Plattisar i plast

happymtb.fr

Aktiv medlem
Plattisar i plast
Hej!

Jag letar efter bättre plattisar i plast än vad jag har idag.

Varför i plast? Mest pga att det byggs mindre lätt till isklumpar när temperaturen sjunker och när det samtidigt finns fortfarande vatten i flytande form ute i skogen.

Jag har provat ElPlastique från Superstars som är billig, har få pins och dessutom är högre i mitten... ganska määh
elplastique-red-1.jpg

Nu kör jag på Nukeproof Neutron EVO som är helt platta och har några fler äkta skruvar av metall dvs 7 st. Men jag rätar mig på dom pins i plast som går sönder för lätt, speciellt den i mitten bak...
76752_1_Zoom.jpg

Vilka andra kan utmana dessa?

Nukeproof Horison Comp à la Sam Hill vore kanske nåt?
Men 6st pins i metall och 2 väldigt utsatta i plast på ytterkanten känns inte som nån höjdare!
nukeproof-horizon-comp-flat-mtb-pedals-green-489360.jpg

RF Chester kanske?
8 pins i metall per sida plus att dom är platta känns ok. Men dom har fått kritik för att pinsen sitter lite för samlade på 2 ställen istället för sprida över hela ytan...
PD0023_e7b80c8f-1c7b-49f7-9af8-bea6dbc56ad9.jpg

Vad finns det annars? Som går att köpa, alltså inget e13 lg1...

Plattisar i plast
Fire-eye hot candy pedalerna på CRC är exakt samma som Neutron Evo förutom att alla pins är i stål (10st per sida).
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/fire-eye-hot-candy-pedals/rp-prod119683

Jag tycker annars att chester pedalerna ser väldigt bra ut, har de grövre pins än de andra plastpedalerna är de vinnare. De små nål liknande pinsen som är vanliga på plastpedaler ger inte riktig det förtroendet och grepp som de grövre pinsen på tex. DMR Vault.

Plattisar i plast
happymtb.fr sa:
Varför i plast? Mest pga att det byggs mindre lätt till isklumpar när temperaturen sjunker och när det samtidigt finns fortfarande vatten i flytande form ute i skogen.

Jag har aldrig märkt nån som helst korrelation mellan materialet i pedalerna och hur mycket isklumpar som bildas. Det är ju när man har snö på skorna som detta sker, för att man trycker ihop det mot pedalen. Hur skulle plast hjälpa då? Temperaturen är ju samma oavsett material.

Skulle snarare kika efter pedaler med så släta ytor och stora hål som möjligt, utan massa krusiduller och krumelurer där det kan bildas is:-)

Plattisar i plast
Jag tror att det bygger på mera snö med metallpedaler. Det blir en överföring av värme mellan sko och pedal å att det då blir lättare att det bygger på. Det är ju hela finessen med plast, att slippa temperaturöverföringen och få isolation.

frid!

Plattisar i plast
Miracle sa:
Jag tror att det bygger på mera snö med metallpedaler. Det blir en överföring av värme mellan sko och pedal å att det då blir lättare att det bygger på. Det är ju hela finessen med plast, att slippa temperaturöverföringen och få isolation.

Jag förstår inte riktigt logiken där måste jag säga. Om det blir en värmeöverföring så innebär det om något att metallpedalerna blir varmare än plastpedalerna. Omgivningen är vad den är och det är bara fötterna som kan ändra på pedalens temperatur.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att eftersom metallpedalen leder värme bättre så kan vatten som skvätter på den frysa fast snabbare. Fast nu är det ju inte så som iskockorna bildas, utan genom komprimerad snö från fötterna. Jag tror att hela saken är en myt som beror på konstiga slutsatser;-)

Plattisar i plast
De e bara å titta in i frysen din innan du frostar av den. Byggs det is utifrån plastdelarna eller metalldelarna? För allt därinne är ju ca -18 om det funkar som det ska.

frid!

Plattisar i plast
Miracle sa:
De e bara å titta in i frysen din innan du frostar av den. Byggs det is utifrån plastdelarna eller metalldelarna? För allt därinne är ju ca -18 om det funkar som det ska.

Metalldelarna är kallare eftersom det är de som transporterar bort värme med hjälp av köldmediet inuti. Den is som byggs upp kommer från luftens fuktighet när du öppnar frysdörren och det tar lååååång tid eftersom det är så lite i taget. Knappast nåt som är ett problem vid cykling:-)

Är det verkligen nån som nånsin fått ren isbeläggning på pedalerna? Det enda jag sett är komprimerad snö. Vilket för fjuttonde gången kommer från snöiga skor. Och ja, det sker även med plastpedaler.

Plattisar i plast
Kap jag har fått is is is? medans kompisarnas plast pedaler håller sig mycket renare å varmare mot sko sulan. Så nu jag jag med skaffat plast plattisar till vintern så att ni ska slippa flera bilder på tånaglar som lossnar?

Plattisar i plast
Intressant. Rent empiriskt är plastpedaler mindre benägna att isa ned sig, iaf sett över en mängd cyklisters erfarenheter genom åren. Men varför?

Plast och aluminium har ju olika egenskaper, radikalt olika när det gäller värmeledning där aluminium är ganska extremt. Hög konduktivitet men låg strålningsvärme.

Plast har sämre konduktivitet och överför därmed mindre värme (kyla) till skorna - en tänkbar förklaring till isande vore kanske just att pedalytan i alu värms upp och sedan kyls? Kanske bidrar även plastens flexibilitet något?

Eller: I minusgrader, slickar du på lyktstolpe i galvad metall eller ... tja, en snökäpp?

Plattisar i plast
Jag har kört plast i flera år och det är definitivt bättre än alu map snö och is. Däremot var inte Sixpack pedalerna något vidare utan Nukeproof och RaceFace har en bättre nylon som känns lite "fetare" eller nåt. Att det är plastpiggar spelar ingen roll, det är metallpiggar som ger greppet. Passa på att klicka hem några M3x15mm på ebay för en tjuga också. Bra att ha.

Plattisar i plast
Gissar att det är till skogen?

Till pendlingen:
Kör Cavo (Wellgo?) för 150kr till pendling.
Ger skön plattform och lagom grepp för typ inga pengar. (Större pins Dödar vanliga skor)
Har hållt ett drygt år i stockholmspendling.
IMG_7227.PNG

Plattisar i plast
Senast ändrad:
Plattisar i plast
Makten sa:
Jag förstår inte riktigt logiken där måste jag säga. Om det blir en värmeöverföring så innebär det om något att metallpedalerna blir varmare än plastpedalerna. Omgivningen är vad den är och det är bara fötterna som kan ändra på pedalens temperatur.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att eftersom metallpedalen leder värme bättre så kan vatten som skvätter på den frysa fast snabbare. Fast nu är det ju inte så som iskockorna bildas, utan genom komprimerad snö från fötterna. Jag tror att hela saken är en myt som beror på konstiga slutsatser;-)

Jag tror faktiskt inte det har så mycket med värme att göra som med att snön fastnar mycket lättare på metallpedaler än på plast. Precis som Carl skriver så är ju plasten lite fet.

Vill man teoretisera om värmevandring så kan man ju tänka att pedaler i metall leder bort värmen från sulan bättre än plast, vilket ger kallare sulor.

Men jag tror att om pedalens värmeledningsförmåga påverkar så det nog för att metallpedalerna värms av sulan och sen kyls ned av snö om vart annat (när man stannar/ tar foten av pedalen), vilket leder till iskakor på pedalerna.

Plattisar i plast
Är det inte bara bättre disskuter vad för slags plastisar som är bra och finns nu på marknaden och tips på dem då det är det frågan handlar om:-)

Plattisar i plast
Miracle sa:
Begriper du att metallpedaler leder värme å kyla bättre än plastpedaler? :)

Ja, men inte varför det (nämnvärt) skulle påverka hur det bildas isklumpar av snö från skorna. För övrigt leds inte kyla, då kyla är brist på värme. Det är alltid värme som leds åt något håll;-) Men visst, cyklar man i vatten när det är massor av minusgrader så kan det säkert påverka. Men hur ofta händer det?

theBrand sa:
Jag tror faktiskt inte det har så mycket med värme att göra som med att snön fastnar mycket lättare på metallpedaler än på plast. Precis som Carl skriver så är ju plasten lite fet.

Det kan man förstås tänka sig. Själv tror jag att utformningen av pedalen är betydligt viktigare. Om jag minns rätt så har jag haft minst problem med pedaler som har stora hål, och de råkade vara av aluminium.

Hela problemet brukar avhjälpas genom att man knackar av skorna mot sidan av pedalen när man cyklar iväg, från att ha stått med fötterna i snön:-)

Plattisar i plast
Å cyklar man i skogen så slutet man ner fötterna rött ofta i snö å vatten i detta land. Iallafall på stigar å berg. Vet inte hur man ska bete sig för att sparka typ 3 gånger på pedalen när man fått ett släpp i en kurva?
Fet plast är bra på vintern så är det bara. Undrar förresten varför inte fler har handtag i metall på cyklar stavar å snart man har ute om vintern. Hmmm kanske för att det blir askallt eller?

Plattisar i plast
Fasiken, nu blev jag OCKSÅ sugen på att testa plastplattisar :)
Dom där Fire Eye ser ju klart bäst ut!

Kan även passa på att tipsa om Ryan Leech webkurs om att köra plattisar, fram till nyåret är det gratis :D
https://learn.ryanleech.com/p/the-flat-pedal-challenge

EDIT: Kom på att vi kanske skulle sambeställa? Jag bor i Sthlm och fransosen har jag ju deal'at med tidigare...

Senast ändrad:
Plattisar i plast
Eftersom jag är ett Nukeproof-freak så har jag kört deras plastpedaler sedan dom kom.

Resultatet blev:

1:a plats - Horizon. Stor plattform med asbra grepp. Ibland lite för bra.

2:a plats - Neutron. Inte lika bra grepp som Horizon.

3:e plats - Elektron. Lite för tjock på mitten vilket gör att greppet blir ojämnt.

Plattisar i plast
Hur bra håller plasplattisar egentligen? Med tanke på hur vanliga i aluminium ser ut efter en säsong så har jag inte ens funderat på plast men man kanske borde tänka om?

Plattisar i plast
EST sa:
Å cyklar man i skogen så slutet man ner fötterna rött ofta i snö å vatten i detta land. Iallafall på stigar å berg. Vet inte hur man ska bete sig för att sparka typ 3 gånger på pedalen när man fått ett släpp i en kurva?

Om det nu är flertalet som är helt säkra på att de upplever en förbättring med plastpedaler så stämmer det säkert; i alla fall för just de specifika modellerna:-) Sen är det klart att det funkar olika beroende på var och hur man hojar. För min del upplever jag vissa nackdelar med plastpedaler och har inte sett de fördelar som skulle kunna finnas, så jag håller mig till metall.

Fet plast är bra på vintern så är det bara. Undrar förresten varför inte fler har handtag i metall på cyklar stavar å snart man har ute om vintern. Hmmm kanske för att det blir askallt eller?

Ja, att plastpedaler inte leder bort värme från fötterna på samma sätt är ju inte så svårt att begripa.

Plattisar i plast
TK sa:
Hur bra håller plasplattisar egentligen? Med tanke på hur vanliga i aluminium ser ut efter en säsong så har jag inte ens funderat på plast men man kanske borde tänka om?

Plasten har för mig fungerat annorlunda än aluminium(eller för den delen magnesium). Plast glider bättre så där metallpedaler hade huggit fast och knäckt plattformen klarar sig plasten bättre. Plastpedaler är mycket vanligt på BMX nuförtiden av fler anledningar än fina färger och låga priser.

Plast går att spöa ordentligt och väger lite.

Plattisar i plast
Klickade just hem dessa:
https://www.bikester.se/rfr-flat-pedaler-hpp-svart-363941.html
Har kört Electron och Superstars kopior i flera år nu och har svårt att motivera ett metallköp. De håller oftast ett par år utan att se ut som en sönderraspad engångsgrill efter första turen (solid färgad plast, inte lättskrapad färg eller anodisering) och det har hittills funkar att smälla in Superstars titanaxlar i dem och få ner vikten till 280g paret.
Och ja, jag håller med om att plasten är mindre benägen att bilda isklumpar, men de är helt klart inte immuna.

Plattisar i plast
Såhär blev det. Har inte provcyklat än...
20161226_172610.jpg

Slaktad och förre modifiering på vänster och moddad på höger i fall att ;-)
Vi får se om jag behöver ta hand om dom innersta oxå.

Plattisar i plast
Bravo bravo, det där kommer funka.

Nu tillbaks till det viktiga. Värmeavledningen och isbildningen:

Metallpedaler leder värme som alstras mestadels i pedallagrena ut i hela pedalen. Det gör att snön smälter not pedalen och återbildas som is när den blir kallare igen. Is fäster fint på metall men inte på plast.

När det sitter lite is på pedalen kommer snösörjan att fastna och bilda klumpar.

Plast är oändligt mycket bättre i det hänseendet, ni som tvekar på det rekommenderas köpa ett par skidor i alu nästa gång. Det blir fostrande :)

Tillbaka
Topp