Plattformspedaler till trail-MTB

• Trådstartare Trådstartare KO
  • Start datum Start datum

KO

Medlem
Införskaffar snart en egen trailcykel efter att tidigare bara hyrt :) Behöver köpa separata pedaler. Tänker köra plattformspedaler.

Några rekommendationer? På bikester finns prisspannet 300-1500kr…
Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt, men vill också komma ’billigt’ undan.
Prio ett är att de är hållbara/tål påfrestning, så man inte blir stående i skogen med en pedal i handen. Är ingen avancerad åkare men väger 90-100 kg och trail är huvudspåret

Nukeproof Horizon Pro pedaler går på rea nu på Wiggle. Om du vill ha pedaler i metall. De brukar komma högt i tester. Jag är väldigt nöjd med mina.

Trodde halva grejen med plattisar var att smalbenen ska se ut som dom haft närkontakt med ett rivjärn?
Det är ett moment 22. Man måste våga ha så feta pedaler att man inte åker av för att behålla sina smalben men det är lite psykande. De som ser snälla ut glider man lättare av med större risk för mindre skador ..

Av ovan nämnda har jag bara provat Shimanos och Oneup. Ingen av dem har imponerat. Shimano har lite för dåligt grepp och oneup har misslyckats med något i designen så det är av någon anledning ganska lätt att flippa pedalen framåt när man kör jämfört med de Superstars Nano X jag har som referens. Vi är tre i mitt gäng som gjort samma observation så det är inte bara jag som är en klant. Men vi har inte heller hittat en ny konsensus än. Den nya Shimano Saint-plattisen ser bra ut på bild om den bara dyker upp att köpa någon gång.

Jag gick all in och testade med xt med långa pinnarna. De får med sig rätt mycket mer än bara skinn.

Kommer nya saint med spd också?

Bang for buck är det väl nån kompositpedal med metallpiggar. Personligen tycker jag problemet med dem är att skruvarna lätt böjs i skruvhålen pga materialet.

Pedaler beror mycket på vilka skor du kör. Kör du greppiga fivetens så kommer man undan med mycket, mindre greppiga skor kräver långa piggar för mekaniskt grepp.

Mina favoriter är:
DMR Vault (Brendog)
Raceface Atlas
Spank Spoon (mest bang for buck av dessa)
Crankbrothers Stamp 7

Många inlägg sen någon rekommenderade Oneup kompositpedaler. De har långa piggar med gänga hela vägen, suger sig fast i skorna. Dessutom är kompositpedaler bäst i kyla, och de är lättare än nästan alla alu-pedaler, till ett mycket lägre pris, man kan köpa renoveringskit och pins-skryvar (m3 insex)
Deras enda nackdel som jag funnit är att pinsen kan böjas och vara svåra, t o m omöjliga att skruva ut. På mina 5 år gamla så är det tot 3 eller 4 skruvar som inte går att byta längre.
Men jag rekommenderar ändå Oneups kompositpedaler.

Sliter fint på både skor och ben ?
1680852848580.png

Jag har DMR v.11 och Oneup alu-plattisar som jag använder med 5Tens strl 43.
Oneup är de jag använder absolut mest.

DMR v.11 har väldigt bra grepp men ibland verkar det som att jag har svårt att få till rätt position med sulan mot pins och eftersom greppet är bra är det svårt att vrida foten i rätt läge. Känns lite som att min sulstorlek inte riktigt passar pin-mönstret.

Med Oneup har jag lättare att hitta rätt position (pin/sula) och justera position. Greppet är bra men inte lika bra som på DMR men fullt tillräckligt tycker jag. "Bulan" längst in på pedalen var rätt jäkla svår att komma överens med i början men nu tänker jag knappt på den längre och den funkar nästan som riktmedel för rätt position numera.

Kollar man på pris/vikt/prestanda så skulle jag nog köpa Oneup composite om jag skulle köpa nya.

Senast ändrad:
Jag kör dessa, det är samma som Nukeproofs rebrandade pedaler.
Tål tjockisar med bristande teknik som mig.
Funkar toppen i kyla. Lätta att serva.

BILLIGA!
Visa bilaga 617975
Jag har haft ett par sådana som jag tror det stod nukeproof på en gång i tiden. Rätt trista att cykla i skogen på och pinsen gick av rätt omgående. Men sjukt bra lager i dem, har hållit sig fina på pendlaren med avslipade pins sen typ 2015 eller nåt.

Jag har haft ett par sådana som jag tror det stod nukeproof på en gång i tiden. Rätt trista att cykla i skogen på och pinsen gick av rätt omgående. Men sjukt bra lager i dem, har hållit sig fina på pendlaren med avslipade pins sen typ 2015 eller nåt.
Oj, kan du utveckla lite?
Har kört fyra par utan missöden alls.
Samma pedal fast med runda hörn hyllas ju?

Oj, kan du utveckla lite?
Har kört fyra par utan missöden alls.
Samma pedal fast med runda hörn hyllas ju?
Det kan ju vara så att de ser förvillande lika ute på bild, men faktiskt inte är riktigt samma. Eller så är det bara smak och känsla. Jag är ju som sagt inte helt imponerad av OneUp Composite heller, där greppet är en del av det och känslan en.

De är ju ju visuellt otroligt lika mina favoriter:

Rekommenderar ett par långa knäskydd. Jag kör Race Face Flank och det funkar förvånansvärt bra att trampa runt med, trots att jag är rätt varm av mig.
Kör f.ö Race Face Chester pedaler, men har ingen direkt uppfattning om ifall de är bättre än andra pedaler.

Och jag kör ofta (alltid de första åren med flats) med skyddstrumpor, som fotbollstrumpor med inbyggt skydd ungefär.
Screenshot_20230408-074424~2.png

(Just de här Ion, samma typ som jag kör med, men det finns andra, exvis Endura)

Det finns ju en lösning där foten sitter fast utan elaka pins...men det får man väl inte säga...
Jag har ett par sköna gropar i smalbenet från såna med, från innan jag lärde mig riktigt. De syns ju dock inte utan känns mest när man drar fingret längs benet..

Sen är det ju faktiskt ingen naturlag att man måste sprätta upp benen på plattisar. ’eels down.

Jag har ett par sköna gropar i smalbenet från såna med, från innan jag lärde mig riktigt. De syns ju dock inte utan känns mest när man drar fingret längs benet..

Sen är det ju faktiskt ingen naturlag att man måste sprätta upp benen på plattisar. ’eels down.
Nä precis, man måste inte sätta pinsen i benen. Hälarna ner är ju nice liksom. Men jag fick nån tanke på att spd skulle kunna ha sin plats när bakhjulet plötsligt rörde sig lustigt utan fjädring bak på nya skoj-ht:n ?

DMR Vault. Suttit på min hoj i 5-6 år nu. Bytt pins en gång. Känns som nya fortfarande. Suveränt grepp och skön konkav plattform.

Innan testade jag diverse plast-, tunna och lätta pedaler: allt gick sönder, eller blev otroligt mycket sämre efter en tids slitage.

Horizon verkar vara i samma kaliber som Vault.

Tips för riktigt tajt budget: Biltemas BMX pedaler är grymt sköna för typ 150kr. Suveränt grepp, men väger som två par Vault ungefär. ?

Raceface Atlas pedaler och Fiveten skor tycker jag fungerar bra.
Ganska vassa piggar men fötterna sitter kvar bra. Har haft dem några år nu och slagit i div stock och sten
men inte en pigg har gått av och pedalerna är fortfarande blåa och fina.
Kanske inte de billigaste men de fungerar bra.

/ T...

Nä precis, man måste inte sätta pinsen i benen. Hälarna ner är ju nice liksom. Men jag fick nån tanke på att spd skulle kunna ha sin plats när bakhjulet plötsligt rörde sig lustigt utan fjädring bak på nya skoj-ht:n ?
Mm båda har sina stunder. Jag blandmissbrukar grovt, men kör efter många experiment 90% SPD hemma och 90 % plattisar i downhillbacken eller på resor. Funkar rätt bra med plattisar hemma men köra utför länge på SPD blir jag sjukt trött av av nån anledning.

Jag kör själva ingen flats, men de både andra familjemedlemmar gör det.

Ser ingen som rekommenderar Chromag. Är det för att de inte är bra, eller för att man ser dom inte ofta (dyra)? Min son kör Chromag Radar, som är en av de riktigt få greppiga barn pedaler som finns. Har servar dem, enkelt att göra och lagrarna var fortfarande i bra skick.

Nyligen köpte jag Race Face Atlas vuxenpedal för när sonens fötterna har växt några storlekar till. Atlas har riktigt bra reviews (också här i tråden) och är snygg. Hittade gamla modellen med bra rabatt.

Jag kör själva ingen flats, men de både andra familjemedlemmar gör det.

Ser ingen som rekommenderar Chromag. Är det för att de inte är bra, eller för att man ser dom inte ofta (dyra)? Min son kör Chromag Radar, som är en av de riktigt få greppiga barn pedaler som finns. Har servar dem, enkelt att göra och lagrarna var fortfarande i bra skick.

Nyligen köpte jag Race Face Atlas vuxenpedal för när sonens fötterna har växt några storlekar till. Atlas har riktigt bra reviews (också här i tråden) och är snygg. Hittade gamla modellen med bra rabatt.
Anledningen till att ingen hojtar om chromag är att de är lite svåra att få tag på och som sagt dyra, jag kör på deity tmac o fivetens och jag har oändligt med grepp.

Anledningen till att ingen hojtar om chromag är att de är lite svåra att få tag på och som sagt dyra, jag kör på deity tmac o fivetens och jag har oändligt med grepp.

Hmm, skulle tänka att Deity är ännu svarare att få tag i. Chromag finns att köpa hos Bike24.

En pedal som ofta nämns i liknande tråder, men inte här, är Crankbrothers Stamp 7. Min fru kör dom och är nöjd. De är tunna, som är bra på steniga stig som i Hellasgården. Och storlek små är bra för dem med små fötter. Frun klagade lite på greppet, men tror att det är för att jag skruvade ner pins några mm när vi köpte pedalarna. Hälften av pins kunde jag inte skruva ut igen, måste byta till nya.

Tjejen har Chromag Dagga som verkar riktigt bra. Snygga, schysta piggar och ganska smidiga i utformningen.
Hon har även Chromag Scarab som även de verkar bra. Snällare piggar på Scarab och lite grövre design.
Hon har inte kört så länge på dessa så jag har ingen långtids test att komma med men båda ger ett bra intryck.
/T...

Tjejen har Chromag Dagga som verkar riktigt bra. Snygga, schysta piggar och ganska smidiga i utformningen.
Hon har även Chromag Scarab som även de verkar bra. Snällare piggar på Scarab och lite grövre design.
Hon har inte kört så länge på dessa så jag har ingen långtids test att komma med men båda ger ett bra intryck.
/T...

Dagga brukar ju vinna tester men känns kanske lite overkill för stigcykling, dessutom är priset ganska högt. Skulle lätt kunna tycka det var en vettig investering för en enduro eller DH-hoj.

Dagga brukar ju vinna tester men känns kanske lite overkill för stigcykling, dessutom är priset ganska högt. Skulle lätt kunna tycka det var en vettig investering för en enduro eller DH-hoj.
Vill man ha så olika grepp då? Det beror ju på hur man cyklar normalt förstås men det som skiljer mest mellan vardagsstig här hemma hos mig och de EWS-stigar i alperna jag provat är längden snarare än den genomsnittliga svårighetsgraden.

Vill man ha så olika grepp då? Det beror ju på hur man cyklar normalt förstås men det som skiljer mest mellan vardagsstig här hemma hos mig och de EWS-stigar i alperna jag provat är längden snarare än den genomsnittliga svårighetsgraden.

Nej det beror nog alldeles på hur stigcyklingen ser ut. Det är ju en stor pedal, jag föredrar något mindre för min stigcykling, men så är jag också en mästare på att slå i pedaler.

Hmm, skulle tänka att Deity är ännu svarare att få tag i. Chromag finns att köpa hos Bike24.

En pedal som ofta nämns i liknande tråder, men inte här, är Crankbrothers Stamp 7. Min fru kör dom och är nöjd. De är tunna, som är bra på steniga stig som i Hellasgården. Och storlek små är bra för dem med små fötter. Frun klagade lite på greppet, men tror att det är för att jag skruvade ner pins några mm när vi köpte pedalarna. Hälften av pins kunde jag inte skruva ut igen, måste byta till nya.
Deity är inte särskilt svåra att få tag på, flcycling kör deity i sverige men nuförtiden finns även på bikeinn o fitstore24.

Jag är nybörjare, men har inget ont att säga om Biltema. Har nåt dyrare nu, men märker ingen skillnad.
Men ska väga biltemas nu.

Tillbaka
Topp