Plattformspedaler, är alla dubbelsidiga?

magnuser

Medlem
Kikar på nya mtb-pedaler till dottern (10 år). När jag letar så finns tycker jag att vissa pedaler är konkava på en sida. Är det så att vissa kan vara konkava och andra inte eller ser jag fel? Jag vill inte att hon ska behöva tänka på att rätt sida är upp när hon drar iväg så de behöver vara liksidiga. Kan man välja en pedal oavsett om den står under kategori MTB / BMX / Freeride?

Finns säkert såna som inte är dubbelsidiga, men jag har inte stött på ett par som inte är det under dom 15+ åren jag pysslat med cyklar iaf :)

Har aldrig varit med om plattformspedaler som inte är lika på båda sidorna. Hur butikerna kategoriserar pedalerna ska inte spela någon roll.

Det är extremt ovanligt med ensidiga plattformspedaler. Ja du kan välja pedal oavsett kategori förutsatt att du väljer rätt pedal gänga. Vanligast för mtb är 9/16 gänga men på billiga barncyklar med vevarmar gjutna i ett stycke förekommer 1/2 tum 20tpi, det vill du nog inte ha. Det finns barnspecifika plattpedaler med i mindre storlek vilket är smidigt få risken att slå i saker minskar. Kolla tex. på SDG Slater för bra pedaler för barn.

Det finns pedaler med SPD på ena sidan och plattform på andra. Det är inte otänkbart att en sådan smugit sig in i listningen.

Det finns pedaler med SPD på ena sidan och plattform på andra. Det är inte otänkbart att en sådan smugit sig in i listningen.
Tack. De har jag koll på, det var mer att några av plattisarna såg väldigt konkava ut. Men det kan dom ju iofs vara på andra sidan också om jag tänker efter, om de är tillräckligt tjocka i godset.

Tack. De har jag koll på, det var mer att några av plattisarna såg väldigt konkava ut. Men det kan dom ju iofs vara på andra sidan också om jag tänker efter, om de är tillräckligt tjocka i godset.

Många är lite konkava för bättre fäste. För en mindre barnfot tror jag inte det blir bekvämt.

Tillbaka
Topp