Planet X Kaffenback 2 - nåt att ha?

Hej!
Går runt i tankarna att nörda till hobbyn ytterligare och eftersom jag ska börja cykla mer och mer så behövs ju så klart mer prylar:).

Blev "landsvägscyklist" i våras och ska uppgradera hojen till kommande vår, är ju så äckligt roligt liksom. Innan detta har jag cyklat relativt mycket MTB, dock sen jag köpte Racern så har det tyvärr blivit för lite mtb och när jag väl kör så blir det mest "muppkörning" dvs dunka grusvägar/stigar och hojen blir ganska överflödig.

Funderar därför på att sälja av MTB:n och skaffa en Cross. Därmed också spara på "fincykeln" och cykla längre in i höst.

Nu till saken. Är Planet X Kaffenback 2 - nåt att ha?
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBPXKAFF2RIV/planet_x_kaffenback_2_sram_rival_road_bike

Efter lite snabb sökning på forumet så verkar den ju vara omtyckt. Den ser ju förjävla nice ut i alla fall. Priset verkar ju väldig OK med tanke på att om Rival gruppen köp separat styckepris så kostar den ca 5500 kr:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&funk=steg_tva&artgrp=17201

Hur är resterande komponenter? De kan ju pressa en del med tanke på Planet X eget märke på valda delar. Är Avid bromsarna något att ha? Vill man ha discbromsar överhuvudtaget (är inget stort fan av att meka hydrauliska bromsar, luftning, byta olja - gaah).

Åsikter, förslag?

Tack på förhand:)

MVH J

Det undrar jag också. Funderar faktiskt på att köpa en sån till min far. Har bara läst bra saker om Kaffenbackramen.

Tyvärr har jag inte så mycket mer att tillägga annat än att bromsarna inte är hydrauliska. De verkar dock ganska hyggliga trots allt: http://www.bikeradar.com/gear/categ...iew-avid-bb7-brake-calipermountrotor-10-37621

Sedan läste jag precis en artikel om någon marknadschef på TRP (Tektros finmärke) som menar att skicbromsar kommer att ta över: http://road.cc/content/feature/82915-disc-brakes-will-take-over-man-trp-tells-us-why Det är ju inte helt fel att framtidssäkra en ny cykel.

Som du säger så är Kaffenbackarna populära, och troligen har det inte lyckats göra denna sämre (kliar i köpfingret mitt redan)... Vad gäller Planet-X komponenterna så är de ju på de ställen som är mest "personliga"/lätta att byta, men jag tror de ska vara OK de med. Bromsarna är Avids mekaniska (vajerdragna) så meka hydrauliska bromsar slipper du .

Tjena igen!
Tack för svar båda. Att bromsarna är mekaniska är fan underbart (jag läste visst inte så jäkla noga i specen/eller efterforskade) och de verka ju bra. Nu öka köplusten rejält!

Exakt lätta delar att byta ut om man vill hotta upp dem. Men vad är det för hjul på den (okänt för mig)?

Den känns lite tung (11,32 kg)?

Ska vi lägga en beställning alla 3 då och dela på frakten:)?

/J

Gissar på att stålramen bidrar en del till den relativt höga vikten. Hjulen är kanske inte så roliga och troligen rätt tunga de med. Men man kan nog inte begära allt för det priset ;-) Tyvärr får jag nog lugna mig med att köpa cykel just nu, den senaste rullade in i garaget för två veckor sen...

Jo, jag la också märke till det, skulle vilja haft 35mm. Finns Scwalbes Racing Ralph i 32mm? Någon som vet?

Grattis NLC!! Vad blev det? Har du inget skit i garaget du kan sälja och få in fler??

Det blev en blå Bullitt. Och vad gäller fler cyklar så är det inte plats i garaget som är den primära begränsande faktorn utan snarare tid (att använda en cykel till). Men annars så!

Jag tycker den är väldigt fin! Blir nog en sådan som pendlare och kanske cykelsemester. Tung är den ju dessvärre. Ett kilo mindre hade varit fint.

Jag har en generation 1 och är mycket nöjd med den som pendlarhoj. Diverse mått kan ha ändrats så jag lovar inget men jag har att välja mellan 32 mm däck och standardskärmar eller 35 mm däck med speciallösning på skärm. Avståndet mellan däck och ram räcker inte för allt. Om skärmarna ska skruvas fast i ramen nere vid bromsarna måste du fixa en distans, bromsarna gör att skärmarnas stag inte når in till ramen. Jag hittade ett 20 mm långt plaströr och så var det problemet löst. Även om det är ganska lågpris mekaniska skivbromsar är de helt överlägsna fäljbromsar på en pendelhoj, skivbromsar tar direkt även om du vadar i vatten. Igår var jag ute med racern i regn och jag var nära att köra in i två löpare för det tog en evighet innan bromsarna började greppa om fäljarna. En stålcykel blir alltid lite tyngre än en cykel i aluminium eller plast/fiber men det känns mest i garaget.

KjellF

Jag är också sugen på en Kaffenback, den är ju riktigt kul i te & kaffe -färgen:
CBPXKAFF2RIV_P2.jpg

men har sneglat på Genesis CdF också
cdf-angled.jpg

CdF är specad med 35c, men Sora och tyvärr BB5 istället.

Tycker ramen på genesisen har lite snyggare proportioner, men kaffenbacken är ju sjukt prisvärd i jämförelse. 3 steg upp på komponentgruppen och ändå billigare. Tror jag skall prova en kaffenback som vinterhoj i år. Svårt att välja storlek med den lite udda geometrin :/

Tack för den informationen gällande avstånd däck-ram. Kan ju hoppas att det finns lite extra plats på gen 2. Låter som att du fått till en bra lösning med skärmarna, jag hade nog tänkt att använda mig utav SKS Raceblade (bred version). Men vi får se.

Shit vad sugen jag blir nu! Nej det får bli att köra Cykelvasan och därefter sälja av MTB:n. Då blir det ju inte så dyrt med Kaffen:).

Nu blir det ju att bara att bestämma färg och storlek. Ja den Kaffefärgade är ju nice och passar min image (coffeejunkie). Men SVART SVART SVART är ju nice. Tänk på Velominati reglerna:

Rule#8!!

Oj Genesisen hade nice färg, men Sora nej tack. Gillar SRAM starkt och tänk vad enkla växlingar man kan få i höst med handskar på.

Storleksmässigt känns det som att jag satsar på en Medium (551 mm överrör) och en 100 mm stam. Är själv 179 cm och grenmått 87 cm. Eller kanske Large (överrör 565 mm och 90 mm stam eftersom det var väldigt kort sadelrör på medium. Hmm, fan också:)

Tanka?

Kaffen ser onekligen trevlig ut, och trevligt med customiserbarheten vid beställning. Men geometritabellen var inte mkt att ha. Genesis:en ser långramad ut för att vara en cross.

Jag är 183cm 89 innerben och hade en L. Skulle valt en xl om jag köpt igen då det blev högt drop sadel-styre. Hade inga spacers.

Hade jag vart dig hade jag valt L med kortare stam.

Om nu geo stämmer med gamla Kaffenback (2012).

Okej, jag är fan sämst som inte fatta att det där var den gamla (dooh). Tack:)!

Fundera och agera blir det nu för min del. Sen ska ju MTB:n bort med, liten tår i ögat blir det ju.

Eller kan man ha 4 cyklar?! :)

Oj... Trevlig cykel med ännu trevligare prislapp!
Parametrar: 186cm grenmått 90cm. Fråga: Trots 10mm längre överrör jämfört med fjolårets modell. Bör storlek XL passa bättre än L? Johanssonms inlägg gör mig fundersam.

Svedberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj... Trevlig cykel med ännu trevligare prislapp!
>
> Parametrar: 186cm grenmått 90cm. Fråga: Trots
> 10mm längre överrör jämfört med fjolårets
> modell. Bör storlek XL passa bättre än L?
> Johanssonms inlägg gör mig fundersam.

Beror kanske på användningsområde. Pendling skulle jah valt xl. L till cx men då med några cm spacers under stammen för att slippa stort drop. Sen kanske skall tilläggas att jag gärna har minimalt drop.

Krånglar jag till det? ;).

Apropå krångla till det, så kan jag tillägga att om du är ute efter stabilitet och bombsäkerhet så är du rätt ute, vill du ha lite mer liv i grejerna så blir det fel. Jag kör en (första generationen, byggd på lös ram) som pendlare och fulcross sedan nåt år, och den är ju mycket funkis, men väldigt trög och seg jämfört med den Focus cross jag hade innan. Det skiljer inte jättemycket i vikt, så det är geometrin som gör't.

Sen tycker jag ju att den är trevlig på sitt sätt, och riktigt snygg. Och billig, det är ju mycket åka för stålarna! Men nästa gång siktar jag på nåt rappare, även för pendlingen.

Jag har en gammal Kaffenback som jag ersatt med en Ridley X-ride (alu med kolfibergaffel). Om man ser till åkegenskaper så är det som natt och dag. Ridleyn känns styv och rapp, mycket närmare känslan hos en kolfiberracer än den mjuka tröga Kaffenbacken. Kanske inte helt jämförbrar i pris men om du är ute efter en så rolig cykel som möjligt (och inte en cool stålram) skulle jag råda dig att titta på en modernare ram i aluminium.

Senast ändrad:
Tack för input!
Det jag vill använda cykeln till är främst pendla (1 mil enkel resa) och motionera på fritiden. Om geometrin gör att cykeln upplevs trött kanske det är en annan cx pendlare jag söker.

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Jag har en pompino som delar geometrin med förra
> versionen kaffenback. Den känns inte trött.

Jämfört med vad?

Det bra fråga. Jämfört med gamla skräpcyklar (typ damtrallor i stål) är den jättestyv och svarar utmärkt. Jag får aldrig den till att flexa. Att jämföra den med mina alucross skulle dock bli godtyckligt eftersom jag bara har använt pompinon med platta pedaler och relativt lätt utväxling så den har aldrig pressats lika hårt.

Det finns tre modeller av Kaffenbacken. 2011 är den som liknar Pompino, och har en rätt krallig baktriangel jämfört med både första- och nu tredre versionen. Jag är inte så sugen på nya modellen, men jag hittar inga bättre alternativ heller.
Det kanske får bli en svart sådan inför vintern ändå. Eller en Cotic Roadrat. Eller en Inbred-monsterbastardcross.

Mohahaha! Då har jag köpt mig en Kaffenback!! Dock blev det enbart en ram (det blir roligare så, för nu ska man ju få bygga). Fick den som den ser ut på bilden (eftersom jag är sämst hamna bilden längst ner i inlägget), då finns det bra alternativ. En storlek L:

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRPXKV2/planet_x_kaffenback_swap_out_frame

Min plan (än så länge):
Bort med pakethållaren, behålla skärmarna.
Troligtvis kapa gaffelröret en aning.
På med en 100mm stam och nytt bockstyre.
Köpa hjul med 32 mm crossdäck (ja det ska sitta slang i).
Ett par cantibromsar med ett par bromsreglage
Vevlager och vevparti ska på (har faktiskt tänkt att köra med singelklinga (46-50t typ).
Bakväxel (9 eller 10) och ett temporeglage till denna (istället för styrplugg).
Sist men inte minst en snabb sadel och sen börjar jag nog med de spd pedalerna jag har på nuvarande mtb.

Allting utöver ramen ska för övrigt vara svart, dvs delarna ovan samt alla höljen etc.)

Flaskhållare, dator etc. är ju finlir som kommer sen.

Vad tror ni:)?

Jag ska ha den som vinterträningscykel/lättarecross (grusvägar) och i framtiden cykelsemester när jag ändå har pakethållare till den.

Känn er väldigt välkomna med åsikter/tips övriga kommentarer/idéer kring detta.

Ps. stort ursäkta på "golvbild" men jag blev så jävla ivrig så orka inte hämta mekstället:) ds.

/J

Bilagor

• Kaffenback.JPG
    Kaffenback.JPG
    78.7 KB · Besök: 191
jofahjalm skrev:
> Jag tycker det är en schysst hoj, men man ska
> vara medveten om att den inte tar allt för stora
> däck.

Någon som vet hur stora däck som får plats i den senaste versionen tillsammans med skärmar? Har ett par 32 mm Randonneur Hyper jag skulle vilja använda. När frosten börjar lägga sig blir det Schwalbe 30 mm dubbisar.

Var egentligen inställd på att köpa en Cicli B, men Kaffenbacken är ju så mycket snyggare...

antonlindb skrev:
> Är det bara jag som inte hittar
> ursprungserbjudandet längre?

Jag mailade och frågade. Tyvärr har dom ändrat spec. på den kompletta. Kommer att börja säljas med nya Tiagra from slutet av september.

Tillbaka
Topp