Plattisar för renodlad XC?

Folk verkar inte riktigt förstå skillnaden mellan att hur van man är med att vara inklippt och självsäkerhet i stökigare partier.

TS, det är helt okej att köra det du är bekväm med. Om du ska köra platt så är min rekommendation ett par raceface Chesters I plast och ett par five ten freeriders.

Låt inte tramscyklisterna här i tråden diktera vad du ska köra!

Folk verkar inte riktigt förstå skillnaden mellan att hur van man är med att vara inklippt och självsäkerhet i stökigare partier.

TS, det är helt okej att köra det du är bekväm med. Om du ska köra platt så är min rekommendation ett par raceface Chesters I plast och ett par five ten freeriders.

Låt inte tramscyklisterna här i tråden diktera vad du ska köra!
Det där var väl det tramsigaste inlägget hittills i tråden. Tycker att det har varit en rätt balanserad diskussion där konsensus verkar vara att TS ska cykla på det som känns bekvämt. Sedan har det varit lite personliga reflektioner av olika användare, vilket kan funka som input till TS val. De flesta i tråden verkar dessutom cykla på lite både och.

För övrigt tycker även jag att plastpedaler funkar fint, så länge det sitter metallpiggar i dem. Mitt personliga val är Oneup composite.

Tänk en 15 meter lång rotmatta, lägg dig på 450 watt och en kadens på 95. Du tar ingen hänsyn till att vara lätt och tung över vissa parti för det finns det inte tid till, bakhjulet får slå och studsa i allt, du siktar på att ha tillräcklig fart och effekt att flyta/flyga över allt. Du har 3 meter upp till ryggen framför och effekten får inte ens gå ner till 420 w, detta är din chans att komma ikapp, eller punka - dina lungor eller bakhjulet :).

Jag vet att du inte alls cyklar sånt här därav det är lite svårt att beskriva.
Jag gör ju typ det där. Minus att jag inte tävlar. Men fullt ös medvetslös rakt in i grejer. Men jag skulle aldrig beskriva det på det sättet eftersom jag varken funderar över effekt, kadens eller att komma ikapp nåt.

Ska det gå riktigt fort får man lära sig ta hänsyn till terrängen och vara lätt på rätt ställen samtidigt som man ger max. Det är iaf min egen erfarenhet.

Men oavsett detaljdiskussionerna. Båda är fullgoda alternativ och valet beror på vad man vill optimera mot och vad som känns bäst. Jag cyklar ungefär lika bra eller dåligt på båda och bryr mig egentligen inte så mycket, det verkar om något vara den avvikande åsikten här ?

Svaret berör också på vad man menar med "renodlad XC". När jag körde MTB i Tyskland var det alltid på släta stiger i skogen och på grusväg, ofta i kuperad terräng. Där är SPD klart bättre även om plattisar också funkar bra. Men här i Sveriga finns det ett stort spectrum av XC och stigcykling. Jag kör SPD på all mina cyklar och har aldrig kört plattisar. Tror att jag skulle ramla av pedalarna på min stig-HT vid hög hastighet i stenkistor, men kanske måste jag prova platissar en gång. Jag är van med SPD och kan klippa ut snabbt, om inte skulle jag har bytt till platissar. Enda problem har varit en inkompatibel kombination av pedal och skor (har nu ett "hål" i min ben).
Min fru har alltid kört SPD på lvg och MTB, men bytte nästan direkt till platissar till teknisk stigcykling (på FS) för att kunna sätta ner foten snabbt. Men det är inte "renodlad XC".
Min son cyklar HT på teknisk stig med platissar och ramlar från en pedal, i stenkistor utför, mindre än en gång varje tur. Han är lätt och åker relativt snabbt utför, så det funkar också på HT i stökig terräng (igen ingen renodlad XC).

Körde spd men prövade plattisar en sommar gick bra tills jag slog i dem i en sten och flög över styret och bröt nyckelbenet så nu är det 100٪ SPD som gäller. Gillade inte att man satt så fast på plattisar när foten hamna lite snett på pedalen. Största märkte jag i stökig klättring.

Jag tycker inte heller det är nåt fel på att köra XC eller whatever mer plattisar. SPD är bra också, jag började med det och körde bara det i flera år, men ville byta till plattisar pga. läskiga sketch-grejor, mest i låg fart då jag var rätt dålig eller iaf ojämn och ibland farligt dålig pga. ansträngd / trött. Ska du inte köra en massa läskiga grejor så är det nog lugnt att vänja sig om du gillar SPD. Jag bytte till slut till plattisar för ett bra tag sen och är nöjd även på min XC/allt-i-allo HT.

Ah, äntligen, det var alldeles för länge sedan vi hade den här diskussionen.

Jag håller med H.

Sen finns det andra analyser man kan göra också som indikerar att det verkligen finns skillnader i åkstil som påverkar om man föredrar det ena eller det andra. Och då menar jag nyanser som hur man fördelar vikt mellan fram och bakhjul, och liknande... Där har olika personer olika preferenser, olika cyklar premierar det ena eller det andra, och pedalvalet förstärker/tar ut de personliga preferenserna.

Eftersom jag är kass kan jag (inte) åka med (varken) det ena eller det andra.

Efter 18 år med SPD skaffade jag en krallig 180mm hoj med plattisar o 5-10 skor o tänkte att jag skulle bli lite fräckare i nerförsbackarna, men bytte tillbaka till SPD efter några månader. Anledningen var att det var så svårt att få foten i rätt position på pedalen. Om jag satte ut foten i en kurva kunde den sedan hamna hur tokigt som helst på pedalen och ville jag ändra position var jag tvungen att lyfta på foten, varvid den andra hamnar längst ner o gärna i en sten! Kanske för mjuk sula o för vassa piggar, men bra grepp brukar ju framhållas i div tester. Å andra sidan inledde jag karriären på plattisar o var så glad när jag fick tag på ett par Suntour Beartrap pedaler i Frankrike på en mc-semester.

Hmm... väldigt mycket input. Tack för det. Jag kanske skall våga klicka i lite och prova, eftersom jag ändå äger ett par kombopedaler. Och om det inte lossnar för mig - både bildligt och bokstavligt - så skall jag köpa mig ett par bredare och lättare riktiga plattispedaler.

Hmm... väldigt mycket input. Tack för det. Jag kanske skall våga klicka i lite och prova, eftersom jag ändå äger ett par kombopedaler. Och om det inte lossnar för mig - både bildligt och bokstavligt - så skall jag köpa mig ett par bredare och lättare riktiga plattispedaler.
Borde inte bli några problem. Kanske ställ dem lösare än vanligt.

Vad du än gör, klicka inte ur för att det blir läskigt om du tänker fortsätta stå på pedalerna. Att cykla urklickat på klickpedaler är bland det läskigaste som finns, men ändå är det inte helt ovanligt med denna helt ologiska manöver. Då är det en miljard gånger bättre att helt låta bli klickpedaler.

Jag vet inte vad du menar med "kombopedaler", men normalt sett menar man såna som är platta på bara ena sidan. Såna med en större korg men SPD på båda sidor är fortfarande SPD-pedaler. I båda fallen är det ganska värdelöst att inte klicka i. Möjligen kan de som är platta på ena sidan användas med andra skor till enklare cykling, men de har i regel extremt mycket sämre egenskaper än riktiga plattformspedaler.

Så, välj antingen eller. Att göra nåt mellanting är dömt att bli sämre än det ena eller andra.

Annars är alternativet ett par mjuka spd-skor och pedaler med korg. Då kan du stå på dem ej iklickad utan problem, men följer med andra nackdelar. Inte så hård sula så man tappar mycket effekt i trampet, tyngre pedal, desto mer grepp/piggar man väljer desto svårare att klicka i.

Tråden började med att vi rede ut att han menar kombo med civil pedal på ena sidan.

Jag har spd med plattform. Misslyckas man med att klicka i så är de klart bättre att stå på än mina 520.
prod156618_Black - Gold_NE_01.jpg

Tillbaka
Topp