hur bra det funkar.
Det är onekligen snyggare än vanliga växlar, men inte lika snyggt och cleant som SS. Singlespeed vore ju det optimala om orken och styrkan var obregränsad..

Markus F skrev:
> Att AJ rekommenderar en CD känns ju ganska förutsägbart, men jag håller med. Den hojen är kanon för ändamålet.

Säkert en bra cykel. En tråkig bra cykel.

> Annars kan jag bara applådera din önskan om en exklusiv pendlarhoj, jag önskar att det finns fler personer som du som
> hade vett att prioritera sin vardag.

Tack! Brukar oftast få höra att jag är en idiot som bränner stålar som jag gör.

> Mår man bra 06:00 så mår man bra resten av dan.

Så sant, så sant.

> Vad jag minns är du ganska stor

Du menar bred? ;-) 1830 ståtliga mm.

> Men troligtvis kommer du att få väldigt bra förslag från Daner, så problemet lär lösa sig;-)

Ja, vart är han när man behöver honom..?

Låter som ett roligt projekt!

Om det är Merlin du är sugen på så ta en titt på Seven Cycles. Rob Vandenmark, som designade Merlinramarna (MTB) hoppade av runt -97 eller så och startade Seven. Seven Sola är den "standard stock" ram som idag bäst liknar den ursprungliga XLM.

Finns mycket smått och gott att välja på men om du ska ha den som pendlarcykel, alltså till/från jobbet, handla osv, så välj saker som inte väcker så stor uppmärksamhet. En Jeff Jonesram med tillhörande stela gaffel och styre nästan skriker "vad är det där?!?" och "kom och stjäl mig då!". Likaså en vanlig cykel utrustad med nav, komponenter som glänser (polerat) eller har starka färger (färgade nav). Den fina Cannondalen.. jag ger den en månad eller så, sedan är den borta. Naturligtvis, om du kan låsa in den i säkert förvar varje gång du kliver av den så är det inga problem.

Mattgrå ram och komponenter. Ta bort dekalerna på grejerna. Svart sadel, handtag/styrlindor. Inga hjul med pimpigt utseende (vita CrossMax eller guldanodiserade CK-nav). Så lite kulört godis som möjligt. Stel gaffel i samma mattgråa finish som ramen. Tyvärr sticker även skivbromsar ut från mängden. Men fälgbroms + ceramicfälgar kanske räcker?

Finns många små tillverkare som kan tillgodose en helt personlig ram i den där finishen (kan ju vara en mattgrå lackad stålram också om det ska vara lite mindre lyx).

> Någon koll på hur Moots funkar? Vad är det som kan
> skita sig om man får ett taskigt ex? Det borde
> rimligtvis vara rörelser..

Det finns tre olika huvuddesigner på EBBn. Jag vetinte vilken Moots använder sig av, men jeff jones använder sig av nån anledning av samma som biltema. Jag minns inte namnet på den som ventana och andra customtillverkare i usa använder sig av men daner vet nog vilken jag tänker på.

Cannondale har en mellanvariant som är ok när man fattar hur man skall bete sig med den. Jag kan dema min nån gång om du vill.

/rikard

Jag vet inte hur du prioriterar, men jag gillar att ha en pendelhoj som är noll problem med, man vill inte mecka kl 0600 på morgonen för att ta sig till jobb/skola. Jag kör därför med navväxel, Shimano nexus som har funkar skitbra i fem år utan att jag har rört den, nu har den börjat krångla lite dock... Rohloff borde passa rätt bra eftersom det är fler växlar, mer exklusivt fast sticker inte ut så mycket så det borde funka bra ur stöldskyddssynpunkt.

Det här kommer att bli roligt!

Du vill ha en stigvärdig, underhållsfri (så nära som det går) pendlarhoj med hög kvalitet, men det bör inte dra så mycket uppmärksamhet att du vägrar att använda den i stan, eller hur?

Man måste tänka på utrymme för stora 29'er däck och stankskärmar.

Möjligheten att montera en bra packethållare är också bra att ha.

Jag rekommenderar att du bygger den men Nexus 8 med rullbroms (men absolut inte fotbroms!) men se till att både ram och gaffeln är redo för skivbroms.

EBB + en växelöra för att möjliggöra alla olika konfigurationer i framtiden.

Jones H-bars är mina favoriter, men du borde prova dem ett tag på min SS innan du bestämmer dig. När Titec kommer med deras 31.8mm alu-varianter kommer de att bli betydligt mindre dyr. Mary är också ett bra alternativ.

Du vill ha rigid, så jag tänker Ti eller kanske något fin i stål.

Mer senare, jag är trött.

Jag borde kanske omformulera mig lite; När jag skriver pendlarhoj, så menar jag en cykel att köra asfalt med utan att rejsa. Åka till och från jobbet, på utflykt, till polare, motionera osv. Den lär nog inte rulla nå't nämnvärt under vintertid.
Jag skulle aldrig lämna den låst ute på stan och, jo, det får gärna vara lite bling-bling monterat.
Min definition av bling i detta fall är stilrena komponenter av hög kvalitet som kanske Svensson aldrig har hört talas om, och definitivt aldrig skulle betala dyra pengar för. Design kommer i första rummet på ett sådant här bygge.

Poängen med denna tråd var att få svar på mina funderingar ovan, och att få tips på komponenter som jag kan ha missat. Jag hade t.ex. aldrig funderat i Nexus-banorna. Det kanske inte är ett så tokigt alternativ även om det låter lite basic i mina öron.

Stänkskärmar och pakethållare är ju synnerligen praktiskt men inget som jag har funderat över. Mest för att jag hittills inte sett något dylikt som kvalar in som snyggt. Jag gissar att Dane har en hel del godis att tipsa om. ;-)

TommyE: Hur står sig Seven jämfört med Moots sett till service, kvalitet och finnish på ramarna?

Daner skrev:
> Det här kommer att bli roligt!

Sa han och gnuggade händerna.. ;-) Som jag påpekade lite längre upp så är jag bara i ett tankestadium ännu och funderar nu på hur det optimala bygget skulle se ut och kosta. Därefter får jag utvärdera och se hur det skulle fungera ekonomiskt.

> Man måste tänka på utrymme för stora 29'er däck och stankskärmar.

Hur funkar det med stänkskärmar på t.ex. Mooto-X?

> Möjligheten att montera en bra packethållare är också bra att ha.

En tanke väcktes; Finns det några andra alternativ än pakethållare för en framtida barnstol?

> Jag rekommenderar att du bygger den men Nexus 8 med rullbroms (men absolut inte fotbroms!)

Skulle du rekommendera Nexus framför Rohloff (bortsett från att det skiljer x antal tusenlappar)? Rullbroms? Är det en typ av trumbroms?

> EBB + en växelöra för att möjliggöra alla olika konfigurationer i framtiden.

Det kan jag tänka mig förutsatt att EBB fungerar bra.

> Jones H-bars är mina favoriter, men du borde prova dem ett tag på min SS innan du bestämmer dig.

Det vore intressant om det kommer till det läget.

> Mary är också ett bra alternativ.

Jag gillar också Mary (sitter ett på min Apex också) men vill nog ha ett Ti styre. Annars hade jag nog kunnat tänka mig någon Mustachvariant.

> Du vill ha rigid, så jag tänker Ti eller kanske något fin i stål.

Tänk Ti. Det gillar jag.

> Mer senare, jag är trött.

Vila. Jag sitter här och väntar tills du kommer tillbaka. ;-)

Om den kommande klonen brås det minsta på farsan så måste det till kralligare doningar än så...
Jag såg när jag kikade lite noggrannare att man också kan få fästen för en klassisk pakethållare (och stänkor) om man vill.

Näe, nu måste jag krypa ner i lopplådan...svider i ögenen...
Over & Out!

Om du vill ha ett par sådana thumbies som Dane har så kan jag sälja mina till dig.

Paul Thumbies med Dura-Ace 9-delat

dura1.jpg

skicka ett privatmeddelande

ha det
Jan

Nu när du har förklarat att du kommer inte att lämna den ute på stan öppnas plötsligt ett helt ny värld av möjligheter.

Mooto-X kan byggas precis som du vill ha det, så utrymme till skärmar, EBB + växelöra och fäste till packethållare är ingen problem. Här ser du 2 olika utförande av Mooto-X YBB byggt för en Mike Curiak:

rrmxw.jpg

msssvw.jpg

Den med växlar använde han för att sätta rekord på en tävling som gick från Canada till Mexico längs den högsta delen av Klippia Bergen. Den SS variant (som jag tycker är betydligt snyggare) använde han för att sätta rekord på Kokopelli's Trail, från Moab, Utah till Fruita, Colorado.

Rohloff eller Nexus 8? Jag skulle bli tvungen att prova både och innan jag bestämde mig. Nexus är lättare, billigare och mer anonym men har ingen skivbroms variant (ännu...). Rohloff kostar sjörtan, väger bly, sägs suger trampkraft och har en stor, klumpig och ful växlingsreglage (som inte funkar med H-Bars) men det funkar med skivbroms och är klart mer "exklusiv". Det lutar mot Nexus för mina egna prioriteringar, men kunden har alltid rätt, så tänk på det.

När det gäller vevpartiet tipsar jag på följande:

IMG_6447.JPG

Aldrig sett snygga skärmar säger du?

fw_inlay4_lg.jpg

Fender0063.jpg

stripes_med.jpg

Dane:
Instämmer i att den uno-modellen är snyggare. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar förstärkningen mellan sadel-topprör på den andra. I detta fallet stör det inte så mycket -spär snarare på expeditions-känslan. Lite Camel Trophy över det hela.
Den där pakethållaren ser ju lite vettigare ut än Tailgator'n. Är den löstagbar? Det var lite svårt att se hur den är fäst nere vid navet. Ser dock ut som att skivbroms blir nödvändig.

Justeras styvheten i kedjestagen med hänsyn till åkarens vikt eller hur fungerar YBB?

Det är okay att betala dyra pengar för saker och ting, förutsatt att det är bra saker! Det låter inte som att Rohloff riktigt lever upp till det.

Måste man fixa till de där XTR-vevarna själv, eller säljs dom av Mr Jones? Saftig prislapp kan man tänka sig...

Trästänkor? Mnjaa..kanske på en retro-beach-cruiser, men dom passar inte riktigt in i bilden på det bygge jag klurar på.

Ok, så här börjar en spec ta form, och de kvarstående funderingarna kring komponenterna;

Ram: Sannolikt en 29'er. Moots eller Seven. Fästen för skivbroms, stänkskärmar och pakethållare. Eventuellt förberedd för SS, om dessa delar fungerar bra. Soft tail eller HT? Seven tycks ligga något högre i pris.

Gaffel: Pace RC31 vore valet till 26”. Hur lirar det med en 29'er? Vad finns annars?

Styre: H-Bars, eller rakt Ti styre av samma fabrikat som den ram det blir.

Styrstam: Ti-stam av samma fabrikat som ramen.

Styrlager: C.King. Titanium vore ju smutt, men satan så dyrt.. Såg att Seven även säljer spacers av titan -Ett givet val.

Sadelstolpe: Moots rak Ti till en Mootsram, Seven eller Thomson till en Sevenram.

Sadel: Brooks Swift. Brunt vore snyggt,men bara om styrlinda/handtag är av brunt skinn. Annars svart.

Vevparti: Crank Bros. Cobalt med integrerat vevlager (skall dyka upp i augusti) känns som kandidat #1. Booneklingor.

Pedaler: Sannolikt flattisar trots att Eggbeaters är mest minimalistiska. Snyggast just nu: Crank Bros. 5050 helt i silver.

Bakväxel: X.0/ Nexus 8/ Dura-Ace? Frågorna kvarstår: D-A borde väl fuka bra? Nexus faller nog på sin design. Eller brist på sådan. Finns det någon annan tillverkare som har gjort en navväxel och lagt lite krut på utseendet?

Framväxel: Lite avhängt på ovanstående.

Växelreglage: X.0 triggers -06/ Paul Thumbies?

Växel/bromswire: Nokon Honkavex silver.

Bromsar: XTR V-broms är väl troligtvis det smartaste valet. Paul tilltalar mer estetiskt men det tycks vara lite si å så med bromsverkan?

Bromshandtag: Beror nog lite på vilket styre det blir.

Fälgar: Vilka intressanta alternativ har man på 29”-sidan? Silverfärgat.

Nav: Är lite nyfiken på Phil Wood. Hur krävande är dom i underhåll?

Pace RC31 ska funka med 29" också. Jag har sett bilder på det och även frågat Pace om det och dom sa också att det gick bra.

Buddha:

Lite kommentarer kring grejerna bara.

Kolla på MTBR efter "Rohloff" trådar. Det krävs lång inkörningsperiod innan navet funkar som det ska. Precis som vissa lädersadlar kräver en viss användning innan de blir sköna, eller skor (i läder) för den delen. Jag misstänker att många som dömt ut Rohloff inte använt det under en längre tid (flera månader).

Precis som mina CK nav. De var sämre än XTR, XT nav (högre friktion i lagret, särskilt i baknavet) i början. Trampade man bakåt de första 20 milen eller så var friktionen bak så hög att kedjan slackade något oerhört. Ganska "lustigt" att se när man köpt ett baknav för de pengarna. Men efter en tid (snarare ganska lång tid) så började de rulla på riktigt bra när allt är inkört. Vet man inte om den där egenheten är det klart att man känner sig "ripped off" om man betalat +4000 kr för ett baknav och det rullar sämre än ett nav som kostar fyra gånger mindre.

Jag har kontaktat Seven angående distanser till stammen. De är billiga, tog bara 11 dollar per spacer och då får man välja mått själv. Men deras fraktpolicy är mindre bra. De skeppar *enbart* med FedEx och då kostar det över 50 dollar för att få två distanser fick jag veta av dem (de kan inte väga mer än 20 gram totalt) till Sverige. Allvarligt... hur svårt är det att skicka två distanser i en jiffy via USPS? Jag fick mitt WB DH titan riserstyre skickat till Sverige via ett enormt paket (trodde det var min Marathongaffel från början tills jag lyfte paketet) som jag fick kvittera ut. Frakten på det enorma paketet med riserstyret gick på 21.75$ med USPS. Men de är snabba på att skicka svar i alla fall.

Kvalitén på Seven, Moots ligger antagligen i det högsta skiktet. Det är mer vilket märke man gillar mest. Seven har ingen specifik 29" modell på programmet men man kan få vilken av deras hardtail som helst i det utförandet utan extra kostnad.

Sevenstammen är bra. Min är modellen S2, dvs standardrör. Det finns S3 för clydesdales, dvs folk som väger ganska mycket samt S1 för lättviktare. En del har uttryckt oro för att man kan slå i knäna i bultarna, vars infästning sitter utanpå stammen. Det är dock inget jag erfarit än så länge men det är naturligtvis ett potentiellt problem med just den stammen. Moots ti beam styrstam har en något knävänligare modell. Rent praktiskt känner jag ingen skillnad mot Thomsonstammen annat än att Sevenstammen är nästan fem gånger dyrare än en Thomson Elite om man köper den ny, jag betalade bara 2.5 ggr mer för mitt beg exemplar. :)
Det ska vara då om man behöver en speciell längd, vinkel för det gör Seven gratis medan Moots tar lite extra för den servicen.

Pace stela kolfibergafflar finns inte i 29" version. Inte heller Moratis gafflar finns i 29" version men de kanske kan göra en med längre gaffelben även om jag inte tror att de vill ta på sig det. Men maila och fråga gärna, de svarar mycket snabbt och trevligt. Spicer/Sibexgafflarna finns i 29" om du vill ha i titan. Standardmodellen är mycket lätt men den kan och bör måttbeställas till cyklistens vikt.

Angående vevarmar, partier. Jag är av den åsikten att den viktiga faktorn när det gäller "flex" i det området är ramens design, eller snarare då vevlagerhylsan och hur rören ser ut just där de fäster vid hylsan. Campa kör ju som bekant med fyrkant fortfarande och en hel del använder Campa även till tempo, track - grenar där det är sannolikt att det utvecklas en hel del krafter och där flex i den mån att det ger tidsförlust inte skulle tolereras.

Däremot är FR, DH, "droppning" en annan femma då spindeln och infästningen/hålet i vevarmarna utsätts för mycket större påfrestningar. Svagheten ligger i att vevlagerhylsans dimension fortfarande är den samma. Utanpåliggande lager (XTR, Deus XC etc) är bara en temporär "quick fix" när den definitiva och bästa lösningen vore att förstora hylsan och göra vevlager, spindlar och armar som passar till just de påfrestningarna. Kanske om någon gör ett överdimensionerat vevlager (och tillhörande vevar) som passar direkt till EBB ramars hylsor. Men en atlantångare, ramstandarder, vänder man inte på en femöring. Till XC och commuting ser jag inte varför vanlig fyrkant inte skulle passa. Håller det till världseliten bland tempo/trackåkarnas krafter så borde det hålla för majoriteten som vistas här också.

Bromsar: Avid Ultimate är ännu mer "lyxiga" än XTR. Dessutom så slipper du länkage som kan börja glappa med tiden. Eller mekaniska skivbromsar. Avids har fått mycket bra kritik. Tillsammans med bra vajer, höljen och inte minst bra handtag så bör man få bra prestanda, livslängd utan att behöva hålla på med bromsvätska eller luftning. Perfekt till en "simpel" pendlarcykel.

Saxat från Speedgoat angående mekanisk skivbroms (Avid BB7)

"We've been augmenting the already impressive Avid Mech with Nokon cables and Avid Full Metal Jackets on our custom bike builds. It involves using two sets of Nokons, so it's not very economical, but it makes for a mechanical disc brake that can take on any hydraulic system, anywhere, any time."

Eftersom du vill ha en titanstyrstam till ditt bygge och inte behöver ha en sådan speciellt för MTB så föreslår jag följande road stem från Moots med en svårslagen minimalistisk design:

Image-0AE0641C68A211D8.jpg

RC31 har utrymme för 29'er hjul och däck men de flesta MTB ram som är byggd som 29'ers är designad för en dämpargaffel så vinklarna blir för branta. Ingen problem med en custom ram från Moots eller Seven.

Tack för den infon!

Är det din cykel Robban? Vad tycker du i så fall om gaffeln?

Jag har märkt samma tendenser på mina CK-nav, och antagit att det var en inkörningsperiod. Tycker nog att dom rullar (och låter) bättre och bättre varje gång nu. Jag ska kolla runt lite, men skall man investera i ett Rohloff så vill det som sagt till att det hissas till skyarna för den pengen. Har inte sett det ännu.
Avids bromsar såg ju helt klart ut som ett trevligt alternativ! Det var just såna tips som jag hoppades på från pojkarna som varit med lite längre än en annan.
Man har varit alldeles för insnöad på skivbromsar och fullgung...en ny värld öppnar sig nu framför mina fötter! =)

Ja, det känns som att Moots och Seven är ganska likvärdiga och båda bygger det man vill ha. Fast jag lutar nog mer åt Moots-hållet. Jag har fastnat för deras design och är nyfiken på YBB, som jag får sätta mig och leta lite info om ur det funkar.

Jag har inte förväntat mig någon större skillnad på min Thomsonstam jämfört med en Mootsdito. Förutom design, pris och lite vikt. Jag tycker att Thomsonstammarna har den snyggaste designen med sin diskreta infästning runt styrröret, men föredrar nog att det lirar i färg/material med ramen. Seven's är riktigt snygg den också, men priset är liite väl högt..

Perzzon: En Lottovinst skulle ju inte sitta helt fel, det kan jag inte förneka! Men det handlar ju om prioriteringar och för mig är prylar överlag ett stort intresse, och detta bygge tror jag inte behöver bli så våldsamt mycket dyrare än min nuvarande cykel. Man får mindre features, men förhoppningsvis mera cykel (sett till kvalitet och driftsäkerhet) för pengen. Man får väga in livslängden och jämföra med billigare svensson-alternativ så svider det kanske inte lika mycket.

Inte min cykel, bilden är stulen från forums.mtbr.com. Men gaffeln ska bli min så småningom och jag ska ha den på min 29er. Får se hur det blir, men jag har mätt i alla fall och styrvinkeln kommer att bli okej. Gaffeln är ändå hyfsat hög med sina 440 mm.

Hallå!

Vad är det för fint litet bakdrev på single speed mootsen.

Någon som vet?

Fan er! Lägg inte upp sånt där!

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett antal Boone klingor för White Eno SS vevpartier och SS klingor som väntar mig i tullen på Arlanda just nu.

Lite intressanta småbilder för trådskaparen kanske?

strongframe1.jpg

strongframe2.jpg

strongframe3.jpg

"Strong Frames" singlespeed EBB. Denna i stål men han gör även i titan.

ibisstyrstam.jpg

Arctos Machine (Gary Helfrich), designen sedemera sålt till Ibis Cycles. En klassisk styrstam i titan. Ibis startar upp igen i höst, kanske kommer den i nyproduktion med löstagbar frontplatta?

boonetitnitrideklingor.jpg

Boone titanklingor. De är belagda med ti nitride vilket ger en guldfärgad nyans.

whitevevar.jpg

Polerade White-vevar. Byter dem gärna mot ett par silver/polerade Race Face Turbine LP med "flower" spindeln. Compact eller standard spelar ingen roll men skicket ska vara bra! :)

komplettstrongss.jpg

En komplett Strong SS, troligen stålram.

iftideluxe.jpg

Independent Fab "Ti Deluxe".

sevenmoots.jpg

Ännu en skamlös pluggning av egna grejer. Styret blir aldrig till salu. :)

morativevar.jpg

En av världens (i mitt tycke) snyggaste vevarmar, från Morati. Tyvärr håller många exemplar dåligt pga de tunna rören/lätta vikten på 310-320 gram för bägge vevarna. Om de bara kunde göra en version med tjockare rör som vägde in på 400 gram per vevpar... just de där är till salu på eBay US nu och de kommer att gå för dyra pengar när en viss Terminaut eller Deralex får syn på dem.

sevensola.jpg

Seven Sola, dagens motsvarighet till XLM. Den har ganska konservativ ramgeometri, på gott och ont men man kan naturligtvis få den som man vill. Bara man inte vill ändra för mycket på rören (jo jag har frågat dem).

ibiscastellanosilkti.jpg

Undersidan på Ibis Silk ti, Castellano ti soft tail. Unika platta, urfrästa stag som flexar där det ska. Gamla Ibis Silk ti-ramar går att få tag på "billigt" på eBay men ska man ha en ny från Castellano blir det dyrare. Castellano svetsar på discfästen på Silk ti för ca 4-500 dollar eller så.

desalvo.jpg

DeSalvo ti. Kostar "bara" 1700$ (under 2000 för full custom) och den är tillverkad i USA. En klar konkurrent till Merlin, Moots, Seven mfl. Tror säkert att den kände importören av amerikanska saker kan ta hem en sådan där om man vill ha en.

sofakingcustom.jpg

En cykel för stora pojkar och flickor (clydesdales). Sofa King ti, stl. XL (20") med 2" bi-axial ti diagonalrör. Den dimensionen fanns visst inte "stock" så köparen specialbeställde ett sådant rör och gav till Sofa King. Även denna finns på auktion på eBay just nu.

mootsti.jpg

Snyggt, enhetligt med distanser i samma material och färgnyans som ram/styrstam. Mootsram och prylar i bild utom det rosa lagret då.

royceracing.jpg

Brittiska Royce Racings bästa vevlager. Kolfiberhylsa, titanaxel, titanbultar (belagda med ti nitride som ger samma guldfärg som Booneklingorna). Endast £229 men de ska visst ha en 25 års jubileumsrea där mycket säljs 25% billigare. Är inte säker på om detta lager ingår i den driven men lagret nedan gör det.

royceracing2.jpg

Standardlagret (titan + alu) för "endast" £109 inkl. axel, lager, distanser och lagerskålar som fäster i ramen. Royce Racing erbjuder 25 olika längder på axeln så det finns goda chanser att hitta något som passar. Cykel City sålde en gång i tiden vevlager från detta märke om jag inte minns fel.

-Uj..så mycket godis! *Dreggel*

Royce lagren var ju mumma! Synd att dom knappt syns med vevarna monterade, fast känslan finns ju där iaf.
Och, ja, det blir riktigt cleant att ha Ti distanser till en Ti ram/stam. Grumt fetsnyggt!

Ser jag rätt, är det bara fasta växelöron på Sevenramarna?

BTW: Dina White-vevar kan du få kasta efter mig... ;-)

Svar ja - jag har haft kontakt med Mike DeSalvo.

Nästan obligatorisk att inkludera Vanilla, SyCip, Steelman och/eller Kish i en sådan tråd...

Jag vill skaffa en ExoGrid diagonalrör från Titus och en av Castellanos SilkTi 20'er kedjestag och skickar dem till Jeff Jones för att se vad han kan göra med dem. Då återstår det bara att få Spank att tillverka deras 40mm magnesium fälger i 29", 36h utförande för att bygga med Sapim CX-Ray ekrar.

Bedtime for Bonzo.

Ja det är bara fasta växelöron/gaffeländar till Merlin, Seven, IF-ramar mfl. Somliga har utbytbara (alu skruvat på titanramen) öron (Moots). Men det är minst 7 mm massivt 6/4 titan vi talar om på Seven, Merlinramarna så det lär hålla för ett och annat, även om det naturligtvis kan kännas säkrare med ett som går att byta ut. Nackdelen är då att aluörat på de titanramarna går av mycket lättare, en självuppfyllande profetia med andra ord. Lätta att byta ut vilket är ett måste då de troligtvis går av ganska lätt. Vet inte vad ett ersättningsöra kostar men det kan vara klokt att köpa på sig några stycken så att man slipper vänta någon vecka på reservdelen när vädret är som bäst.

Man kan också skaffa en så kallad "break away"-bult till bakväxlen. Den är gjord så att den går av ganska lätt, dvs växeln lossnar från ramen innan den hinner ta med sig, skada växelörat. Ungefär som att inte skruva åt broms, växelreglagen för hårt. Vid en krasch så ska de "snurra runt" istället för att gå sönder totalt och kanske ta styret med sig, buckla till det.

Dean har så kallade modulära gaffeländar. Med dem kan man skifta från vertikal infästning, vertikalt med discfäste samt horisontella för single speed.

<http://www.deanbikes.com/menu.htm>

Men leveranstiden sägs vara mycket lång på en Deanram, vadslagning brukar ske på MTBR när någon beställt en Deanram. "Beställ vid jul så har du den till sommaren". :) Kanske fler tillverkare erbjuder modulära gaffeländar på ramarna? Modulära gaffeländar verkar ha patenterats av Kavik Bicycles men deras sida är nere just nu. Antagligen måste andra betala royalty, precis som många gör till Specialized, för att få använda den där lösningen.

>Och, ja, det blir riktigt cleant att ha Ti distanser till en Ti ram/stam. Grumt fetsnyggt!

Det är inte så dyrt heller, 11 dollar styck tar som sagt Seven för sina distansringar i titan. Sedan att man måste betala ca 3500 kr för deras styrstam för att det ska matcha yttre diametern ska väl inte glömmas bort.

>BTW: Dina White-vevar kan du få kasta efter mig... ;-)

Har du ett par sådana här, men till MTB (compact eller ATB spelar igen roll..) så byter vi imorn! :D

racefaceroad2.jpg

Tommy:

Imponerande bildsamling! Min stora behållning var Morativevarna som jag inte sett tidigare. Oj oj oj, vill ha såna till mina ti-byggen som dock inte går på buddha-budget ;)

Of course, if you really wanted to go to excess you could go for a 29'er version of this one, sized for a Pace RC31 fork:

exo_mtn_lg.gif

Yes, that is laser-cut latticework titanium with a carbon fiber filling. Yum!

exo_illustrate.gif
exo_cut.jpg
exo_fusion.jpg

It is available with these:

fcr_options.jpg

So you can change between geared and SS dropouts without a problem.

Daner skrev:
> Of course, if you really wanted to go to excess
> you could go for a 29'er version of this one,
> sized for a Pace RC31 fork:

Excess being the key-word.

> Yes, that is laser-cut latticework titanium with a
> carbon fiber filling. Yum!

Yes, that is too much..

Pizzaracerkänslor kommer krypandes..tacky! Thanks, but no thanks!

Tillbaka
Topp