Plattisar den nya standarden?

Pillo-kun sa:
Octagon sa:
Samtidigt var XC normen. Så lätt cykel som möjligt osv. Folk som inte orkade trampa hårt alternativt ville ha kul cyklade Dirt, BMX, freeride och Downhill - med plattformspedaler.

Mm, MTB har verkligen exploderat med alla dessa FS enduro/trail/dh hojar som enligt mig är i princip motolösa motorcyklar. Det räcker bara att titta på dessa rejs så förstår man att alla som håller på med dessa sporter där det går nerför och bara trampar då och då skulle nog med all sannolikhet föredra MC-sport. Där slipper de ju trampa överhuvudtaget.

Ja, men många av oss tröttnade på allt det runt om som följer med MX. Men de står i garaget om andan faller på..

Pillo-kun sa:
Octagon sa:
Samtidigt var XC normen. Så lätt cykel som möjligt osv. Folk som inte orkade trampa hårt alternativt ville ha kul cyklade Dirt, BMX, freeride och Downhill - med plattformspedaler.

Mm, MTB har verkligen exploderat med alla dessa FS enduro/trail/dh hojar som enligt mig är i princip motorlösa motorcyklar. Det räcker bara att titta på dessa rejs så förstår man att alla som håller på med dessa sporter där det går nerför och bara trampar då och då skulle nog med all sannolikhet föredra MC-sport. Där slipper de ju trampa överhuvudtaget.

Varför skulle man vilja köra mc bara för att man gillar att köra utför..

calmbay sa:
jonte987 sa:
Jag tror inte det men spd med platform kanske? Typ Saint eller dessa

Kan se ut som att många cyklar plattisar ja men det är liknande pedal som denna som fler och fler använder. Modeller med bara spdfäste var det länge sen jag såg förutom på gamla överlevande xc-rävar.

Och jag som bara är gammal ? och har kvar samma m520 sen år 2000. men jag tänkte testa antingen Saint eller nukeproof snart.

calmbay sa:
Astraboy sa:
När jag började köra MTB igen efter flera års uppehåll så var det iklickat som gällde till hundra procent. Om man körde plattisar så sågs man som en nybörjare och togs inte på allvar. Numera tycker jag att man ser fler plattisar än något annat på bilder som folk lägger upp och även ute i skogarna. Vad har hänt? Jag som precis lärt mig att klicka ur snabbt nog...

Många mtbister då var säkert förvirrade landsvägstrampare. De är känsliga för att inte vara trendig. Mtbister är coolare generellt, speciellt den yngre generationen, sub30, vilket hjälpt sporten framåt. Det är inte så noga idag vad du har för grejer bara du har kul och inte utsätter annan än dig själv för fara. Kör med spd om du nu är van om du är en sån som behöver rådgivning

Jäklar vad du yrar. Det är spd i form av 520, 540, xt och xtr utan plattform som är absolut vanligast hos de flesta som inte cyklar typ enduro.
Småkidsen har det till och med. Det enklaste är alltid att hålla sig till verkligheten.
"Gamla överlevande xc-rävar". Där har du så fel så fel. Jag skriver det mest för att andra som läser här inte ska gå på ditt trams.

Raggamuffin sa:
Pillo-kun sa:
Octagon sa:

Mm, MTB har verkligen exploderat med alla dessa FS enduro/trail/dh hojar som enligt mig är i princip motolösa motorcyklar. Det räcker bara att titta på dessa rejs så förstår man att alla som håller på med dessa sporter där det går nerför och bara trampar då och då skulle nog med all sannolikhet föredra MC-sport. Där slipper de ju trampa överhuvudtaget.

Ja, men många av oss tröttnade på allt det runt om som följer med MX. Men de står i garaget om andan faller på..

Bla jag, åkte cross förr men de va alltid bestämda träningsdagar, transport till banan, mer mek, tog mer plats så jag la ner, skruvade på plattformspedaler och bara åkte ut och hade roligt på mtb’n.

Valhalla_ sa:
Pillo-kun sa:
Octagon sa:

Mm, MTB har verkligen exploderat med alla dessa FS enduro/trail/dh hojar som enligt mig är i princip motorlösa motorcyklar. Det räcker bara att titta på dessa rejs så förstår man att alla som håller på med dessa sporter där det går nerför och bara trampar då och då skulle nog med all sannolikhet föredra MC-sport. Där slipper de ju trampa överhuvudtaget.

Varför skulle man vilja köra mc bara för att man gillar att köra utför..

Därför att de som bara gillar att cykla uppför bara gör det för att de unte har råd med liftkort.

...ja, eller något. ;)

Jolinwood sa:
Mårten sa:
Det viktigaste måste vara att man har pedaler. Annars blir det svårt.

Håller med!

En enda gång i år har jag önskat att jag körde plattisar. SS6 ler-fest-endurot i gbg, klickar ur höger fot för att hålla balansen i kurvan innan den branta rutschkanan och får inte riktigt i klipsen innan kanten ner, så fick hoppa av och leda cykeln bakåt en bit, släppa förbi en cyklist, sedan klicka i och åka ner. Hade jag haft plattisar där så hade jag sparat minst 30sekunder.

zinkpasta: Ang ful-spd-bunnyhopp så finns det faktiskt gott om tillfällen på stig där man har god nytta av att bara skutta över något litet bröt utan att launcha sig upp en meter i luften:)

Fick samma problem innan Anitas drop i Åre.. Men jag stannade inte.. Det går att ha foten kvar på spd utan att vara i klickad.. Jag kör XTR.. ?

Jolinwood sa:
Mårten sa:

Håller med!

En enda gång i år har jag önskat att jag körde plattisar. SS6 ler-fest-endurot i gbg, klickar ur höger fot för att hålla balansen i kurvan innan den branta rutschkanan och får inte riktigt i klipsen innan kanten ner, så fick hoppa av och leda cykeln bakåt en bit, släppa förbi en cyklist, sedan klicka i och åka ner. Hade jag haft plattisar där så hade jag sparat minst 30sekunder.

zinkpasta: Ang ful-spd-bunnyhopp så finns det faktiskt gott om tillfällen på stig där man har god nytta av att bara skutta över något litet bröt utan att launcha sig upp en meter i luften:)
Man måste inte skicka cykeln en meter bara för att man kan hoppa utan att rycka. Däremot har man avsevärt bättre kontroll.

calmbay sa:
Raggamuffin sa:
Tycker mig se fler inom DH som börjar med att sitta fast.
Svensk enduro skulle jag också tippa runt 70% sitter fast.

Tror inte nån cyklar plattisar i världscupen förutom nån enstaka tävling då och då. Det är crank brother mallet dh under majoritetens fötter. Skönt flex i dom och bra plattform.

På rak arm så kan jag komma på i alla fall Connor Fearon och Brendan Fairclough i DH och Sam Hill i EWS.

(Det finns nog fler om man letar, men det viktiga att ta till sig är väl att det går att prestera på topp med båda typerna av pedal.)

Eller så cyklar man med det man trivs med.

En nackdel med SPD är om man kör blandad cykling. Jobbigt att hålla på att flytta klossen när det är dags för ren nerförscykling. Löses dock med n+1 skor.

Kör Shimano XT trail pedaler till allt.

Meercy sa:
Jolinwood sa:
Mårten sa:

Håller med!

Fick samma problem innan Anitas drop i Åre.. Men jag stannade inte.. Det går att ha foten kvar på spd utan att vara i klickad.. Jag kör XTR.. ?

Anitas drop i Åre, vad har jag nu missat? var ligger de? :).

etnica sa:

En nackdel med SPD är om man kör blandad cykling. Jobbigt att hålla på att flytta klossen när det är dags för ren nerförscykling. Löses dock med n+1 skor.

Jag som inte har koll på SPD, har man klossen på olika ställen beroende på om man kör platt eller nedför? Eller varför flyttar du den?

D i U sa:

Anitas drop / Anitas brant är branten i DH-banan som inte får kallas något med Anitas enligt vissa. Inga problem att rulla branten utan att lämna marken om man kör sakta, så... drop? Nja... men det flyger lite där om man har fart. Har man mycket fart kan det flyga ganska mycket där :)

Jag har kört där både med plattisar och spd, både med 26 och 27,5 tums hjul, men aldrig med en 29-tummare.

Val av pedaler är väl lite som sex. Så länge man inte skadar någon annan kan man väl köra nåt man tycker är bra. För vissa går det snabbt oavsett vad de väljer, för andra går det långsamt. Det har oftast mer med träning att göra än val av utrustning.

Lars.E sa:
D i U sa:

Anitas drop / Anitas brant är branten i DH-banan som inte får kallas något med Anitas enligt vissa. Inga problem att rulla branten utan att lämna marken om man kör sakta, så... drop? Nja... men det flyger lite där om man har fart. Har man mycket fart kan det flyga ganska mycket där :)

Jag har kört där både med plattisar och spd, både med 26 och 27,5 tums hjul, men aldrig med en 29-tummare.

Aha, den körde jag för första gången för några veckor sedan i leran:).körde den lungt i början men droppade den nån dag senare. Misstänkte de kunde va den. Anita förresten, vill minnas de va en tjej som hette så i början av 2000 talet som skulle visa mig hur man körde branten. En mycket engagerad tjej från Luleå.

För nytillkomna tittare och glömska farbröder kommer här en repetition av min uttömmande tyska analys i ämnet:

FördelarNackdelar
SPDMan sitter fastMan sitter fast
PlattisarMan sitter inte fastMan sitter inte fast

s sa:
För nytillkomna tittare och glömska farbröder kommer här en repetition av min uttömmande tyska analys i ämnet:

FördelarNackdelar
Jag skulle faktiskt vilja komplettera din annars kompletta analys med:
Fördel plattisar: man spd-vurpar inte i början
Fördel spd: man river inte upp hela smalbenen om man halkar av.

s sa:

FördelarNackdelar
Uttömmande? Ha!

Vill ju lägga till så mycket på den listan...

SPD (och liknande) fördelar:
* Man får bättre effektuttag
* Man kan styra cykeln med fötterna på ett helt annat sätt
* Generellt sett ger SPD skor (och liknande) mer stöd

SPD (och liknande) nackdelar:
* Man kanske inte kommer loss när man behöver
* Man behöver specialskor för att det skall fungera / Kan inte låna ut cykeln till annan
* Det är känsligt för skit och sten
* Man måste klicka i vilket är mer eller mindre ett precisionsjobb
* Generellt sett är SPD skor (och liknande) inte så smidiga att gå i terräng med.
* Vissa stunts är mycket svårare iklickat och balansera med hjälp av att ta ut ett ben blir komplicerat.

Platta fördelar:
* Man kan använda i princip vilka skor som helst, man kan enklare välja skor som passar terrängen man cyklar i
* Man kan lättare flytta fötterna, vilket gör vissa stunts genomförbara
* Man kan låna ut cykeln till annan

Platta nackdelar:
* Man kan slinta på eller flyga av pedalerna
* Taggar / studs slår gärna en på benen eller river upp benen
* Man sliter ut skosulan snabbare

Så det är bara att väga för och nackdelarna där, vilket jag gjort otaliga gånger och alltid bestämt mig för att köra plattisar även om ökad kontroll och effektuttag är två riktigt stora plus för SPD och liknande. Nackdelarna med SPD och liknande är helt enkelt för stora för mig.

Jimel sa:
etnica sa:

Jag som inte har koll på SPD, har man klossen på olika ställen beroende på om man kör platt eller nedför? Eller varför flyttar du den?

Jag har mina klossar längre bak för enduro än xc. Inte långt bak som jag står med plattisar men nära.

Raggamuffin sa:
Jimel sa:
etnica sa:

Jag har mina klossar längre bak för enduro än xc. Inte långt bak som jag står med plattisar men nära.

??

calmbay sa:
Många mtbister då var säkert förvirrade landsvägstrampare. De är känsliga för att inte vara trendig. Mtbister är coolare generellt, speciellt den yngre generationen, sub30, vilket hjälpt sporten framåt. Det är inte så noga idag vad du har för grejer bara du har kul och inte utsätter annan än dig själv för fara. Kör med spd om du nu är van om du är en sån som behöver rådgivning

Tjena!

Skulle vilja säga tvärtom, jävlar var trendkänsligt MTB har blivit jämfört med för tjugo år sedan. Då cyklade man på det man hade och hade skitroligt, nu räknas det mm och tiondels grader, så jäkla mycket internerteori och hets om att prova det nya moderna bla bla bla..

Finns bara en anledning till att plattisar har blivit vanligare och det är för att innan det kom skor direkt anpassade för plattisar så hade man ganska dåligt grepp. Numera har man ganska bra grepp och då är det ju fler som kör med det.

Kneecap sa:
calmbay sa:

Tjena!

Skulle vilja säga tvärtom, jävlar var trendkänsligt MTB har blivit jämfört med för tjugo år sedan. Då cyklade man på det man hade och hade skitroligt, nu räknas det mm och tiondels grader, så jäkla mycket internerteori och hets om att prova det nya moderna bla bla bla..

Finns bara en anledning till att plattisar har blivit vanligare och det är för att innan det kom skor direkt anpassade för plattisar så hade man ganska dåligt grepp. Numera har man ganska bra grepp och då är det ju fler som kör med det.
+1
Finns ju ingenstans det skriks så mycket om att man måste ha "rätt" geometri, axelstandard, fälgbredd, däcktryck (nåde dig om du inte kör tubeless), drivlina (nåde dig om du inte har 1x), skivbromsar är ett måste, osv. Har du fjolårets av nåt av detta så är du helt ute och din cykel är inte värd ett jota, lika bra att slänga på tippen, INGEN vill köpa den. Tror sällan jag sett en så trendkänslig och nervös community.

Lejon sa:
s sa:

FördelarNackdelar
Jag skulle faktiskt vilja komplettera din annars kompletta analys med:
Fördel plattisar: man spd-vurpar inte i början
Fördel spd: man river inte upp hela smalbenen om man halkar av.

Stopp och bromsbelägg! Man kan inte komplettera en redan komplett analys!
Det gäller för även VättleBökaren, skäms!
Allt det ni skriver kan härledas från min oomkullrunkeliga tabell. Sådeså!

Förresten så river man visst sönder smalbenen på SPD-pedaler. Har man bara dunkat i dem tillräckligt mycket i berghällar så är där tillräckligt med vassa grader för att de skall fungera utmärkt som rivjärn.

ooms sa:
Kneecap sa:
calmbay sa:

Tjena!

+1
Finns ju ingenstans det skriks så mycket om att man måste ha "rätt" geometri, axelstandard, fälgbredd, däcktryck (nåde dig om du inte kör tubeless), drivlina (nåde dig om du inte har 1x), skivbromsar är ett måste, osv. Har du fjolårets av nåt av detta så är du helt ute och din cykel är inte värd ett jota, lika bra att slänga på tippen, INGEN vill köpa den. Tror sällan jag sett en så trendkänslig och nervös community.
Tror aldrig jag stött på två farbröder som tar så illa vid sig av att världen har fortsatt förbi dem. Kan ni inte låta någon tråd, någon gång, vara utan att ni måste köra era mantran? Vi VET att man kan cykla på gamla grejor, men det här är vår HOBBY och då vill vi bli underhållna/förfasas/hypa nyheter och bränna pengar. Ni är inte de enda som cyklat sedan hedenhös, men det känns ändå som de flesta veteraner kommit vidare? Spara gnället till rätt tillfällen.

Mårten sa:
Freddie L sa:
ooms sa:
Kneecap sa:
calmbay sa:

Tjena!

+1
Tror aldrig jag stött på två farbröder som tar så illa vid sig av att världen har fortsatt förbi dem. Kan ni inte låta någon tråd, någon gång, vara utan att ni måste köra era mantran? Vi VET att man kan cykla på gamla grejor, men det här är vår HOBBY och då vill vi bli underhållna/förfasas/hypa nyheter och bränna pengar. Ni är inte de enda som cyklat sedan hedenhös, men det känns ändå som de flesta veteraner kommit vidare? Spara gnället till rätt tillfällen.

Som junior gnällfarbror vill jag bara säga att det här, liksom tidigare tillfällen, är rätt tillfälle att gnälla.

Så det så.

Och nej, jag tänker inte använda citeringsfunktionen på ett vettigt sätt.

Och i övrigt håller jag med Luthman. S har rätt, alltid. Utom när han har fel.

Som senior gnällgubbe så kör jag med SPD på vissa hojar och plattisar på andra och skiter fullständigt i vad ni andra kör med så länge ni är nöjda. Och är ni inte det så är detta en perfekt tråd att gnälla i!

Förövrigt så har Mårten, Luthman och s rätt. Utom när EST har fel.

Freddie L sa:

Tjena!

Jag kommenterade bara kommentaren om trendkänsligt, inte ett enda ljud om vad man kan och inte kan cykla på. Så ta en kall öl och lugna ner dig lite.

ooms sa:
Kneecap sa:
calmbay sa:

Tjena!

+1

Nu blandar du ihop communityn med Sixten Fors. Men det var säkert medvetet.

Oskar sa:
Nu blandar du ihop communityn med Sixten Fors. Men det var säkert medvetet.

Tjena!

Jag tänkte faktiskt långt ifrån bara på den onämnbare, tror även Ooms syftade på fler personer för det är inte bara den onämbara som skriker om det, även om han är en av dom som skriker högst.

Kneecap sa:
Tjena!

Jag tänkte faktiskt långt ifrån bara på den onämnbare, tror även Ooms syftade på fler personer för det är inte bara den onämbara som skriker om det, även om han är en av dom som skriker högst.

Jag tror att vi är ganska många som tycker att det är bättre att köpa en cykel som är modern än omodern när man ändå ska ut med pengar.
Har man redan en cykel som man trivs med så är det ju bara att köra på den.
Men om en nybörjare ber om tips så är det ju bara onödigt att tipsa om en nervös hoj som man lätt flyger över styret på och hela tiden måste planera och räkna ut hur man ska växla för att inte fastna på för hög växel när det tvärt går uppåt. Sitter dessutom däcken stadigt utan slang så att det rullar bra och hjulaxlar som sitter stadigt så är ju det bra. Och skivbromsar... Varför köpa något annat?

/ Skrikig farbror som tycker sig ha bättre MTB nu än på 90-talet.

Lars.E sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Jag tror att vi är ganska många som tycker att det är bättre att köpa en cykel som är modern än omodern när man ändå ska ut med pengar.
Men om en nybörjare ber om tips så är det ju bara onödigt att tipsa om en nervös hoj som man lätt flyger över styret på och hela tiden måste planera och räkna ut hur man ska växla för att inte fastna på för hög växel när det tvärt går uppåt. Sitter dessutom däcken stadigt utan slang så att det rullar bra och hjulaxlar som sitter stadigt så är ju det bra. Och skivbromsar... Varför köpa något annat?

Nu var ju kneecaps och mitt svar två svar till nån som pekade ut lvg:are som trendkänsliga och skitnödiga, och sade ingenting om vad som går att cykla på eller vad man ska köpa om man ska köpa nytt. Ville endast sätta fingret på att det snarare är mtb-communityn som förtjänar de epiteten, åtminstone om man ska döma efter hur diskussionerna går här på happy.

Så länge jag har XT drivlina så är jag rätt så nöjd, kan tillomed nöja mig med SLX drivlina. Och jag är riktigt nöjd med mina XT plattisar!

Att sedan kolla på smådetaljer och en massa "måste ha" är verkligen poänglöst när jag bara vill ha ROLIGT på en cykel.
Därför väljer jag cykel utefter min budget och att den känns bra när jag cyklar på den. Jag skiter helt i vad som är trendigt eller senaste eller vad man "skall" ha.

Däremot kan jag ju erkänna att skivbromsar verkligen är ett plus när det kommer till driftsäkerheten, speciellt i väta. Inte så att jag skulle säga att dom är ett måste, men dom höjer nöjesnivån.

Tycker man det är roligt att vara med på den senaste utvecklingen så varsågod, håll det ämnet till folk som bryr sig bara.

Lars.E sa:

Tjena!

Men du läser ju mina inlägg som f-n läser bibeln. Jag har inte sagt ett ljud i denna tråden om vad man ska köpa eller inte. Bara att det i MTB-världen hetsas massor om det senaste. Du har ju rätt som säger att om man har roligt på den hojen man har så är det ju bara att köpa den, men många säger att det inte går att ha skoj på en tre-fyra år gammal design.
Till viss del beror det väl på att det hänt en hel del under senaste åren, men varför det ska hetsas så om det har jag svårt att förstå.

Tillbaka
Topp