Planet X Kaffenback, erfarenheter...

DondaDan

Aktiv medlem
Hej Happyexpertisen!
Har hittat en beg Planet X Kaffenback -14 till ett, i mitt tycke, bra pris. Gillade looken och stål är ju intressant. Tänkte, om det blir affär, ha den som pendlare. 17 km asfalt på mestadels landsväg samt lite tätort. Möjlighet till grusväg samt stigar finns. Någon som har erfarenhet av nämnda cykel och vill delge den vore det tacknämligt.
Tack på förhand
DondaDan

Jag har kört två stycken Pompetamine, som jag minns det samma geometri. Skillnader låg i dropouts och fästpunkterna. Båda stulna...

Jag tyckte om dem som allmäncyklar, jag både pendlade och cyklade långrundor på dem. Där var plats till för tiden breda däck, jag hade nog 700x38 på. De var lite tunga, men det hade nog en del att göra med att jag byggde de tungt med skärmar och annat.

De var också väldigt billiga för vad man fick, så ha det i åtanke.

Pompino (översätt inte till italienska) hette väl ss:en?

Jag har en Kaffenback-ram liggande som jag tänkt bygga upp, den senaste/sista modellen med skivbroms. Tror jag gav ca 1500kr ny för den. Vad jag läst ska de vara trevliga som vardagscykel/pendlare, men kanske lite sävlig om man är van en racer. Jag tror inte de tar jättebreda däck, har för mig den var specad för max 700x32. Men för rätt pris säkert ett bra köp!

Pompino (översätt inte till italienska) hette väl ss:en?

Jag har en Kaffenback-ram liggande som jag tänkt bygga upp, den senaste/sista modellen med skivbroms. Tror jag gav ca 1500kr ny för den. Vad jag läst ska de vara trevliga som vardagscykel/pendlare, men kanske lite sävlig om man är van en racer. Jag tror inte de tar jättebreda däck, har för mig den var specad för max 700x32. Men för rätt pris säkert ett bra köp!
Pompetamine var disc varianten av Pompino.

Jag byggde en kaffenback 2 som pendlare för några år sen och har varit väldigt nöjd med den. Jag kör 32-622 med skärmar och det får precis plats. Min ram är storlek S och har ett påtagligt tåöverlapp.

Jag gillar min. Har kört cx speed 35mm fram och 4 seasons 32mm bak.

Fungerat fint på allt från vardagspendling till 20mils-övernattningsrundor

0s8zlxf0zo321.jpg

Blir den inte extremt kort med sånt där styre? Geometrin är ju för bock.

Nja, gick upp i storlek från en L till en XL och fick lite längre reach + 15mm setback på stolpen gör det rätt bekvämt tycker jag. håller jag i framme vid stammen så blir det lite längre än ifall jag är på plattan delen av ett dropbar :)

Sen är det ju såklart mer personliga preferenser att jag föredrar att sitta lite mer upprätt när jag cyklar i trafik osv

Har en gen 1 som jag köpte av en kompis för 5-6 år sedan. Använder den som lite allt-i-allo hojj, allt från pendlig, krogrundor(pre Covid), till affärn eller bara lite sköna grusrundor. Tycker den funkar väldigt bra till det mesta. Det är ju ingen spurtraket direkt men det var ju aldrig tanken med vare sig deras design eller mitt inköp. Kul och allsidig hojj för lite pengar.

Jag har en liknande ram fast från annan tillverkare, och jag upplever den som supermångsidig. En av de där få ramarna som går att bygga på lite olika vis och alltid få ett ganska bra slutresultat. Perfekt cykel att ha, inte som förstahandscykel kanske, men som en konstant genom livet lite här och var typ.

Tack alla för input! Blir nog affär. Måste bara ”säkra” investeringen med den bättre hälften... ”en cykel till” etc, etc ?

Tillbaka
Topp