Plattformspedaler

galab

Aktiv medlem
Plattformspedaler
Jag brukar stigcykla med SPD-pedaler. Idag provade jag plattformspedaler med FiveTen skor. Pedalerna är breda och skorna tunga. Det känns ovant. Min tanke var att det går snabbare att sätta ned foten vid eventuella stopp. Det är nog så. Men samtidigt är plattformspedalerna betydligt bredare än SPD. De stöter emot hinder oftare. Jag klarar inte smala passager mellan stenar som jag gjorde med SPD.
Hur kör du stig? Vilka erfarenheter har du när det gäller SPD - plattform? Lätta SPD-skor vs tung/tunga FiveTen?

Plattformspedaler
Sixten Fors sa:

Pff.

p4pb9047469.jpg

Plattformspedaler
Halv-killgissning incomming!

För att det är lättare och går snabbare att lära sig köra snabbt på SPD än vad det gör på platta? ?

Plattformspedaler
Jag kör endast spd på träning och tävling (xc/stig).

Började cykla med plattisar och gick över efter ca ett år.

Nu skall jag dock köpa även ett par plattisar igen och köra plattisar på vinterhalvåret i skogen och spd resten av året. Jag fegar ur och klickar ur/stannar/leder cykel för mycket med spd när det blir för halt och blött i skogen där det blir knixigt. Med plattisar vågar jag mycket mer utan oro för vurpor och stukade fotleder :)

Plattformspedaler
Maakus sa:
Halv-killgissning incomming!

För att det är lättare och går snabbare att lära sig köra snabbt på SPD än vad det gör på platta? ?

Ja, proffsen är lata jävlar som inte orkar lära sig ordentlig teknik. Inte bara jag då.

Låter mer som många behöver träna på spd. Koppla ur är inte problemet, möjligen koppla i.

Plattformspedaler
Ibland kör jag lätta platta med FiveTen och ibland SPD med lätta skor och ibland Crankbrothers med lätta skor.

Fördelen med platta är inte att det är lättare att sätta ner foten - utan att sätta tillbaka den. Nackdelen är att man inte sitter fast.
Fördelen med SPD/CB är att man sitter fast, nackdelen är att man sitter fast.

Det är lika lätt/svårt att lära sig båda. Crankbrothers tycker jag är sämst av de tre.

Det finns ingen "rätt" teknik och man lär sig inte den med platta pedaler. Det finns olika sorters teknik och de lär man sig med respektive system.

Plattformspedaler
Min SPD-karriär började faktiskt på DH-hojjen. Jag var trött på att tappa greppet om pedalerna vid fel tillfälle helt enkelt. Det enda tillfällen som jag saknar plattisar nu är när man måste sätta ner foten snabbt vid långsam, teknisk klättring och vid tajta, snabba svängar när det är riktigt lerigt.

Plattformspedaler
Makten sa:
Raggamuffin sa:
Det är lika lätt/svårt att lära sig båda. Crankbrothers tycker jag är sämst av de tre.
Jag älskar när folk gör personliga erfarenheter till allmängiltiga fakta.
Det kan ha att göra med hur bra/dålig man är på att läsa/tolka på vad som faktiskt skrivs, och att undvika att gå i taket om den som skrev rationaliserade bort några tycker/anser-ord för att minska på textmassan. De orden får läsaren lägga till själv, i huvet liksom. Inte är jättesvårt. Jag såg noll problem med inlägget du citerar.

Tillbaka
Topp